Arbejdsgrupper •Opdatering siden Science camp •Clustring af arbejdsgrupper •Arbejdspapir fra Håkan •Arbejdsgruppemøde i Danmark.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skoleledelsesnetværket for Smil(e)
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
•Hvorfor skal vi have en hjemmeside????. Mål for hjemmesiden
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Handler om naturvidenskab
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Grønt Flag – Grøn Læreruddannelse
PUC Pædagogisk Udviklingscenter
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
”Ny IKT för vägsektorn” -teknik i framkant för alla
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
(E) Skandinaviska metoder för innovativt lärande (Europa)
Nynne Det er tilladt at have talent! Talent? Talentprojekter – hele viften Akademiet – et eksempel Køreplan: Hvordan starter.
Samarbejde på tværs af lande Opdeling i undergrupper.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
IT i undervisningen.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Det Naturvidenskabelige Fakultet Helge Knudsen Velkommen Kristiansand !
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Hvordan lettes overgangen relevant
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
De 10 bud for bedre samspil mellem forskning og erhvervsliv.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Madkamp - DM i madkundskab
Bedre faglig læsning og skrivning i den faglige undervisning Ansøger EUC Nord og EUC Nordvest Har gennemført tiltag i den faglige undervisning for implementering.
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Undervisning i håndhygiejne - for personaler i børnehaver
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Ny Fælles Naturfagsprøve
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
1 ▪ Møde for danske partnere 25. jan
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
LINK Camp 2012 Helle Karina Pedersen Uddannelseschef EAL.
Strategisk kommunikationsmode, der kan fungere som isbryder og opvarmer overfor virksomhederne Udgangspunkt: En produktionsvirksomhed, der allerede har.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Interview - praktisk introduktion
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Program Kort introduktion til workshoppen 1. time Generel introduktion til DEF og deff.dk - den samlede on-line indgang til Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Arbejdsgruppemøde Skole – virksomhed Skola - närsamhälle Naturvidenskabernes Hus Nørgårds Højskole Bjerringbro 19. – 20 september 2011.
BIG BANG 2016 Aarhus, fredag 11. marts, 2016 Birgitte Pontoppidan – Keld Nielsen –
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Nye trends i dansk arbejdsmarkedspolitik Nordisk Ministerråds jubilæumskonference Reykjavik maj 2014 Jan Hendeliowitz Chefkonsulent Styrelsen for.
1 Biophilia. Biophilia på 45 minutter Hvad er Biophilia Nordic? Præsentation af det danske undervisningsforløb: At svæve Workshops ved bordene - afprøvning.
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
Grundlaget  Hvad skal der til? Eleven i centrum Vejlederviden og ledelseskompetence Fællesskab, tillid – og pengene gider vi ikke tænke på Samarbejdsaftaler.
19. oktober 2009Strategisk planlægning 1 Velkommen til møde og seminar oktober 2009 Nordstrat og NVF strategisk planlægning.
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Naturfag.
Tilstedeværelsesundervisning
Udrulningsperioden er slut Kommunikation om Aula begynder
Præsentationens transcript:

Arbejdsgrupper •Opdatering siden Science camp •Clustring af arbejdsgrupper •Arbejdspapir fra Håkan •Arbejdsgruppemøde i Danmark

Program for workshop Samarbejde mellem skoler og erhvervsliv •Introduktion til arbejdsgruppens arbejde med udgangspunkt i formålet •Hvilke projekter har allerede samarbejde med skoler og virksomheder? •(10 minutter pr. indleder – ultrakort briefing med praktisk eksempel) –Matena – Sverige –NatPlus samt Naturfag med virksomheder –Samarbejde skole og erhvervsliv i Norge –Næringslivets hovedorganisasjon i Telemark •Gruppearbejde med temaet: Udvikling af konceptet for samarbejde med virksomhederne. •SMIL(E) koncept for samarbejdet med virksomheden – Arbejdsform (hvordan, hvor og hvorfor) – Konkrete projekter fra projektkataloget – Kommunikation og formidling af delresultater – Evaluering

Introduktion til arbejdsgruppens arbejde med udgangspunkt i formålet: •” Syftet med denna aktivitet är att utveckla modeller och strategier för hur man kan utveckla, sprida och genomföra ett samarbete mellan skolor och företag och andra institutioner. Det ska möjliggöra att den kunskap som finns i företagens vardag ska inspirera till en förändring av undervisningen i skolan och personalen på företagen ska fungera som förebilder”´

Konkrete emner til i dag •Arbejdsform (hvordan, hvor og hvorfor) –Hur organiserar vi arbete vid de ”fysiska träffarna”? –Kan vi genomföra videokonferenser? –Vad/hur gör vi mellan träffarna? –Hur använder vi den digitala plattformen för arbetsgruppens interna arbete?

Kommunikation og evaluering •Kommunikation og formidling •Hvorledes synliggøres arbejdsgruppens arbejde og resultater? –Eksempelvis: –Idé udveksling mellem interessenter, lærere og elever på tværs af skoler/gymnasier og lande –Overfor øvrig omverden: SMIL(E) hjemmeside, SMIL(E) nyhedsbrev, virksomhedernes hjemmeside, personaleblade offentlige trykte og elektroniske medier. •Evaluering –Hvorledes vurderer vi bedst (SMART) SMIL(E) forløbet samt forløb og især kvaliteten af de enkelte projekter –Koordineret evaluering.

Hvor langt er vi nået? •Ikke ret langt – meget at indhente •Clustring af arbejdsgrupperne •Vi mangler: –Oversigter over faste deltagere i hver af de tre arbejdsgrupper –Kobling/dating mellem deltagere i de forskellige aktiviteter –Opdeling foretages af hvem – aktivitetslederne? –Opdeling efter (aktivitet, fag, interesse/kemi)

Arbejdsgruppe mødet i Danmark •Vi skal gøre noget ved det vi mangler •Kommunikation mellem aktiviteter –Deltagerne fremlægger eksempler på undervisningsforløb, der er gennemført eller gennemføres som inspiration for andre. –Gøres på møder –Gøres gennem studiebesøg på 2-3 dage (jobbskuggning)

Arbejdsgruppemøde fortsat •Synliggørelse af arbejdsgruppens arbejde og resultater? –Eksempelvis: –Idé udveksling mellem interessenter, lærere og elever på tværs af skoler/gymnasier og lande –Overfor øvrig omverden: SMIL(E) hjemmeside, SMIL(E) nyhedsbrev, virksomhedernes hjemmeside, personaleblade offentlige trykte og elektroniske medier. •Evaluering –Spørgeundersøgelser, interview –Kan vi anvende studerende som brobyggere til universiteter/seminarer? –Koordineret evaluering.