Ændring i danskernes medieforbrug 25. oktober 2017
Traditionelt tv: Så mange minutter ser vi dagligt (min.) Kilde: Kantar Gallup TV-Meter Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Den danske befolkning i alderen 3 år og derover
Radio: Så mange minutter lytter vi dagligt (min.) Kilde: Kantar Gallup Radio-Meter Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Den danske befolkning i alderen 12 år og derover
Læsertallet for trykte dagblade falder: Gennemsnitligt dagligt læsertal i 1.000 Kilde: Index Danmark/Gallup Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Den danske befolkning i alderen 12 år og derover
Fremgang i brugertallet for størstedelen af målte nyhedssites: Gennemsnitligt antal brugere pr. måned i 1.000 – alle platforme. Kilde: Dansk Online Index. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Danske internetbrugere i alderen 7 år og derover.
Befolkningens brug af medieplatforme: Andel af danskerne i pct Befolkningens brug af medieplatforme: Andel af danskerne i pct., der dagligt bruger forskellige medieplatforme Kilde: Danmarks Statistik; Kantar Gallup Radio-Meter; Kantar Gallup TV-Meter, Index Danmark/Gallup Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Den danske befolkning i alderen 16-89 år
Platforms- og generationskløften Indsæt nyt billede Format: H13,73 x B23,41cm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst Delete det gamle foto OVERSKRIFT 40 pkt SKRIVES MED STORE BOGSTAVER Underrubrik 23 pkt Platforms- og generationskløften
De unge ser mindre traditionelt tv: Gennemsnitlig daglig seertid (min Kilde: Kantar Gallup TV-Meter Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Den danske befolkning i alderen 3 år og derover
Dagbladene når færre unge: Daglig dækning i pct. for dagbladene samlet Kilde: Index Danmark/Gallup Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Den danske befolkning i alderen 12 år og derover
De helt unge lytter mere radio: Gennemsnitligt daglig lyttertid (min.) Kilde: Kantar Gallup Radio-Meter Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Den danske befolkning i alderen 12 år og derover
Flere bruger sociale netværkstjenester: Andel af internetbrugere i pct Flere bruger sociale netværkstjenester: Andel af internetbrugere i pct., der bruger sociale netværkstjenester Kilde: Danmarks Statistik – It anvendelse i befolkningen 2016, særkørsel. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Danske internetbrugere 16-89 år
Næsten halvdelen streamer tv: Andel i pct Næsten halvdelen streamer tv: Andel i pct. af danske internetbrugere, der har streamet tv fra tv-stationer 2016 Kilde: Danmarks Statistik – It anvendelse i befolkningen 2016, særkørsel. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Danske internetbrugere 16-89 år.
Unge streamer oftest: Andel af dem, der har streamet tv, der streamer dagligt eller ugentligt i 2016 (pct.) Kilde: Danmarks Statistik – It anvendelse i befolkningen 2016, særkørsel. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Pct. af dem, der har streamet tv fra tv-stationer 16-89 år.
Har set video on demand fra streamingtjenester: Andel i pct Har set video on demand fra streamingtjenester: Andel i pct. af danske internetbrugere Kilde: Danmarks Statistik – It anvendelse i befolkningen 2016, særkørsel. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Danske internetbrugere 16-89 år
Internetbrugen bliver mobil Indsæt nyt billede Format: H13,73 x B23,41cm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst Delete det gamle foto OVERSKRIFT 40 pkt SKRIVES MED STORE BOGSTAVER Underrubrik 23 pkt Internetbrugen bliver mobil
Flere går på internettet via smartphonen: Andel af den danske befolkning i pct., der har brugt smartphone til at få adgang til internettet uden for hjem/arbejdsplads. Kilde: Danmarks Statistik – It-anvendelse i befolkningen 2016. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Den danske befolkning 16-89 år
De mobile enheder dominerer: Platformenes andel af besøg i pct De mobile enheder dominerer: Platformenes andel af besøg i pct. på målte sites Kilde: Dansk Online Index Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen Univers: Danske internetbrugere i alderen 12 år og derover
Annonceomsætning Indsæt nyt billede Format: H13,73 x B23,41cm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst Delete det gamle foto OVERSKRIFT 40 pkt SKRIVES MED STORE BOGSTAVER Underrubrik 23 pkt Annonceomsætning
Annonceomsætningen på internettet stiger: Andel i pct. 50,2% (6.718 mio.kr.) Kilde: Dansk Reklameforbrugsundersøgelse. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen
Udlandets andel af annonceomsætningen stiger: Andel i pct. (2016: 3.793 mio. kr.) Kilde: Dansk Reklameforbrugsundersøgelse. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen
”Globaliseringen af den danske mediebranche” Konkluderer at danske medievirksomheder i markant grad ikke længere selv har kapacitet til at definere teknologiske, distributionsmæssige eller forretningsmæssige standarder når de leverer danske indhold til de danske mediebrugere
”Globaliseringen af den danske mediebranche” Udarbejdet for Slots- og Kulturstyrelsen, september 2017 På annoncemarkedet gør følgende sig gældende Stort set al vækst på online-markedet vil tilfalde Google og Facebook; estimeres fra 75-90 pct. globalt Øget afhængighed af især Googles og Facebooks infrastruktur Programmatiske annoncer afløser i stigende grad traditionel kundekontakt Tilsvarende ”disruption” undervejs for tv-reklamer
(Frem)tidens datamateriale Indsæt nyt billede Format: H13,73 x B23,41cm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst Delete det gamle foto OVERSKRIFT 40 pkt SKRIVES MED STORE BOGSTAVER Underrubrik 23 pkt (Frem)tidens datamateriale
(Frem)tidens datamateriale – 3 udfordringer 1. Internalisering af data 2. Konvergens 3. Globalisering af data
Facebook – stor vækst men begrænset viden om danske forhold
slks.dk/medieudviklingen Kontakt: medieudviklingen@slks.dk