Business Model Generation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virtuel medarbejder eller konsulent
Advertisements

10 Konkurrencesituation
1 November 2002 Skanska Danmark A/S Ledelse af innovation - Entreprenøren Udviklingschef Niels Falk.
Marketingplanlægning
Internet til alvor og sjov
Kapitel 2.
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Den glade CEO og iværksætter!
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Ledelse af forandringer
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Forøg din værdi som konsulent
1. Virksomhedens strategiske planlægning
IS-Strategi.
Monopolistisk konkurrence
Forretning og Ledelse lektion 8 Innovation og entrepreneurship.
Virksomheder - definition
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Free-to-Play The Price of Freedom. Dagens menu Hvorfor er Free-to-play et vigtigt emne? Hvad er Free-to-play? Hvem er spilleren? Etiske overvejelser –
Konceptualisering af forretningsmodellen
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
CRM – værdi for virksomheden Et rigtig godt sted at starte er hos Frederich Reicheld:
VIRKSOMHEDENS KONKURRENCEFORHOLD
Etablering af virksomhed
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Sikker og integreret infrastruktur Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Knækket afsætningsfunktion
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Sparet CO2 (1000 Tons) Antal boliger Bæredygtige forretningsmodeller Formål: Projektets ambition er at skabe innovation i byggeriet ved at understøtte.
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2.
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
1. CONOPA 29 august 2008 Trine Winterø 3 Hvorfor er patentagenternes liv farligt??
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
Lars Haugaard, Salg i praksis Lars Haugaard, PremiTech.
{ Strategi Pepsi Cola Daniel L, Daniel G, Mette N og Trine.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Microsoft Danmark Thomas Halse Partner Technology Strategist.
Created by BM|DESIGN|ER DGI default. Created by BM|DESIGN|ER PARTNERS DIF/specialforbund kommuner Nøgle foreninger Tryg forsikring Fonde VALUE PROPOSITION.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
E-handel ER DET VEJEN TIL RIGDOM …. ELLER VORES UNDERGANG ?
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Politiske perspektiver og politikernes roller
Målgrupper og segmentering
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Funktioner og arbejdsdeling
Konkurrenceforhold afsætning.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Pris som handlingsparameter
Idegrundlag og målsætninger
Skabelon til forretningsmodel
Christian.
10 Konkurrencesituation
D/K Regnskab i/s Eksamensprojekt juni 2017.
Humanistisk Entrepreneurship 4 Forretningsmodellens mønstre 2b
Business Model Generation
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Mission, vision og forretningsidé
DENNE SLIDE SLETTES – GOD ARBEJDSLYST!
Præsentation af forretningsplan
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Micky Weis Digital markedsføringsekspert
Præsentationens transcript:

Business Model Generation I denne del er der fokus på forskellige udviklingsmønstre

De 5 business modeller Unbundling Business Models The Long Tail Multi-sided Platforms FREE as a Business Model Open Business Model

1. UNBUILDING MODEL

Undbundling model Concept of the ”Unbundled corporation”. 1. Der er tre typer af forretninger a) kunderelationer b) Produkt innovationer c) infrastruktur 2. Som påvirker a) økonomisk b) konkurrencemæssigt c) kulturalt Ideelt er det forskellige forretninger, som er unbundled i seperate enheder for at undgå konflikter eller uheldige trade-offs. Eksempler: mobiltelefoner og private banking

Undbundling model Product innovation Customer relation Management Infra-structure management Economics Tidlig indtrængning = høj pris + stor markedsandel – vigtigt at være hurtig Economics of Scope: Kundetilpasning kan være dyrt, men givtigt Economics of Scale: Low-cost + scale er vigtigt Competition Battle for talent, hvad er indtrængningsbar-rierne, mange små niche players Battle for Scope. Hurtigt konsolidering + få spillere som vil dominere Battle for Scale. Hurtigt konsolidering + få spillere som vil dominere Culture Hvor er de kreative stars + medarbejder- orienteret Servicekoncept + kunde først mentalitet Efficiens og standardisation + omkostningsfikseret

2. LONG TAIL

Long Tail Princippet er at ”sælge mindre af mere” Virksomheden tilbyder en lang række af nicheprodukter, som hver især er relativt lidt Finten er, at det aggregerede salg er meget lukrativt Forudsætningen er, ingen lagre, stærke platforme (IT) Eksempler: Netflix, E-bay, YouTube, Facebook

3. MULTI-SIDED PLATFORMS

Multi-sided Platforms Multi-sided platforms sætter to uafhængige kundegrupper sammen De to kundegrupper er totalt afhængige af hinanden Platformen skaber value gennem ”facilitating interactions” mellem de to grupper Jo større grupperne er, des mere værdi skabes der Eksempler: Visa, Google, eBay, Microsoft Windows, Financial Times

4. FREE AS A BUSINESS MODEL

FREE Siger sig selv: kunderne får det hele gratis Revenue streams kommer fra andre/en anden part eller et andet customer segment Eksempler: Skype, Google, Open Source

5. OPEN BUSINESS MODEL

Open Business Model Bruges af virksomheder til skabe og opretholde værdi gennem ”systematisk” samarbejde med udefra kommende partnere Outside-in perspektiv: Udnytte eksterne ideer inde i firmaet Inside-out perspektiv: Give eksterne partnere ideer eller aktiver, som er i firmaet Eksempler. P&G, GlaxoSmithKline, Innocentivese Se næste slide for nogle innovationsprincipper

Innovationsprincipper Closed Open De smarte folk i branchen arbejder for os Vi arbejder med smarte folk både indenfor og udenfor virksomheden For at tjene penge, skal vi være i stand til at opdage, udvikle og sprede innovation rundt i virksomheden Ekstern R&D skal skabe en signifikant værditilvækst: intern R&D skal tilegne sig noget af den værditilvækst Hvis vi håndterer det meste af den bedste forskning i branchen, vinder vi Vi behøver ikke selv komme på de bedste ideer for at vinde Hvis vi skaber det meste eller de bedste ideer i branchen, vinder vi Hvis vi gør god brug af både interne og eksterne ideer, vinder vi Vi skal holde styr på vores innovationsproces, så konkurrenterne ikke profiterer fra dem Vi skal profitere fra andres brug af vores ideer, og vi skal købe andre intellektuelle, når det er i vores egen interesse