Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Elevtrivselsundersøgelsen 2012 Vesthimmerlands Gymnasium og HF Svarprocent: 98% (494 besvarelser ud af 503 mulige)
Advertisements

2014 | Elevtrivselsundersøgelsen For erhvervsuddannelserne SOSU C Svarprocent: 88% (809 besvarelser ud af 921 mulige)
Kursisttrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Nordvestsjællands HF og VUC Svarprocent: 498 besvarelser.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
EUD & EUX Herningsholm Erhvervsskole. EUD - Erhvervsuddannelse  106 uddannelser med over 300 trin/specialer  Svendebrev  Varighed mellem 1½ og 5½ år.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Klar til 10. Klasse! Præsentation. Plan for indskolingen Indmeldt Forældre/elev/skole-møde I DAG! Indslusningssamtaler Brev om endelige valg – 1. juni.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Uddannelse i forhold til produktivitet Herningsholm Erhvervsskole Per Sørensen Uddannelsesleder Industritekniker og Teknisk design.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Status og erfaringer Projektleder Sanya Pedersen, Danmarks Evalueringsinstitut.
KVALITET OG DATA Kvalitet og data De fire klare reformmål 1.Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse direkte fra 9. eller 10. klasse 2.Flere.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
Data som ledelsesværktøj
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
Brobygning – EUD og efterskolerne
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder Kommune*
Børne- og Uddannelsesudvalget Assens kommune
Dagens program Du skal have kendskab til:
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Elevtrivselsundersøgelsen 2010
Elevernes evaluering af grundforløbet
Kursisttrivselsundersøgelsen 2016
Program Trepartsaftalen Nyt om EUV
Uddannelsesvalg i 8. klasse
Velkommen til TECHCOLLEGE
”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd”
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Handlingsplan for øget gennemførelse
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Kvalitetsvinde Vibe Aarkrog MBU 4. april, 2013 Billeddias
Uddannelses- og informationsarrangement
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Ungdommens uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Dagens program Du skal have kendskab til:
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Skoleudvikling i Praksis 1
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Praktikpladssøgning Morten Jensen Flemming Trier Andersen.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Skovbyskolen – den nye skole - formandsberetning
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Elevtrivselsundersøgelsen 2016
VTU Udvikling af praktiksamarbejde
VTU Udvikling af praktiksamarbejde
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Medarbejdertrivselsundersøgelse 2019
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Skriftlig og mundtlig feedback Camilla Jürgensen, Heidi Andersen
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne December 2018 Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne HANSENBERG Svarprocent: 71% (874 besvarelser ud af 1223 mulige)

Elevtrivsel

Elevtrivsel

Vurdering af overordnede Indsatsområder

Sammenfatning af undersøgelsens resultater Drivkræfter bag elevtrivsel Resultat Mål og feedback Lærerne er gode til at give tilbagemelding på min indsats Lærerne opstiller klare mål for, hvad jeg skal lære 4% Pædagogik og didaktik Lærerne giver mig faglig hjælp, når jeg har brug for det Lærerne er gode til at forklare tingene så jeg forstår dem 26% Undervisere 54% 22% Respekt og ansvar Lærerne giver mig ansvar Lærerne respekterer mig Elevtrivsel Forberedelse Lærerne er godt forberedte Lærerne overholder aftaler 2% Jeg trives på skolen Jeg kommer godt ud af det med mine holdkammerater Jeg er glad for min skole Dine undervisningsforhold på skolen Skolens vedligeholdelse og rengøring Skolens indretning og udseende Forholdene på skolen som helhed Fysiske rammer 22% Min arbejdsgiver/læreplads har forberedt mig på skoleperioden Jeg var godt forberedt til at komme i praktik Jeg lærer noget i praktikken Jeg er glad for at være i praktik Praktik 23%

Undervisere

Undervisere

BALANCERET LÆRINGSMILJØ Læringsmiljøsegmentering GODT LÆRINGSMILJØ LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK GODT LÆRINGSMILJØ Høj LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK BALANCERET LÆRINGSMILJØ PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK BALANCERET LÆRINGSMILJØ Lav RINGE LÆRINGSMILJØ LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED MÅL OG FEEDBACK LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED MÅL OG FEEDBACK Lav MÅL OG FEEDBACK Høj RINGE LÆRINGSMILJØ

Læringsmiljøsegmentering 8% 15% 18% 34% -1 25% Landsgennemsnit EUD ekskl. SOSU   -3 4% -4 11% +7 40% +4 27% HANSENBERG Dine underliggende enheder Resultat beregnes kun ved mindst 30 svar. 2% 8% 23% 55% 13% Veterinærsygeplejerske - HF   0% 16% 35% 26% Træfagenes byggeuddannelse - HF 7% 29% 38% 19% Teknologi, byggeri og transport - GF1 42% Smedeuddannelsen - HF 3% 15% 18% 44% 21% Personvognsmekaniker - HF 10% 40% Gastronom - HF 14% 17% 31% Fødevarer, jordbrug og oplevelser - GF1 12% 37% Frisør - HF 6% 11% 78% Dyrepasser - HF

Læringsmiljøsegmentering I grafen ses spørgsmålet ”Jeg er motiveret for undervisningen” splittet på elevgrupperne fra segmenteringen

Fysiske rammer

Fysiske rammer

Praktik

Praktik

Hvordan oplever du de faglige krav i praktikken?

Praktik

Tema: Elevens egen indsats

Jeg er en person som … Tema: Elevens egen indsats *) Resultatet på spørgsmålet er i dataanalysen blevet vendt om, så et højt resultat er positivt og betyder, at man ikke så let lader sig distrahere og har problemer med at høre efter. Dermed kan spørgsmålet lettere sammenlignes med de øvrige spørgsmål.

Elevtrivsel på tværs af deltagende skoler

Køn

Køn

Køn

Alder

Alder

Alder

Eget faglige niveau

Eget faglige niveau

Eget faglige niveau

Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?

Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?

Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?

Grundforløb og hovedforløb

Grundforløb og hovedforløb

Grundforløb og hovedforløb

Skolepraktik vs. erhvervspraktik

Skolepraktik vs. erhvervspraktik

Skolepraktik vs. erhvervspraktik

Hvor ofte bruger du iPaden i undervisningen? Skolespecifikke spørgsmål Hvor ofte bruger du iPaden i undervisningen?

Hvor ofte bruger du Moodle i undervisningen? Skolespecifikke spørgsmål Hvor ofte bruger du Moodle i undervisningen?

Skolespecifikke spørgsmål

Tema: Undervisningsmiljø Mobning

Tema: Undervisningsmiljø Arbejdsmiljø – Har du modtaget instruktion i brugen af de apparater, maskiner og kemikalier du gør brug af?

Tema: Undervisningsmiljø