Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er naturvidenskab?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er naturvidenskab?"— Præsentationens transcript:

1 Hvad er naturvidenskab?
Undersøgelse og beskrivelse af den døde og den levende natur Har et empirisk grundlag (bygger på erfaringen) Uddrager generelle træk som formuleres i generelle teorier og lovmæssigheder Teorier og lovmæssigheder skal kunne testes/verificeres gennem observationer og eksperimenter Naturvidenskabelige teorier er hypoteser. De kan ikke bevises. En hypotese får status af teori, når den er tilstrækkeligt verificeret

2 Type 2-diabetes og BMI Empiri: Undersøgelse af sammenhæng mel-
lem BMI og risiko for type 2- diabetes Teori: Den relative risiko for type 2-diabetes er 42 gange større ved BMI>35 Verifikation: Befolkningsundersøgelser Glucosebelastningstest Flere eksperimenter…

3 Galileis faldlov Empiri: Faldtiden for et legeme vokser med faldhøjden. Teori: 𝒕= 𝟐𝒈𝒉 (bevægelse med konstant acceleration) Verifikation: Eksperiment

4 Kendetegn ved naturvidenskaben
Er beskrivende og forklarende – ikke normativ (fastsætter ikke, hvordan noget bør være og gøres) Er objektiv – producerer viden uafhængig af sympatier, meninger, politik, osv. Beskæftiger sig med egenskaber der er generelle – ikke det unikke Eksperimenter og observationer skal være reproducerbare – teorier verificerbare eller falsificerbare

5 Formuleret af videnskabshistoriker Helge Kragh:
”Naturvidenskaben udmærker sig ved at være et transnationalt og transkulturelt projekt, for så vidt angår metoder og resultater. Der findes ikke én slags tyngelov for amerikanerne, en anden for kineserne; vand består af ilt og brint, uanset om man er muslim eller kristen; og DNA molekylets struktur vil vurderes ens af mandlige og kvindelige forskere. Kort sagt, naturvidenskaben er universel og objektiv.”

6 De naturvidenskabelige arbejdsmetoder
Den empirisk-induktive metode En hypotese formuleres på baggrund af systematiske observationer/eksperimenter. Man slutter fra det specielle til det generelle Prøve-fejl-metoden (trial and error) Du har en ide til, hvordan et problem skal løses. Afprøves  ok eller om igen Den hypotetisk-deduktive metode Hypotese opstilles, ud fra teori drages en deduktiv slutning, afprøves eksperimentelt, den fremsatte hypotese verificeres eller falsificeres. Man slutter fra det generelle til det specielle Kvantitative og kvalitative resultater/materiale

7 Den empirisk-induktive metode
Der foretages systematiske observationer og eller eksperimenter En (biolog/)læge samler observationer om malkepigers reaktion på koppevirus. Kokopper beskytter mod humant koppevirus. Han slutter, at man kan vaccinere med (kokoppe)virus. Fra det specifikke til det generelle Ikke nødvendigvis sandheden men et godt bud under omstændighederne (bedre at bruge svækket humant koppevirus)

8 Den empirisk-induktive metode
Der foretages systematiske observationer og/eller eksperimenter (data regnes for sikre) Man slipper forskellige genstande af forskellige størrelse, farve, facon etc. De falder alle mod Jorden. Fra det specifikke til det generelle: Det sluttes nu at alle genstande, der slippes lidt over Jordoverfalden falder til Jorden. Ikke nødvendigvis sandheden, men et godt bud. Der kan være undtagelser: En ballon vil fx stige op.

9 Prøve-fejl-metoden/trial and error
Blev tidligere anvendt i udviklingen af nye lægemidler Et molekyle er blevet syntetiseret. Den ønskede effekt er blevet afprøvet. Dette er blevet gentaget indtil den ønskede effekt er opnået Fx penicillin G (ustabilt)  semisyntetiske penicilliner Pharmacogenomics: The End of Trial-and-Error Medicine? "The right dose of the right drug for the right indication for the right patient at the right time." Dr. Felix Frueh

10 Den hypotetisk-deduktive metode
Hvorfor får flere smågrise diarre af GMO-soya end af økologisk soya? En hypotese fremsættes: Glyphosat hæmmer gavnlige tarmbakterier, men ikke patogene tarmbakterier Eksperiment med bakterievækst uden og med forskellige koncentrationer af glyphosat gennemføres Væksten af forskellige bakterier observeres og hypotesen bekræftes (verificeres) Fra det generelle til det specifikke Gavnlige tarmbakterier er følsomme for glyphosat, patogene tarmbakterier er resistente

11 Den hypotetisk-deduktive metode
Eksempel: Relativitetsteorien Lysets fart er konstant og den samme i alle inertialsystemer Fysikkens love er de samme i alle inertialsystemer Regne, regne,… => ”Et bevæget ur går langsommere end et stationært” Synkronisér to meget præcise atomure og send det ene afsted på en flyvetur rundt om Jorden. Sammenlign så de to ure. Hypotesen bekræftes. Det forfløjne ur gik langsommere. (hver gang din GPS i mobilen virker, så testes hypotesen!)

12 Den hypotetisk-deduktive metode Eksempel: Atommodeller
Thomson (1899): ”Et atom består af en positiv baggrundskerne med de negative elektroner som rosiner i en ”rosinbolle”” Rutherford (1911): ”Mit forsøg med tilbagespredte He-kerne mod et guldfolie viser, at det ikke kan være rigtigt.” Thomsons hypotese må forkastes (falsificeres). Opstil en ny hypotese (Bohrs atommodel) Bemærk: En god hypotese er en, der kommer med mange forudsigelser, som det er muligt at falsificere.

13 Kvantitative resultater (position og fart som funktion af tiden for en trækopbil)

14 Kvalitative resultater/materiale smagstest - blindsmagning

15 Naturvidenskab i gymnasiet
I gymnasiet verificeres næsten udelukkende accepterede teorier Kun ind imellem produceres helt ny viden Gymnasieelevens naturvidenskabelige arbejdsmetoder: Litteratursøgning - kildekritik Redegørelse for hvordan forskerne i sin tid kom frem til den viden, som den undersøgte teori består af Anvendelse af naturvidenskabens værktøjer Gentagelse/variationer af eksperimenter

16 Nogle af naturvidenskabens værktøjer
Klassifikation Den eksperimentelle metode Måleinstrumenter Modeller Repræsentationer

17 Klassifikation Skaber system og overblik  skjulte sammenhænge afdækkes Eksempel: Linnés klassifikationssystem ”....den farlige kolibakterie ESBL...” ”....Escherichia coli og Klebsiella pneumoniae Extended-spectrum beta- lactamaser (ESBL)”

18 Den eksperimentelle metode
Observationer og eksperimenter (tilrettelagte observationer=kontrollerede spørgsmål til Naturen) Nøjagtig beskrivelse, således at eksperimentet kan gentages - Reproducerbarhed Variabelkontrol Måleserier, mere end en gentagelse Kvantificering af målinger Grafisk repræsentation Matematisk model

19 Problemer med eksperimenter
Praktiske Ser det man vil se Etiske begrænsninger Placeboeffekt

20 Overvejelser Begrænsninger i den eksperimentelle metode:
Kan man måle alt? (hvad fx med ”intelligens”, ”humor”, ”kærlighed”, ”tilfredshed” ”bevidsthed”, et ”gymnasiums løfteevne”) Eksempler på eksperimenter, som man må afvise af etiske grunde Er det etisk forsvarligt at lave eksperimenter med forsøgsdyr? – Alternativer?

21 Måleinstrumenter Mange størrelser kan ikke sanses umiddelbart
Nøjagtige, veldefinerede, internationalt anerkendte måleenheder, SI(*) (*) forkortelsen SI: af fransk Système international d'unités

22 Fem kritiske spørgsmål til eksperimentalisten:
Hvordan opnåede du dine målinger? Hvor pålidelige og reproducérbare er dine målinger? Kan andre reproducere dine målinger? Er der alternative forklaringer på dine måleresultater? Kan du på basis af dine resultater lave forudsigelser og udføre nye målinger, der kan bekræfte forudsigelserne?

23 Modeller

24 Hvad gør en model god? En god model er så simpel som mulig.
Herved bortledes brugerens opmærksomhed ikke fra det væsentlige. En model beskriver ikke hele verden. I molekylbyggesættene er hydrogen-molekylerne typisk hvide, mens oxygen er rød. I virkeligheden har atomer ingen farver (de er for små). Man skal derfor vide, hvilke aspekter af modellen der kan bruges og hvilke der ikke dur. En god model beskriver et (lille) aspekt af verden godt (kan bruges til forudsigelser eller forståelse). En model bygger på en række antagelser om verden I en god model har man eksplicit skrevet disse antagelser op. En model må godt kommer op med en forkert forudsigelse Bare man ved, hvad afvigelsen skyldes Ved hvor stor afvigelsen maksimalt er

25 Modeller Eksempel: Bohrs atommodel

26 Modeller Glucosetransportør i bugspytkirtel

27 Model for fotoelektrisk effect Empiri og teori
A x + - V - - - - - -

28 Målinger og oprindelig teori stemmer ikke:
Klassisk bølgeteori er den blå linje. Den passer ikke med eksperimentet. Data ligger på en ret linje, der ikke går gennem (0,0) Energi af løsrevne elektroner Model for fotoelektrisk effect Frekvens af indkommende lys Hvad nu?

29 Matematisk model af målingerne
Laver forsøget igen for andre metaller. Stadig ret linje med samme hældning h, men med en anden skæring med y-aksen. Ekin Hældning h f Alle måleserier følger en lineær sammenhæng: Vi har nu en matematisk model af målingerne Men ikke nogen fysisk forklaring/teori af hvorfor

30 Ny fysisk model, der kan forklare målingerne:
Einstein 1905: Lys er partikler (fotoner) og en foton har energien E=hf. En elektron kan kun absorbere al fotonens energi. Men for at få elektronen løs fra metallet koster det en vis mængde energi. Resten er kinetisk energi af elektronen. Einsteins teori for fotoelektrisk effect: Du er i fængsel. Det koster 500 kr at komme ud. Du betaler 800 kr og får 300 kr tilbage. Indkommende fotons energi Kinetisk energi af løsrevet elektron Energi som det koster at løsrive elektronen

31 Præsentationer Grafer, figurer, formler og symboler

32 Kildekritik - Proteinpulver
.html?gclid=CMD3kOna4LwCFYMfwwod0zMACQ D56F59301C59/0/SJ_Institutionskostpdf.PDF stofskifte/sygdomme/kost/protein/ protein-essentielle-aminosyrer-aminosyrer-med-forgrenede- sidekder-og-leucin.html

33 Kildekritik straad.htm til-drenge ar/ ”levende mad” 7.htm


Download ppt "Hvad er naturvidenskab?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google