Ea Thystrup & Louise Mikkelsen 3øa

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KAPITEL 2 Renterisiko.
Advertisements

KAPITEL 7 Kreditrisiko.
KAPITEL 3 Volatilitet, Beta og Tracking Error
Ventilation og indeklima
KAPITEL 10 Derivater.
KAPITEL 5 Delta Normal Value at Risk
dagsorden Metoder i samfundsfag – hvorfor?
Gode råd om ansøgning til MUDP 2017
Forældre-information
Statisk ubestemte konstruktioner. Robusthed
Trigonometri som værktøj for problemløsninger ved geometri og måling
Pengurusan Pembayaran Penyelidikan Research Management Centre
Hvilke sager ligger der på vejlederkonsulentens bord for tiden?
C4 C4 i Hillerød Erhverv Handel Turisme, kultur, sport Uddannelse
Amukurs.dk Power point 1: Online præsentation af amukurs.dk - Sådan gør du: Læs ”Værd at vide, når du skal give en online præsentation af amukurs.dk”
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Et liv med OCD Nicoline Møller.
Interaktion og usability
KAPITEL 13 Kapitalkrav.
Billeder (Side 6-8 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Almen statskundskab Politisk meningsdannelse v/ Peter Nedergaard
SOPU Sund – motion Kondition og kredsløb.
Vejledning Opdaterede faktorer til kapacitetsberegning - Oktober 2016
Analyse af miljøforhold
Omkostninger til tilsyn m.v. for statsautoriserede revisorer
Forhandlingsteknik Strategi og proces Kommunikation Psykologi
P4: Vejledning i læreruddannelsen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Modulet International Projektudvikling og –Ledelse
Landdistriktsudvikling i Haderslev Kommune
Kort om Hjerteforeningen
Søgeradius med Aabenraa som udgangspunkt
Søgeradius med Kerteminde som udgangspunkt
Min første søgning for 4 – 5 klasse
Hvor går de unge hen, når de går ud?
Luther – med liv og lyst Vejen Kirke
Aarhus: Program - dag 1 - d. 17. januar
Analysegruppe: Astrid, Bent, Carla, David, Else
806_Fader, Søn og Helligånd 1, S1
Det danske ejendomsmarked
FÆLLESSKAB, FREMDRIFT OG FORRETNING
Bevis for længdeformlen i rummet
Grundforskningscenteret “Glas & Tid”, Roskilde Universitet.
Fagligt samspil mellem matematik og samfundsfag
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Delprøve i M2CAL2 efterår 2015
Differentialregning Cecilie.
DK: Indledende: Jeg er jeres vært, og jeg har ansvaret for jer, mens I er her – og for, at I forlader bygningen igen, når vores møde er slut. I bedes derfor.
Koordinatsystemer og Kinematik
3d Billeddata (Side i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
August, Holm, Olsen, Tobias og Viktor
Vektorprodukt (Krydsprodukt)
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Lokale lønforhandlinger
356 – Kender du den livsens kilde 1, S1
Teknisk service på hoteller, konference - og feriecentre
Hans nåde varer for evigt 1, S1
Residual plot.
Folkeskolens prøver i matematik
Polynomier Lars A. Clark.
יסודות מבני נתונים תרגול 9: שאלות חזרה.
دور بورصة فلسطين في النمو الاقتصادي دراسة قياسية
21. november 2018 Ulla Nørskov Philip & Martin Stabell
Hans Ole Lund Christiansen
Rullede deje.
KVANTEFilosofi Jan Faye Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Forløb med portfolioelementer
Skrivedag 2: At skrive analyserende
Redesign af antennetårn for test af antenner i DTU’s radiodøde rum, under integreret anvendelse af Creo Top-Down Design og Creo simulate Indlæg ved.
Hvad er naturvidenskab?
Præsentationens transcript:

Ea Thystrup & Louise Mikkelsen 3øa Funktioner generelt Ea Thystrup & Louise Mikkelsen 3øa

Agenda Elementer i en generel funktionsundersøgelse – herunder 1., 2. og 3. gradsfunktioner Ekstrema for funktioner – formel hertil Omvendt funktion Sammensat funktion – heraf differentiering Sammenhæng mellem ex og ln(x)

Indledning En funktionsundersøgelse indeholder en beskrivelse af funktions forløb. Definitionsmængde - Dm(f) Nulpunkter Fortegnsvariation Monotoniforhold Ekstrema Vendetangent Værdimængde – Vm(f)

Funktionsundersøgelse ved 1. grad Forskrift for lineær funktion: 𝑓 𝑥 =𝑎𝑥+𝑏 a  hældningen b  begyndelsesværdien Den lineære funktion har en konstant vækst - i absolutte tal Definitionsmængde – Dm(f) Udstrækning på x-aksen Nulpunkter Skæring med x-aksen Beregning: forskriften sættes lig med 0 Værdimængde – Vm(f) Udstrækning på y-aksen

Eksempel – 1. grad 𝑓 𝑥 =−2𝑥+4 𝑓 𝑥 =2𝑥+4

Funktionsundersøgelse ved 2. grad 𝑓 𝑥 =𝑎 𝑥 2 +𝑏𝑥+𝑐 a er positiv  konveks a er negativ  konkav Parametrenes betydning – se noter Definitionsmængde – Dm(f) Nulpunkter Toppunkter Fortegnsvariation Monotoniforhold Værdimængde – Vm(f) Parametrenes betydning 𝑎 bestemmer om grafens ben vender op eller ned. 𝑐 bestemmer grafens skæring med y-aksen, flytter dermed grafen op/ned. 𝑏 𝑜𝑔 𝑎 bestemmer i hvilket kvadrant toppunktet ligger. - a negativ og b positiv (1. kvadrant) - a og b negative (2. kvadrant) - a og b positive (3. kvadrant) - a positiv og b negativ (4. kvadrant)

Eksempel – 2. grads 𝑓 𝑥 = 𝑥 2 +4𝑥−5 Nulpunkt: Nulpunkterne er skæringen på x-aksen. Nulpunkterne viser hvor mange gang funktionen går gennem 0 på x-aksen: 𝑥= −𝑏± 𝑏 2 −4𝑎𝑐 2𝑎 d > 0 = 2 nulpunkter d = 0 = 1 nulpunkt d < 0 = 0 nulpunkter (her er d negativ) Toppunkt: 𝑇𝑝𝑥= −𝑏 2𝑎 𝑇𝑝𝑦= −𝑑 4𝑎   𝑇𝑝= −𝑏 2𝑎 , −𝑑 4𝑎 Diskriminanten: 𝑑= 𝑏 2 −4𝑎𝑐 Hvis a og b har samme fortegn ligger toppunktet til venstre i forhold til y-aksen. Hvis a og b har forskellige fortegn ligger toppunkt til højre i forhold til y-aksen.

Bevis – toppunkt x-koordinat til toppunktsformel y-koordinat til toppunktsformel

Bevis – nulpunkt

Funktionsundersøgelse ved 3. grad 𝑓 𝑥 =𝑎 𝑥 3 +𝑏 𝑥 2 +𝑐𝑥+𝑑 Definitionsmængde – Dm(f) Nulpunkter Toppunkter Fortegnsvariation Monotoniforhold Ekstrema Vendetangent Værdimængde – Vm(f) Ved 4. gradsfunktioner anvendes samme overstående elementer i undersøgelsen

Eksempel – 3. grads 𝑓 𝑥 =−2 𝑥 3 +8 𝑥 2 +10𝑥 𝑓 𝑥 =2 𝑥 3 +8 𝑥 2 +10𝑥

Eksempel – 3. grads 𝑓 𝑥 =−2 𝑥 3 +8 𝑥 2 +10𝑥 Definationsmængden - Dm(f): Definationsmængden beskriver funktionens bredde på x-aksen.    Nulpunkt – Np: I Nspire: Solve(f(x)=0,x) f(x)=0 (ved alle funktioner)   Fortegnsvariation - FTV: Fortegnsvariationen viser hvornår funktionen er positiv og negativ i forhold til x-aksen. -1<x<0 eller x>5 - Negativ 0<x<5 eller x<-1 - Positiv Hvis a er positiv, starter funktionen med at vokse, og derefter vil den være aftagende. - f(x)<0 f(x)>0 Solve(f(x)>0,x) solve(f(x)<0,x) Monotoniforhold: f(x) er aftagende eller voksende i intervallet: f'(x)<0 = aftagende f'(x)>0 = voksende Ekstrema: Ekstremaer er funktionens maksimum eller minimum. Der findes både lokalt (2. højest eller lavest - ved en uendelig funktion er alle ekstremaer lokale) og globalt (det højeste eller laveste punkt på funktionen i forhold til den differentierede funktion). Ekstremaer findes der hvor den differentierede funktionen (f'(x)) er lig med 0. Vendetangent - VT: Vendetangent opstår mellem ekstremaerne. Vendetangent er der hvor funktionen kan spejles i sig selv - funktionen er symmetrisk 180 grader rundt. -> VT = (1.3333,22.8147) Værdimængden - Vm(f): Værdimængden beskriver funktionens længde på y-aksen.  

Eksempel – 3. grads

Ekstrema for funktioner - formel Ekstremum er en maksimum eller minimumsværdi for en funktion Lokalt eller globalt ekstremum/ekstrema Voksende funktion  positiv differentialkvotient Aftagende funktion  negativ differentialkvotient Muligvis ekstrema  𝑓 ′ (𝑥)=0 Differentialregning: 𝑓 ′ (𝑥)=0 Eksempel: 𝑓 𝑥 =2 𝑥 3 +4 𝑥 2 −3𝑥+8 𝑓 ′ 𝑥 =6 𝑥 2 +8𝑥−3 𝑓 ′ 𝑥 =0 Ekstremum = ekstrema (i flertal) Voksende funktion  positiv differentialkvotient (+ 0 -) her er der maksimum Aftagende funktion  negativ differentialkvotient (- 0 +) her er der minimum Muligvis ekstrema  𝑓 ′ (𝑥)=0

Omvendt funktion Definition: Eksempel: 𝑦=𝑓(𝑥)=𝑎𝑥+𝑏 Hvis 𝑓(𝑥) er en funktion, er en omvendt funktion en funktion, som gør det omvendte af 𝑓(𝑥). Den omvendte funktion er beskrevet som følgende: 𝑓 −1 (𝑥) Eksempel: 𝑦=𝑓(𝑥)=𝑎𝑥+𝑏 𝑓 𝑥 =2𝑥+8 𝑦=2𝑥+8 𝑦−8=2𝑥 𝑦−8 2 =𝑥 𝑓 −1 𝑥 = 𝑥−8 2 Eksempel: 𝑦=𝑓 𝑥 =𝑎𝑥+𝑏 - y er det samme som f(x). 𝑓 𝑥 =2𝑥+8 - Funktionen er skrevet op. 𝑦=2𝑥+8 Funktionen er skrevet op igen, men denne gang anvendes y i stedet for f(x) til at beregne den omvendte funktion. 𝑦−8=2𝑥 - Da vi kan se, at b er lagt til på den ene side af lighedstegnet, skal b hermed trækkes fra, for at vi endvidere kan få x til at stå alene. 𝑦−8 2 =𝑥 Her skal x isoleres, for at vi senere kan finde den omvendte funktion. For at isolere x, divideres der med 2 på begge sider af lighedstegnet. Grunden til at der divideres med 2, er da der på højre side af lighedstegnet er ganget med 2. 𝑓 −1 𝑥 = 𝑥−8 2 - Nu er x-værdien for den oprindelige funktion fundet, og efterfølgende indsættes x på y’s plads i funktionen, hvor x tidligere blev isoleret. Grunden til at x indsættes på y’s plads, er da man ved normale funktioner starter med at kende x og derefter skal finde y, og i dette tilfælde (med omvendte funktioner) starter man med at kende y’et og efterfølgende derfra skal finde x’et.

Sammensat funktion – differentiering Sammensatte funktioner er 2 funktioner samlet til en funktion 𝑓(𝑔 𝑥 ) => ydre (𝑓(𝑥)) og indre funktion (𝑔(𝑥)) h(x)=ydre(indre) ℎ ′ 𝑥 =𝑓′(𝑔 𝑥 )∙ 𝑔 ′ 𝑥 Eksempel: ℎ 𝑥 =ln(2 𝑥 3 ) h 𝑥 = 1 2 𝑥 3 ∙6 𝑥 2 => 6 𝑥 2 2 𝑥 3 ℎ ′ 1 = 6∙ 1 2 2∙ 1 3 => 6 2 => 3 Nspire: Definer funktionen -> f(x):= forskriften Vælg skabelon -> 𝑑 𝑑𝑥 (funktionens døbenavn) Beregning ad differentierings funktionen -> df(x):=funktionens døbenavn df(1)=”resultat”  

Sammenhæng mellem 𝑒 𝑥 og ln⁡(𝑥) ln⁡(𝑥) er den omvendte funktion til 𝑒𝑥 ln⁡(𝑥) spejlet i 𝑦=𝑥 er 𝑒𝑥 Bruges til at bevise ln 𝑎 𝑥 =𝑥∙ln⁡(𝑎) Anvendes til at bevise differentiering af ln⁡(𝑥) Se Sille’s dokument – ln 𝑎 𝑥 =𝑥∙ln(𝑎): https://www.dropbox.com/sh/eo2qteaq19ndhav/AAC9ZHrKfQIEJs1MT7rjOf6ba/Div%20PP/3%20øa/Logaritmeregneregler%20%2B%20beviser.docx?dl=0 Se Simon og Alexanders video vedrørende differentiering af ln(x) https://www.youtube.com/watch?v=KOwXurbPoZI&feature=youtu.be