Program Anette Faye Jacobsen Seniorforsker, ph.d.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Advertisements

Oplæg om DUKH, retssikkerhed, merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste Immun Deffekt Foreningen 4. juli 2014 Socialfaglig konsulenter Beth Astrup og Mette.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Oplæg fra DUKH overgang fra barn til voksen Landsforeningen Autisme Kreds Roskilde d. 14. januar 2016 V/ Socialfaglig konsulent Ditte Lindegaard.
Sænk fraværet i samarbejde med Jobcenteret Udviklingschef Ib Thieme Rasmussen, Jobcenter Odense.
Oplæg for forældre til elever på Dybkær Specialskole d. 29. september 2014.
__________________________________________________________________________________________________________ Dok.nr Virksomhedstilfredshedsundersøgelse.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
TNS Gallup - Public Tema: Hjemmehjælpere 23. – 25. august 2010 Public
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erfaringer med klinisk enhed og visitation til rehabiliteringsteam Tirsdag den 22. oktober 2013.
Implementering af udrednings- og rehabiliteringsforløb Lars Gregersen 13. november 2015.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Unge i Grønland Med fokus på seksualitet og seksuelle overgreb.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Ny chance til alle. ”Den gode histories dag” Kort præsentation: Karen Breumsø teamkoordinator i team 4-5 Jobcenter Varde. Team 4-5 består af 8 rådgivere,
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
Oplæg om DUKH Hypofysenetværket Lørdag d. 26. april 2014.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Lilian Zøllner, Ph.D. Centre for Suicide Research UNGES SÅRBARHED, TANKER OM SELVSKADE OG SELVSKADENDE ADFÆRD Kolding 13. oktober 2011.
Projektcenter Sønderjylland Jobcentre, virksomheder og a-kassers rolle på sygefraværsområdet Workshop 1: Sygefravær Mandag d. 14. april 2008, Odense Congress.
Hjælp til en god debat om forældresamarbejdet John Andersen UdviklingsForum.
Oplæg Sagsbehandlingsregler Hvad kan du som borger selv gøre. SUA i Assens Kommune 30. oktober 2014 Lotte Egebak.
Modelprojekterne KVIS og KVIK KVIS Koordineret virksomhedsrettet indsats for sygedagpengemodtagere match 2 KVIK Koordineret virksomhedsrettet indsats for.
Samarbejdet i rehabiliteringsteamet Sundhedskoordinator Afdelingslæge, ph.d. Jens Christian Jensen Klinisk Socialmedicin og Rehabilitering.
R EHABILITERING Frederikssund kommune v/afdelingsleder Kirsten Edske.
Aktivlovens sanktionsregler §§ Møde i Beskæftigelsesregionen
Udviklingen på førtidspensionsområdet 1.Hvordan har udviklingen været? 2.Hvad sker der inden indstilling til førtidspension og hvad sker der efter en afgørelse?
Beskæftigelsesindsatsen Marie Hansen, direktør i Arbejdsmarkedsstyrelsen.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Tip en 12´er om etik og kontrakt for bestyrelser
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Frivilligheden i Vordingborg
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Gode ressourceforløb er på borgerens præmisser
Lovgrundlag for information
En forenklet beskæftigelsesindsats
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Udvikling i ungeledighed
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Hvor meget hjælper familier i dag?
ÅRHUS AFDELING.
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Evaluering af unge-kampagnen ”Tænk hvis alle arbejdede sort…” mod sort arbejde TNS Gallup februar 2006.
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Handicap og beskæftigelse
Socialpolitisk status 2018 De sociale reformer
Oplæg om retssikkerhed Handicaporganisationernes hus v
Hovedtræk i politisk aftale om kontanthjælpsreform Regeringen, Venstre, Konservative, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti L223 fremsat 28. maj 2013.
Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Status for buspuljerne
MUNDTLIG FREMSTILLING
Børne- og Familieafdelingen
SPS på ungdomsuddannelser
Kursus for personer med demens og pårørende
En forenklet beskæftigelsesindsats
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Fra den anden side af skrivebordet
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Program Anette Faye Jacobsen Seniorforsker, ph.d. 12.12 2018 Rådet for Socialt Udsatte DGI-byen Retssikkerhed som menneskeret Om undersøgelsen: Retssikkerhed i kommunerne De vigtigste resultater Hvad kan det bruges til?

Retssikkerhed I kommunerne Retssikkerhed er en central menneskeret Bredt begreb, rummer blandt andet: Lighed for loven og beskyttelse mod diskrimination Ret til information og vejledning Ret til at blive inddraget i egen sag Forståelig afgørelse Ret til at klage og information herom Offentlig debat om retssikkerhed fx. Advokatråd, borgerrådgivere, foreninger (Ældresag, DCH, DH mv.)

Om undersøgelsen Godt 1.100 borgere med nyere social sag I kommunerne Udvalgt repræsentativt i forhold til køn, etnicitet, funktionsnedsættelse mv. land- og bykommuner, rige og fattige kommuner Registre hos DKs Statistik

de udvalgte borgere genoptræning/vedligeholdelsestræning hjemmehjælp el. personlig pleje hjemmesygepleje handicapydelser kontanthjælp vejledning/afklaring/opkvalificering, løntilskudsjob, virksomhedspraktik på dagpenge ledighedsydelse el. fleksjob forrevalidering el. revalidering ressourceforløb jobafklaring sygedagpenge førtidspension folkepension og personlig tillægsprocent > 0 anbragt deres barn forebyggende børne- og ungeforanstaltninger

de udvalgte borgere / 2 Samlet i 2015: Ca. halvdelen fik ydelser Ca. en tredjedel modtog indsats Ca. en tiendedel fik hjælpemidler 95 procent: modtaget ydelse 5 procent: børnesag el. ressourceforløb Vi må forvente positiv bias

Hovedresultat af spørgeundersøgelse Det halvfyldte glas: Et pænt flertal er tilfredse med kommunens sagsbehandling, 60-90 % Det halvtomme glas: Betydelige mindretal har dårlige erfaringer med kommunens sagsbehandling

Hovedresultat om sagens indledning 7 ud af 10: nemt at finde oplysninger til kommunen 9 ud af 10: tilstrækkelig information om regler Ca. 65 procent søgte personlig kontakt (fremmøde el. telefon) Ca ¼ syntes, det var svært at ansøge kommunen om hjælp - sendt rundt (halvdelen) - svært at få kontakt (en fjerdedel) - meget omfattende ansøgning (en fjerdedel) -svært ved at forstå ansøgning el. regler (17 %)

om sagens forløb 2/3 mente, at kommunen havde sat sig ind i alle vigtige forhold i sagen, 1/3 ikke Ca. 40 % mente, ikke de havde gode muligheder for at fortælle deres syn på sagen Ca. 40 % mente ikke, de blev informeret om mulighed for bisidder 3/4 syntes, de havde en god dialog med kommunen, ¼ syntes det ikke.

sagsafgørelse og klagemuligheder 7 af 10 fik skriftlig afgørelse mundtlig begrundelse forståelig for flest 1/3 af borgere, der ikke fik medhold, mente ikke, de havde fået en begrundelse Meget få klager (4 %) 3/4 fik ønsket hjælp 8 % : for uoverskueligt

samlet indtryk 80% : venlig og hensynsfuld (især v/medhold) 79% : rimelig behandling samlet set 44% : i højere grad talt sagen igennem og lyttet 40% digital kommunikation ikke god idé

Særlige grupper af borgere funktionsnedsættelse Kender oftere deres sagsbehandler (66% vs. 56%*) Oftere fået information om bisidder-mulighed (57% vs. 37 %*) Oftere oplevelse af vanskelighed ved at søge hjælp (33% & 27% vs 20 %*) Oftere oplevelse af ikke at få rimelig behandling (25% vs. 14%*) *ikke- funktionshæmmede, funktionshæmmet, alvorligt hæmmet, noget hæmmet

Særlige grupper af borgere etnisk minoritet Oplever oftere afslag (25 % vs. 12%*) Større skepsis ved digital kommunikation (47% vs. 37 %) Savner gennemgang af sag og lyttet til (57% vs. 43%) Flere savner venlig behandling (25% vs. 14%) Færre synes, kommunen har sat sig ind i alle vigtige forhold i sagen (47% vs 32%) Færre oplever rimelig behandling (29% vs. 19%) * X etnisk dansk, Y etnisk minoritet

Anbefalinger Mere systematisk borgerfokus: · At enhver borger får mulighed for at tilkendegive, om han eller hun mener, at alle vigtige elementer er inddraget i vedkommendes sag. · At borgernes synspunkter rapporteres skriftligt som led i sagsbehandlingen og tillægges passende vægt i afgørelsen. · At borgerne får et udtrykkeligt tilbud om, at deres sag bliver talt igennem med en sagsbehandler. · At borgerne får information om deres mulighed for at have en bisidder med igennem sagsforløbet. · At borgerne udtrykkeligt spørges, om sagens afgørelse og begrundelse er forståelig for dem med tilbud om forklaring på afgørelsen samt klagevejledning.

Anbefalinger Konsultation og ekstra rådgivning At kommunen inddrager interesserede kommunale råd til at sikre information og hjælp tilpasset særlige grupper af borgere (etniske minoriteter, handicappede, ældre, socialt udsatte) At kommunerne overvejer, hvordan sagsbehandlere kan imødekomme særlige behov for information og vejledning samt inddragelse i egen sag, som findes hos borgere med etnisk minoritetsbaggrund og borgere med funktionsnedsættelse At kommunerne overvejer, om etablering af en borgerrådgiverfunktion kan være et redskab til at styrke borgernes retssikkerhed

Hvis du vil vide mere Tak for nu