Ejerskab og demokrati i infrastrukturselskaber Et bestyrelsesperspektiv Oplæg MEN seminar 28 januar 2019 Lars Goldschmidt
Disposition Med baggrund i praksis Ejerskabets opgaver Ejerskab i infrastrukturselskaber Ejerskab, demokrati og kompetence Handlinger
Med baggrund i praksis Energistyrelsen Mærsk Olie og Gas Miljøstyrelsen FRI, DI Horsens Fjernvarme Bornholms Energi og Forsyning Dansk Fjernvarmeforening Diverse andre bestyrelser specielt i uddannelsessektoren
Ejerskabets opgaver Mål og strategi Stilling til andre hensyn end bundlinje Hyre fyre direktøren Sparring med ledelsen efter behov Kontrol – specielt når det går skidt Beslutninger efter vedtægterne Interaktion med interessenter i omverdenen Den professionelt agerende bestyrelse gør det, som organisationen har brug for, at opfylde ejerskabets mål, hverken mere eller mindre
Ejerskab i infrastrukturselskaber Meget politisk verden Regulering med stærkt stigende kompleksitet Stærkt stigende behov for aktivt ejerskab specielt i mindre selskaber Kollektive net er en forudsætning for fremtidens forsyninger Etableringen af kollektive net forudsætter beslutninger der ligger udenfor det enkelte selskabs beslutningshorisont Samfundsøkonomi og interesse adskiller sig fra selskabs økonomi og privatøkonomi
Ejerskab, demokrati og kompetence Ejerskabets interesse varetages gennem sammensætningen af bestyrelsen og de styringsdokumenter og redskaber som ejeren forsyner bestyrelsen med. Ofte meget uklart formuleret i praksis Bestyrelsen varetager ejerens interesser gennem interaktion med ledelsen Bestyrelsen har den indsigt i selskabets virke som ledelsen, revisoren og kilder i omverdenen forsyner den med Ofte en meget overordnet forståelse af virksomhedens operation og vilkår Den svagt udrustede bestyrelse er i lommen på ledelsen, specielt når det går galt Brugere, politikere, fagforeningsrepræsentanter kan være bestyrelseskompetente men… Bestyrelsen har glæde af konsulenter i det omfang de forstår hvad de har brug for at vide og den rådgivning de modtager
Erfaringer Kompleksiteten af selskabernes opgaver overstiger i betydelig grad kompetencen hos ledelse, bestyrelser og ejere i mange infrastrukturselkaber Kompetencen og ordentlighed hos det enkelte bestyrelsesmedlem kan ikke bestemmes ud fra medlemmets baggrund alene uanset om de kommer fra privat eller offentligt virke Der er et meget stort oprydnings- og effektiviseringspotentiale i en del selskaber store som små Der har været omfattende aktiviteter der ligger udenfor selskabernes kerneopgaver
Handlinger Identifikation af samfundsinteresse før valg af ejerform Sikring af et ejerskab i det enkelte selskab, hvis interesser er sammenfaldende med samfundsinteressen. Sammensætning af bestyrelser der har kompetencen til at bære samfundsinteressen ind i selskabets ledelse Uddannelse af bestyrelserne. Supplering af kompetencer Konstruktion af selskaber der kan ledes af de kompetencer, der er til rådighed for ledelse og ejere