Hvad er dokumentarfilm?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fakta-TV og dokumentarfilm
Advertisements

Den gode fortælling som læringsredskab
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Filmtekniske virkemidler
TV- og filmreklamer.
// Tv - Dokumentar film.
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Fortællinger & Genrer November 2010
Hvad er mediefag?.
Filmanalyse Intro til filmmediet.
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Projektopgave klasse.
EN KORT EN LANG en romantisk komedie Instruktör: Hella Joof Hjemmeside på:
MUSIKVIDEO Playback optagelser. Holdet deles i grupper a 6 personer. Medbring:  musik - med vokal hvor der synges dansk  udklædning og rekvisitter.
Medier og kommunikation
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Fakta-tv og dokumentarfilm
Krøniken, Rejseholdet Nikolaj og Julie, Riget
Opsamling- Hvad skal jeg vide til eksamen?
Kortfilm – de 7 parametre
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
PowerPoint XP Billeder og tekst med større virkning…
Animation - en bevægelse der fortæller.
Tema: Graphic novels Bliv inspireret i temaet på.
Filmanalyse - et grundkursus -
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Lavet af Christine og Signe 8.C ESSAY. Beskrivelse Man inddrager sine egne meninger og tanker. Ved vi tænker over tingene, danner vi billeder oppe i vores.
Fortællertyper.
Tv-reklame.
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2. D i g i t a l R e t o r i k Problemer med Wordpress? -Så hiv fat i Lisbeth eller mig efter denne power point.. Ugens.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Kortfilmen ”Beast”.
Kortfilm Et overblik.
Medier og kommunikation V
Reklamefilm Analysemodel.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Tekstens byggeklodser
Feature Dansk.
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Komposition - modeller
Alternativ reklameassistent
Intro til fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. ”Flipped film” Fortællertyper? Lektie? Opgave – arbejde med.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
Konference om det digitale forsøg på HF Analyse og fortolkning af levende billeder i undervisningen og til prøven Workshop v/ Michael Møller, lektor i.
AT 2016 mediefag og filmiske analysemetoder. Inspiration: Ideer til AT-projekter med mediefag – med emnet ”grænser”: Med samfundsfag: - Censur: hvordan.
Levende billeder: Kortfilm
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Dokumentar.
Komposition - modeller
Hvad er nyhedskriterier?
- Virkelighedsvarianter
At gennemskue faktagenren
Dokumentar.
Opfølgning på PSYKISK APV
Engelskfagets metoder
Komposition - modeller
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Monsteret der ønskede sig en ven til jul
Novelleanalyse introduktion.
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

Hvad er dokumentarfilm? Film, der siger noget sandt om virkeligheden, ud fra en instruktørs fortolkning Handling i billeder og lyd

Fem dokumentariske grundformer 1) Den klassiske 2) Den observerende 3) Den poetiske 4) Den personlige 5) Den fiktive cf. www.dfi.dk - ”Fat om dokumentarfilm”

Den klassiske form (ekspositorisk / autoritativ) Fremlæggelse af et problem – og ofte også af en løsning Klart og simpelt struktureret Alvidende fortæller Stærkt styrende voice-over Billedsiden er mest illustrativ

Den observerende form Forsøg på at indfange den ”rå virkelighed” Ingen fortæller, ingen voice-over Fluen på væggen Fokus på det ”levede liv” og de ”magiske” /sigende øjeblikke Åben form (tilskueren gives lov til at konkludere selv)

Den poetiske form Ingen historie som sådan Fokus på sanselige og poetiske sider af virkeligheden – frem for konkret historie Æstetik og musik er ofte det centrale

Den personlige form Subjektivt fortalt (instruktørens er ofte selv synlig) – selvfremstilling Brug af filmiske virkemidler til at understrege centrale elementer i fremstilling Fokus på den personlige historie Vi kommer meget tæt på det private

Den fiktive form Nyere tendens, dog med rødder i 1960’erne Blanding mellem fiktion og fakta Fx dramatiserede historiske begivenheder, der ikke findes filmoptagelser af. Dramadokumenter. Problematisering af sandhedsfremstillinger Fx Christoffer Guldbrandsens omdiskuterede ”Den hellige krig” om Foghs viden om danske krigsfangers skæbne i Afghanistan.

De fortællemæssige virkemidler De dokumentariske grundformer baserer sig alle på valg eller fravalg af: Dramaturgi Iscenesættelse Særligt valg af kameraføring Lyd og musik Klip og rytme Rekvisitter og ydre handling Hovedpersonens medvirken og ”spillen med” eller ej Konteksten (lokal, historisk, aktuel, mulighed for identifikation)

Berettermodellen

Aktantmodellen