Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Præsentation af forskningsrapport DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx -kvaliteter og udfordringer ’Hvis jeg ikke har pc’en med ville jeg få mere ud af det” – om IT og medier i undervisningen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Progression i arbejdsmarkedsparathed
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
i Ungdomsuddannelserne
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx
Borgernes barrierer for brug af IT
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Præsentation af resultater fra Elevtrivselsundersøgelse Hvad stiller man op? Erfaringer fra år 1 på Fredericia Gymnasium – hvor langt er FG?
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2011 UU Lolland-Falster.
Gymnasiekultur og elevdeltagelse
Emneworkshop -Inspektorforeningen årsmøde 2012
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Inklusion, klasserumskultur og fravær
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2012 UU Lolland-Falster.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 1: Hhx og iværksætteri DEA, 13. Oktober 2010 Videnskabelig assistent, Rikke Brown
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
”Spænd hjelmen!” - Unges forhold til arbejdsmiljø og risiko i en krisetid Ph.d. Mette Lykke Nielsen
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Sommer hele året? Den anden bolig og forbruget Oplæg på Dansk Byplanmøde, 2012, Kirsten Gram-Hanssen Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet.
Introduktion til Kongen og hans Rige
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
Konference om fravær og frafald i de gymnasiale uddannelser
Konference om fravær og frafald i de gymnasiale uddannelser
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Region Midtjyllands tilbud 2013
Børn og unge med handicap siger deres mening
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Matematik B 1.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Grunde til at jeg elsker dig
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2015.
Stxstudentereksamen.
Præsentationens transcript:

Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Præsentation af forskningsrapport DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard Center for Ungdomsforskning (CeFU), DPU /AU

Spørgeskemaundersøgelse: Interview: Observation: Undersøgelsens empiriske fundament elev-besvarelser. 61 hhx-elever, 21 hhx-lærere og 3 ledere. 12 dages i 6 forskellige klasser.

Næsten alle er tilfredse med at gå på hhx

4 Valget af hhx

5 ”Der mangler introduktion i forhold til at finde sig til rette socialt og / eller fagligt”: 40 % Louise (1. år): Sådan noget som afsætning, hvad det var, det var vi sådan i tvivl om. Det var et fag man ikke havde haft i folkeskolen, og ikke rigtig havde fået en præsentation af det, så det var sådan lidt. Ok vi kaster os bare ud i det, og så må vi se hvad det er. Katja. Det var i hvert fald også i starten, der var mange, der var forvirrede om, hvad egentlig forskellen var på fagene. Valget af hhx

6 Konklusion: Familien og det nære netværk er særligt vigtige for tvivlernes valg af hhx I tvivl om valget af hhx: 36 % Overvejet stx som alternativ: 59 % I tvivlIkke i tvivl Besøg på uddannelsesinstitution : 45 % 54 % Dernæst: Venner / kæreste: 38 % 26 % Forældre: 37 % 28 % Vejleder (UU eller folkeskolen)35 % 32 % Tvivlernes valg hhx

7 Det faglige niveau var for højt: 32 % Man skulle vænne sig til lærerne:66 % Det er en anden måde at tænke og lære på end i folkeskolen: 82 % Det var svært at starte på hhx fordi: Hhx som en fremmed verden: Martin (2. år): Det var en meget stor omvæltning. Jeg har ikke nogle storebrødre, jeg anede ikke en dyt om det her. Det virkede som alle vidste mere end mig herude. De kaldte timerne moduler, og jeg vidste ikke engang hvad et modul var, lige da de sagde det. Og nu skal I over i Siestaen, og alle vandrede bare helt naturligt derover og jeg anede ikke hvor det var. Int.: Hvad gjorde du for at finde ud af, hvordan skolen hang sammen? Martin: Observerede andre. Og spurgte. Jeg vil sige, da jeg skulle herud, jeg var så positiv omkring det hele, så jeg tog det bare som det kom, og var bare glad og tog imod det.

Elevernes oplevelse af lærerne - fagligt

’Jeg oplever, at lærerne godt kan lide mig’: 84 % ’Jeg oplever en tæt og åben kontakt til lærerne: 57 % Elevernes oplevelse af lærerne – det sociale aspekt Lasse (1. år): Selvom Lise, hun er den bedste lærer, så har vi overhovedet ikke noget personligt med hende. Pia: Det sagde hun fra dag et af. Hvis vi havde noget privat, så skulle vi ikke komme og snakke til hende og hun ville ikke blande hendes personliv ind i det.

Frederikke (1. år): Der er mange lærere her, der kommer fra virksomheder og derfra her deres viden, men de har ikke taget nogen uddannelse i ligesom at være pædagogiske og lære fra sig. Martin: Sådan er det tit i folkeskolen, der er de sådan meget pædagogiske. Frederikke: Så på den måde er der forskel. Men altså folkene ved meget om deres fag, men de har bare svært ved at formidle det ud til andre. Formidling af fagligheden

”Lærernes tilbagemeldinger på mit arbejde forbedrer min indsats”: • Variation i undervisningen • Ligeværdig dialog • Medinddragelse • Tydelige og klare evalueringer • Klare og tydelige krav og forventninger Elevernes anbefalinger til god undervisning 70 % ”Det er svært at gennemskue hvad der skal til, for at få gode karakterer”: 41 %

Int: Hvad med fagene? Hvad for nogle fag kan I godt lide? Thomas (2. år): Jeg kan bedst lide de dér handelsorienterede fag. Virksomhedsøkonomi, afsætning. Allan: Og samtidshistorie også. Thomas: Ja, det er altså godt! Tais: Men det er på grund af læreren! Int.: Hvad er det læreren i samtidshistorie gør? Thomas: Hun har bare en eller evne til at forstå os, og så er hun meget ungdommelig samtidig. Tais: Og så lever hun sig ind i det stof, hun nu skal lære os om. Allan: Og hun er også god til at tage stof, som unge interesserer sig for, fordi hun netop interesserer sig som de unge. Hun er super god til at variere undervisningen. Der er ikke en time, der er ens. I samtidshistorie, for eksempel, kan du snakke med. Som Thomas sagde, det dér med, at man førte nærmest en hyggesnak, eller hvad man kan sige. Så finder man ud af: Nå, så kan man også godt lige tale med om det her emne, for det er noget, man har hørt om i nyhederne. Hhx og samfundsfag

Hvad kan eleverne godt lide?

Rikke (lærer i matematik): Det er rigtig svært i matematik, der er ikke meget, de kan bruge det til. Det er der også fokus på, det skal kunne anvendes meget mere i de andre fag. Eller dvs., de andre fag skal anvende det meget mere (griner). Altså de (eleverne, red) skal kunne se relevansen af det, og det kan de ikke nu, og det synes jeg er svært. Jeg tror, det ville kunne blive meget bedre, hvis man i fremtiden virkelig kunne sige, der kan du se, det kan blive brugt i de andre fag. Du skal kunne det her for at kunne nogle af de andre fag. Hhx og matematik

Sisse (2. år): Jeg kan slet ikke se, hvad jeg skal bruge det til altså overhovedet. Hvorfor det er interessant for mig? Jeg kunne sagtens gå igennem uden at vide, hvem Steen Steensen Blicher er. Hhx og dansk Konklusion: Det relativt snævre ’anvendelses - / relevanskriterium’ må ikke blive eneste form for kriterium eleverne anvender til at dømme fag inde eller ude.

Hhx og erhvervsarbejde 70 % af eleverne har erhvervsarbejde

Kenneth (2. år): Jeg kan godt se nogle af de der samfundsøkonomien i verden ude på tanken, fordi det er jo benzin, som svinger i pris. Men resten af det vi sælger, det er jo frås og overforbrug, slik og sodavand. Der kan man også godt mærke, hvornår det stiger og falder med kunderne, hvornår folk kan og vil. Martin: Ja, man kan se sådan noget med prisdannelser. Jeg arbejder i TripTrap, og det er jo sådan meget luksusvarer, kan man sige, så der kan man tydelig se sådan noget med finanskrisen, hvordan den trykker på budgetterne og sådan. Jeg synes, det er meget spændende, og man kan jo godt se nogle af de teoretiske ting, man lærer herude. Hhx og erhvervsarbejde

Det sociale på hhx ’Min klasse fungerer godt sammen’: 70 % ’Der er et godt socialt sammenhold / socialt miljø på hhx’: 58 %

’Jeg siger ikke så meget i timerne, da jeg er usikker på mit faglige niveau’: 41 % ’ Det er de samme, der altid deltager aktivt i timerne’: 84 % Det sociale på hhx ’Jeg siger ikke så meget i timerne af frygt for at blive til grin i klassen’: 23 % ’ Jeg føler mig tit uden for fællesskabet’: 18 % ’Jeg bliver mobbet en gang imellem’: 11 % Konklusion: - Fokus på at skabe og understøtte en inkluderende kultur i klassen og på hhx, hvor der er plads til at være forskellig og ville forskellige ting. - Skabe gode rammer for koblinger mellem det sociale og det faglige

Påbegyndt en videregående uddannelse (KVU, MVU, LVU) 27 mdr. efter gymnasiet: Stx: 72 %. Htx: 67 % Hhx: 42 % (Kilde: ’tal der taler 2009’). Hhx og videreuddannelse Forventning efter 10 år (KVU, LVU, MVU): Almene gymnasium: 81 % Erhvervsgymnasiet: 61 % (htx + hhx) (Kilde: ’Tal der taler 2007’). Udfordring: Kan man gøre mere for at få hhx-eleverne til at blive interesserede i videreuddannelse – uden at give køb på den styrke hhx har i form af en klar og tydelig erhvervsretning?

Hhx og videreuddannelse

Hhx er lang hen ad vejen en succes hvad angår elevernes forventninger til at de skal kunne bruge uddannelsen til noget, og deres oplevelser af hhx og de fag og den undervisning de møder Man kan måske gøre mere i form af at udfordre og udvide elevernes horisont i forhold til det at (ud)danne sig Fokus på starten på hhx og på klare rammer og forventninger til eleverne Hhx’ særlige profil: En moderne uddannelse med fokus på innovation, iværksætteri og anvendelighed – en styrke og udfordring Hhx og IKT – et stort fagligt potentiale