Eva Danielsen, Nærum Gymnasium

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KAPITEL 2 Renterisiko.
Advertisements

KAPITEL 7 Kreditrisiko.
KAPITEL 3 Volatilitet, Beta og Tracking Error
Ventilation og indeklima
KAPITEL 10 Derivater.
KAPITEL 5 Delta Normal Value at Risk
dagsorden Metoder i samfundsfag – hvorfor?
Gode råd om ansøgning til MUDP 2017
Forældre-information
Statisk ubestemte konstruktioner. Robusthed
Trigonometri som værktøj for problemløsninger ved geometri og måling
Pengurusan Pembayaran Penyelidikan Research Management Centre
Hvilke sager ligger der på vejlederkonsulentens bord for tiden?
C4 C4 i Hillerød Erhverv Handel Turisme, kultur, sport Uddannelse
Amukurs.dk Power point 1: Online præsentation af amukurs.dk - Sådan gør du: Læs ”Værd at vide, når du skal give en online præsentation af amukurs.dk”
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Et liv med OCD Nicoline Møller.
Interaktion og usability
KAPITEL 13 Kapitalkrav.
Billeder (Side 6-8 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Almen statskundskab Politisk meningsdannelse v/ Peter Nedergaard
SOPU Sund – motion Kondition og kredsløb.
Vejledning Opdaterede faktorer til kapacitetsberegning - Oktober 2016
Analyse af miljøforhold
Omkostninger til tilsyn m.v. for statsautoriserede revisorer
Forhandlingsteknik Strategi og proces Kommunikation Psykologi
P4: Vejledning i læreruddannelsen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Modulet International Projektudvikling og –Ledelse
Landdistriktsudvikling i Haderslev Kommune
Kort om Hjerteforeningen
Søgeradius med Aabenraa som udgangspunkt
Søgeradius med Kerteminde som udgangspunkt
Min første søgning for 4 – 5 klasse
Hvor går de unge hen, når de går ud?
Luther – med liv og lyst Vejen Kirke
Aarhus: Program - dag 1 - d. 17. januar
Analysegruppe: Astrid, Bent, Carla, David, Else
806_Fader, Søn og Helligånd 1, S1
Det danske ejendomsmarked
FÆLLESSKAB, FREMDRIFT OG FORRETNING
Ea Thystrup & Louise Mikkelsen 3øa
Bevis for længdeformlen i rummet
Grundforskningscenteret “Glas & Tid”, Roskilde Universitet.
Fagligt samspil mellem matematik og samfundsfag
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Delprøve i M2CAL2 efterår 2015
Differentialregning Cecilie.
DK: Indledende: Jeg er jeres vært, og jeg har ansvaret for jer, mens I er her – og for, at I forlader bygningen igen, når vores møde er slut. I bedes derfor.
Koordinatsystemer og Kinematik
3d Billeddata (Side i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
August, Holm, Olsen, Tobias og Viktor
Vektorprodukt (Krydsprodukt)
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Lokale lønforhandlinger
356 – Kender du den livsens kilde 1, S1
Teknisk service på hoteller, konference - og feriecentre
Hans nåde varer for evigt 1, S1
Folkeskolens prøver i matematik
Polynomier Lars A. Clark.
יסודות מבני נתונים תרגול 9: שאלות חזרה.
دور بورصة فلسطين في النمو الاقتصادي دراسة قياسية
21. november 2018 Ulla Nørskov Philip & Martin Stabell
Hans Ole Lund Christiansen
Rullede deje.
KVANTEFilosofi Jan Faye Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Forløb med portfolioelementer
Skrivedag 2: At skrive analyserende
Redesign af antennetårn for test af antenner i DTU’s radiodøde rum, under integreret anvendelse af Creo Top-Down Design og Creo simulate Indlæg ved.
Hvad er naturvidenskab?
Præsentationens transcript:

Eva Danielsen, Nærum Gymnasium ed@nagym Eva Danielsen, Nærum Gymnasium ed@nagym.dk CMU -> Afsluttede projekter -> skoleprojekter -> CAS til understøttelse af begrebsforståelse i matematik Nærum Gymnasium 1) Bestemmelse af hastighed som indledning til differentialregning 2) Arealbestemmelse som indledning til integralregningen

2015 2u Ma biologi idræt 2017: 2f MA Samf, Engelsk Stor faglig spredning God energi 2017: 2f MA Samf, Engelsk

Hastighed og acceleration som eksempler på differentialregning Videofilm af acceleration på cykel Analyse i Tracker / Capstone Erfaring: lav 2.grads regressionen i Tracker/Capstone (jeg forsøgte at overføre data fra Tracker til Nspire – det er spild af tid) Bestem tangentens hældning for parablen og dermed øjeblikshastigheden for to punkter Fordele: Referencen til forskellen på middelhastighed (sekantens hældning) og øjeblikshastighed (tangentens hældning) gør begreberne mere konkrete og giver samtidig en fornemmelse for hvad det kan bruges til.

Øjeblikshastighed = tangentens hældning Middelhastighed = sekantens hældning Anvende tretrins reglen med CAS på et konkret Andengradspolynomium i et bestemt punkt (Det sidste gav uventede problemer med nøjagtigheden i Nspire)

Modulplan i år (Mat A, sidetal fra Mat A 2) Film, Videoanalyse, kvadratisk regression, grafisk tangentbestemmelse i Nspire 25/9 to moduler (a’ ca 95 minutter). Introduktion til videoanalyse, optagelser og bestemmelse af tangent hældning ved hjælp af Nspires grafiske tangent. Upload af journal samme dag (for at sikre at alle i gruppen har data og indledende analyse) 28/9 s 87-96, tangent, sekant, grænseværdi 4/10 s 94-101 tretrinsreglen anvendt på 2.gradspolynomium 5/10 s 101-106 tretrinsreglen anvendt på generelt 2.grads polynomium 9/10 opgaveregning 12/10 aflevering af rapport Teoretisk forklaring af tangent og sekant For mindst et punkt bestemmes tangentens hældning med 3-trinsreglen Til sidst bestemmes accelerationen

CAS til begrebsforståelse, Nærum, ED http://cmu.math.ku.dk/projekter/dasg/begrebsforstaaelse-naerum/ Projektet fik lov til at køre under vores teamstruktur som fagdidaktisk projekt (ellers havde vores teams mest arbejdet almentpædagogisk og tværfagligt) Projektet havde IKKE fokus på at udvikle lærernes CAS-færdigheder, men på hvordan vi kunne bruge CAS (Maple eller Nspire) til at styrke elevernes begrebsforståelse. Der var ikke så stort overlap mellem niveauer i vores matematikhold

Konklusion Det er berigende at få tid, støtte og rammer til at arbejde fagdidaktisk med kollegaer og støtte og friske øjne udefra. Arbejdet fører til forløb, som er mere gennemtænkte og som kan bruges igen med tilpasning til nye hold. Hvis I vil have materiale, så skriv til ed@nagym.dk, så sender jeg et link til den rigtige side hos CMU

Spørgsmål? Mine spørgsmål til jer: Er dette projekt velegnet til Mat A eller Mat B i den nye reform?

Eva Danielsen, Nærum Gymnasium ed@nagym Eva Danielsen, Nærum Gymnasium ed@nagym.dk CMU -> Afsluttede projekter -> skoleprojekter -> CAS til understøttelse af begrebsforståelse i matematik Nærum Gymnasium 1) Bestemmelse af hastighed som indledning til differentialregning 2) Arealbestemmelse som indledning til integralregningen

2015 2u Ma biologi idræt 2017: 2f MA Samf, Engelsk Stor faglig spredning God energi 2017: 2f MA Samf, Engelsk

Arealfunktionen som indledning til integralregning Arealet under grafen for forskellige polynomier. Hvert par fik en lineær funktion, et andengradspolynomium og måtte selv finde på et tredjegradspolynomium. Arealet skulle findes for forskellige positioner af intervalendepunktet (b) og arealet(b) blev fittet med forskellige polynomier.

Andengradspolynomium Tredjegradspolynomium 1 𝑓 𝑥 =2𝑥 𝑓 𝑥 = 𝑥 2 −5𝑥+10 Liste over funktioner til arealbestemmelse Start med at tjekke om f(x) > 0 for x i [0, 10]. Hvis det ikke er tilfældet må I lægge et tal til. Spillekort Lineær funktion Andengradspolynomium Tredjegradspolynomium 1 𝑓 𝑥 =2𝑥 𝑓 𝑥 = 𝑥 2 −5𝑥+10 Find selv på et tredjegradspolynomium, som ikke bare er 𝑓 𝑥 = 𝑥 3 og som er positivt i hele intervallet fra 0 til 10 2 𝑓 𝑥 =3𝑥 𝑓 𝑥 = 𝑥 2 −5𝑥+15 3 𝑓 𝑥 =4𝑥 𝑓 𝑥 = 2𝑥 2 −7𝑥+7 4 𝑓 𝑥 =−𝑥+10 𝑓 𝑥 = 𝑥 2 −10𝑥+35 5 𝑓 𝑥 =− 1 2 𝑥+5 𝑓 𝑥 =2 𝑥 2 −5𝑥+10 6 𝑓 𝑥 =− 1 2 𝑥+8 𝑓 𝑥 = 𝑥 2 −10𝑥+25 7 𝑓 𝑥 =2𝑥+1 𝑓 𝑥 =2 𝑥 2 −8𝑥+10 8 𝑓 𝑥 =3𝑥+3 𝑓 𝑥 =−2 𝑥 2 +20𝑥 9 𝑓 𝑥 =4𝑥+5 𝑓 𝑥 =−2 𝑥 2 +2𝑥+180   10 𝑓 𝑥 =−𝑥+12 𝑓 𝑥 =− 𝑥 2 +8𝑥+20 Knægt 𝑓 𝑥 =−2𝑥+20 𝑓 𝑥 =−3 𝑥 2 +30𝑥+2 Dame 𝑓 𝑥 =−3𝑥+30 𝑓 𝑥 =3 𝑥 2 −30𝑥+77 Konge 𝑓 𝑥 =3𝑥+5 𝑓 𝑥 =3 𝑥 2 −18𝑥+28 Joker 𝑓 𝑥 =4𝑥+7 𝑓 𝑥 =3 𝑥 2 −12𝑥+12

CAS til begrebsforståelse, Nærum, ED http://cmu.math.ku.dk/projekter/dasg/begrebsforstaaelse-naerum/ Projektet fik lov til at køre under vores teamstruktur som fagdidaktisk projekt (ellers havde vores teams mest arbejdet almentpædagogisk og tværfagligt) Projektet havde IKKE fokus på at udvikle lærernes CAS-færdigheder, men på hvordan vi kunne bruge CAS (Maple eller Nspire) til at styrke elevernes begrebsforståelse. Der var ikke så stort overlap mellem niveauer i vores matematikhold

”Fraklip” Undervejs lavede jeg en skabelonfil med datafangst i Nspire (Evt demo) Det var sjovt for mig at lære noget nyt i Nspire, men min vurdering var at det blev alt for Black Box- agtigt til eleverne Derfor blev det IKKE brugt i projektet.

Konklusion Det er berigende at få tid, støtte og rammer til at arbejde fagdidaktisk med kollegaer og støtte og friske øjne udefra. Arbejdet fører til forløb, som er mere gennemtænkte og som kan bruges igen med tilpasning til nye hold. Hvis I vil have materiale, så skriv til ed@nagym.dk, så sender jeg et link til den rigtige side hos CMU

Spørgsmål? Mine spørgsmål til jer: Er dette projekt velegnet til Mat A eller Mat B i den nye reform?