Samfundsfag C Oplæg Torben Spanget Christensen FALS Generalforsamlingskursus, Odense 09.11.07 Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Det senmoderne samfundsfag i Dk.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Langvarigt sygefravær
Progression i samfundsfag
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Borgernes barrierer for brug af IT
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2011 UU Lolland-Falster.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2012 UU Lolland-Falster.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Introduktion til Kongen og hans Rige
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Statistik.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Fagenes samspil november 2009
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
NGG.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Gymnasiet (Stx)
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Konference - EU i undervisningen – sådan!
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Mød Aalborg Universitet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Gruppevejledning på tæt hold
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Naturfag.
Præsentationens transcript:

Samfundsfag C Oplæg Torben Spanget Christensen FALS Generalforsamlingskursus, Odense 09.11.07 Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Anbefalinger til undervisningsministeriet At der skabes en bedre overgang mellem samfundsfag i grundskolen og samfundsfag i gymnasiet At der etableres et relevant kursusudbud til arbejde med induktive arbejdsformer i samfundsfag C Tilsyn med lærerkvalifikationskravene i samfundsfag C på hhx Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Anbefalinger til skolerne (lærerne/lederne) (stx, hhx og htx) At der arbejdes med forskellige modeller til inddragelse af elevernes forhåndsviden i samfundsfag med henblik på at bygge bro til grundskolefaget At der fokuseres på arbejde med og udvikling af induktive arbejdsformer At markere forskellen på samfundsfag i grundforløbet og i studieretningsforløbet Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Anbefalinger til skolerne (lærerne/lederne) (hhx, htx) At der på hhx sikres en hurtig opkvalificering af de lærere, der ikke opfylder lærerkvalifikationskravene i samfundsfag C At htx arbejder med forskellige modeller for sammenkobling af samfundsfag og teknologifaget i 1htx Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Eleverne og samfundsfag C Samfundsfagsundervisningen i 1g har haft stor betydning for mit syn på det danske velfærdssamfund, og samfund og politik generelt. Jeg mener derved også, at samfundsfagsundervisningen har givet mig utrolig meget, som jeg altid vil kunne bruge som borger i et demokratisk land (Elevkommentar i spørgeskemaundersøgelse september 2006) Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Jeg har fundet ud af, hvad faget går ud på, og hvad de snakker om i TV’et. (Elevkommentar i spørgeskemaundersøgelse september 2006, elever) Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Overgangen mellem grundskole og gymnasium Samfundsfag for mit vedkommende startede langt over min forstand… det er ligesom om, at der er sat en standard for, hvad man skal kunne, når man kommer ud fra folkeskolen, og derfor starter det på et niveau, hvor (…) en minoritet af eleverne ikke kan følge med. Men det er da for dårligt… det skal ikke være en selvfølge, at man skal have kendskab til et stof, som der overhovedet ikke er blevet lagt vægt på i folkeskolen. (Elevkommentar i spørgeskemaundersøgelse september 2006) Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Overgangen mellem grundskole og gymnasium I: Du siger, du har haft en god samfundsfagsundervisning i grundskolen, som du syntes var spændende og interessant. Føler du så, at du har haft det før, når du møder samfundsfag i gymnasiet? E: Det vi har om nu, synes jeg, er på et højere plan. Det kan være vi har det ligesom mere grundlæggende – mere uddybet – end vi havde i folkeskolen. Det er dejligt at have … grundlæggende samfundsfag. (Fokusgruppeinterview marts 2006, elever) Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Typisk elevkarakteristik af samfundsfag i grundskolen Jeg troede egentlig ikke, at samfundsfag gik for et obligatorisk fag i folkeskolen… fordi der var ikke nogen uddannet samfundsfagslærer i min folkeskole, det var ofte dansklæreren som blev sat ind og skulle undervise, og vi havde den samme lærer til dansk, som vi havde til historie og til samfundsfag, og han brugte timerne til dansk, og så kunne vi læse en tekst i dansk. Det diskuterede vi … jeg synes ikke, man står særlig godt rustet til samfundsfag i gymnasiet. (Fokusgruppeinterview marts 2006, elever) Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Atypisk elev elevkarakteristik af samfundsfag i grundskolen Jeg synes, det var rigtig lærerigt i samfundsfag, men det var også fordi, det var en rigtig god lærer. Jeg gik også på privatskole. (Fokusgruppeinterview marts 2006, elever) Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Elevernes selvoplevede udbytte af samfundsfag i grundskolen Stort Middel Ringe N Folkeskole 11,6 49,6 38,8 335 Privatskole 26,8 58,5 14,6 41 % 13,3 50,5 36,2 50 190 136 376 Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Mulig forklaring på elevudbytte af samfundsfag i grundskolen     Dit udbytte N=376 Stort Middel Ringe total Faglige begreber blev anvendt (%)  25,8  53,2  21,1  100  Total  13,3 50,5 36,2  Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Niveauskifte samfundsfag i grundskolen til samfundsfag C (elever der har færdiggjort samf C) Niveau i gymnasium i forhold til grundskole N = 450 Meget højere 43% Højere 37% Samme niveau 5% Lavere 2% Mener ikke niveauerne kan sammenlignes 11% Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Elevers angivelse af anvendelse af læremidler (elever der har afsluttet samf C) Samf i grundskolen Samf C N % Lærebøger 158 37,1 387 90,8 Avisartikler/fotokopier 205 48,1 290 68,1 Film/video 115 27,0 93 21,8 Hjemmesider - 165 38,7 Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Fagligt didaktiske elementer i undervisningen (Angivelse af elever der har afsluttet samf C) Samf i grundskolen Samf C N % Aktuelle emner 228 53,5 349 81,1 Faglige begreber 116 27,2 342 80,3 Diskussioner 254 59,6 356 83,6 Klasseundervisning 305 71,6 397 93,2 Gruppearbejde 244 57,3 282 89,7 Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Hvad kan du anvende samfundsfag C til Hvad kan du anvende samfundsfag C til? (elever der har afsluttet samfundsfag C) Elevernes egne angivelser (N = 450) N % Til lettere at forstå pol. og øk. stof i medierne 385 85,6 Til at ’følge med’ 311 69,1 I diskussioner uden for skolen 301 66,9 Blive en god samfundsborger/deltage i demokratiet 293 65,1 I mit senere arbejde 148 32,9 Til deltagelse i skolens demokrati 68 15,1 Jeg kan ikke rigtig bruge det til noget 35 7,8 Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Lærerudsagn om samfundsfag C L: Og et af problemerne med c-niveauet, synes jeg, er bekendtgørelsen i forhold til virkeligheden. Det står mange fine ting i bekendtgørelsen, men man bruger jo al tiden i grundforløbet på indskolingen, og der er også mange timer, der forsvinder.….. (Fokusgruppeinterview marts 2006, lærere) Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Lærerudsagn om kravet om induktiv undervisning Jeg tror, at det, mange af eleverne kommer med, det er en induktiv undervisning, hvor man har taget udgangspunkt i, hvad der er blevet sagt i tv-avisen dagen før. Og man har diskuteret for og imod. Hvis vi skal tage udgangspunkt i deres undren, så glemmer man jo, at i dag undrer de sig over noget bestemt. Så skal jeg finde nogle artikler til dem. De kommer først til at læse dem om to uger, fordi der er så få timer, og til den tid har de glemt alt om, at de undrer sig. (Fokusgruppeinterview, marts 2006, lærere) Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Ordveksling om induktiv undervisning I: Så hvis I skulle sætte nogle tal på i forhold til induktiv og deduktiv undervisning? L1: For mit område er det helt klart stofområder (kernefaglige områder), og så er der noget tematisk derefter. Derfor vil jeg sige, det er 80-90 % (deduktivt) tror jeg. L2: Ja. (Fokusgruppeinterview, marts 2006, lærere) Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Vurdering af lærerplankrav om tilrettelæggelse af undervisningen   Læreplankrav til tilrettelæggelse Opfyldelse / hensigtsmæssighed stx hhx htx Tematisk tilrettelæggelse  Opfyldelse 3,6 3,7 3,9 Hensigtsmæssighed 3,3 3,8 Beregning: Gennemsnit af lærernes bedømmelse af hhv kravets hensigtsmæssighed og opfyldelse i egen undervisning på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er udtryk for mest positiv bedømmelse af hensigtsmæssighed og for størst opfyldelse i egen undervisning. Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Vurdering af lærerplankrav om tilrettelæggelse af undervisningen   Læreplankrav til tilrettelæggelse Opfyldelse / hensigtsmæssighed stx hhx htx Afsæt i elevernes undren og nysgerrighed  Opfyldelse 2,7 3,3 2,9 Hensigtsmæssighed 3,4 3,6 Beregning: Gennemsnit af lærernes bedømmelse af hhv kravets hensigtsmæssighed og opfyldelse i egen undervisning på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er udtryk for mest positiv bedømmelse af hensigtsmæssighed og for størst opfyldelse i egen undervisning. Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Vurdering af lærerplankrav om tilrettelæggelse af undervisningen   Læreplankrav til tilrettelæggelse Opfyldelse / hensigtsmæssighed stx hhx htx Inddragelse af aktuelle problemstillinger  Opfyldelse 3,7 4,4 4,1 Hensigtsmæssighed 4,6 4,5 Beregning: Gennemsnit af lærernes bedømmelse af hhv kravets hensigtsmæssighed og opfyldelse i egen undervisning på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er udtryk for mest positiv bedømmelse af hensigtsmæssighed og for størst opfyldelse i egen undervisning. Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Vurdering af lærerplankrav om tilrettelæggelse af undervisningen   Læreplankrav til tilrettelæggelse Opfyldelse / hensigtsmæssighed stx hhx htx Elevers egne synspunkter,argu-menter og vurderinger  Opfyldelse 3,9 4,1 Hensigtsmæssighed 4,2 4,4 Beregning: Gennemsnit af lærernes bedømmelse af hhv kravets hensigtsmæssighed og opfyldelse i egen undervisning på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er udtryk for mest positiv bedømmelse af hensigtsmæssighed og for størst opfyldelse i egen undervisning. Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Vurdering af lærerplankrav om tilrettelæggelse af undervisningen   Læreplankrav til tilrettelæggelse Opfyldelse / hensigtsmæssighed stx hhx htx Alsidighed i valg af synsvinkler  Opfyldelse 3,9 3,6 3,7 Hensigtsmæssighed 4,1 3,8 4,0 Beregning: Gennemsnit af lærernes bedømmelse af hhv kravets hensigtsmæssighed og opfyldelse i egen undervisning på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er udtryk for mest positiv bedømmelse af hensigtsmæssighed og for størst opfyldelse i egen undervisning. Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Vurdering af lærerplankrav om tilrettelæggelse af undervisningen   Læreplankrav til tilrettelæggelse Opfyldelse / hensigtsmæssighed stx hhx htx Alsidighed i brug af begreber  Opfyldelse 3,3 3,4 3,6 Hensigtsmæssighed 3,5 3,8 Beregning: Gennemsnit af lærernes bedømmelse af hhv kravets hensigtsmæssighed og opfyldelse i egen undervisning på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er udtryk for mest positiv bedømmelse af hensigtsmæssighed og for størst opfyldelse i egen undervisning. Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Vurdering af lærerplankrav om tilrettelæggelse af undervisningen   Læreplankrav til tilrettelæggelse Opfyldelse / hensigtsmæssighed stx hhx htx Alsidighed i brug af metoder  Opfyldelse 3,3 3,4 Hensigtsmæssighed 3,6 4,0 Beregning: Gennemsnit af lærernes bedømmelse af hhv kravets hensigtsmæssighed og opfyldelse i egen undervisning på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er udtryk for mest positiv bedømmelse af hensigtsmæssighed og for størst opfyldelse i egen undervisning. Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Sammenhæng mellem grundskole og gymnasium. Med samfundsfag C fra 2005 er der skabt et lovgrundlag for en sammenhægende obligatorisk undervisning i faget fra folkeskole til gymnasium. Spørgsmålet er hvad den sammenhæng består i. og om den er gennemført i praksis. Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Formålet med samfundsfag C At fremme elevernes lyst og evne til deltagelse i det den demokratiske debat (udbygning af et mål fra folkeskolen) At give viden og forståelse for danske og internationale samfundsforhold At give viden og forståelse af dynamikken i samfundsudviklingen (nyt mål i gymnasiet) Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Formålet med samfundsfag C At fremme elevernes lyst og evne til deltagelse i det den demokratiske debat (udbygning af et mål fra folkeskolen) At give viden og forståelse for danske og internationale samfundsforhold At give viden og forståelse af dynamikken i samfundsudviklingen (nyt mål i gymnasiet) Alle mål peger i retning af en almen samfundsmæssig handlekompetence. Der er ikke klare studieforberedende elementer Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Indhold i samfundsfag C Samfundsvidenskabelige teorier, begreber, modeller og metoder Aktuelle samfundsfaglige problemstillinger Elevdeltagelse Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Indhold i samfundsfag C Samfundsvidenskabelige teorier, begreber, modeller og metoder Aktuelle samfundsfaglige problemstillinger Elevdeltagelse Det videnskabelige er redskab for fagets egentlige genstandsområde, de aktuelle samfundsfaglige problemstillinger Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Didaktik i Samfundsfag C tematisk tilrettelæggelse vekslen mellem induktive og deduktive undervisningsformer vægt på den enkelte elevs mulighed på et fagligt grundlag at fremføre egne synspunkter, argumenter og vurderinger udadvendte arbejdsformer mindst et projektarbejde aktuelle problemstillinger informationsteknologiske redskaber samspil med andre fag Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika

Didaktik i Samfundsfag C tematisk tilrettelæggelse vekslen mellem induktive og deduktive undervisningsformer vægt på den enkelte elevs mulighed på et fagligt grundlag at fremføre egne synspunkter, argumenter og vurderinger udadvendte arbejdsformer mindst et projektarbejde aktuelle problemstillinger informationsteknologiske redskaber samspil med andre fag Et reformpædagogisk fag, rettet mod virkeliggørelse af elevens handlekompetence Evaluering af samfundsfag C 2006 Torben Spanget Christensen, Henriette Duch, Jette Gravesen, Halfdan Eika