Europa-Parlamentet og EU’s demokrati Jens Blom-Hansen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet Email: jbh@ps.au.dk 23. Januar 2014
Europa-Parlamentet og EU’s demokrati Slagets gang: EU’s politiske system Nærmere om Europa-Parlamentet (EP) Udviklingen i EP’s rolle Er EP løsningen på EU’s demokratiske underskud? Hints til undervisere
EU’s politiske system
EU’s politiske system
Kommissionen Sammensætning Én kommissær pr. medlemsstat Ny 28. kommissær: Kroatien… Organisation Kollegium Beslutningsregel: Simpelt flertal Politisk overbygning på generaldirektoraterne Opgaver Lovgivende magt Udøvende magt (”EU’s regering”) Anklagemyndighed (”Traktatens vogter”) EU’s repræsentant udadtil (især før Lissabon-Traktaten) Berlaymont-bygningen
Ministerrådet Sammensætning Repræsenterer medlemsstaternes regeringer (”EU’s senat”) Organisation Ét medlem pr. medlemsstat Nyt 28. medlem: Kroatien… Formandskab går på skift Mødes i ”rådssammensætninger” Beslutningsregel Kvalificeret flertal: 260 af 352 stemmer Simpelt flertal af medlemsstater (14 af 27) Evt. 62 pct. af EU’s befolkning Opgaver Lovgivning
Europa-Parlamentet Sammensætning Organisation Opgaver Repræsenterer EU’s befolkning (”EU’s folkelige kammer”) Organisation 766 medlemmer (efter 2014-valget: 751) Store lande har flest (Danmark: 13) 12 nye medlemmer fra Kroatien… Valg hvert femte år 20 stående udvalg Partigrupper Beslutningsregel: Simpelt flertal Opgaver Lovgivning Kontrol med Kommissionen EPP: Konservative og kristendemokrater ALDE: Liberale PSE: Socialdemokrater og socialister
Samspillet mellem de tre institutioner EP Kommis-sionen Kommis-sionen EP Forligs-udvalg Min.rådet Min.rådet
Nærmere om Europa-Parlamentet
Nærmere om Europa-Parlamentet EP’s opgaver: Lovgivning og kontrol med Kommissionen Pointe: Ligesom alle andre parlamenter! Opgave 1: Lovgivning - forordninger og direktiver Er EU-lovgivning vigtigt?
Hvor vigtig er EU-lovgivningen? Hvor vigtig er EU-lovgivningen? Bestemmer EU 80% af Folketingets arbejde?
Bestemmer EU det meste i DK? Hvad menes med spørgsmålet? Hvad ville der være sket uden EU-medlemskab? EU’s regulering: Direktiver Forordninger EU-domme
EP’s opgave 2: Kontrol med Kommissionen Formelle regler: EP skal godkende valget af Kommissionsformand EP skal godkende hele Kommissionen EP kan udtrykke mistillid til Kommissionen (”kollektivt ministeransvar”) EP kan løbende stille spørgsmål til Kommissionen og nedsætte undersøgelsesudvalg Uformelle regler EP gennemfører høringer af de enkelte kommissærer (”individuelt ministeransvar”) Information 13. oktober 2004 Oprør i EU-Parlamentet For første gang bruger EU-Parlamentet sin magt inden udpegelsen af en kommission Mandag aften rislede ubehaget gennem de konsensusvante kontorer i EU-Parlamentet … : Parlamentets udvalg for borgerrettigheder havde forkastet den italienske kandidat til stillingen som kommende justits-kommissær, Rocco Buttiglione. Under høringer i EU-Parlamentet sidste uge tiltrak Buttiglione sig stor opmærksomhed. Han sagde blandt andet, at han betragter homoseksualitet som en synd, samt at ægteskabet er til for at manden beskytter kvinden, mens hun passer børnene.
EP’s geografiske placering
Valgsystem til EP I Danmark: Proportionalvalg i een stor valgkreds Centrale generelle spørgsmål: Hvem bestemmer valgdistrikterne? Hvem kontrollerer kandidatudvælgelsen?
Udviklingen i EP’s rolle
Udviklingen i EP’s rolle -1979: Indirekte valgt via nationale parlamenter 1979: Direkte valg, men stadig kun høringsret ifm. lovgivning 1986: Europæiske Fællesakt (”EF-pakken”): Samarbejdsproceduren 1992: Maastricht-traktaten: Forligsprocedure på få områder 1997: Amsterdam-traktaten: Forligsprocedure på flere områder 2001: Nice-traktaten: Forligsprocedure på flere områder 2007: Lissabon-traktaten: Forligsprocedure på flere områder Altså: Støt stigende indflydelse, næsten fuld medlovgiver i dag
Er EP løsningen på EU’s demokratiske underskud?
Er EP løsningen på EU’s demokratiske underskud? Hvad er EU’s demokratiske problem? De historiske, sproglige, kulturelle, etniske, religiøse og institutionelle forskelle mellem medlemslandene er for store til, at der kan opbygges en kollektiv identitet blandt EU’s indbyggere (et EU-”demos”) EU’s institutioner er ikke repræsentative, transparente og demokratiske Kommissionen: Initiativret/præ-veto, men ikke valgt Ministerrådet: Indirekte demokratisk, men hemmelige forhandlinger EP: Direkte valgt, men anden-ordensvalg og lav valgdeltagelse EU’s beslutningsprocesser er komplekse og uigennemskuelige
Er EP løsningen på EU’s demokratiske underskud? Hvad er EU’s demokratiske værdi? Leverer effektive løsninger på grænseoverskridende reguleringsproblemer Handel Transport Miljø Finansielle transaktioner Armslængde-princip i sager, hvor politik er uhensigtsmæssigt Demokratisk kontrol via medlemsstaterne
Demokratiteori: Input- eller output-legitimering? Input-legitimitet (government by the people) Ansvarlighed og demokratisk kontrol vigtigt Gennemskuelige beslutningsprocesser Beslutningstagere skal have demokratisk mandat Styrk EP! Output-legitimitet (government for the people) Effektive løsninger er det centrale Ekspertise - ikke kortsigtet politik - er nødvendig EU: Multilevel system Overladt særlige reguleringsopgaver Medlemsstaternes kontrol vigtigere end demokrati på EU-niveau Svæk EP!
EU i ”output-perspektiv” EU’s grundlæggende opgaver: Regulering af grænseoverskridende forhold Effektive løsninger som succes-kriterium Kortsigtet partipolitik er uhensigtsmæssig Armlængde-princip anerkendt i medlemslandenes nationale systemer Pengepolitik Regulering af finanssektoren Konkurrencepolitik Tilsyn med telesektoren Altså: Væksten i EU’s opgaver er uhensigtsmæssig Væksten i EP’s magt er uhensigtsmæssig
Hints til underviserne
Hints til underviserne
Hints til underviserne Websites: Europa-Parlamentet: http://www.europarl.europa.eu/portal/da Folketingets EU-oplysning: http://www.eu-oplysningen.dk/
Tak for opmærksomheden