Skrivedag 2: At skrive analyserende

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KAPITEL 2 Renterisiko.
Advertisements

KAPITEL 7 Kreditrisiko.
KAPITEL 3 Volatilitet, Beta og Tracking Error
Ventilation og indeklima
KAPITEL 10 Derivater.
KAPITEL 5 Delta Normal Value at Risk
dagsorden Metoder i samfundsfag – hvorfor?
Gode råd om ansøgning til MUDP 2017
Forældre-information
Statisk ubestemte konstruktioner. Robusthed
Trigonometri som værktøj for problemløsninger ved geometri og måling
Pengurusan Pembayaran Penyelidikan Research Management Centre
Hvilke sager ligger der på vejlederkonsulentens bord for tiden?
C4 C4 i Hillerød Erhverv Handel Turisme, kultur, sport Uddannelse
Amukurs.dk Power point 1: Online præsentation af amukurs.dk - Sådan gør du: Læs ”Værd at vide, når du skal give en online præsentation af amukurs.dk”
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Et liv med OCD Nicoline Møller.
Interaktion og usability
KAPITEL 13 Kapitalkrav.
Billeder (Side 6-8 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Almen statskundskab Politisk meningsdannelse v/ Peter Nedergaard
SOPU Sund – motion Kondition og kredsløb.
Vejledning Opdaterede faktorer til kapacitetsberegning - Oktober 2016
Analyse af miljøforhold
Omkostninger til tilsyn m.v. for statsautoriserede revisorer
Forhandlingsteknik Strategi og proces Kommunikation Psykologi
P4: Vejledning i læreruddannelsen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Modulet International Projektudvikling og –Ledelse
Landdistriktsudvikling i Haderslev Kommune
Kort om Hjerteforeningen
Søgeradius med Aabenraa som udgangspunkt
Søgeradius med Kerteminde som udgangspunkt
Min første søgning for 4 – 5 klasse
Hvor går de unge hen, når de går ud?
Luther – med liv og lyst Vejen Kirke
Aarhus: Program - dag 1 - d. 17. januar
Analysegruppe: Astrid, Bent, Carla, David, Else
806_Fader, Søn og Helligånd 1, S1
Det danske ejendomsmarked
FÆLLESSKAB, FREMDRIFT OG FORRETNING
Ea Thystrup & Louise Mikkelsen 3øa
Bevis for længdeformlen i rummet
Grundforskningscenteret “Glas & Tid”, Roskilde Universitet.
Fagligt samspil mellem matematik og samfundsfag
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Delprøve i M2CAL2 efterår 2015
Differentialregning Cecilie.
DK: Indledende: Jeg er jeres vært, og jeg har ansvaret for jer, mens I er her – og for, at I forlader bygningen igen, når vores møde er slut. I bedes derfor.
Koordinatsystemer og Kinematik
3d Billeddata (Side i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
August, Holm, Olsen, Tobias og Viktor
Vektorprodukt (Krydsprodukt)
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Lokale lønforhandlinger
356 – Kender du den livsens kilde 1, S1
Teknisk service på hoteller, konference - og feriecentre
Hans nåde varer for evigt 1, S1
Residual plot.
Folkeskolens prøver i matematik
Polynomier Lars A. Clark.
יסודות מבני נתונים תרגול 9: שאלות חזרה.
دور بورصة فلسطين في النمو الاقتصادي دراسة قياسية
21. november 2018 Ulla Nørskov Philip & Martin Stabell
Hans Ole Lund Christiansen
Rullede deje.
KVANTEFilosofi Jan Faye Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Forløb med portfolioelementer
Redesign af antennetårn for test af antenner i DTU’s radiodøde rum, under integreret anvendelse af Creo Top-Down Design og Creo simulate Indlæg ved.
Hvad er naturvidenskab?
Præsentationens transcript:

Skrivedag 2: At skrive analyserende AKADEMISK SKRIVNING Skrivedag 2: At skrive analyserende

Download først materialet… Download først materialet… Gå ind på: http://aalborghus.dk/stx/akademisk-skrivning/ Find Skrivedag 2 under 1.g Download Kompendiet, Formalia-pjecen og PowerPoint-præsentationen

Introduktion af formålet med dagen og af PEEL 1 Introduktion af formålet med dagen og af PEEL Tidsforbrug: Ca. 10 min. Lærerpræsentation af formålet med strukturen på både det overordnede forløb og ”Skrivedag 2” Præsentation af PEEL

Tidsforbrug: Ca. 10 min. 2 Opgave 1: Find PEEL Find point, example, explanation og link i eksemplet Kort afrunding i plenum

Skrivedag 6: Plan for dagen 3 Skrivedag 6: Plan for dagen Tidsforbrug: Ca. 20 min. Analyser de 4 eksempler på afsnit: Hvilke er gode og hvorfor? Hvorfor er de andre mindre gode? Kommenter også på måden, der er lavet henvisninger på (se Formalia-pjecen) Kort afrunding i plenum

Opgave 3: Analyse af graf 4 Opgave 3: Analyse af graf Tidsforbrug: Ca. 30 min. Giv grafen en overskrift Beskriv, hvordan grafen ser ud: Hvad viser akserne, hvilke enheder har akserne, hvilke data viser grafen, grafens forløb med matematikbegreber. Skriv det ned med stikord Beskriv, hvordan 𝑦-værdien bliver ændret, hvis der ændres på 𝑥-værdien. Forklar, hvad det konkret betyder, at man gør en 𝑥-værdi mindre eller større. Sammenfat, hvordan 𝑥-værdierne skal ændres, for at 𝑦-værdierne ændres på en bestemt måde Brug dit arbejde i punkt 2. og 3. til at skrive en sammenhængende tekst med flere afsnit, hvor du fortæller, hvorfor grafen ser ud, som den gør. Vær opmærksom på at dokumentere dine pointer ud fra, hvad du kan se på grafen og at bruge fagbegreber. Gør teksten sammenhængende ved at ”bygge bro” mellem de forskellige afsnit/pointer Læs teksten højt for din skrivemakker. Makkeren skal overveje under oplæsningen om teksten giver mening, og om pointerne fra grafen er dokumenterede og forklarede. Videregiv responsen til oplæseren Rediger din tekst ud fra din makkers respons

Opgave 4: Afsnitsskrivning 5 Opgave 4: Afsnitsskrivning Tidsforbrug: Ca. 45 min. Ud fra de to malerier i kompendiet skal du besvare følgende: Forklar det første maleri. Hvad ser du? – helhed/detaljer? Hvilke signaler sender billedet til beskueren? Brug nettet til at få viden om den periode, billedet er blevet til i. Hvad siger maleriet om det samtid? Sammenlign maleri 1 med maleri 2. Skriv mindst to PEEL-afsnit ud fra dit arbejde med malerierne (dvs. punkt 1-3). Du skal ”citere” fra malerierne ved fx at skrive: ”Det fremgår fx af Kluges maleri, hvor detaljerne i dronning Margrethes ansigt ses tydeligt. Man kan bl.a. se…”

Opgave 5: Afleveringsopgave 6 Opgave 5: Afleveringsopgave Tidsforbrug: Resten af blokken/hjemmearbejde I din aflevering skal du arbejde med en tale af Martin Luther King, Jr. (se kompendiet). Punkt 4 er det, du skal aflevere, mens punkterne 1-3 er grundlaget for din aflevering. Opgaven skal have et omfang på 1-1½ side. Hvordan beskriver Martin Luther King livet for den sorte amerikaner? Hvad er ifølge Martin Luther King årsagen til disse vilkår? Hvilke appelformer benytter Martin Luther King? Skriv i alt fire PEEL-afsnit ud fra dit arbejde med teksten (pkt. 1-3 – skriv to afsnit til punkt 3). Der skal anvendes citater fra teksten. Husk henvisninger ved alle citater. De skal følge anvisningerne i formalia-pjecen. Begynd med kort at præsentere teksten med dens fulde titel, afsenderens fulde navn samt årstal. Skriv fx: ”I august 1963 ved den såkaldte ”march til Washington” holdt borgerrettighedsforkæmperen Martin Luther King Jr. talen …”