Robot organisationen Formålet med denne lektion er at give en forståelse af de organisatoriske & dermed også menneskelige parametre der er i spil Som platform.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad !¤?#¤%$!* er museologi?. Hvad betyder museologi? Ordet museologi er dannet af to ord: ”museo” og ”logos” ”Museo” stammer fra det græske ord ”museion”,
Advertisements

Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
VELFÆRDSTEKNOLOGI & INNOVATION KOMPETENCEMÅL 23: ELEVEN KAN SELVSTÆNDIGT ANVENDE RELEVANT VELFÆRDSTEKNOLOGI SAMT DELTAGE VED IMPLEMENTERING AF VIDEN OG.
VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
Fælles Service Center for telesundhed Klyngestyregruppemøde i Vestklyngen Herning d. 9/9/
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Region Hovedstadens Vækstbarometer Arbejdskraft ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt panel af mere end 800 direktører.
KØBENHAVNS KOMMUNE ØKONOMIFORVALTNINGEN / KONCERNSERVICE Informationsmøde Udbud af håndværkerydelser til løbende drift og vedligeholdelse - Fagentrepriser.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
SundhedsITnet - Shared Care Udkast til projektforslag Finn Kensing.
Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød Den lærende byggeplads Inspiration og idé generering Brainstorm på godt.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
1 Klimatilpasning på Frederiksberg. 2 Agenda Om Frederiksberg og dens forsyning Klimatilpasning på Frederiksberg Skybrudsplanerne Fremtidens udfordringer.
ScaleUp Denmark – Peter Torstensen
Forslag fra arbejdsgrupperne
Efterspørgslen i den maritime industri
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
VIRKSOMHEDSPRÆSENTATION SUSTAINSOLUTIONS
Faglig udvikling i praksis 2017
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Sensorer til robotter Formålet er give forståelse for forskellige typer af sensor input Fordele og ulemper Hvor og til hvad Øvelser på robot Diskrete I/O.
Forberedende kursus til produktionshygiejne.
Vidensbrønden Et interaktivt læringsgulv
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Projekt fælles komponenter
Prioriteringstavle En prioriteringstavle er vigtig i projektets etableringsfase I anvender den til at afgøre, hvilke af de fremkomne ideer der straks kan.
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Industritekniker med udviklingsmuligheder til A/S Jydsk Aluminium Industri Har du en teknisk baggrund, og kunne du tænke dig en uddannelse indenfor måleteknik,
Indhold Visualiseringer Trafiksikkerhed Støj og Støv Der henvises i øvrigt til strategisk miljøvurdering, Lokalplan samt beslutningssag inklusiv bilag.,
Det man ikke ser har man ikke ondt af
En ny Forberedende Grunduddannelse
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
9 gode råd til et styrket samarbejde med pårørende på hjerneskadeområdet
Fælles ledelsesgrundlag
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne

/ Miljøstyrelsen / Titel på præsentation
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
Programmeringsprocessen
Model for scoring og prioritering af digitaliseringsprojekter
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Sund Mund til Byens børn
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
SUCCES MED SALG 1.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Energi Dag juni 2018.
Hvor en UNI-C på vej hen? -og hvad betyder det for Elevplan?
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Ida Gå-hjem-møde: Branchen har brug for reelle energiberegninger
Hvem er jeg? Anders Raastrup Kristensen, Ph.d., Post.doc.
Forberedende ungdomsuddannelse – FGU
Master i Projekt- og Innovationsledelse
Danmarks Vejlederforening
Danskernes digitale bibliotek
UDBUD & KONTRAKTSTYRING
Tværmedial Kommunikation 7 Corporate Branding i kommunikationssamfundet forår 2019 Pillon - KU ”Marketing is a battle of perceptions, not products” (Jack.
- Et eksempel fra Sjællands Universitets Hospital i Køge
Nytårskur 2019 Januar 2019.
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Sagsbærende fagsystemer eller anvendersystemer som vi kalder dem i KOMBIT. Det betyder at alle anvendersystemer skal lægge metadata på hhv. sager og dokumenter.
Undervisningsplanlægning
Præsentationens transcript:

Robot organisationen Formålet med denne lektion er at give en forståelse af de organisatoriske & dermed også menneskelige parametre der er i spil Som platform for dette anvendes: Genefke Skalaen

Genefke Skalaen Anlæg 5 4 3 2 1 Behov for ny viden Kompleksitet Eksisterende viden

Genefke Skalaen 5 4 3 2 1 Kategori 1 Standardløsninger Hyldevareløsning Håndteringsrobot Ingen proces Enkeltstående robot Ingen eksterne akser Antal reference anlæg: Mange

Genefke Skalaen 5 4 3 2 Kategori 2 Tilpassede standardløsninger Hyldevareløsning, dog tilpasset til den specifikke opgave Procesrobotter Mulighed for flere robotter, dog uden overlappende arbejdsområder Ingen eller få eksterne akser Antal reference anlæg: En del

Genefke Skalaen 5 4 3 2 Kategori 3 Specialløsninger Løsninger der kræver opbygning af ny viden gennem praktiske indledende projektforløb, som har til hensigt at ”knække de tekniske nødder” Proces indgår i løsningerne Simpel sensorinput Mulighed for flere robotter, med overlappende arbejdsområder Samarbejdende robotter, ”Standart controller” Eksterne akser Antal reference anlæg: Ingen identiske, men dele af løsningen kan findes i andre anlæg

Genefke Skalaen 5 4 3 2 Eksterne akser Kategori 4 Innovation/Udvikling Løsninger der er så komplekse, at robotleverandører er nødt til at alliere sig med specialiserede videnscentre for at kunne gennemføre de indledende projektforløb. Denne kategori gennemføres oftest som udviklingsprojekter delvist finansieret af udviklingspuljer Kompliceret proces indgår i løsningerne Input fra flere forskellige sensorer Samarbejdende robotter, offline programmeret Eksterne akser Mobile ”Friarms – robotter” Antal reference anlæg: Ingen identiske, dele af løsningen kan måske findes i andre anlæg

Genefke Skalaen 5 4 3 2 Kategori 5 Forskningsprojekter Forskningsprojekter, som kun på lang sigt har interesse for industrien Robotløsninger der ikke ligner noget man har set før Samarbejdende robotter, realtidsprogrammeret Nye typer af sensorer Selv lærende robotter Antal reference anlæg: Ingen!

Innovation/Udvikling Genefke Skalaen Videns kategorier for anlæg 5 4 Behov for ny viden 3 Kompleksitet 2 Anvendt Forskning 1 Innovation/Udvikling ”Special-løsninger” Anvendelse ukendt! Eksisterende viden Standard udstyr Inkl. kendt proces Hyldevare Standard-løsninger

Genefke Skalaen Person-typer 5 4 3 2 1 Behov for ny viden 3 Kompleksitet 2 1 Eksisterende viden Hvilke persontyper trives på det enkelte trin ?

Genefke Skalaen 5 4 3 2 1 Kategori 1 Arbejde i faste rutiner ”Lønmodtageren” Specialarbejder Typen Lære om / prøver at udfører faget 1’års lærling Bruge hellere kroppen end hovedet

Genefke Skalaen 5 4 3 2 Kategori 2 Kendt arbejde ”Pragmatikeren” ”Håndværker” Typen Udfører faget selvstændigt, 3’årslærling / svend Bruger kroppen mere end hovedet

Genefke Skalaen 2 3 4 5 Kategori 3 Arbejdet er først kendt når det er gjort ”Primadonnaen” / ”Introverte Præstations-tripperen” 1’svend / mester selv Praktisk akademiker der også selv går i marken Har erfaring og afprøver fagets grænser Har flere uddannelser og bruger Dem Bruger hoved og krop lige meget Holografisk tankegang

Genefke Skalaen 5 4 3 2 Kategori 4 Skemalagt Innovation & Udvikling ”Præstations-tripperen” / ”Primadonnaen” Akademiker / PHD-er Kan faget mere i teori end i praksis Bruger mere hovedet end kroppen

2 3 4 5 Genefke Skalaen Kategori 5 Anvendt Forskning på Universitets - niveau Præstations-tripper & Primadonnaer PHD-er, professorer, Kan faget mere i teori end i praksis, men videreudvikler faget Bruger mest hovedet

Genefke Skalaen 5 4 3 2 1 Behov for ny viden ”Kompleksitet” Videns kategorier for personer 5 4 Behov for ny viden 3 ”Kompleksitet” 2 Kan faget mere i teori end i praksis, men videre udvikler faget 1 Kan faget mere i teori end i praksis Har erfaring i og afprøver fagets grænser 1’svend eller Praktisk tekniker Eksisterende viden Udfører faget Selvstændigt 3’+årslærling Svend Lære om / prøver at udfører faget 1’års lærling

Genefke Skalaen Person-typer

Innovation/Udvikling Genefke Skalaen Medarbejder organisations profil 5 4 Behov for ny viden Anvendt Universitetsforskning 3 Kompleksitet Tværorganisatorisk Sammentænkning af produkt, proces & automation, i samspil med ekstern videns Center 2 Anvendt Forskning Tværorganisatorisk Proces-, Produkt-, Produktions-kyndige 1 Proceskyndig Vedligehold & Produktions- medarbejder Innovation/Udvikling Vedligehold & Produktions- medarbejder ”Special-løsninger” Anvendelse ukendt! Eksisterende viden Standard udstyr Inkl. kendt proces Hyldevare Standard-løsninger

Genefke Skalaen Anlægges udviklingsfaser ! Fra ide til kørende Produktion / Hyldevare Anlægges udviklingsfaser ! 45-55% Samlet indsats = 100% Håndværker Akademiker Behov for ny viden Forandrings Parathed? 1’Produk-tions anlæg 2½ 3 Kompleksitet 2 4 1 ”Forprojekt” Prototype 5 Produktions anlæg Koncept eftervisning Eksisterende Viden Komfort Zone Ide Hyldevare Standard-løsninger

? Genefke Skalaen Trent inden for automationsløsninger Har man viden til dette? Er leverandøren kunde tro ? ? Alt internt Alt eksternt 1 2 3 4 5

Husk, du kommer ikke foran hvis du kun går ad stiger andre træder! Til gengæld, det er lettere at komme i form, på kendte stiger Når du så er i form, er det lettere at klare det ukendte Og dermed at træde nye stiger Bo Genefke