PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Avatars i voki.com Om facilitering af mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen.
Advertisements

HADERSLEV KOMMUNES 10.KLASSECENTER ved Kløften Skriftlige prøver Haderslev Kommune – 2013 Skriftlige prøve.
Grammatik hvorfor og hvordan?
Substantiver Navneord.
Dimission onsdag d. 22. juni
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Introduktion til kasusbrug på tysk
Folkeskolens afgangsprøve
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Ordklasser.
EDB og terminsprøve – prøve
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
R- Problemer Adil, Alexander, Christian, Katrine S & Thomas.
Substantiver Navneord.
Ordklasser.
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Novelleskrivning Hvad er vigtigt?
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter Mål: at eleverne lærer ”juleord” og chunks Først præsenterer vi os kort. Vorfase: Billede af julemanden ved juletræ.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
Punktum. Punktum. Komma, streg- …
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Oplæg om Dictus og anvendelsesmuligheder d. 5/
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
SYNTKATISK SIGNIFIKATION HVORDAN FINDER VI SUBJEKTET (OG OBJEKTET)? TYSK FAGDAG 6. FEBRUAR 2015 LASSE BRUNØ.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
SRO SKRIV!.
Fordybelse i et projekt
Studieretningsprojektet
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Studieretningsprojektet
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
Notatteknik.
Præpositioner med akkusativ
God Filosofi.
Fremmedsprog på dagsordenen i dagens Danmark
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Netværksmøder - Drejebog
Ekstern kommunikation
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Karl Henrik Flyums model
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Krav til informationsformidling
MUNDTLIG FREMSTILLING
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Præpositioner med akkusativ
Kursus for personer med demens og pårørende
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10 Sidst redigeret februar 2019.
∞ Tysk start ∞ StartOplæg00-personerne ∞ Cirkel00-personerne ∞
Klasse 5 Oplæg 2 + opgave 2 Sein i nutid ”er”.
Klasse 5 Oplæg 6 + opgave 6 Werden i nutid ”bliver”
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK FP10

PRØVEN ER TODELT Sprog og sprogbrug (30 %) – foregår digitalt Brug ca. 30 min. på denne del Skriftlig fremstilling (70%) Brug ca. 2 ½ time på denne del Skriv 300-400 ord Du får én samlet karakter

HJÆLPEMIDLER ordbøger – gerne elektroniske grammatiske oversigter stave- og grammatikkontrol – husk at slå den til på computeren

SPROG OG SPROGBRUG Du afprøves i: ordforråd – husk at læse dine ordbogsopslag godt igennem! indsætte et ord, så sætningen giver mening anvende ordbog m.m. ”Jeg vil ikke skuffe dig” kan give mange forvekslinger, hvis man ikke kigger på hele sammenhængen

FØRNUTID Der forekommer ofte en opgave med førnutid Regelmæssig: Ich habe das Buch gekauft Uregelmæssig: Ich habe das Buch gelesen Husk ved ”har været”: Ich BIN gewesen, du BIST gewesen osv. (ikke ich habe gewesen)

SKRIFTLIG FREMSTILLING (STILEN) Der er 2 opgaver at vælge imellem Den ene af de to opgaver består af 2 delopgaver, hvor du skal besvare både A og B Noter antal ord nederst i stilen (i alt 300-400 ord)

SKRIFTLIG FREMSTILLING (STILEN) Læs opgaven grundigt igennem – slå ord op, hvis du er i tvivl Lav en brainstorm over emnet Sørg for at opfylde genren (hvis det er et brev, start med ”Liebe Anne”, husk dato osv.) Sørg for, at der både er en indledning – midte – afrunding Brug gerne centrale ord fra tekstoplægget Formulér dig i korte og enkle sætninger. Herved bevarer du det grammatiske overblik og formindsker antallet af fejl – dvs. oversæt ikke direkte fra dansk til tysk, men tænk ofte i korte hovedsætninger

RETTEARBEJDET Navneord med stort Kongruens – er udsagnsordet bøjet rigtigt efter person og tal? (1. person ental = ich liebe) Har du husket at skrive i samme tid hele vejen igennem? Det er nemmest at skrive i nutid Køn og kasus – slå navneordenes køn op, så du får sat det rigtige kendeord foran Ordstilling – hvis det er en bisætning, skal det bøjede udsagnsord stå til sidst: ”Ich liebe Deutsch, weil die Sprache schön ist” Henførende stedord (som, der) kan ikke undlades på tysk. De fører tilbage til det nærmeststående navneord og danner desuden en bisætning: ”Er ist ein Junge, der sehr klug ist” Forholdsord – tjek om de styrer akkusativ eller dativ: ”Ich bin in der Schule” (in styrer dativ her – derfor die -> der) Ret punktum, komma og layout

Held & lykke Hals & Beinbruch FP10