Under udbudsgrænserne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
Advertisements

København den 17. november 2010 Dias 1 DFFU Rammeaftaler, indkøbscentraler og kvalifikationsordninger – kan konkurrencen sættes ud af kraft? Sune Troels.
Teknisk dialogmøde den 14. august 2013 Rengøring.
Statsstøtte og udbudsreglerne
Erfaringer med håndhævelsen af EU’s udbudsregler
Præsentation 16. juni 2011.
Spørgemøde - Udbud af Mekanisk sikring til KomUdbud 7. maj
Social dumping rapporten og Finanslovsaftalen for 2013.
Projektkonkurrencen – forhandlingsadgangen – advokatens overvejelser Dansk Forening for Udbudsret 26. januar 2012 Partner, advokat Tina Braad Holst, Advokater.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Velfærdens Årsdag September 2013
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
Nyheder i udbudsretten med hovedvægten på sager om byggerier H.P. Rosenmeier.
UDBUD.
Accessoriske kontrakter
Anders Birkelund Nielsen, specialistadvokat
Københavns Tekniske Skole 9 afdelinger fordelt i Hovedstadsområdet
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
Rammeaftaler –Begrænsninger og fleksibilitet
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Teknisk dialogmøde den 11. september 2013 Vinduespolering.
1 IT-projekter - I et juridisk perspektiv. Fra Til 2.
Oplæg ved: Ole Jacobsen
Indkøb & Medicoteknik Informationsmøde vedr. Hæmodialysemaskiner udbud 2012/S april 2012.
Forstå kommunens indkøb v/ Pia Ziegler Indkøb- og udbudschef i Hillerød Kommune Navn / stilling / oplæg.
Titeldias Logo blå Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ –
DEN NYE UDBUDSLOV – Hvad skal du vide som ORDREGIVER?
Statens Indkøbsprogram 9. fase Orienteringsmøde for hotelaftalen Torsdag d. 15. januar 2015 kl. 10:30 ved Rebecca Preisler.
FRITVALG AF PLEJE OG PERSONLIG BISTAND EGNETHEDSKRITERIER.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Eksamensorientering S16 Marselisborg Gymnasium Else Marie Gejl Hans Christian Hulvej.
Dialogmøde Udbud hosErhvervsrådet Herning & Ikast-Brande Kommune.
Gitter- og hjælpelinjer For at se gitter- og hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Gitterlinjer og/eller Hjælpelinjer Tip: Alt + F9 for hurtig visning af.
16. juni 2016 Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov.
Gode råd om indkøb 1.Få overblikket: Kig på indkøbet lidt fra oven 2.Brug allerede indgåede indkøbsaftaler 3.Bliv en del af et fællesskab 4.Konkurrenceudsæt.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Københavns Kommunes Frugt og grønt genudbud 1. Køb og levering af økologisk hel frugt, grønt og krydderurter.
Kapitel 17 Ansættelsesret. 1.Ansættelse 2.Diskrimination og ligebehandling 3.Under ansættelsen – funktionærloven 4.Ophør af ansættelsen Kollektiv eller.
Informationsmøde 19. august 2013 omkring udbud af fødevarer.
Det fælles europæiske udbudsdokument Sådan virker det! Dialogmøder om ESPD i København og Odense foråret 2016.
DFFU, 9. juni 2010 Praktiske tiltag i relation til den nye lov om håndhævelse af udbudsreglerne v/chefudbudsjurist Karin Martinsen.
PRIMES Mærker i det nye EU udbudsdirektiv Præsenteret af.
Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov (af 1. jan. 2016) … lad os starte med en lille film.
Styrker og svagheder ved håndhævelses-loven – set fra indklagedes side Dansk Forening For Udbudsret Tina Braad 9. april 2013.
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Hvad er en rammeaftale/indkøbsaftale
Møde Fakturering af projekter 2016
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Forpligtende aftaler - og loyalitetsaftaler
Effektive indkøb på selvejende uddannelsesinstitutioner på bygnings- og serviceområdet Jens Hedegaard Madsen, SKI.
Indhentning af Dokumentation
Udbudsforskrifter (UF) Vintertjeneste
Dagsorden for mødet Velkomst og kort præsentation
Indkøb Ved AU.
Indkøb på AU.
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Møde Fakturering af projekter 2016
Seneste nyt v/advokat Milena Krogsgaard
Møde Fakturering af projekter 2016
Indkøb PÅ AU.
Indkøb under tærskelværdierne
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
Informationsmøde: Udbud af anti-decubitus madrasser og special madrasser, vekseltryk/dynamisk til Region Syddanmark.
Databehandleraftaler
Indkøb.
Informationsmøde: Udbud af produkter til brug ifm. personlig hygiejne og desinfektion.
Gode råd om indkøb Få overblikket: Kig på indkøbet lidt fra oven
Udbud – den juridiske ramme
Præsentationens transcript:

Under udbudsgrænserne Indkøb i VIA Under udbudsgrænserne Indkøbsaftaler Februar 2016

Indkøb under tærskelværdierne for EU-udbud Ny udbudslov 2016 Indkøb under tærskelværdierne for EU-udbud VIA Indkøb 24. december 2018

Tærskelværdier 2016 UDBUDSLOVEN Regionale/kommunale myndigheder og offentligretlige organer mv.: Tjenesteydelser   1. Almindelige tjenesteydelser: 1.558.409 kr. sammenlagt for hele VIA for en periode på 4 år. 3. Indkøb af sociale og andre specifikke tjenesteydelser (udbudslovens afsnit III): 5.592.375 kr. Varer 1. Vareindkøb:  VIA Indkøb 24. december 2018

Fakta Med den nye udbudslov er lovkravet om annoncering af små indkøb blevet afskaffet. Det betyder, at der ikke længere er krav om hverken udbud eller annoncering, når beløbet er under tærskelværdierne, men der skal stadig foretages indkøb på markedsvilkår. 1.558.409 kr. (kommuner/regioner) og 1.006.628 kr. (staten). Formålet er at begrænse de ofte store transaktionsomkostninger, der har været forbundet med de små indkøb. Indkøbsaftaler August 2015

over 500.000 kr. skal være på markedsmæssige vilkår. For at sikre, at det offentlige stadig får mest mulig kvalitet for prisen, er der en generel regel om, at indkøb over 500.000 kr. skal være på markedsmæssige vilkår. Vurderingen kan f.eks. være: >> Man har erfaringer fra tidligere indkøb >> Man tager mundtligt kontakt til udvalgte virksomheder for at vurdere markedet >> Man trækker på andres erfaringer eller på anden måde undersøger markedet Lovgivningsmæssigt kan man umiddelbart foretage et indkøb på baggrund af ét tilbud. – MEN Rigsrevisionen ”anbefaler” at indkøbene bliver konkurrenceudsat Indkøbsaftaler August 2015

NYT LOVKRAV: MERE END TRE TILBUD SKAL BEGRUNDES INGEN KRAV OM UDBUDSBESKRIVELSER – men husk forvaltningsloven vedr. sparsommelighed og dokumentationskrav NYT LOVKRAV: MERE END TRE TILBUD SKAL BEGRUNDES KLAGEMULIGHED AFSKAFFET – der vil dog være mulighed for at klage til Statsforvaltningen SÆRLIGE REGLER VED INDKØB MED GRÆNSEOVERSKRIDENDE INTERESSE Indkøbsaftaler August 2015

Grænseoverskridende interesse Ved vurderingen lægges vægt på følgende elementer: Kontraktens genstand Kontraktens anslåede værdi Forholdene i den pågældende branche, herunder markedets størrelse, struktur og handelspraksis mv. Det geografiske sted, hvor kontrakten skal udføres VIA Indkøb 24. december 2018

VIAs forretningsgang - Indkøb under tærskelværdien med klar grænseoverskridende interesse. Offentliggørelse Annoncering skal ske på www.udbud.dk Procedure Overholdelse af principperne om ligebehandling, gennemsigtighed. Fastsættelse af og orientering om procedurer/ kriterier for tildeling. Underretningspligt Skriftlig meddelelse til samtlige tilbudsgivere om tildelingsbeslutning. Forpligtelse til at begrunde beslutningen efter anmodning. VIA Indkøb 24. december 2018

VIAs forretningsgang - Indkøb under tærskelværdien uden klar grænseoverskridende interesse Offentliggørelse Ikke nødvendigvis annonceringspligt Procedure Indkøb med en værdi over 50.000 kr. skal foregå på markedsmæssige vilkår: gennemførelse af markedsafdækning og derefter indhentning af 3 tilbud, benyt skabelonen. Der kan annoncering på www.udbud.dk eller ordregivers hjemmeside Overholdelse af forvaltningsmæssige principper. Underretningspligt Ved modtagelse af mere end ét tilbud: Skriftlig meddelelse til samtlige tilbudsgivere om tildelingsbeslutning samt forpligtelse til at begrunde beslutningen. VIA Indkøb 24. december 2018

Indkøb af ydelser med løbende betalinger Skal der underskrives en kontrakt som ikke er omfattet af VIAs indkøbsaftaler, er der udarbejdet en forretningsgang vedr. kontraktindgåelse. Forretningsgangen beskriver bla. regler for: Opsigelse Betalingsfrist Regler for forudbetaling Fakturering Erklæring som leverandøren skal underskrive Indkøbsaftaler September 2015

Journalisering af indgåede aftaler og kontrakter – dokumentationskrav I forbindelse med tilbudsindhentning og/eller kontraktindgåelse, skal alle dokumenter og mail som har med indkøbet at gøre journaliseres, herunder: Alle mail til og fra leverandører Eventuelle spørgsmål og svar Alle tilbud Udvælgelsesdokument ordrebekræftelse Indkøbsaftaler September 2015

Skabelon til EU udbud På www.IKA.dk kan du finde skabelon til EU udbud. http://www.ika.dk/ikavaerktoejet/ika-udbudsskabeloner/ Indkøbsaftaler August 2015