Borgermøde 20. marts 2018 Information om budget 2019-2022
Dragør kommunes økonomi
Dragør kommunes økonomi 1. Dragør kommune har opbygget en solid økonomi.
Dragør kommunes økonomi 1. Dragør kommune har opbygget en solid økonomi. 2. Dragør kommune skal blive ved med at have en god økonomi.
Dragør kommunes økonomi 1. Dragør kommune har opbygget en solid økonomi. 2. Dragør kommune skal blive ved med at have en god økonomi. 3. De statslige rammer det nødvendigt at prioritere på trods af en god økonomi – så nye ønsker må følges af besparelser.
Service- og anlægsramme
Servicerammen, 2015-17 Dragør Kommune
Afgrænsning af servicerammen Udenfor servicerammen: Brugerfinansierede forsyningsområder Aktivitetsbestemt medfinansiering Ældreboliger Refusionsordning for særligt dyre enkelsager (SDE) Overførselsudgifter Forsikrede ledige Indenfor servicerammen: Alle kommunens udgifter til den daglige drift af kommunens serviceproduktion f.eks.: Daginstitutioner Folkeskoler Kommunernes del af sundhedsområdet Spec. børn og voksenområde Ældreområdet Miljøindsatsen Veje og kollektiv trafik Administration
Foreløbigt driftsregnskab 2017 Mio. kr. Korr. budget Foreløbigt regnskab Afvigelse Indenfor servicerammen 628,8 625,8 -3,0 Udenfor servicerammen 153,9 141,3 -12,7 I alt 782,8 767,1 -15,7 + = Merforbrug/mindreindtægt - = Mindreforbrug/merindtægt
Eksempler på afvigelser i R17 Indenfor servicerammen: Udenfor servicerammen: Teknik og Miljø -1,1 mio. kr. Skoleområdet -2,5 mio. kr. Kultur og Fritid -1,9 mio. kr. Sundhed og omsorg -5,2 mio. kr. Institutionsområdet +3,3 mio. kr. Borger og Social +3,0 mio. kr. Forvaltning +1,3 mio. kr. Overførselsudg. -6,2 mio. kr. Aktivitetsbestemt med-finansiering -3,2 mio. kr. Indt. fra refusionsordning for særligt dyre enkeltsager -2,0 mio. kr. Ældreboliger -1,1 mio. kr. Forsyningsområdet -0,3 mio. kr. + = Merforbrug/mindreindtægt - = Mindreforbrug/merindtægt
Dragør Kommunes anlægsramme og –udgifter, 2015-17 * Ingen sanktioner på anlæg for 2015-2016. I 2017 og 2018 er der kun en budgetsanktion.
Likviditetsudvikling 2013 – 2017 * Et 365-dages gennemsnit af dag til dag likviditeten i løbet af året.
Likviditetsprognose 2013 – 2021, jf. B2018-21 * Et 365-dages gennemsnit af dag til dag likviditeten i løbet af året. ** I 2020 og 2021 indgår der i det nuværende budget anlægsudgifter for hhv. 12,7 mio. kr. og 11,0 mio. kr.
Status på gæld 2012-2017
Udfordringer for Dragør Udligningsreformen
Udfordringer for Dragør Udligningsreformen Befolkningssammensætningen
Befolkningsprognose, 2017-2023 Index udvikling i befolkningens aldersgrupper
Budget 2019-2022
Budgetproces 2019-2022 Startfase 25. jan. 2018: 16 marts: KB beslutter tidsplan for budgetprocessen Budgetseminar Administrativ fase Februar-april: 20. marts: Marts-juli: Inddragelse af ledere/medarbejdere Borgermøde 1 Administrationen udarbejder teknisk budget samt A-, R- og D-skemaer Dialogfase 16. maj: 21. juni: 16. august: 16-30. august: 21. august: HMU/ØU-møde KB-temamøde om Regering/KL-økonomiaftale Administrativt høringsmateriale udsendes Høringsperiode Borgermøde 2 Politisk forhandlingsfase 3.-4. september: 18. september: 4. oktober: November: Deadline for politiske forhandlinger Budget 2018-2021 vedtages i KB Finanslov