Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KAPITEL 2 Renterisiko.
Advertisements

KAPITEL 7 Kreditrisiko.
KAPITEL 3 Volatilitet, Beta og Tracking Error
Ventilation og indeklima
KAPITEL 10 Derivater.
KAPITEL 5 Delta Normal Value at Risk
dagsorden Metoder i samfundsfag – hvorfor?
Gode råd om ansøgning til MUDP 2017
Forældre-information
Statisk ubestemte konstruktioner. Robusthed
Trigonometri som værktøj for problemløsninger ved geometri og måling
Pengurusan Pembayaran Penyelidikan Research Management Centre
Hvilke sager ligger der på vejlederkonsulentens bord for tiden?
C4 C4 i Hillerød Erhverv Handel Turisme, kultur, sport Uddannelse
Amukurs.dk Power point 1: Online præsentation af amukurs.dk - Sådan gør du: Læs ”Værd at vide, når du skal give en online præsentation af amukurs.dk”
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Et liv med OCD Nicoline Møller.
Interaktion og usability
KAPITEL 13 Kapitalkrav.
Billeder (Side 6-8 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Almen statskundskab Politisk meningsdannelse v/ Peter Nedergaard
SOPU Sund – motion Kondition og kredsløb.
Vejledning Opdaterede faktorer til kapacitetsberegning - Oktober 2016
Analyse af miljøforhold
Omkostninger til tilsyn m.v. for statsautoriserede revisorer
Forhandlingsteknik Strategi og proces Kommunikation Psykologi
P4: Vejledning i læreruddannelsen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Modulet International Projektudvikling og –Ledelse
Landdistriktsudvikling i Haderslev Kommune
Kort om Hjerteforeningen
Søgeradius med Aabenraa som udgangspunkt
Søgeradius med Kerteminde som udgangspunkt
Min første søgning for 4 – 5 klasse
Hvor går de unge hen, når de går ud?
Luther – med liv og lyst Vejen Kirke
Aarhus: Program - dag 1 - d. 17. januar
Analysegruppe: Astrid, Bent, Carla, David, Else
806_Fader, Søn og Helligånd 1, S1
Det danske ejendomsmarked
FÆLLESSKAB, FREMDRIFT OG FORRETNING
Ea Thystrup & Louise Mikkelsen 3øa
Bevis for længdeformlen i rummet
Grundforskningscenteret “Glas & Tid”, Roskilde Universitet.
Fagligt samspil mellem matematik og samfundsfag
Delprøve i M2CAL2 efterår 2015
Differentialregning Cecilie.
DK: Indledende: Jeg er jeres vært, og jeg har ansvaret for jer, mens I er her – og for, at I forlader bygningen igen, når vores møde er slut. I bedes derfor.
Koordinatsystemer og Kinematik
3d Billeddata (Side i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
August, Holm, Olsen, Tobias og Viktor
Vektorprodukt (Krydsprodukt)
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Lokale lønforhandlinger
356 – Kender du den livsens kilde 1, S1
Teknisk service på hoteller, konference - og feriecentre
Hans nåde varer for evigt 1, S1
Residual plot.
Folkeskolens prøver i matematik
Polynomier Lars A. Clark.
יסודות מבני נתונים תרגול 9: שאלות חזרה.
دور بورصة فلسطين في النمو الاقتصادي دراسة قياسية
21. november 2018 Ulla Nørskov Philip & Martin Stabell
Hans Ole Lund Christiansen
Rullede deje.
KVANTEFilosofi Jan Faye Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Forløb med portfolioelementer
Skrivedag 2: At skrive analyserende
Redesign af antennetårn for test af antenner i DTU’s radiodøde rum, under integreret anvendelse af Creo Top-Down Design og Creo simulate Indlæg ved.
Hvad er naturvidenskab?
Præsentationens transcript:

Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)

Samples Lyd er vibrationer i luften og lyden skal digitaliseres, før den kan høres på en computer. Digitalisering foregår i praksis vha. en mikrofon, og en mixerpult. Mixerpulten måler signastyrken af lyd, i meget små tids-skridt. Det kaldes et sample. Pap-version: ét sample er lyd i et øjeblik Antal samples i ét sekund kaldes sampling frekvensen Samples er måling af signalstyrken i meget små tids-skridt. Hver sample har en tal-værdi Sampling frekvens: er hvor mange samples, der opsamles per sekund. Kan ses på kurve. Jo tættere samplesne ligger jo finere er lyden. Er der langt mellem samplesne bliver lydkvaliteten ringe. Rummet mellem samplesne er huller. Mixerpult: her kan man indstille frekvensen af sampling. Digital lyd optages som standart med 44,1 KiloHertz, da cd’en blev opfundet var det det den kunne håndtere. Derfor bruger man stadig 44,1 kilohertz, fordi det var det man startede med at bruge. Fluktuationer i lufttryk Digitalisering Samle og sampling frekvens

Samples Ved lyd anvendes normalt en sampling frekvens på 44.1 kHz (44.100 samples i sekundet) Spg: Vil I mene, at der kan være flere eller færre samples i et sekund? Opgave: Ved hjælp af internettet, skal Du finde ud af hvorfor der anvendes 44.1 kHz som sampling frekvens. Mennesket kan høre mellem 20 Hz til 20.000 Hz = 20 kHz En typisk lydfil har typisk 44,1 kilohertz (kHz)=44.100 Hertz Vi er nød til at have en lydfrekvens der er dobbelt så høj for at øret kan genskabe dem 44,1 kHz = 44.100 samples

Samples Visualisering af samples:

Samples - Opgave Opgave: Løs 2.02a ”Lyd-data opgaven” Opgave

Lyd og lydstyrke Hvert sample repræsenterer tal, typisk et 16 bit binært tal Tallet er den lyd der er gemt, en høj eller lav lyd. 16 bit: 1111 1111 1111 1111 – 16 binære tal ved siden af hinanden 1111 1111 1111 1111 = 𝐹𝐹𝐹𝐹 som et hexadecimaltal Det er muligt at få tal mellem 0 og 65.535, ved anvendelsen Samples binært

Lyd og lydstyrke Det er muligt at få tal mellem 0 og 65.535, ved anvendelsen, fordelt på: Dybe toner svarer til værdierne mellem 0 til 32768. Hvor 0 svarer til en kraftig lyd og 32768 til en lav lyd. Høje toner svarer til værdierne mellem 32769 til 65.535. Hvor 32769 svarer til en lav lyd og 65636 til en kraftig lyd. Samples binært

Lyd og lydstyrke - Anvendelse Vi skal starte på manipulation af lyd data Åben Audacity Åben heri en lydfil, som du har liggende på pc’en Zoom ind så langt du kan ved hjælp af Du skal nu forstærke lyden, altså øge lydniveauet Marker et vilkårligt område, hvor lyden er lav Du vælge ”Effekt” og derefter ”Forstærk…” Programmet vil vise begrænsninger i forhold til at ændre lydniveauet (OK bliver grå) Manipulations opgave

Teori Ved at ændre lydniveauet, multipliceres hver sample med en faktor, som brugeren bestemmer. Hvis tallet er mindre end 1, falder lydniveauet falde Hvis tallet er 1, sker intet Hvis tallet er større end 1, stiger lydniveauet Lydniveau

Teori – low pasS filter Det er også muligt at dæmpe diskanten, svarende til de høje frekvenser Det gøres, hvis en lydfil har for høje toner, mens resten af lyden har et fint lydniveau Den oprindelige sample erstattes med en gennemsnit af sine nabo-værdier (Antal naboer kan variere) 𝑆 𝑖 = 𝑆 𝑖−1 + 𝑆 𝑖 + 𝑆 𝑖+1 3 Metoden kaldes low pass filter, kun de lave frekvenser forbliver nogenlunde det samme Diskant Lav-pas filtrering

Teori - Anvendelse Rød farve: Tilstedeværelse af lyd. Jo mere rød farve, jo mere lyd. Blå farve: Meget lidt tilstedeværelse af lyd (baggrundslyd) Grå farve: Ingen lyd Hvid farve: bas

Teori - Anvendelse Low pass filter i Audacity: Åben en lydfil i Audacity og ændre visningen til ”Spektrogram”

Teori - Anvendelse Træk lydsporet for at aflæse frekvensen nemmere:

Teori - Anvendelse Brug effekten ”Low Pass Filter…”, som findes under ”Effekt”

Teori - anvendelse Vælg en cutoff frequency mellem 500 til 1000 Hver sample får så fratrukket det antal frekvens fra lyden Tryk herefter OK

Teori – Opgave Anvend low pass filter på jeres lydfil, sammenlign med den tidligere lydfil. Kan du høre forskel? Hvad minder lyden om? Opgave

Teori – Opgave 2 Anvend high pass filter på jeres lydfil, sammenlign med den tidligere lydfil. Kan du høre forskel? Hvad minder lyden om? Hvad tror du der sker teoretisk set? Prøv at se på lyden ved hjælp af spektrogram. Opgave

Tutorials Audacity - Introduktion fra start til slut. https://www.youtube.com/watch?v=ccv_FqhBDJU Hvad er lyd og ordforklaring. http://digitalbevaring.dk/bevaring-af-lyd/ Tutorial