ITD & KØRE- OG HVILETID.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Etablering af virksomhed
Advertisements

Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Indhold, metoder og planlægning på GK efteruddannelse bus
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Ude af 10. klasse, og hva’ så? l
Carl Peter Frederiksen
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Europa - kort og godt : få vejledning om at bo, arbejde og rejse i EU 27. september 2012 Ulla Willert Bortignon.
Uddannelse & rekruttering Fiskericirklen - 9. oktober 2007 Poul Christensen Konsulent 3F Transportgruppen Uddannelse & rekruttering i transportsektoren.
Arbejdsmarkedsforhold – Hvad der er godt at vide for fiskere om organisationer, beskæftigelse, regler og rettigheder.
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Relationer – børn og voksne
”Huskeseddel” FSA PRØVER 2009 Ikast Østre Skole. Det er vigtigt at du møder i god tid. 20 minutter før prøven begynder, skal du komme og sætte dig på.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Backoffice præsentation
Chaufførfaglærerkonference september 2013 Nyt fra Vejgodstransport EUD området Elektronisk virksomhedsgodkendelse (EVG) status TUR melder snart ud at ”papir.
Konference Hotel Legoland, den 21. april 2010 De merkantile erhvervsuddannelser aktuelt nyt uddannelsesaftalens længde kæde-/koncerngodkendelser.
Århus KommuneSocialforvaltningen Resultatopgørelse +/- 5 % RAMMEAFTALE 2008.
Nyt fra og. Nye bøger ! Kommende bøger Konflikthåndtering Elementær brandbekæmpelse Opdatering Obligatorisk efteruddannelse for buschauffører Obligatorisk.
Eksamensorientering 2015 Eksamensorientering.
Hold styr på nøgletallene i din virksomhed September 2013.
Eksamensorientering S16 Marselisborg Gymnasium Else Marie Gejl Hans Christian Hulvej.
Nøgletal for Flextrafik Periode: Opdateret til og med Maj
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Malerfagets overenskomst §10 Sikkerhedsbestemmelser Hvem har ansvaret for, at det nødvendige sikkerhedsudstyr er til rådighed? Hvem har ansvaret.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Målet for de individuelle køretimer I kørelektionerne bedømmes chaufførens evne til rationel kørsel med hovedvægt på sikkerhed, herunder navnlig beherske.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Voksenlærlingordningen. Hvorfor en voksenlærlingeordning?  Voksenlærlingeordningen startede i 1997 for at modvirke de begyndende balanceproblemer på.
Hvordan har du det med udenlandske chauffører, der kører i Danmark?
Kursus for nye efterskoleledere ”Huset” oktober Kursus for nye efterskoleledere 1 Kursusugebegrebet og årsplan V. konsulent Ole Bjerring,
Velkommen til Øjenafdelingen i Vejle -en del af Sygehus Lillebælt
Oplæg til medarbejderne
En lille morgensang
Velkomstmøde i MA Sommer 2017.
Regionalt d.13.juni Biblioteket flytter mennesker er et projekt som kombinere følgende ting: motion, at være social og teknologi. Det gøres i dette tilfælde.
Sygedagpenge og ferie Du kan ikke modtage sygedagpenge under ferie, uanset om ferien afholdes i ind- eller udland. Lav altid en aftale med din sagsbehandler.
Søfartslovgivning og skibsadministration
Malerfagets overenskomst
Rekvirering af skattekort & Indlæsning
Statistik, bøder m.m. Statistik
Trin-for-trin guide til s1 autorisation
Kursus for nye efterskoleledere ”Huset” oktober 2017
GUIDE TIL DELING AF DOKUMENTER
Velkomstmøde i MA
Velkomstmøde i MA Forår 2018.
Velkomstmøde i MA
Andre trafikanter.
Bestilling og ordrebekræftelse
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Forlængelse af særlig uddannelsesordning
Bestilling og ordrebekræftelse
Foreningsliv & Persondataforordning
Velkomstmøde i MA
Velkomstmøde i MA
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Velkomstmøde i MA
Velkomstmøde i MA
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Velkomstmøde i MA
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Velkomstmøde i MA
Velkomstmøde i MA
Præsentationens transcript:

ITD & KØRE- OG HVILETID

Køre- og hviletid Digital tachograf Førerkort Pause Landevejskontrol Manuelle indtastninger Download Undtagelser Hvad er formålet for jer i dag? Lovligt / ulovligt Strimmel

Hvorfor køre- og hviletidsregler? Der er tre hovedformål med køre- og hviletidsreglerne: • fælles standarder for chaufførernes arbejdsmiljø • maksimal trafiksikkerhed • ens og fair konkurrencebetingelser

Hvad er køre- og hviletidsreglerne? Fælles regelsæt for EU. Lastbiler > 3,5 ton og busser > 9 personer. Nationale og internationale undtagelser.   Kontrolapparatforordning. DK Bekendtgørelse om køre- og hviletid i vejtransport. AETR-regler.

Hvor gælder reglerne? Alle EU-lande plus Norge, Island, Schweiz og Liechtenstein. Udenfor: AETR-reglerne

Landevejskontrol Indeværende dag samt 28 dage tilbage Køretider Pauser Hviletider Sikring af kontrolapparatets funktion Vejkontrollen skal ske uden forskelsbehandling  

Virksomhedskontrol • Hvad kontrolleres: Køretid, pauser og hviletid • Trafik- og Byggestyrelsen – 1 måned (EU krav: 4%) • Hvad kontrolleres: Køretid, pauser og hviletid Anvendes førerkort og diagram korrekt Logget ind med virksomhedskort • Digitale data og diagram indsendes Fører og køretøjsliste Evt. anden dokumentation • Materiale retur til høring i virksomheden Bed evt. om udsættelse Styrelsen kommer på besøg Hvis medlem af ITD – kontakt os endelig

Hvem har ansvaret? Vognmanden er ansvarlig for: • at reglerne bliver overholdt • at data bliver korrekt og forsvar- ligt downloadet og opbevaret • at instruere i reglerne og betjening af kontrolapparat • at kontrollere, at instrukserne bliver fulgt. • at irettesætte såfremt. Føreren af køretøjet vil dog også blive holdt personligt ansvarlig. Også speditører, rejsearrangører, hoved- og under-kontrahenter samt vikarbureauer skal planlægge turene, så chaufføren ikke overskrider reglerne.

Zoom ind og ud på reglerne

Daglig køretid • den tid, som fartskriveren registrerer som kørsel • er summen af de køretider, som ligger mellem to hvil • må højst vare 9 timer. 2 x om ugen 10 timer

Ugentlig køretid En uge regnes fra mandag kl. 00.00 til søndag kl. 24.00. Den ugentlige køretid må højst være på 56 timer.   (4 dage x 9 timer) + (2 dage x 10 timer) = 56 køretimer

Køretid i dobbeltuge Den samlede køretid i to på hinanden følgende uger må højst være på 90 timer.

Pauser Rekreation 4,5 t køretid mindst 45 min..   4,5 t køretid mindst 45 min.. Efter pausen på 45 minutter begynder en ny køreperiode på 4,5 t – også selvom køretid kun var 3 timer. Pausen kan erstattes af et hvil. Efter pausen på 45 minutter – ny køreperiode, uanset hvor længe man har kørt

Pauser - delt Første pause mindst 15 min. Den sidste pause mindst 30 min. afslutter køreperioden. Ved flermandsbetjening kan chaufføren holde pausen i passagersædet under kørslen.  

Hvil Et hvil er en sammenhængende periode, hvor chaufføren frit kan disponere over sin tid.   To former for hvil: dagligt hvil og ugentligt hvil. Daglige og reducerede ugentlige hvil kan holdes i lastbilen/bussen, hvis den er udstyret med passende soveplads.

Dagligt hvil – Regulært dagligt hvil Minimum 11 sammenhængende timer. Hvilet kan deles i to og er så samlet 12 timer (3+9 timer). Senest 24 timer efter at en arbejdsdag er startet, skal det daglige hvil være afholdt.  

Dagligt hvil – Reduceret dagligt hvil 9 timer – dog kun 3 gange mellem to ugentlige hvil Kan ikke deles Et regulært eller reduceret hvil kan forlænges til et ugentligt hvil.

24-timersperioden Senest 24 timer efter at arbejdsdagen er startet, skal chaufføren have afholdt det daglige hvil. Arbejdsperiode Træk den daglige hviletid fra 24-timers perioden = den daglige arbejdsperiode.

Ugentligt hvil Hver uge skal indeholde et ugehvil. Senest påbegyndt efter 6 x 24-timers perioder fra sidste ugehvil.  

Ugentligt hvil Hovedreglen: Regulært 45 timer hver uge Et reduceret ugentligt hvil (min. 24 timer) hver anden uge   Kompensation

Ugentligt hvil – overskydende hvil  

Ugentligt hvil i lastbilen Daglige og reducerede ugentlige hvil kan holdes i lastbilen/bussen, hvis den er udstyret med passende soveplads. EU-Domstolen stadfæster belgisk forbud dec. 2017

Hvil - Færgeregel • Det regulære daglige hvil må afbrydes 2 gange • Tilsammen højst vare 1 time • Kørsel indgår ikke i den daglige køretid, men i den ugentlige køretid

Hvil - Færgeregel Klokkeslættet er inklusive en times afbrydelse til kørsel om bord eller fra borde.

International turistkørsel – 12 dagsreglen Hvis buschaufføren opfylder alle fire krav nedenfor, kan chaufføren køre 12 dage i træk, før ugehvilet skal holdes.   Fire krav hvis du vil benytte 12-dagsreglen • med digital tachograf. • Mindst 24 timer af kørslen foregår uden for bussens registre- ringsland. • Ved slutningen af turen skal buschaufføren holde 2 regulære ugehvil eller 1 regulært ugehvil og 1 reduceret ugehvil. • Hvis bussen kører i perioden kl. 22.00 – 06.00 og er 1-mands- betjent, må der kun køres 3 timer, inden der skal holdes pause på 45 minutter eller 15 og 30 minutter. Er bussen 2-mandsbetjent må der køres 4,5 t inden, der skal holdes pause. 

Påbud om afbrydelse af dagligt eller ugentligt hvil eller pauser I en unormal situation eller et nødstilfælde blive bedt om at flytte køretøjet.   Udskrive en strimmel fra tachografen og skrive hvorfor Den bemyndigede person, skal også underskrive strimlen eller skiven.

Andet arbejde Alt arbejde ud over selve kørslen skal registreres som ”andet arbejde” i tachografen. Det kan hverken tælle som pause eller hvil. Andet arbejde er al aktivitet, der tæller som arbejdstid, hvad enten det er for den samme arbejdsgiver eller en anden arbejdsgiver.

Registrér arbejdsdagen korrekt  

Rejsetid til og fra lastbil - registreres som ”rådighedstid” - registreres som pause eller hvil hvis han befinder sig på en færge eller i et tog med køje eller liggeplads   - hvis chaufføren fører fx en personbil, skal tiden registreres som ”andet arbejde” - tid mellem bopæl og ansættelsessted, indgår ikke i køre- og hviletidsreglerne

Rådighedstid Andre perioder end pauser og hviletid, hvor chaufføren ikke skal blive på sin arbejdsplads, men skal være til rådighed. Ventetid ved grænserne eller som følge af kørselsforbud.   Chaufføren skal have forudgående kendskab. Når flere chauffører kører i hold, er rådighedstiden den tid, 2. manden sidder ved siden af. Rådighedstid er andre perioder end pauser og hviletid, hvor chaufføren ikke skal blive på sin arbejdsplads, men skal være til rådighed for arbejdsgiveren.   Det kan være for at påtage sig eller genoptage kørslen eller at udføre andet arbejde. Når chaufføren har ventetid ved grænserne eller som følge af kørselsforbud, regnes det også for rådighedstid. Chaufføren skal have forudgående kendskab til disse perioder og den forventede varighed. Når flere chauffører kører i hold, omfatter rådighedstiden den tid, der under køretøjets kørsel tilbringes ved siden af føreren eller i køje.

2 chauffører - Rådighedstid Flermandsbetjening betyder, at der i hver kørselsperiode mellem to på hinanden følgende daglige hviletider eller mellem en daglig hviletid og en ugentlig hviletid er mindst to chauffører i lastbilen.   Medføreren skal registrere sin tid i lastbilens kontrolapparat som rådighedstid. Sidder en medfører ved siden af føreren af lastbilen og ikke aktivt deltager i kørslen (aktiv deltagelse er fx at udfylde papirer eller betjene GPS’en), kan medføreren beregne 45 minutter af sin rådighedstid som pause.

2 chauffører - Betingelser 2 chauffører i lastbilen i hver kørselsperiode mellem 2 hvil. Den første time   Hvil mindst 9 timer indenfor 30 timer. Der er tale om flermandsbetjening, hvis der er mindst 2 chauffører i lastbilen i hver kørselsperiode mellem 2 daglige hvil eller mellem et dagligt- og et ugentligt hvil. Ved flermandsbetjening er tilstedeværelsen af en eller flere chauffører valgfri den første time, men obligatorisk resten af tiden.   Ved to eller flere chauffører skal det daglige hvil være på mindst 9 timer. Hver chauffør skal have afholdt sit 9-timershvil inden for en periode på 30 timer efter afslutningen af det forudgående daglige eller ugentlige hvil.

Fravigelser fra køre- og hviletids-bestemmelserne – uventede situationer En uventet ekstraordinær hændelse, der er til fare for chaufføren, lasten eller andre personer. Forenelig med færdselssikkerheden. Neden for eksempler på uventede situationer: • Bevogtet rasteplads. Pga. chaufførens og lastens sikkerhed bliver han nødt til at køre videre til næste sikrede rasteplads. • Uventet kø fx i forbindelse med et trafikuheld.   Udskrive strimmel - så snart chaufføren ankommer til den egnede holdeplads.

Den digitalt tachograf  

Virksomhedskort Virksomhedskortet udstedes til virksomheden og bilen logges ind inden første transport. Ikke sidde i tachografen under kørsel. Det sikrer, at data tilhører virksomheden. Data overføres og downloades ved hjælp af virksomhedskortet og downloadnøgle Eller Trådløst Maks 60 dages mellemrum.  

Førerkort Førerkortet er personligt. Download 21 dages mellemrum.   Førerkortet er personligt. Download 21 dages mellemrum. Kortet skal indeholde alle chaufførens aktiviteter. Manuelle indtastninger skal indtastes i UTC tid DK vintertid. UTC-tid = dansk tid + 1 time DK sommertid. UTC-tid = dansk tid + 2 timer Førerkortet udstedes personligt til chaufføren og skal altid indlæses i tachografen før kørsel. Chaufførens data skal overføres og gemmes på en central server via førerkortet med maks. 21 dages mellemrum. Overføres data for sent, er der risiko for, at gamle data overskrives, som så i givet fald mangler ved en eventuel kontrol. Hvem skal bruge førerkortet? Enhver person, som fører et køretøj, selv om det kun er i et kort tidsrum, eller som befinder sig i et køretøj for i givet fald at kunne føre det. Førerkortet skal indeholde alle chaufførens aktiviteter. Der kan således være behov for manuelle indtastninger. (f.eks det daglige hvil) Manuelle indtastninger skal indtastes i UTC tid DK vintertid. UTC-tid = dansk tid + 1 time DK sommertid. UTC-tid = dansk tid + 2 timer  

Udskrifter Transportvirksomheden og føreren skal sørge for, at der kan foretages korrekt udskrivning af oplysninger/data i tilfælde af kontrol. Det betyder, at der skal være papir i kontrolapparatet, så udskrift af oplysninger kan foretages ved en vejkontrol. Hvis der ved kontrol ikke kan udleveres udskrifter, der har været pligt til, og det oplyses, at dette skyldes manglende papir i kontrolapparatet, anses forseelsen for manglende udlevering af udskrifter.

Den digitalt tachograf • Altid logget ind med virksomhedskort.   • Vid altid, om bilen går på andet arbejde eller pause, når den holder stille. • Alt chaufføren tid skal registreres. Indtast manuelt, når førerkortet sættes i tachografen, eller medbring aktivitetserklæring. • Vælg landekode ved start og slut • Husk ekstra papirruller. • Køretiden registreres i UTC tid, vises på display i dansk tid.

Tips til chaufføren   • Tryk landekode ved start og slut af det daglige arbejde • Indtast tid væk fra tacografen manuelt • Sæt dig ind i, hvordan du betjener din tachograf • Hold pause senest efter 4,5 t uafbrudt kørsel • Du skal have afholdt dit daglige hvil senest 24 timer efter, at din arbejdsdag startede • Notér dine fravigelser på en tachografstrimmel • Download data med maks. 21 dages mellemrum • Indstil tachografen korrekt på hvil/pause, rådighedstid eller andet arbejde • Medbring data for de seneste 28 dage (førerkort, manuelle optegnelser, diagramark) • Lyt til tachografen. Den fortæller dig, hvornår du skal holde pause • Forstå symbolerne – fx skal ikonet ”pause” afspejle, at du holder pause og ikke, at du laver andet arbejde.

Læs mere…. På politi.dk under Borgerservice og Færdsel På retsinformation.dk. Søg efter ”Bekendtgørelsen om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport” (nr. 328). I forlængelse finder du også EU’s køre og hviletidsforordning, kontrolapparatforordningen og AETR reglerne. Europa-Parlamentets og Rådets forordning er i bekendtgørelsens bilag nr. 1. Kontrolapparatforordningen er i bekendtgørelsens bilag nr. 2. AETR-reglerne er i bekendtgørelsens bilag nr. 3. På itd.dk kan du læse mere om reglerne for køre- og hviletid og ”undtaget kørsel”/OUT.