Krav til design, lovregler og andre pres på emballageindustrien Den 6. november 2005 Gigtforeningen Peter Huntley, EmballageIndustrien.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Virksomhedens interessenter
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Jarnes A/S Ud af krisen Hvem er Jarnes A/S? • Start: Palle Jarne Clausen 1961 • Nu: 50% Morten Jarne Clausen & 50% Gitte Clausen Bruun Jarnes A/S.
Hvad vil jeg svare på? •Er forbrugeren tilfreds? •Kan branchen gøre det lidt bedre?
Borgernes barrierer for brug af IT
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Christian Bruhn Rieper Kontorchef Fornyelsesfondens sekretariat
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Økologiske rygsække, LCA, og MIPS Et spørgsmål om perspektiv
Ressourceoptimering og vurdering af kemi i produkter – To værktøjer Maria Strandesen FORCE Technology ReThink Business/Region Midtjylland 29. nov 2012.
Logistik og supply chain management
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
29. september 2008 Jasper Hedegaard Bojsen Teknologidirektør Microsoft Danmark Grøn IT.
SWOT - Hvad er det? Strategisk værktøj til afdækning af:
Case: Gregersens Bryghus India Pale Ale. Opgave Emballere Gregersens Brygshus’ øl Fremstille etikette.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Beskyt din computer og dine data!
Velkommen Kommunikationschef Henrik Theil, FDIH Food Online Danmark på nettet i en global verden 8. oktober 2009.
Hvor der er fokus på klimaet.
Forøg din værdi som konsulent
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Risikohåndtering af norovirus
OUH-to-go (workflow-to-go®)
Program for valg af platform Præsentation af os selv/IdeFA Gruppen Tjeklisten Valg af platform – Godt det ikke er os! – GENERELT Gruppearbejde 1. Pause.
Forretningsmodel.
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
7 Årgang Langmarkskolen
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
OH 3.1 SWOT - Hvad får man ud af det? Større overblik over produkt og processer og dermed også en større viden. Efteruddannelse, kompetenceudvikling. Styrket.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
CRM !? ”CRM handler sådan set bare om at behandle kunderne ordentligt og samtidig kun bruge energi på dem, hvor det kan betale sig.” - Claus Due, 2003.
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Documentation methods
Hvor og hvordan afsætter man fiberfraktionen? Thorkild Q Frandsen, Landscentret, Plan & Miljø DLBR Landsdækkende rådgivning Gylleseparering og afbrænding.
Virksomheder i Danmark Materialer og/eller ferskvand indgår i virksomheden Ændringer i regulering kan direkte påvirke virksomhedens mulighed for at agere.
1 Ledelsessystemer Miljøbelastninger VIRKSOMHED Råmaterialer Hjælpematerialer Energi Vand Produkter Ydelser StøjLugtLuftemissionEnergi KemikalieaffaldAffaldSpildevandJord.
Historik: Grundlagt 1948 Produceret tomater siden 1976 Leverer til GASA indtil 1980 Starter levering til Nordgrønt, men fra 1985 leverer vi direkte.
Matchmaking konference 2010 Egenkapitalinvestering Ja og Nej 4/ Lars Krull.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Red Bull Af Mattias Sundroos. Klassifikation af produktet RedBull er et kortvarigt produkt, da det forbruges samtidig med det anvendes. Ofte fødevarer.
Red Bull Af Frederik Thomsen. Klassifikation af produkt Emballage: Red Bull’s dåse trækker kundernes opmærksomhed, og præsentere deres produkt tiltrækkende.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Dudek Plast A/S Gerresheimer Gruppe 5.
Derfor tegner vi kontrakter Direktør Mogens Frederiksen Dansk Landbrugs Grovvareselskab a.m.b.a.
UN godkendt emballage (papkasser) Tirsdag d Allan Bracher (Bureau Veritas HSE) unun.
Emballageminimering – både guld og grønne skove! Bjarne Palstrøm, Miljøchef, Dansk Industri.
Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere.
Dansk Supermarked i korthed
Branding. Brands Fmcg Corporate brand Person brand Kommerciel virksomhed Nonprofit organisation Begivenhed By/sted Hvad er et brand.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Anden lovgivning afsætning.
Lokale fødevarer i dit supermarked - Har vi brug for et madmanifest?
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
E-handel og online service
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Verden mangler fisk Efterspørgsel + 50 mio. tons
Lidt om Compliance House…
Madspild i virksomheder
Hvem har magten over brugen og efterspørgslen?
som mennesket anvender til at genskabe / udvikle
- A facilitated workshop , Bjerringbro Baggrund:
Præsentationens transcript:

Krav til design, lovregler og andre pres på emballageindustrien Den 6. november 2005 Gigtforeningen Peter Huntley, EmballageIndustrien

Har vi et problem ? •Vi har et problem - men har det markedets opmærksomhed ? •Hvem er skurken ? •Ikke forsvare problematisk emballage, men informere om emballageproduktionens dilemmaer •Problemet kalder på samarbejde – men er det: –Dårlig emballage eller manglende hjælpemidler ? –Emballageproducenters manglende vilje ? –Markedets prioriteringer af andre hensyn ?

Har vi fælles interesser ? •Ja, –Vi ønsker at tjene penge på gode designløsninger, der imødekommer Jer og forbrugere som helhed –I ønsker de gode løsninger, og vil formodentlig betale for dem •Kan vi påvirke markedet ? –Tja… –Nogen skal overbevises om priser, markeder og image

Gigt contra andre hensyn –Ønsket om produkthygiejne •Der må ikke ske kontaminering –Ønsket om produktbeskyttelse •Skader/forgiftning under transport –Ønsket om produktsikkerhed •F.eks. børnesikring –Ønsket om discount •Fokus på oplevelser – ikke daglige indkøb

Emballageoptimering, - Mange hensyn at tage Varebeskyttelse Lagring & transport Pris Design og marketing Bortskaffelse Forbrugervenlighed Læsbarhed Sikkerhed Betjeningsvenlighed Hygiejne/giftighed Vægt/volumen Etc. Sporbarhed, ægthed, tyverisikring

Emballagens formål, Ikke befordrende for betjeningsvenligheden

Gigt i den politiske debat - Drukner det i andre hensyn ? –Eksempler: •Emballagedirektivet - krav om optimering –Kræver mindre vægt og øget styrke, –d.v.s. vanskeligere åbning •Fødevaredirektivet - krav om fødevaresikkerhed –Kræver øget test og dokumentation for hygiejne, tæthed og afsmitning –d.v.s. vanskeligere åbning

Recovered paper utilisation and recycling rate, CEPI – countries ( Europe) 56% 53% 50% 47% 44% 41% 38% Million tonnes Recycling rate Det politiske fokus, - Ligger andre steder Emballageaffald bliver en råvare – øget genanvendelse og nyttiggørelse D.v.s. mere sortering – også i hjemmene

Egenskaber indbygget i emballagen Emballageværdi for kunden = pris Transportbeskyttelse mod fysisk overlast Branding/designprofil af produktet Filmbarriere til beskyttelse mod særlige miljøer Emballageoptimering med henblik på bedre logistik Emballage med ”smart tag” til måling af tryk og temperaturpåvirkning Tyverisikring indbygget i emballage Sikring af produktægthed via emballagen Sporbar emballage med ”smart tag” Tendenser

Velkommen på forsiden, - Det handler om image ”Børnesikringen svigtede – barn drak af klorflasken” ”Inficeret lørdagsbøf - emballagen var utæt” ”emballagen vanskelig at åbne – kræver en saks” ”Spild i fødevareforsyning til U-lande oppe på 30% p.g.a. dårlig emballage” ”Forfalskning af medicin i Indien p.g.a. manglende forsegling af emballagen”

Emballageudvikling, - Sådan bliver en emballage til •Standard-emballage på E-auktion –Emballagen er ikke en strategisk underleverance –Kravspecifikation og priskonkurrence –Beskeden produktudvikling •Special-emballage i udviklingssamarbejde –Emballagen er en strategisk underleverance –Inviterede designoplæg –Teknologisk og designmæssig fornyelse –Bedre grundlag for sammentænkt løsning

Typiske udviklingsmål, - Sat af detailhandelen på vegne af forbrugeren •Typisk prioritering ved standard-emballage: –1´ste fokus på billiggørelse –2´det fokus på styrke/funktion –3´die (politisk styret) fokus på miljø/hygiejne –4´de fokus på design –Udgangspunkt i gennemsnitsforbruger –Lavt fokus på særinteresser under kritisk masse –Begrænset forbrugersolidaritet når det handler om pris

Mange særinteresser •Hvad siger svagtseende om tekster ? •Hvad siger allergikere om materialerne ? •Hvad siger gigtplagede om åbning ? •Hvad siger folk, der ikke kan dansk ? •Hvad siger ældre om størrelsen ? •Hvad siger forbrugeren om holdbarhed ? •Hvad siger forbrugeren om prisen ? •Hvad siger butikkerne om spild ? •Hvad siger myndighederne om miljø/bortskaffelse ? •Hvad siger vareproducenten om omsætningen ?

Besværlig emballage, - Ikke kun et problem for gigtplagede •Fra den almindelige hverdag: •Chipsposen kan ikke rives op •Mælkekartonnen åbner skævt hver anden gang •Tandpastatuben kan ikke tømmes helt •Dåser kan ikke åbnes uden at spilde •Åbning af rensebenzinflaske kræver mindst to hænder •Syltetøjsglas kræver værktøj for at udligne vacuum •Papkassens rivestrimmel er stærkere end selve emballagen •Vi har alle problemet

Hvordan påvirke markedet ? •Designpanel –Gigtforening, EmballageIndustrien, DagligvareLeverandørForeningen, DSK, Forbrugerrådet m.fl. •Guideline til gode/dårlige løsninger –Emballageløsninger –Hjælpemiddelløsninger •”Gigtmærket” –Anerkendelse af gode emballageløsninger

Gør designmål enkle •Designmål skal være operationelle –Ikke: “mere betjeningsvenlige emballager” –Men f.eks.: “Halvér rivstyrken af plastsvejsninger” –Eksempel: “Blinde skal kunne identificere medicin” –Løsning: “Blindskrift på medicinkarton”

Hvornår er det nok ? - Findes der en nedre grænse for ledstyrken ? Plastsvejsningers rivstyrke Gigtpatienters tilfredshed1%100% 100% 1% Lidt gigtramteModerat gigtramte Svært gigtramte imødekommesimødekommes imødekommes Normal rivstyrke Reduceret rivstyrke Stærkt reduceret rivstyrke