Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne December 2018 Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne HANSENBERG Svarprocent: 71% (874 besvarelser ud af 1223 mulige)
Elevtrivsel
Elevtrivsel
Vurdering af overordnede Indsatsområder
Sammenfatning af undersøgelsens resultater Drivkræfter bag elevtrivsel Resultat Mål og feedback Lærerne er gode til at give tilbagemelding på min indsats Lærerne opstiller klare mål for, hvad jeg skal lære 4% Pædagogik og didaktik Lærerne giver mig faglig hjælp, når jeg har brug for det Lærerne er gode til at forklare tingene så jeg forstår dem 26% Undervisere 54% 22% Respekt og ansvar Lærerne giver mig ansvar Lærerne respekterer mig Elevtrivsel Forberedelse Lærerne er godt forberedte Lærerne overholder aftaler 2% Jeg trives på skolen Jeg kommer godt ud af det med mine holdkammerater Jeg er glad for min skole Dine undervisningsforhold på skolen Skolens vedligeholdelse og rengøring Skolens indretning og udseende Forholdene på skolen som helhed Fysiske rammer 22% Min arbejdsgiver/læreplads har forberedt mig på skoleperioden Jeg var godt forberedt til at komme i praktik Jeg lærer noget i praktikken Jeg er glad for at være i praktik Praktik 23%
Undervisere
Undervisere
BALANCERET LÆRINGSMILJØ Læringsmiljøsegmentering GODT LÆRINGSMILJØ LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK GODT LÆRINGSMILJØ Høj LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK BALANCERET LÆRINGSMILJØ PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK BALANCERET LÆRINGSMILJØ Lav RINGE LÆRINGSMILJØ LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED MÅL OG FEEDBACK LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED MÅL OG FEEDBACK Lav MÅL OG FEEDBACK Høj RINGE LÆRINGSMILJØ
Læringsmiljøsegmentering 8% 15% 18% 34% -1 25% Landsgennemsnit EUD ekskl. SOSU -3 4% -4 11% +7 40% +4 27% HANSENBERG Dine underliggende enheder Resultat beregnes kun ved mindst 30 svar. 2% 8% 23% 55% 13% Veterinærsygeplejerske - HF 0% 16% 35% 26% Træfagenes byggeuddannelse - HF 7% 29% 38% 19% Teknologi, byggeri og transport - GF1 42% Smedeuddannelsen - HF 3% 15% 18% 44% 21% Personvognsmekaniker - HF 10% 40% Gastronom - HF 14% 17% 31% Fødevarer, jordbrug og oplevelser - GF1 12% 37% Frisør - HF 6% 11% 78% Dyrepasser - HF
Læringsmiljøsegmentering I grafen ses spørgsmålet ”Jeg er motiveret for undervisningen” splittet på elevgrupperne fra segmenteringen
Fysiske rammer
Fysiske rammer
Praktik
Praktik
Hvordan oplever du de faglige krav i praktikken?
Praktik
Tema: Elevens egen indsats
Jeg er en person som … Tema: Elevens egen indsats *) Resultatet på spørgsmålet er i dataanalysen blevet vendt om, så et højt resultat er positivt og betyder, at man ikke så let lader sig distrahere og har problemer med at høre efter. Dermed kan spørgsmålet lettere sammenlignes med de øvrige spørgsmål.
Elevtrivsel på tværs af deltagende skoler
Køn
Køn
Køn
Alder
Alder
Alder
Eget faglige niveau
Eget faglige niveau
Eget faglige niveau
Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?
Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?
Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?
Grundforløb og hovedforløb
Grundforløb og hovedforløb
Grundforløb og hovedforløb
Skolepraktik vs. erhvervspraktik
Skolepraktik vs. erhvervspraktik
Skolepraktik vs. erhvervspraktik
Hvor ofte bruger du iPaden i undervisningen? Skolespecifikke spørgsmål Hvor ofte bruger du iPaden i undervisningen?
Hvor ofte bruger du Moodle i undervisningen? Skolespecifikke spørgsmål Hvor ofte bruger du Moodle i undervisningen?
Skolespecifikke spørgsmål
Tema: Undervisningsmiljø Mobning
Tema: Undervisningsmiljø Arbejdsmiljø – Har du modtaget instruktion i brugen af de apparater, maskiner og kemikalier du gør brug af?
Tema: Undervisningsmiljø