Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Advertisements

Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Agenda Københavns Borgerservice Hvad laver Borgerservice? • Personlige henvendelser • Pas (74.000) og kørekort (70.500) • Folkeregister: flytning.
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Bips konference, mandag den 6. september 2010
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Agenda • Visionen – fra Servicessite til forvaltningssite - v. Service- og vicekommunaldirektør Bjørn Thomsen • Processen og de mange udfordringer - v.
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Nyt om borger.dk september 2010
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Offentlige data i spil Konference i DGI Byen Torsdag den 4. februar 2010 Kim Lindskov Knudsen Områdechef Anvendelse & Rådgivning Kort & Matrikelstyrelsen.
Kommunal digitalisering Jakob Aagaard Harder 1.Politisk fokus i alle kommuner 2.Enighed om en fælles strategi med større forpligtelse – kommunerne handler.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Kommunernes Sygedagpengesystem. Baggrund En fælleskommunal løsning, der kan understøtte den kommunale sagsbehandling på sygedagpengeområdet. Afløser til.
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Fællesoffentlige it-arkitekturkrav Initiativ 32 Kravpakker – udkast til planlægningsarbejdet 16. april 2008 Michael Bang Kjeldgaard, IT-arkitekturkontoret,
Vis Stedet - i kommunal sammenhæng Maj-konference 2009 Områdechef Kim Lindskov Knudsen Anvendelse & Rådgivning Kort og Matrikelstyrelsen.
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Obligatorisk digital selvbetjening
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Ny regering, nye tider – dag 1
Visionerne for matrikulær infrastruktur KMSs oplæg til processen med at skabe en fælles vision for matrikulær infrastruktur 16. september 2003.
Temaer for mødet Aktuelle kommunale udfordringer Formålet med det fælleskommunale kvalitetsprojekt Forventninger til regeringens kvalitetsreform Det videre.
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Obligatorisk digital selvbetjening
Fra beslutning til resultat Bliv klar til Digital Post e2015-projektet - Odense Kommune.
SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE. ”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
SAPA Præsentation til medarbejdere i kommunen April 2016.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
sammenhæng og genbrug med rammearkitekturen
AULA.
Information fra Danmarks Miljøportal
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Strategi for klinisk IT
Effektmåling - kvalitative målepunkter
September 2017 KL’s arkitekturråd Initiativ 8.1.
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Borgerservice og Biblioteker
Borgerens adgang til egne data - prototype
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Lars Frelle-Petersen Direktør, Digitaliseringsstyrelsen
Digitalisering i den offentlige sektor
Landskabet omkring OS2Kravmotor i Syddjurs Kommune
Hvad er Virk? Er det en portal? Er det en linksamling?
model for fælleskommunale arkitekturprincipper
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Borgerens adgang til egne data - prototype
KL’s arkitekturrådsmøde
Borgerens adgang til egne data
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
September 2017 KL’s arkitekturråd Initiativ 8.1.
Vejen til plejebolig - en sammenhængende digital brugerrejse
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Præsentationens transcript:

Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme Det digitale skal være let, hurtigt og sikre god kvalitet Den fællesoffentlige strategiske ramme give adgang til digital selvbetjening skabe gode sammenhængende serviceoplevelse skabe overblik og tryghed gøre sagsbehandlingen mere effektiv opnå viden om de digitale tiltags effekt Chefkonsulent Birgitte Hjelm Paulsen, IT & Digitalisering, BMF, Odense Kommune

Strategiernes initiativer Fælleskommunale initiativer – Borgerbetjening 3.0 1.1 Sammenhængende Digital Borgerservice 1.2 Adgang til egne data (1.3 Nem adgang til hverdagsinformationer) Fællesoffentlige initiativer – En brugervenlig og overskuelig digital offentlig sektor 1.1 Mere sammenhængende digitale brugerrejser 1.2 Bedre digital kommunikation (referencearkitektur + tilfredshedsmåling) 1.3 Overblik over egne sager og ydelser 1.4 Bedre support til borgere og virksomheder 1.5 Alle meddelelser fra det offentlige er digitale

Indsatser og leverancer - Fælleskommunal Service design - en fælles tilgang til design af selvbetjeningsløsninger En fælles referencearkitektur for selvbetjening (Fælleskommunale selvbetjeningsløsninger) Fælleskommunale komponenter Fælles opfølgningsmetode Digitalisering af blanketbaserede områder Støtte til kommunernes implementering og gevinstrealisering Systemopfølgning og leverandørdialog Adgang til egne data

Fælles tilgang til design af digital service Digitalisering med borgeren i centrum Leverancer Fælles forståelse af servicedesign Værktøj til at arbejde med servicedesign Lanceret 28. feb. ’17 Metoden har 5 trin Udfordringen Indsigten Servicerejsen Idéen Prototypen

Referencearkitektur for selvbetjening Hvad er en referencearkitektur for selvbetjening? En fælles referenceramme (pejlemærke) for den måde vi bygger it-løsninger til selvbetjening. Beskriver de forretningsmæssige (eller tekniske) visioner og mål, fastlægger principper og begreber. Beskriver, hvordan man kan realisere de egenskaber og evner (capabilities), der er behov for både på forretningsniveau og på teknisk niveau. En referencearkitektur er en beskrivelse på konceptuelt og logisk niveau. En referencearkitektur giver både myndigheder (bestillere) og leverandører (udbydere) fælles sigtepunkter for udviklingen af området.

Fælleskommunale komponenter Leverancer Beslutningsgrundlag inkl. businesscase. Fælleskommunale komponenter. Komponenter i pipeline’en Samtykkekomponent (understøtte afgivelsen, dokumentationen og ændring/ tilbagetrækkelse af samtykker) Samtykke-overblikskomponent Præsentationskomponent (præsentere data for borgerne) Track & Trace … og en Guide til: Afklaring før påbegyndelse af en selvbetjeningsløsning og til afrunding af en selvbetjeningsløsning.

Sammenhængende digitale brugerrejser Leverancer Skilsmisse Flytning (just publiceret) Opstart og ophør af virksomhed Udenlandske virksomheder

Fælles opfølgningsmetode Leverancer Opfølgningsmodel IT-løsning Implementering Proces Udvikling af målemodel Indkøb af løsning Fællesoffentligt Måling af brugertilfredshed Fælleskommunalt Måling af transaktioner

Fælleskommunal: Adgang til egne data Fællesoffentlig: Overblik over egne sager og ydelser

DigitAl Post & NemID i UDBUD Næste generations Digital Post lanceres i 2020 Få ændringer for borgere – større ændringer i maskinrummet. Næste generations NemID = MitID i 2. halvår af 2020 MitID skal både bruges til at dokumentere, hvem vi er og til at ”underskrive” digitalt.