Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
- gennem Marte Meo metoden
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Er mit barn klar til skolestart ?
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Alder Navn Dato SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger ét høreapparat (højre øre) Jeg bruger to høreapparater (begge.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Sådan bruger du præsentationen
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Målrettet kommunikation
Konflikter og kommunikation
"De er jo så søde alle sammen"
Den gode tone Lse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Kan man få indflydelse på en lov?
Fortæl din livshistorie så andre lytter
Den gode tone Lse.
Kursus for personer med demens og pårørende
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Kommunikationsbøger i Phrase-it
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Fra anledning til udvikling
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig Underviser: XXX Dato Sted

Modul 4 Nye måder at være sammen på Dagens emner: Kommunikation og samvær Gode råd

Kommunikation er mere end ord Tonefald Kropssprog Når det talte sprog er svært for personen, bliver toneleje og kropssprog så meget desto vigtigere for kommunikationen. Derfor er det vigtigt, at der er sammenhæng mellem det, du siger og det, du gør. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Adfærd er også kommunikation ”Mennesker gør det, der giver mest mening i situationen. Følelser og behov, der opleves inde i personen selv, kommer ofte til udtryk i adfærden” Adfærdsproblemer i ældreplejen, Elvén et al, Dansk Psykologisk Forlag (2015) Forklar og spørg deltagerne om de kan se, hvad billederne udtrykker. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Personer med demens For en person med demens kan det være vanskeligt at: Skrive og læse Huske samtaleemnet Koncentrere sig i længere tid af gangen Holde den røde tråd i samtalen Forstå, hvad du siger Tage initiativ til samtale og kan derfor virke tavs At udtale ordene korrekt og færdiggøre sætninger At udtrykke sig med de rette ord, særligt navneord og navne på familie og venner glemmes Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Nye måder at være sammen på Minder Musik, sang og dans Kreativitet Fysisk aktivitet Udeliv Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

De gode øjeblikke Fokus på de gode øjeblikke Fokus på Nu’et Fokus på personens ressourcer Gør mere af det, der virker ”Personen med demens er helt eller delvist frarøvet evnen til at huske fortiden og forestille sig fremtiden. NU’et bliver af vital betydning for eksistensen” Kilde: Demens - Den Anden Frekvens Video: Region H – Grib om livet De gode øjeblikke https://youtu.be/IZhZi3UocAo Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Nye måder at være sammen på Læg især mærke til: Betydningen af at tage udgangspunkt i NU’et Betydning af at have fokus på personen, og hvad der optager personen med demens Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Hvad vil det sige at anerkende? Sand Hjælpekunst ”At man, når det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest må passe på at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i en indbildning, når han mener at kunne hjælpe en Anden. For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, må jeg forstå mere end han – men dog vel først og fremmest forstå det, han forstår. Når jeg ikke gør det, så hjælper min Mere-Forståen ham slet ikke.” Søren Kierkegaard, Samlede Værker, 3. udg., bind 18, s. 96-97, Kbh., 1962 Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Respektér den andens oplevede virkelighed Nysgerrighed, accept og oprigtig interesse i et andet menneskes perspektiv og handlinger. Video fra Alzheimerforeningen: Undgå at irettesætte https://youtu.be/RkHeyHxI7Zw Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Ligeværdige, men ikke ligestillet Eksempel: En pårørende besøger sin moster på plejehjemmet. De to drikker kaffe og spiser kage på mosterens stue. Begge parter er i godt humør og synes at nyde samværet: Mosteren siger glad til niecen: - Kan du huske, dengang vi underholdt på hospitalet? Jeg sang, og du spillede så smukt på orgel. Niecen overvejer situationen et kort øjeblik, da hun ved, at denne hændelse aldrig har fundet sted, og at ingen i familien nogensinde har spillet orgel eller optrådt offentligt. Niecen: - Jeg er ikke sikker, fortæl noget mere. Mosteren fortæller videre, men niecen kan stadig ikke genkende den beskrevne hændelse. Niecen ved af erfaring, at mosteren kan blive vred og ked af det, hvis hun bliver korrigeret, men ønsker på den anden side ikke at lyve overfor hende. Niecen: - Ja, moster, vi har haft mange gode oplevelser sammen. Mosteren svarer (accept): - Ja, det har vi. Niecen: - Og nu hygger vi os igen. Mosteren: - Ja, vi har det jo godt. Vil du have mere kaffe? Kilde: Samtale mellem ligeværdige, Sygeplejersken, 27, 2002 Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Øvelsesark: Kommunikation Beskriv en situation, hvor en samtale eller situation gik skævt imellem jer Hvad blev der sagt og gjort? Beskriv en situation, hvor en samtale eller situation gik godt imellem jer Hvad blev der sagt og gjort? Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Når du kommer på besøg For personer med demens i svær grad opleves hvert et møde som et nyt møde. Forudsigelighed, genkendelighed og tryghed bliver afgørende: Når du kommer: Afvej situationen og hav din egen dagsorden i baggrunden. Brug øjenkontakt og berøring fx holde i hånd. Tage udgangspunkt i det, som personen begynder at tale om, har gang i eller tager initiativ til. Ord er ikke nødvendige for et godt samvær. Positive følelser og stemninger har betydning for oplevelsen af et godt samvær. Hav mere fokus på nærværet – at ”lave ingenting sammen”. Anvend genkendelige aktiviteter og ting fra personens livshistorie. Når du går: Få hjælp fra personalet, hvis det er svært at afslutte besøget. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

10 gode råd om kommunikation Få øjenkontakt og den andens opmærksomhed, før du begynder at tale. Reducer støj i omgivelserne, fx sluk for fjernsynet. Formuler dig konkret og enkelt. Stil ét spørgsmål af gangen og vent på svar – vær tålmodig og giv tid. Stil afgrænsede spørgsmål, fx ”Vil du have den blå eller grønne bluse på?” Sig hvad du gør og tal om det, der sker her og nu. Fortæl hvad personen skal gøre i stedet for, hvad personen ikke skal gøre. Brug dit kropssprog til at understøtte dine ord og handlinger fx pege på kaffekande, imens du beder om kaffekanden. Hvis det er vanskeligt for personen at udtrykke sig, så lyt efter stikord, som kan lede dig på hen til, hvad samtalen kunne handle om. Er han eller hun tilbage i fortiden, så bliv i det og få jer en snak om dengang. Hvis personen bliver frustreret eller irriteret, så skift emne eller tag en pause. Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Øvelsesark: Mine opmærksomhedspunkter Hvad vil du især være opmærksom på fremover i forhold til din måde at kommunikere og være sammen med din kære med demens? Er der noget du vil gøre mindre af? Er der noget du vil gøre mere af? Udarbejdet januar 2019 Billedmateriale: Nationalt Videnscenter for Demens / Colourbox.dk

Hvad synes du har været interessant i dag?

Tak for i dag