Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

3d Billeddata (Side 13-16 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "3d Billeddata (Side 13-16 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)"— Præsentationens transcript:

1 3d Billeddata (Side i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)

2 3d Billeddata Hvad er den første dimension? Hvad er den anden dimension? Hvad er den tredje dimension? Hvad er den fjerde dimension? 2D Dimension er enten højde eller bredde Dimension er både højde og bredde Dimension dybden ( man har to firkanter og sætter den sammen med 3. dimension) Dimension er bevægelsen /forskydningen. Bevægelse over tid En bil der holder stille er en bil i 3 dimensioner En bil der kører er en bil i 4 dimensioner 3D er brug af 3 dimensioner. De behøves ikke komme i rækkefølge. F.eks. 2D + 4. dimension

3 3d Billeddata Der er 2 måder at se den 3 dimension 1. Måde: 2D + 4 dimension ~ 3D 3D tid

4 3d Billeddata Der er 2 måder at se den 3 dimension 2. Måde: 2D + indad & udad (z-aksen) 3D xyz

5 3d Billeddata – 1 måde Vi vil starte med at se kort på den 1. måde
Reelt består den, kun af billeder (frames) i en rækkefølge, der tilsammen giver en illusion af tid Typiske spillefilm kører med frames i sekundet. Ved hjælp af internettet prøv at finde ud af hvorfor! En frame er filmens mindste grundelement. En frame er et enkelt billede på en filmstrimmel eller i en digital optagelse. Der er som regel 24 eller 25 frames i løbet af et sekund. Et screenshot kaldes et framegrab. Ved 24 eller 25 frames i sekundet, vil vores øje ikke kunne opfatte, at det er enkelt billeder, der er sat sammen. Det ligner en glidende strøm. Færre frames vil sløre billedet og gøre bevægelserne hurtigere. Man er begyndt, at lege med 48 frames på film for at gøre billedestrømmen endnu mere glidende og billederne skarpere. Detaljer i film

6 3d Billeddata – 1 måde Der er alternativer, at ændre detaljer i film, ved at bearbejde hver frame for sig selv (ligesom vi gjorde med billeder i Gimp) ændre hver pixel, i forhold til de foregående pixels eller de efterkommende pixels på samme position Frame Detaljer i film

7 3d Billeddata – 2. måde Eftersom den 1. måde at angive 3D er tæt forbundet med billeder, vælger vi at se nærmere på den 2. måde (ægte 3D), at angive den tredje dimension.

8 3d Modeller 3D modeller anvendes ofte i nyere animationsfilm og film med anvendelse af CGI (Computer-generated imagery) Udover det, anvendes 3D modeller oftest i computerspil 3D modeller tælles i antal af vertex (punkt med 𝑥,𝑦 & 𝑧 værdi) Flere vertex kaldes polygoner (trekanter) Dvs. en 3D model tælles i antal af polygoner Vertex er punkterne hvor man kan roterer figuren om sit eget centrum. En trekant vil have 3 vertrix.

9 3d Modeller Forskel på antal af polygoner
Polygon er betegnelsen for en mangekant, og betyder ”mangehjørner”. Polygone er betegnelsen for todimensionale figurer eller rettere flader, hvis areal afgrænses af linjestykker.

10 3d Modeller Opgave: 2&2, find ideer til, hvorfor der er forskel på film og spil. Tænk på økonomi, målgruppen, hardware osv… Ikke så mange detaljer i spil som i film. I spil koncentrerer man sig mest om forgrunden. Der stilles højere krav til hardwaren ved spil. Da ved film skal billedet bare vises. Ved spil skal computeren have kapacitet til at hente hele spillet. Ved film bruges der flere polygoner

11 3d Modeller Spil har et lavere pol-count, fordi 3D modellerne bliver beregnet i realtid og afhænger af spillerens beslutninger. Det kræver mere fra computeren, at beregne flere modeller i større poly-count. Et spil vises her og nu. Altså et stærkt grafikkort.

12 3d Modeller Ved en film er det ikke nødvendigt, at hver scene skal beregnes i realtid, eftersom produktionen er før fremvisningen. Ved film er det altså ikke nødvendigt, at billedet er beregnet lige med det samme Film bliver redigeret over flere uger

13 3d Modeller Begrebet faces bruges i forhold til, hvor mange trekanter en 3D model har. Trekanter opstår, ved at forbinde tre vertex med hinanden. Flere trekanter kaldes for meshes eller faces

14 3d Modeller I udgangssituationen er der ikke farve på disse meshes
Der bliver tilføjet farve efterfølgende Farve på meshes kaldes texture

15 3d Modeller – Opgave Opgave 1: Løs ”3D 2.05a Meshes og vertex” Opgave 2: Tegn et hus på


Download ppt "3d Billeddata (Side 13-16 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google