Retskilder og domstolene

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DOMSTOLENE & KRIMINALITET
Advertisements

Retssystemet.
Det danske retssystem Af: Pia Hansen.
Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle
Kapitel 3 Retssystemer.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 22 Handel med fast ejendom.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
Arbejdsretlig identitet Dansk forening for arbejdsret fredag den 29. april 2016.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Forslag til vedtægtsændringer Dansk Vandrelaug 14. marts 2016 Hans Stavnsager.
Borgernes retsstilling i forhold til EU-retten Retssikkerhedskonference på skatteområdet.
Skatteprocessen i et brændpunkt mellem civilretten og strafferetten Spec. Kons. Hanne M. Christensen Adv. Martin Bekker Henrichsen.
Kapitel 1 Retskilder og domstolene. I kapitel 1 gennemgås: Danske retskilder Internationale retskilder Domstolene Civile retssager.
20151 Europæisk ret og barnets bedste Barnets bedste som flydende betegner.
Offentlighedsloven. Landstingslov nr 9 af 13. juni 1994 om offentlighed i forvaltningen. Landstingslov nr 1 af 31. maj 1999 om ændring af lov om offentlighed.
Den europæiske arrestordre Henning Bang Fuglsang Madsen Sørensen.
EU og Folketinget Oplæg for samfundsfagslærere Den 31. oktober 2011.
Den europæiske arrestordre Henning Bang Fuglsang Madsen Sørensen.
Kapitel 3 Domstole og retssager Magtens tredeling – se fig. 3.1 – Lovgivende magt – Dømmende magt – Udøvende magt.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Forslag til Lov om ændring af byggeloven (LBK nr 1185 af 14/10/2010) I høring indtil 23. november Forventes at træde i kraft 1. juli 2016.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 1 Retskilder og domstolene.
Når erstatningssager og overtrædelsessager er for jurister – hvad så med fagligheden? Erfaringer med sager ved domstolene og taksationskommissionerne Ved.
Hvad skal vi lære i dag? 1.At løse en eksamensagtig opgave 2.At få afklaret nogle tvivlsspørgsmål om etableringsretten 3.Introducere til den frie bevægelighed.
Skader sket i aktivering Anmeldelse, definitioner og forsikringer
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
En lille morgensang
Samarbejde for trivsel i skolen i Danmark
Nyt fra ministeriet Miljøvurderingsdag, den 17. august 2017, Aalborg
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
VELKOMMEN TIL EU-RET v/Michael Pitzner-Brunn & Jakob Hans Johansen
Kapitel 2 Retskilder og juridisk metode
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Lovgivende organisation
Søfartslovgivning og skibsadministration
!! LOVGIVNINGS -PROCESSEN Offentligt og Synligt. 1. Behandlingen
Natur- og Miljøklagenævnets opbygning og sagsbehandling
International proces- og privatret
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Vælgerne og EU Parlamentarisk kontrol med EU
Kapitel 10 Konkurrenceret.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Velkommen til Retssikkerhedschefen
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Kursus for nye efterskoleledere
Er 25-timers reglen i strid med EU-retten?
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Hvad betyder det på efterskolerne?
Hvad betyder det på efterskolerne?
Lovgivningen ved Landvindingslag Søborg Sø
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Advokaters interesse-konflikter som følge af identifikation
Kapitel 3 - Domstole og retssager
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
Kapitel 2 Danske retskilder og juridisk metode
Retskilder og domstolene
Kapitel 3 Fuldmagtsforhold.
INSPIRE informationsmøde 1. marts 2019
Anvendelse af konventionalbod ved projektmangler – hvad er nyt?
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Fra den anden side af skrivebordet
Lovgivning.
Særforanstaltninger typer og indhold 28. august 2019
Lovgivningsarbejdet i Folketinget
Oplæg om nye ferieregler - Kreds Østjylland august 2019
Præsentationens transcript:

Retskilder og domstolene Kapitel 1 Retskilder og domstolene

Retskilder og domstolene I kapitel 1 gennemgås: Danske retskilder Internationale retskilder Domstolene Retssager

Magtadskillelseslæren (se fig. 1.1) Grundlovens § 3: Lovgivende magt: Folketinget Dømmende magt: Domstolene Udøvende magt: Regering/ministerier, forvaltningen, politiet m.fl. Gensidig kontrol Magtbalance

Retskilder Gældende ret: Retskilderne bruger vi, for at finde ud af, hvad der er gældende ret. I retskilderne kan vi søge juridisk information om reglerne og retstilstanden på et område – hvad gælder? Domstole og offentlige myndigheder anvender retskilderne til at træffe deres afgørelser. Advokater, banker, forsikringsselskaber mv. bruger retskilderne i deres rådgivning og i det daglige arbejde.

Retskilder Lovgivning og lovens forarbejder Domme/retspraksis Sædvane og forholdets natur

1.1 Lovgivning og lovens forarbejder Retskilder 1.1 Lovgivning og lovens forarbejder Lovhierarkiet: Grundlov Lov Bekendtgørelse Vejledning/cirkulære En lavere retskilde(regelsæt), skal have hjemmel i en højere retskilde - højere oppe i lovhierarkiet.

1.1 Lovgivning og lovens forarbejder Retskilder 1.1 Lovgivning og lovens forarbejder Grundloven 1849, med senere ændringer: Lovgivning vedtaget i folketinget må ikke være i strid med Grundloven Grundloven indeholder bl.a. regler om: Statsorganernes organisation og folketingets virke Valgbarhed til folketinget Folkekirken Frihedsrettigheder, såsom ytringsfrihed, religionsfrihed, forenings- og forsamlingsfrihed, ejendomsrettens ukrænkelighed mv.

1.1 Lovgivning og lovens forarbejder Retskilder 1.1 Lovgivning og lovens forarbejder Lovforslag kan fremsættes af ethvert medlem af Folketinget. Lovforslag skal behandles 3 gange i folketingssalen og vedtages med almindeligt flertal. Rammelovgivning: Folketinget kan vedtage lovgivning, der fastsætter de overordnede regler/rammer på et område, hvorefter det fx overlades til en minister at fastsætte mere detaljerede regler – udstede bekendtgørelser. Bekendtgørelser udspringer af love. SU-bekendtgørelsen udspringer af SU-loven. SU- bekendtgørelsen er lavet af ministeren.

1.1 Lovgivning og lovens forarbejder Retskilder 1.1 Lovgivning og lovens forarbejder Vejledninger og cirkulærer: Reglerne udspringer af bekendtgørelser, og skal have hjemmel i en bekendtgørelse Reglerne er ofte lavet af de myndigheder, som skal anvende reglerne i praksis – direkte overfor borgere og virksomheder. Nogle vejledninger udgives i bogform, fx ligningsvejledningen, momsvejledningen.

1.1 Lovgivning og lovens forarbejder Retskilder 1.1 Lovgivning og lovens forarbejder Lovens forarbejder: Al det materiale som har været inddraget under det lovforberedende arbejde inden lovens endelige vedtagelse fx: Betænkninger, bemærkninger til lovforslaget, referater fra folketingets forhandlinger, udvalgsbehandlinger, bilagsmateriale fra interesseorganisationer mv. Lovforarbejder anvendes til tider som fortolk- ningsbidrag i retssager – se U2010.796H De ulovlige hobbyknive, s. 23.

Retskilder 1.2 Domme som retskilder Ved siden af lovgivning, er afsagte domme en vigtig retskilde. En dom kan skabe præcedens, hvis den har betydning for afgørelsen af fremtidige sager. Domme afsagt af Højesteret, vægter tungere end domme afsagt af Landsretten, ligesom domme afsagt af Landsretten vægter tungere end domme afsagt af Byretten. Nyere domme vægter tungere end ældre domme

1.3 Sædvane og forholdets natur Retskilder 1.3 Sædvane og forholdets natur En sædvane eller retssædvane opstår, når en handlemåde er blevet fulgt og accepteret over en længere periode – U1984.525H Den ufrugtbare orne, s. 26. En afgørelse efter forholdets natur, er motiveret af nogle friere overvejelser om retlige hensyn og almindelige retsprincipper – ”sidste livline”, når svaret ikke kan findes i andre retskilder – juridisk mavefornemmelse.

2. Internationale retskilder Internationale konventioner ratificeret af Danmark er en del af dansk ret, fx CISG (International købelov) EMRK (Den Europæiske Menneskerettighedskonvention) – inddrages ind imellem som retskilde ved domstolene – se Christiania-sagen, s. 18. Internationale handelskutymer, fx Incoterms 2010 ICC Reklamekodeks

2. Internationale retskilder EU’s institutioner Det Europæiske Råd Rådet for den Europæiske Union Europa-Parlamentet Europa-Kommissionen EU-Domstolen

2. Internationale retskilder EU’s retskilder Retsakter (se fig. 1.3) Traktater – ”EU’s grundlove” - direkte bindende for alle medlemsstater Forordninger – bindende direkte for alle medlemsstater uden implementering Direktiver - bindende for alle medlemsstater og skal implementeres (laves om til national lovgivning) Beslutninger - bindende for de medlemsstater beslutningen vedrører Henstillinger og udtalelser – ikke bindende. Vejledning Internationale domme Domme fra EU-domstolen er bindende i Danmark. Skal følges af danske domstole

3. Domstolene (fig. 1.4.) Højesteret (København) Landsret (Østre og Vestre Landsret) Byret (24 retskredse i Danmark) Byrettens afdelinger: Civilretten, Kriminalretten, Fogedretten, Skifteretten, Boligretten. Sø- og Handelsretten: Behandler særligt sager om immaterialret, markedsføringsret, søret og internationale erhvervsforhold. Sager anlagt ved S&H kan ankes til Højesteret. Specialdomstole: Tinglysningsretten, Arbejdsretten, Den Særlige Klageret, Rigsretten.

3. Domstolene 2-instansprincippet: En retssag kan som udgangspunkt bedømmes ved 2 instanser. Hovedregel: Civile retssager starter i Byretten, og kan ankes til Landsretten. Undtagelse: Sager med påstandsbeløb under 20.000 kr. kan ikke ankes til Landsretten, medmindre Procesbevillingsnævnet giver tilladelse. Tredjeinstansbevilling: Procesbevillingsnævnet kan efter ansøgning, give tilladelse til at en sag kan bedømmes af Højesteret, selvom sagen har været behandlet i 2 under- instanser - se U2010.796H De ulovlige hobbyknive. Betingelse: Sagen skal have principiel karakter.

Internationale domstole 3. Domstolene Internationale domstole EU-domstolen/Den Europæiske Unions Domstol: Sager kan anlægges af medlemsstater, EUs institutioner, EU-borgere, virksomheder og andre juridiske personer fra medlemsstaterne. De afsagte domme er bindende i medlemsstaterne, og kan give anledning til ændring af national lovgivning. Præjudicielle spørgsmål: Hvis en dansk domstol under en retssag, er i tvivl om fortolkningen af EU-retten kan spørgsmålet blive besvaret af Den Europæiske Unions Domstol – se U2002.2435/3H Den gravide vikar, s. 34. Menneskerettighedsdomstolen: Behandler sager om overtrædelse af EMRK (Menneskerettighedskonventionen).

4. Civile retssager Værneting Saglig kompetence: Hvilken ret/domstol skal behandle sagen? Stedlig kompetence: Værneting – Hvor i landet skal sagen anlægges? Hvis der ikke er lavet en værnetingsaftale mellem de stridende parter, skal en retssag som hovedregel anlægges ved sagsøgtes hjemting (bopæl/kendt opholdssted) Supplerende værneting, fx: Virksomhedsværneting Ejendomsværneting Opfyldelsesværneting Forbrugerværneting Deliktsværneting

Procesretlige grundbegreber 4. Civile retssager Procesretlige grundbegreber Forhandlingsprincippet: Sagsøger og sagsøgte har selv ansvaret for sagens bevisførelse. Retten kan opfordre parterne til at føre et bestemt bevis, men parterne er ikke forpligtet til at følge rettens opfordring. Bevisumiddelbarhedsprincippet: Beviser skal føres umiddelbart foran dommeren. Den frie bevisbedømmelse: Retten har frihed til på objektivt grundlag, at vurdere og afgøre, hvad der findes bevist under sagen, og hvilke beviser der vægter tungere end andre. Bevisbyrde: Den som påstår noget under en retssag, skal bevise at han har ret. Han har bevisbyrden for sin påstand.

Retssagens forløb (se fig. 1.7) 4. Civile retssager Retssagens forløb (se fig. 1.7) Parterne: Sagsøger og sagsøgte Sagens forberedelse: Stævning og svarskrift Evt. forberedende retsmøde Evt. syn og skøn Replik og duplik Hovedforhandling Småsagsprocessen: Sager under 50.000 kr. Formål: Enklere, hurtigere og billigere

4. Civile retssager Retssagens forløb Omkostninger: ”Taberen” betaler vinderens omkostninger, men retten bestemmer hvor meget. Retshjælpsdækning Fri proces

4.4 Alternativ til domstolene Klage- og ankenævn fx forbrugerklagenævn, pengeinstitutankenævnet Sagsbehandling efter officialmaksimen Retsmægling Voldgift Voldgiftsloven – voldgiftsklausul i aftale Ofte hurtigere sagsbehandling end alm. domstole Dommere med særligt fagkundskab Sagen er ikke offentlig Ikke mulighed for anke til højere instans