eller bare brugerrvenlighedsevaluering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Telos Team Introduktion.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Muligheder for samspil mellem usability-evaluering og interaktionsdesign Jan Stage Professor, PhD Forskningsleder i Informationssystemer (IS)/Human-Computer.
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Metoder til usability-evaluering
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Virksomheder - definition
DIEB-DEB2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Udarbejdelse af testplan Forberedelse af usability-evaluering Udførelse af usability-evaluering Effekt.
COMPARISON OF EMPIRICAL TESTING AND WALKTHROUGH METHODS IN USER INTERFACE EVALUATION Af Clare Marie Karat, Robert Campbel og Tarra Fiegel IBM T.J. Watson.
1 FM4 Feltstudier og etnografi – Lars Michael Kjeldskov, J. and Stage, J. (2003) The Process of Developing a Mobile Device for Communication in a Safety-Critical.
Design af brugerflader2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Computeren Brugbarhedsevaluering: etablering af rammer.
DIEB-DEB13.1 Lektion 13: Øvelse Oversigt: Instruktion.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Psykologi, Human Factors og HCI
Introduktion til Access (Access, del 1)
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
MEGAFON undersøgelse af VINTERMAN.DK VINTERMAN brugermøde
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Usability – øvelse 1: Kortsortering
USABILITY Session 8 Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
7. Brugervenlighedstest/usabilitytest
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport.
Øvelse 1: First Impressions
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
DIEB-DEB3.1 Lektion 3: Øvelse 2 Oversigt: Instruktion.
D E C I D E Gruppe Opgave G. D Effektivt - Gør systemet det det skal Brugervenligt - Om systemet er brugbart Produktivt - Udfører opgaverne hurtigt.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
DIEB-DEB14.1 Lektion 13: Øvelse 2 Oversigt: Instruktion.
DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport.
Pervasive Computing: Gateway Architecture for Home Integration Jonas Thomsen Ph.d. studerende Kvalifikationseksamen 27. september 2004.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Oversigt: Sidste kursusgang Computeren Brugbarhedsevaluering: etablering af rammer og testplan.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Definition Kriterier Design og evaluering
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Skriv hver især jeres tanker på post it… Hvad tænker du om Innovation? I har 5 min.
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
Projektopgaven.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Kontrolleret forsøg med VR i de sundhedsfaglige uddannelser
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Design af interaktion.
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Design af interaktion.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Virksomhedssamarbejde
Metoder og produktion af data
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Konjunkturbarometer – maj 2013
Præsentationens transcript:

eller bare brugerrvenlighedsevaluering Usability evaluering eller bare brugerrvenlighedsevaluering

Definition - usability For at være brugbart skal et produkt være: useful (brugbar funktionalitet) effective (god kvalitet, ingen fejl) efficient (effektivt, minimalt tidsforbrug) learnarble (nemt at lære at bruge) satisfying (tilfredsstillende)

Hvordan måler man om et produkt har høj usability???

Måling af usability God usability er usynlig – det kører! Vi opdager det slet ikke!

Operationalisering af usability definitionen Definition – usability problem: Noget ved systemet som forhindrer/sinker brugeren i at løse en opgave frustrerer brugeren ikke er forstået af brugeren

Kategorisering af usability problem Usability problemerne kategoriseres som værende: kosmetiske alvorlige kritiske

Hvordan finder man usability problemer? Eksempel: En testbruger sættes til at løse en række opgaver En testleder ”styrer slagets gang” Testbrugeren tænker højt undervejs Oplevede usability problemer nedskrives (undervejs eller efterfølgende) og kategoriseres

Testplan Der skal udarbejdes en testplan: Formål Hovedspørgsmål Brugerprofil Deltagere og roller Testmetoder Opgaver Kontekst og udstyr Dataindsamling Formidlingsform

Testplan: formål Hvad er det overordnede formål med testen? Eksempler: ”20% af brugerne gennemfører ikke en ordre på www.billigttøj.dk” – hvad er årsagen til det? Er den nyudviklede app ”Sensation App” nem og intuitiv at bruge?

Testplan: hovedspørgsmål Hvilke spørgsmål skal evaluering besvare? Eksempler: Kan minimum 75% af brugerne logge ind? Hvad er de mest kritiske usability problemer?

Testplan: brugerprofil Hvilke testbrugere skal deltage og hvor mange? Eksempel: Fire-fem kvinder i alderen 20-30 år, som regelmæssigt dyrker motion.

Testplan: deltagere og roller Udvælgelse af deltagere og kontakt. Hvilke roller har deltagerne? Eksempler: Alle testbrugere kontaktes telefonisk. Testlederen må interagerer med testbrugeren undervejs.

Testplan: testmetoder Hvilke testmetoder bruges? Eksempler: Tænke højt forsøg Måling af ”task completion time”

Testplan: opgaver Beskrivelse af scenarie og konkrete opgaver Eksempel: Du er en kvinde på 35 år med to små børn. Log ind på app’en og bestil tre pakker bleer.

Testplan: kontekst og udstyr I hvilken kontekst skal evalueringen udføres og hvilket udstyr kræves? Eksempler: Evalueringen af app’en skal foregå mens testbrugeren handler ind (i felten). App’en evalueres i et klasselokale (i lab) og evalueringen optages med kameraet på en smart phone.

Testplan: dataindsamling Hvad skal indsamles og hvordan? Eksempler: Evalueringerne optages på video. Det måles hvor lang tid, brugeren er om at løse de to første opgaver.

Testplan: formidlingsform Hvordan formidles resultatet af evalueringen? Eksempler: Kategorisering af alle oplevede usability problemer. Redesign forslag. Rapport med de målte ”task completion times”.