Blogs i undervisningen mellemtrin

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Book-trailer i 5.a Læringsmål Hvad skal eleverne lære?
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
”Intet” af Janne Teller
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Brug af tablets på Højdevangens skole Skoletjenesten 5 marts 2013.
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
Læringsstile og lektier
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
Blogs for Bibliotekarer Du ka’ godt!. Dagens program •Hvem er vi? •Hvorfor er vi her? •Hvad er en blog? •Hvorfor skal vi bruge blogs? •Hvordan kan vi.
Ytringsfrihed og sygeplejersker
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Introduktion til Sprogpakken
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Danida Verdensbilledlegat film – film – film
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Blogger.com - lav din egen hjemmeside
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2008.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Socialpædagogisk læringsspil Udviklingsseminar I Christian Engel Brund Jeppe Sønderby Christensen
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Mediepædagogik og didaktik
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
IT i undervisningen.
6 år med JPCK og hvad så nu? Annette Eickhardt marts 2011.
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
De gode værktøjer i ElevIntra
Praktisk/musiske fag i Skoleintra. Uffe, Christine og 4.A der var så STOLTE.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Årsplan – en kort en lang
Start med instruktionen på den lille skærm Præsentation Klik her med musen for at vise præsentationen.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
SkoleIntra og faghæfte 48
Faghæfte 48 og historie. Foredrag ved Jørgen Mogensen
SKABELON.
”Blog som læringsplatform”
DANSK Intro Dagens program.
Genrer Konference om ny skriftlig eksamen i fransk og spansk Nyborg Gymnasium 22. oktober 2015.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Den interaktive historiekanon E-Læringsmodul til anvendelse i forbindelse med kanonundervisningen i kl. Eksemplificeret ved ”Københavns bombardement”
Skriv avis …med mobil, www og tekstbehandling Lavet af Mette Rabæk og Signe Sloth It- færdighedsniveau: For skolens ældste klasser.
Din kreative online praksis! – del 2
Vælg skabelon/template
Præsentationens transcript:

Blogs i undervisningen mellemtrin inspirationsoplæg Antvorskov Skole 22. januar 2013 Jette Bruun Eriksen 2013

It og medier skal anvendes der, hvor de gør en faglig forskel. Faglige mål og faghæfte 48 Informationsindsamling, analyse, produktion og formidling, kommunikation, videndeling og samarbejde. It og medier skal anvendes der, hvor de gør en faglig forskel. (vilkår i hverdagen, projekter, projektopgaven, hjemmesider/blogs, sociale medier, mobiltelefoner, præsentationer/fremlæggelse, undervisningsdiff…)

Faghæfte 48 Med udgangspunkt i elevernes rolle som brugere af it, og set i lyset af udviklingen af web 2.0, inddrages følgende fire temaer i den faglige og tværfaglige undervisning. 1. Informationssøgning og -indsamling 2. Produktion og formidling 3. Analyse 4. Kommunikation, vidensdeling og samarbejde. Didaktiserede og ikke didaktiserede læremidler udviklet til undervisning: Bogsystemer, Portaler: Gyldendal, Danskfaget.dk, I-litt…. Fremtidslaboratoriet, Det digitale Spejl, Netpilot.. Redskaber – web 2.0 Prezi, QR-koder, blogs, voki, photo story, audacity, calameo, sliderocket, glogster, wix, youtube, moviemaker, storybird, soundbible, jamendo, wordle, animoto,, symbaloo, osv Der er læringspotentialer i web 2.0 værktøjer, men… - Sørg for at it-relevant kompetenceudvikling ikke bliver forvekslet med it-baseret aktivisme Og hav fokus på at undervisning ikke bliver forvekslet med underholdning

BLOGS En blog kan beskrives som en simpel hjemmeside. Man kan oprette indlæg i form af tekst, billeder, videoer osv. Indlæggene vises kronologisk med de nyeste først. Det er gratis at oprette en blog, og der er adgang til den fra enhver PC med internetadgang. På blog kan man vælge, at alle eller kun inviterede personer har adgang. Mange synes dog, at det sjove ved en blog er muligheden for at fortælle om sig selv og få kommentarer fra andre. Hvis bloggen er offentlig kan andre kommentere på indlæg. Man kan vælge at kun admin må læse evt. kommentarer lagt ind .. Der findes rigtig mange forskellige typer blogs. Nogle er politiske og bruges af politikere eller kommentatorer til politiske analyser eller til at få et politisk budskab igennem. Fotoblogs er blogs, hvor bloggeren ofte tager et foto om dagen og lægger det på sin blog. - Interesseblogs eller faglige blogs, hvor bloggeren for eksempel skriver personligt om computerspil, kan bloggeren bruge til at udvide sit netværk og finde andre, der interesserer sig for samme emner. - Der er personlige blogs, hvor de enkelte blogindlæg minder om dagbog. Modeblogs, hvor bloggere tager billeder af det tøj, de har på, er gennem de seneste par år blevet meget populære. I Danmark er blogs om mad også begyndt at blive meget populære. Der er ingen faste emner for et blogindlæg. Det er helt op til bloggeren. Men det er vigtigt for bloggens succes, at man skriver fast. På den måde vil der altid være noget nyt for læserne at komme tilbage til. EKSEMPLER:

Blogs i skolen Blog kan benyttes som dokumentation af arbejdsprocesser, med tekst og billeder – en multimodal platform. Elever får øvelse og erfaring i at kommunikere digitalt Blog kan være brugbart som første forsøg på hjemmesidearbejdet. Lære sig at skrive og kommunikere Lære sig at reflektere fagligt over fx lærestoffet og deltage i debat Få læsere udenfor klasserummet Få netværk via andre bloggere, faglig og personlig udvikling Digital kompetence Stimulerer til kreativitet Ramme om fælles produktion af sammensatte tekster. Give eleverne træning i at bruge det som er lovligt og referere til det. Give bevidsthed i forhold til at publicere på nettet. Give mulighed for kommunikation mellem bloggere, interaktivitet og at forholde sig til andres tekster. Medvirke til at lære at kommentere kvalificeret på noget, et billede, en video eller en aktuel sag. Mulighed for logbogsføring på projekter eller individuel portfolio.

Eksempel på brug af web 2.0 i praksis – dansk udskoling Intet af Janne Teller En historie om alt og intet, og om 7.A, der ikke længere ved om der er noget ved noget. Eksempel på brug af web 2.0 i praksis – dansk udskoling Læs romanen. (Start gerne med at du læser de første kapitler højt for klassen – så er de i gang)   Arbejd med romanen Opret en blog – enten i skoleblog (Se Lær-it) eller fx Blogspot.com, wordpress… Nu får alle elever i din klasse, hver en rolle/en karakter fra bogens klasse. Når faste roller fra bogen er taget, er resten lærere, forældre, politi, journalister osv. De næste 14 dage skal alle medvirkende deltage på bloggen med citater fra bogen, udsagn, ønsker, overvejelser, udfordringer, lægge billeder/tegninger ind osv – og blive i deres rolle, så det er realistisk. Brug fx Wordle til billedkarakteristik… Afslut i klassen med opsamling, evaluering og diskussion af ’alt eller intet’. Ekstra: Lad eleverne beholde deres rolle og spil udsnit af bogens konflikter som små rollespil. Lad eleverne filme/fotografere deres rollespil – rediger fx i moviemaker, phosostory eller i et tilkøbt filmprogram, hvis skolen har det, - og brænd filmen på dvd som en del af elevernes portefølje eller til udlån på skolebiblioteket. Lav en lille avis om branden mv. – og med interviews med alle implicerede, billeder osv. Tryk avisen, få ét eksemplar stregkodet og læg det til udlån på skolebiblioteket sammen med ’Intet’. Lav et lille hørespil med diktafoner/mobiltelefoner, hvor nogle af eleverne fra Tæring er i radioen og bliver interviewet. Mål for forløb: 1 Gøre rede for samspillet mellem tekst, genre, sprog, indhold og situation 2 Kunne fortolke, vurdere og perspektivere tekster 3 Gøre rede for betydningen af stilistiske virkemidler 4Vurdere og perspektivere værdier og værdiforestillinger I forløbet arbejdes der med 4 faser: førlæsning, undersøgende læsning, fortolkning og perspektivering

Erfaringer med blogs på Antvorskov v. Pernille: Herefter hands-on: