Er der et liv efter New Public Management?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mere potentiale – mindre fare En mulig opgave? Pia Gjellerup Centerleder.
Advertisements

Forum for Offentlig Topledelse Åbningskonference 1. september 2003
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Ledelse og innovation - set fra civilsamfundet
Håb og forandring Johs. Bertelsen Frivilligt Forum.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Produktivitet, økonomistyring og samarbejde – hvor ligger potentialet?
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Jacob Torfing, RUC og CLIPS Børne- og kulturchefforeningens årsmøde
Jacob Torfing Væksthus for Ledelse 24. April, 2013
Ledelsesudfordringer i de danske kommuner
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Styring og autenticitet
Jacob Torfing LIF Temadag 26. November, 2012
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Arne Kvist Rønnest, Aktørernes ønsker til beslutningsgrundlaget - politikere - bureaukratier - offentligheden Arne Kvist Rønnest,
Lotte Bøgh Andersen 13. marts, 2013
Tillid Temadag for AMIR
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Offentlig ledelse New public management
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Nye fagprofessionelle lederroller
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Kodeks for offentlig topledelse
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Offentlig ledelse New public management
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Tre perspektiver på styringsmodellen: Fokus – Fornyelse - Dialog
Fattigdom – på kanten af samfundet Brian Lentz
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Ny styring og ledelse af den offentlige sektor v. MF Steen Gade (SF) Oplæg ved De Offentlige tandlægers temadag.
Det Kommunale Innovationslandskab
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvem skal have magten og hvor meget skal den være spredt?  Danmark og de andre  Styreformer  Problemer i udvalgsstyret  Reformer i andre lande  Strukturkommisionen.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Fastlæggelse af praksis – plads til forbedring? 8. november 2011 v/formand for FSR’s Skatteudvalg statsautoriseret revisor John Bygholm.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
- den socialpolitiske recept
Hvor bevæger kommunestyret sig hen styrings- og ledelsesmæssigt?
Samskabelse af frivilliges bidrag til velfærdsservice
Arne Kvist Rønnest, Aktørernes ønsker til beslutningsgrundlaget - politikere - bureaukratier - offentligheden Arne Kvist Rønnest,
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Reykjavik den 27. september 2016
Vidensbaseret praksis i botilbud
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Det er en politiske bestilling!
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Myndighed og velfærd 2025 Substans 29. maj 2019.
Præsentationens transcript:

Er der et liv efter New Public Management? Jacob Torfing Roskilde Universitet Fagligt Selskab for Ledende Sygeplejesker, 4. Oktober, 2017

Der var engang … Ikke glemme at den offentlige sektor i udgangspunktet var præget af: Politisk indblanding i administrative beslutninger Stor administrativ indflydelse på politiske målsætninger Omfattende korruption Inkompetence Vilkårlighed og manglende retssikkerhed Sparsom finansiering grundet lemfældig skatteopkrævning

Bureaukrati og professionsstyre Derfor mange, der lovpriste udviklingen af det offentlige bureaukrati: Adskillelse af politik og administration Hierarkisk styring (vertikalt) Administrativ arbejdsdeling (horisontalt) Regelstyring Meritokrati Den decentrale velfærdsstat skabte grobund for udviklingen af et stærkt professionsstyre Skulle balanceres af hierarkisk regelstyring, men balancen blev på nogle områder skæv - det øgede risikoen for professionsvælde

Kritikken Bureaukratiet førte til øget effektivitet, men for meget af en god ting giver problemer… Voksende kritik af det offentlige bureaukrati: For stor tiltro til planlægning og styring fra oven Fokus på regler fremfor resultater Store offentlige bureaukratier forvitrer Offentlige monopol gør service dyr og dårlig Voldsom kritik af professionsstyret: Agent/principal-teorien: Informationsasymmetri mellem principal og agent fører til opportunistisk handling Sven Dich (1975): paternalistiske skrankepaver skalter og valter med offentlige midler og tilsidesætter borgernes behov

New Public Management Den Trilaterale Kommission (1975) hævdede: At den offentlige sektor var overbebyrdet og samfundet uregerligt - det satte gang i en række nyliberalistiske reformer Hood (1991) sammenfattede hovedindholdet af disse i begrebet New Public Management: Konkurrenceudsættelse gennem en kombination af privatisering, udlicitering og kommercialisering Kundeorientering gennem fritvalgsordninger, brugerbestyrelser og tilfredshedsundersøgelser Strategisk ledelse gennem målstyring, resultatmåling og præstationsledelse (pisk, gulerod og prædikener)

Kritikken NPM har ført til mange gode ting: Bedre budgetstyring, styring efter klare mål, mere og bedre ledelse, udvikling af evalueringskultur, og større lydhørhed over for borgerne Men har efter 30 år svært ved at levere varen: Større decentralt råderum, billigere og bedre service gennem udlicitering, mere innovation, mere for mindre... Og der er utilsigtede negative konsekvenser: Skævvridende og demotiverende resultatmåling Voksende bureaukrati Øget fragmentering Forstærkede siloer

Tiden efter NPM Kritikken er gennem årene vokset i styrke, og flere har erklæret NPM død At NPM kun er skindød bekræftes imidlertid af ‘God arbejdsgiveradfærd i staten’ Men netop sådanne kampagner får flere til at spørge: ‘Er der et liv efter NPM?’

New Public Governance New Public Management New Public Governance Offentligt ansattes egeninteresse skal holdes i ave vha. kontrol Public Service Motivation skal fremmes vha. tillid Problemet er det offentlige monopol Problemet er den store kompleksitet Løsningen er offentlig-privat konkurrence gennem privatisering og udlicitering Løsningen er offentligt-privat samarbejde gennem netværk og partnerskaber Målet er at skabe øget effektivitet gennem rationalisering (LEAN) Målet er at skabe øget effektivitet og kvalitet gennem innovation Ledelse af egne medarbejdere med fokus på ressourcer og præstationer Ledelse af tværgående samarbejde med fokus på proces og effekter Politikere ses som en bestyrelse, der mål- og rammestyrer forvaltningen Politikere ses som politiske ledere af samfundet Borgere ses som kunder i fritvalgs-ordninger Borgerne ses som aktive med-borgere, der samskaber velfærd

Sameksisterende styringsparadigmer NPM fortrængte ikke det gamle bureaukrati (OPA) Ikke udsigt til at NPG vil erstatte NPM De tre styringsparadigmer vil både konkurrere og sameksistere (lagvis og i form af hybrider) Der vil både være lagkage og marmorkage:

Faldende udbytte over tid? Nye styringsparadigmer kan på hver deres måde bidrage til at skabe øget effektivitet Men de giver et faldende udbytte over tid Det taler for et øget fokus på NPG fremover Effektivitet NPG? NPM OPA Tid

NPG udfordrer medarbejderne Der er i sær fire områder, hvor NPG udfordrer de offentlige medarbejdere: 1. Tillidsbaseret ledelse 2. Øget vægt på samproduktion 3. Større involvering af frivillige 4. Mere fokus på samskabelse

Tillidsbaseret ledelse Kontrollerende præstationsmålinger virker demotiverende og sænker produktiviteten Måle på impact og sikre at det, der måles, er meningsfuldt, påvirkeligt og understøttende Samtidig satse mere på tillidsbaseret ledelse Men tillidsbaseret ledelse er ansvars- pådragende, og spørgsmålet er, om alle er parat til at påtage sig det ansvar? Forskningen viser, at udnyttelsen af det tillidsbaserede rum afhænger af medarbejdernes tillid til deres nærmeste leder

Øget vægt på samproduktion Borgerne skal understøttes i at mestre deres eget liv og forventes at bidrage til egen service Det udfordrer medarbejdernes stolthed ved at levere, hvad de oplever som ‘god service’ Omvendt må samproduktion ikke blive et alibi for, at den offentlige sektor fralægger sig ansvaret for realiseringen af bestemte velfærdsmål Udfordringen for medarbejderne er at ‘puffe uden at skubbe’ og se differentieret på borgernes ressourcer og formåen

Større involvering af frivillige Borgerne skal ikke kun bidrage aktivt til egen velfærdsservice, men forventes også at bidrage til produktionen af velfærd til andre som frivillige Potentialet er i flg. nye undersøgelser kæmpestort Det nye er, at mange offentlige organisationer rekrutterer deres egne korps af frivillige Frivillige bidrager til, at de fagprofessionelle kan gøre det, som de er uddannet til Men der er behov for at lede de frivillige og det kræver udøvelse af frivilligledelse

Mere fokus på samskabelse Den offentlige sektor udvikler sig fra ‘myndighed’ og ‘serviceleverandør’ til en ‘arena for samskabelse’ Samskabelse er når to eller flere offentlige og private aktører samarbejder om at skabe nye og bedre løsninger på fælles problemer Kræver samarbejde på tværs af siloerne og ud af huset med borgere og private organisationer De fagprofessionelle må opgive forestillingen om, at de har monopol på at vide, hvad god kvalitet er, og se sig selv som bindeled mellem borgere og forvaltning

Ressourcemobilisering Tillidsbaseret ledelse, samproduktion, frivillighed og samskabelse handler alt sammen om ressourcemobilisering I mange år har vi fokuseret på effektiv udnyttelse af eksisterende ressourcer Det har slidt på den offentlige sektor Derfor på tide at overveje, hvordan vi kan mobilisere nye ressourcer Hos medarbejderne, brugere, frivillige og hele det omkringliggende samfund Opgave

Lyst til at læse mere? Kontakt mig: Jtor@ruc.dk