Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Omsorg for personer med demens Dag 1
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Det svære liv i en sportstaske
Læringsstile og lektier
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
At høre stemmer – en fælles indsats.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Velkommen til dag 3 omsorg for personer med demens
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kultur i organisationer
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Gnavne, gamle mænd Behov og hverdagsliv i et univers domineret af kvinder.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Støvring den 11. september 2007
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Kulturer og værdier i det palliative felt
Sorggruppe Et tilbud til forældre,der har mistet deres barn i graviditeten, ved fødslen eller lige efter. 25/
Sårbarhed hos børn og unge
Sexualitet ved svær psykisk sygdom
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint
At tale om sexualitet.
Forudsætninger for en god samtale
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
At være pårørende – håb og muligheder
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Relations kompetencer
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Medlem af Alzheimerforeningens bestyrelse - Fyn
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
At gå fra: Person med DEMENS til PERSON med demens
Figur 3.1 Hans Reitzels Forlag.
Demensbyens betydning
Trivsel og mental sundhed
Læge Poul Lundgaard Bak
Tag snakken – bryd vanerne
Velkommen til fagligt samspil
Demensbyens betydning
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Kursus for personer med demens og pårørende
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem Underviser: XXX Dato Sted
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Den sidste tid – og tiden efter
Velkommen Pårørendekursus Den sidste tid – og tiden efter
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig Underviser: XXX Dato Sted

Modul 3 At se det hele menneske Dagens emner: Det komplekse demensbillede Livshistorie

At se og forstå personen med demens Mennesker med demens er lige så forskellige som alle andre Mennesker reagerer forskelligt, når de får en demenssygdom Vigtigt at have fokus på det unikke menneske bag sygdommen Video fra Alzheimerforeningen: Se mennesket bag sygdommen Demens er ikke en identitet. Pas på, at sygdommen ikke skygger for det vigtigste – mennesket. https://youtu.be/n_VtCZ-f0kI Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Individuelt demensudtryk At se det hele menneske Individuelt demensudtryk Person-lighed Livs-historie Helbred Neuro-patologi Social-psykologi

Personlighed Hvad er vigtigt for mig? Får jeg lov til at være den jeg er? Mine holdninger og værdier Hvordan opfatter jeg mig selv? Hvordan mestrer jeg gode og svære stunder? Hvad kendetegner mig? Hvad gør mig glad og ked af det? Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Livshistorie Hvilket liv har personen levet? Personlighed og værdier Interesser, vaner og rutiner Barndom, ungdom og voksenliv Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Helbred Er der andre sygdomme eller helbreds-gener? Bivirkning fra medicin Dårlig søvn Forstoppelse Smerter Infektioner Væskemangel Hørelse Syn Anden kronisk sygdom Urolig adfærd skyldes ofte fysiske sygdomme eller helbredsproblemer Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Neuropatologi Hvilken demenssygdom? Hvilke kognitive funktioner er påvirket og i hvilken grad? Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Socialpsykologi (omgivelser) De fysiske omgivelser Overskuelighed, tilgængelighed og synlighed Er der lys nok? Er der for mange ting? Kan jeg finde rundt? De sociale omgivelser Måden man bliver mødt på af andre Bliver jeg mødt med respekt og forståelse? Bliver der taget hensyn til mine udfordringer og ressourcer? Får jeg mulighed for at være sammen med andre på mine vilkår? Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Øvelsesark: Forstå adfærden Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Livshistorie Hvorfor kende til personens livshistorie? Fordi livshistorien kan fortælle: hvem personen har været og er i dag hvad der skaber en god hverdag for personen hvad der vigtigt for personen om personens værdier, vaner og ønsker hvordan andre kan bidrage til at skabe gode rammer for tryghed, nærvær og samvær med personen. At fortælle og få fortalt sin livshistorie hjælper til med at understøtte hukommelsen og identitetsfølelsen Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Livshistorie Der findes mange måder at gøre det på: Bøger og hæfter med fortrykte emner Fotobog med kort tekst til billeder Elektronisk livshistorie, fx app, video Livshistorie-plakater Livstræ Scrapbog Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Øvelsesark: Livshistorie Hvad er vigtigt at andre ved om din kære med demens? Personlighed Relationer og samværsformer Vaner og rutiner Interesser Barndom Ungdom Voksenlivet Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Følelser og behov Citat: ”Mennesker gør det, der giver mest mening i situationen. Følelser og behov, der opleves inde i personen selv, kommer ofte til udtryk i adfærden”. . Bo Hejlskov Elvén m.fl.: Adfærdsproblemer i ældreplejen. Dansk Psykologisk forlag, 2015

Grundlæggende psykologiske behov Det fremmer trivslen, når behovene er dækket Kilde: Tom Kitwood. Figur og tekst: Steen Kabel, Inquiry Jeg har brug for at knytte mig til andre mennesker og til de steder, hvor jeg opholder mig Jeg har brug for ømhed og nærvær, når jeg skal prøve at klare de tab, jeg oplever Jeg har brug for at opretholde og forny min identitet Jeg har brug for at være en del af et fælleskab, hvor nogen har brug for det, jeg er og kan Jeg har brug for at deltage i aktiviteter, hvor jeg kan bruge det, jeg kan og er god til Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Hvad synes du har været interessant i dag?

Tak for i dag