Disposition: 1. Introduktion til faget

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tvivl om naturalistisk metodologi
Advertisements

Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Det Internationale Område Studieområde 3/
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Undervisning i VM i uge 46:
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Filosofi – Almen Studieforberedelse
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
Almen sTudieforberedelse - AT
Almen sTudieforberedelse AT
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Religion og videnskabsformer
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Peter Nedergaard: Holdundervisning den 3
Teori, metodologi og metode
Synopsis VIP3/2012.
Peter Nedergaard Konstruktivisme – m. s. h. p
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Skriftlighed i biologi
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Synopsis VIP13 HH3.
Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Videnskabsteori og metode
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Peter Nedergaard: Holdundervisning den 1
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Hvad er videnskab? Indspark i kursusrækken 2016 Kommunistisk Parti v/ Klaus Fink.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Peter Nedergaard: Holdundervisning den 7
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Disposition: 1. Introduktion til faget
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturvidenskabelig metode
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsprojektet
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Dansk-historieopgaven
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: Holdundervisning 1/ 2018 i Videnskabsteori og metodologi Disposition: 1. Introduktion til faget 2. Videnskabsteori og metodologi som fag på statskundskab 3. Introduktion til videnskabsteoretiske begreber 4. Hvorfor er videnskabsteori vigtigt for statskundskab? 5. Metodologi – hvad skal vi lære herom?

Praktiske ting: Planen over undervisningen og slides ligger på Absalon under files (under holdenes grupperum). Slides gennemgås ikke nødvendigvis slavisk. I skal skrive og bestå tre opgaver. To små opgaver i løbet af semestret og en stor eksamensopgave til sidst. Se allerede på de to små opgaver nu. De fremgår af undervisningsplanen.

Videnskabsteori og metodologi har tre hovedelementer 1) Hermeneutik og tekstanalyse (2-3) bl.a. kategorisering af kilder, kilders slægtskab og kilders værdi. 2) Videnskabsteoretiske traditioner (4-8) bl.a. behandling af teoretiske retninger som positivismen, socialkonstruktivismen og hermeneutikken. 3) Metodologi og videnskabsteoretiske temaer (9-13) bl.a. opstilling af forklaringsmåder, eksperimenter. Statistisk metodologi, komparativ metodologi, single case studier osv. Sker med udgangspunkt i to retninger: naturalismen/positivismen og konstruktivismen. 4) Afrunding.

Fagets historie 1) Videnskabsteori og metodologi har rødder i det hedengangne filosofikum. Et fag, som alle studenter i på KU fra 1675-1971 skulle anvende det første år på. 2) Nu skal det klares på ét semester. 3) Men faget er stadig en slags intellektuelt helle. Overgangen fra elev til studerende.

Fagets nytteværdi Man får nogle redskaber og begreber, som hurtigt kan anvendes i forbindelse med opgaveskrivning. Faget er med til at give metodisk og teoretisk bevidsthed. Jeg ser selv sammenhængen, når jeg underviser på fag senere på studiet som fx Almen Statskundskab: Er man god til Videnskabsteori og metodologi, er man også god til opgaveskrivning i Almen statskundskab. Også yderst anvendeligt til opgaver senere.

Praktiske forhold vedrørende Videnskabsteori og metodologi Kommunikationen vedrørende faget foregår i hovedsagen via Absalon. Her ligger planerne. På Absalon lægges slides fra underviserne. Pensum: Bøger om hhv. videnskabsteori og metodologi samt kompendium. Herudover kommer der casemateriale vedr. eksamensopgaven.

Bøger

Opgaveskrivning I Første skriveøvelse Spørgsmål, som skal besvares: Tekst: Statsminister Lars Løkke Rasmussens nytårstale 1. januar 2018. Link: http://www.statsministeriet.dk/_p_14610.html Udarbejd en argumentationsanalyse vedrørende mindst to argumenter i nytårstalen. Giv eksempler på "at forklare" og "at forstå" i nytårstalen. Udarbejd en kildekritisk analyse af udvalgte dele af nytårstalen.   Skriveøvelse 1 afleveres mandag den 28. september. Omfanget skal være ca. 9600 typeenheder (4 normalsider). FEEDBACK

Opgaveskrivning II Anden skriveøvelse Analysér logisk positivisme, kritisk realisme og kritisk teori med hensyn til rationalitetsbegrebet. Omfanget skal være max. 9600 typeenheder (4 normalsider). Omfanget skal være ca. 9600 typeenheder (4 normalsider). Skriveøvelse 2 afleveres mandag den 23. november. FEEDBACK .

Opgaveskrivning III - eksamensopgaven Eksamen i VM 2016   Grundlag: Rapporten "Unge i Grønland – med fokus på seksualitet og seksuelle overgreb" af Else Christensen og Siddhartha Baviskar, SFI. Rapport 15:12. 123 sider.     Eksamensspørgsmål   1) Udarbejd en analyse af anvendelsen af kilder (data) i rapporten. 2) Analysér med udgangspunkt i Toulmin mindst to af rapportens argumenter. 3) Analysér på baggrund af videnskabsteorien og metodologien anvendelsen af sammenligninger i rapporten. 4) Analysér (med udgangspunkt i videnskabsteorien og metodologien) et eller flere eksempler i rapporten på forholdet mellem enkeltcases og generelle konklusioner. 5) Analysér nogle af de anvendte forklaringstyper i rapporten. 6) Diskutér forholdet mellem naturalisme og konstruktivisme i rapporten.    

Organiseringen af undervisningen 1) Holdundervisning – VIP og instruktor - med en gennemgående holdunderviser. 2) Feed-back efter aflevering af øvelsesopgaver. 3) Fagcafé i uge 50 (lige før opgaveafleveringen). 4) Opgaver bedømmes til bestået/ikke bestået.

Introduktion til videnskabsteori Jeg giver en kort introduktion til videnskabsteori i dag.

Videnskabsteorien er en metadisciplin Videnskabsteorien ser på statskundskabens besvarelse af disse spørgsmål fra et helikopterperspektiv: Hvad sker der, når statskundskabsfolk og – studerende studerer disse emner? Hvilke teoretiske præmisser er forskningen baseret på? 3) Videnskabsteori drejer sig om, hvordan statskundsforskere bedriver statskundskab, dvs. studerer ovenfor nævnte emner.

Hvorfor er videnskabsteori nødvendig? Flere svar: Enhver videnskab må reflektere over fundamentet for sin egen viden. Ligesom en god fodboldspiller ikke altid er god til at analysere fodboldspillet som sådan. Er en god statskundskabsforsker ikke altid god til at analysere selve den politologiske forskningsproces.

Vigtige begreber i den videnskabsteoretiske analyseproces: Normative og deskriptive udsagn Normative udsagn: Hvad nogen bør gøre? – fx at en videnskabelig analyser bør altid tage udgangspunkt, at mennesker er rationelle. Deskriptive udsagn: Hvad der er tilfældet? – analyser af overordnede markedsmønstre viser, at aktører i hovedsagen agerer rationelt forstået som maksimerende af egen nytte.

Normativ og deskriptiv videnskabsteori Normativ videnskabsteori: Hvad er god og hvad er dårlig videnskab – fx hvordan man bør bekræfte og afkræfte teorier Deskriptiv videnskabsteori: Hvordan videnskabelige undersøgelser faktisk udspiller sig - fx hvilke faser gennemløber en videnskabelig undersøgelse fra begyndelse til slutning

Videnskabsteori og samfundsvidenskab Er disciplinspecifikke videnskabsteorier blot almen videnskabsteori anvendt på et bestemt fag? Ja, siger nogle som fx de logiske positivister og de kritiske rationalister (Popper). De hylder enhedsvidenskabsidealet, og de mener ikke, at der er en grundlæggende forskel mellem samfundsvidenskab og naturvidenskab.

Videnskabsteori og samfundsvidenskab Ja-tilhængernes argumenter: Hvis der er en forskel, består den i, at naturvidenskaben er kommet længere rent videnskabeligt. Naturvidenskaben er et ideal. Forskningsprocessen i samfundsvidenskaben adskiller sig ikke grundlæggende fra naturvidenskaben. Men selv fortalerne for enhedsvidenskab mener, at der ER særlige forhold knyttet til samfundsvidenskabelig forskning.

Videnskabsteori og samfundsvidenkab Nej-tilhængerne - fx tilhængerne af en hermeneutisk videnskabsteori. Det er et særtræk ved samfundsvidenskaberne, at de undersøger enheder, som er mennesker. Mennesker er bl.a. bærere af symboler, intentioner, ytringer osv., som ikke findes tilsvarende i naturvidenskaben. Der er ganske enkelt menneskelig bevidsthed til forskel mellem fx studiet af en forvaltning og studiet af forskellige stenarter. Samfundsvidenskaberne kræver derfor andre metoder. De skal forstå snarere end at forklare.

Erkendelsesteori versus ontologi I To forskellige elementer i videnskabsteori. I. Erkendelsesteori = Hvordan vi får videnskabelig viden? Fx regler for, hvad der kendetegner en god videnskabelig teori. Hvordan en teori acceptes som videnskabelig?

Erkendelsesteori versus ontologi II II. Ontologi = Genstanden, som en videnskabelig disciplin undersøger? Fx: Er samfundsvidenskabens genstand anderledes end naturvidenskabens genstand? Fx: Kan sociale sagsforhold reduceres til studiet af enkeltindivider? Fx: Findes der noget som samfundsvidenskabelige strukturer, som optræder bag ryggen på enkeltindivider?

Erkendelsesteori versus ontologi III Epistemologi og ontologi er forskellig, men også forbundne med hinanden: Genstandens karakter kan det have stor betydning for, hvordan man kan opnå erkendelse om det. Fx begrundes hermeneutikkens opfattelse af, at der gælder andre erkendelsesteoretiske vilkår for samfundsvidenskaberne end for naturvidenskaberne med, at der er en fundamental forskel mellem de involverede genstandsområder.

Undersøgelsesdesignets vigtighed: Megen samfundsvidenskabelig forskning hænger sammen med forskeres kendskab til bestemte metoder og metodologier. To centrale metodologiske perspektiver: Naturalismen Konstruktivismen = idealtyper, endepunkter i hver sin ende af et kontinuum: Naturalisme: -------------------------------------:Konstruktivisme

Metodologi versus metode Metodologi versus metode = værktøjskasse versus værktøj Værktøjskasse: Angiver måder, hvorpå vi erhverver viden – ikke et andet ord for metode Værktøj: Problemspecifikke teknikker, procedurer og fremgangsmåder Metodologi: en jakke, man kan tage af og på. Ikke noget, der er brændt fast på huden. Ja til metodologisk pluralisme!

Naturalisme: Påvirket af naturvidenskaben Andre (del)betegnelser: positivisme, empirisme Der findes faste mønstre i natur og samfund Disse kan testes empirisk Man skal skelne mellem værdiladede og faktuelle udsagn Man skal tilstræbe generelle udsagn på bekostning af partikulære udsagn

Konstruktivisme: Opgør med naturvidenskabelige ideal for samfundsvidenskab Andre (del)betegnelser: hermeneutik, poststrukturalisme Påpeger den vigtige rolle, som observatøren spiller med hensyn til afdækningen af de mønstre, man studerer i samfundsvidenskaben Mennesker er forskellige fra naturens genstande: de kan via deres vilje tillægge verden betydninger Kultur forskellig fra natur Den sociale kontekst er fyldt med mening

Det er imidlertid ikke nogen selvfølge, at det er tilfældet. Opsamling: Hvorfor er videnskabsteori og metodologi vigtigt for samfundsvidenskaberne? I Det er godt at være videnskabsteoretisk reflekteret, hvis man studerer samfundsvidenskab. Det er imidlertid ikke nogen selvfølge, at det er tilfældet. Fodboldspillerne er langt fra altid de bedste fodboldanalytikere. Videnskabsteoretisk reflekteret forskning er bedre forskning.

Resten af ugen og næste uge Resten af ugen: Argumentationsanalyse Næste uge: Hermeneutik, hypotesetest og kildekritik