Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

DLF ind i debatten om fremtidens skole
NGG.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Rungsted Gymnasium.
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
The IPC experience. IPC/Long Courses Enrollment and Distribution of IPC Students,
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
NGG.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
International Linje.
International Økonomi A
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Europa. Problem formulering Hvorfor er der så mange lande der vil være medlem af EU.
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Globalisering Rige og fattige lande
Intro og Problemformulering
Falkos sproglige studieretning
NGG.
Pecha Kucha over: Lærer Læreruddannelsen Folkeskoleloven Innovation i lærerfaget Rene , Anne-Louise , Caroline
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Nyheds-mediernes historie
Vision mission værdier handleplaner
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
Egå Gymnasium Intrface som lærende projekt seminar 30.november 2010 Oplæg v. Lise Hansen, Egå Gymnasium.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
Det internationale område Synergi-skolerne. Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole.
Erhvervsskolen Nordsjælland Carlsbergvej Hillerød tlf Erfaringer med forlagt undervisning i Australien på htx,
Globalisering ANNE ROSENDAHL KRISTIANSEN 1.B NGH.
Efterskole Projekt AIESEC Danmark. Hvad er AIESEC? Verdens største studenterdrevne organisation Til stede i mere end 125 lande Over medlemmer.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Den nye verden Hver dag bringer en ny global nyhed Vores liv påvirkes direkte af globaliseringen Tidligere var nationalstaten rammen om politiske beslutninger,
Mål og perspektiver for naturfagene
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Midtvejskonference Naturvidenskabelig inspirationsordning Naturvidenskab i et uddannelsesmæssigt og erhvervsmæssigt perspektiv Odense den 7. nov 07.
INTERNATIONALISERING I GYMNASIET
Vejledning med globalt udsyn: Udlandsophold for unge i erhvervs- uddannelse eller frivilligt arbejde. Vejlederseminar i Aarhus Den 26. maj 2016 Birtha.
Grundtvigs Højskole 7. august 2017
Malthe Stenstrup Hansen Bjergsnæs Efterskole
Fremtidens ejendomsmarked
Faglig udvikling i praksis 2017
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Den nye ”7-trins skala” Hvorfor?
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
Falkos sproglige studieretning
Interesseorganisationen for globale danskere
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
Styrkede gymnasiale uddannelser
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Verden 2030 Danmarks udviklingspolitiske og humanitære strategi
Undersøgelse Fase 1: Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes egne undersøgelser af forbrugsvarens vej fra ressource til butik. Eleverne skal her.
SMK og gymnasiesamarbejder
På stx og hf efter reformen
Teoretisk Pædagogikum
Fag på studieretningen Fællesfag: Dansk, historie, idræt, religion, oldtidskundskab Studieretningsfag & bundne valg: Engelsk A, musik A, samf.
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
WS 1: Et globalt perspektiv i undervisningen – hvordan?
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
EVS databasen ved Myung Nina Fernando
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
Biologi, geografi og kemi på HF
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Præsentationens transcript:

Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF EU i Globale Gymnasiers undervisning Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF

Hvorfor skal vi arbejde med globale kompetencer?

Hvorfor skal vi arbejde med globale kompetencer? Gymnasiereformens fire tværfaglige kompetencer: Innovative Digitale Karriere Globale

Hvorfor skal vi arbejde med globale kompetencer? Verdens store udfordringer: Flygtningestrømme Migration International økonomi Internationale politiske konflikter Global kultur Klimakrise Global ulighed

Hvorfor skal vi arbejde med globale kompetencer? Fremtidens arbejdsmarked

Hvorfor skal vi arbejde med globale kompetencer? Pædagogisk redskab

Hvad er Globale Gymnasier?

Hvad er Globale Gymnasier? ”… et netværk af gymnasieskoler, der har forpligtet sig til at arbejde med uddannelse og dannelse i et globalt perspektiv, fordi vi mener, at globalisering er et grundvilkår for vores elever. Af samme grund indgår globale problemstillinger i skolernes diskussion af faglighed, kompetencer og dannelse med det sigte at sende vores elever ud i verden som danske verdensborgere.” Globale Gymnasiers vision

Hvad er Globale Gymnasier? Hvordan: - arbejde globalt i den daglige undervisning - arrangere elevaktiviteter - arrangere fælles projekter

Hvad er globale kompetencer?

Eksempler på globale forløb Flygtningekrisen Dens årsager og EU-landes reaktioner (historie) Nyheder og fake news Nyhedsformidling i det postfaktuelle samfund (dansk) Indien Globalisering, outsourcing, kastesystem (KS) Plastic Change Udfordringer ved plastik og ved afskaffelse af plastik (NV) Energiforsyning og klimaproblemer (fysik) Globale madvaner og bæredygtighed (NG) Postkolonial litteratur Blackness in reflection (dansk eller engelsk) CSR, bæredygtighed og Froosh (AT-forløb med dansk og biologi)

EU og globale kompetencer Den europæiske borger og verdensborgeren Kanal til global indflydelse Stort arbejdsmarked Studieophold i udlandet Andre perspektiver

Eksempler på globale forløb Flygtningekrisen Dens årsager og reaktionerne i EU (historie) Nyheder og fake news Nyhedsformidling i det postfaktuelle samfund (dansk) Indien Globalisering, outsourcing, kastesystem (KS) Plastic Change Udfordringer ved plastik og ved afskaffelse af plastik (NV) Energiforsyning og klimaproblemer (fysik) Globale madvaner og bæredygtighed (NG) Postkolonial litteratur Blackness in reflection (dansk eller engelsk) CSR, bæredygtighed og Froosh (AT-forløb med dansk og biologi)