Identitet: Skadet Fredens-Nazareth 03.09.2017.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Husk at lukke døren efter dig!
Advertisements

Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
O store Gud O store Gud O store Gud, når jeg dit værk beskuer
Økonomi og Bøn Søndag den 27. marts Repetition • Vi har lært at: • Gud ejer alt sølv og guld • Han ønsker at søger for os på alle livets områder.
Livets Ord April 2012.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
En guddommelig vækkelse (4), Salomo
Area-konvent 2013 ”FRED I VORE HJERTER” af DG Mona Østergaard Klit.
”Kaldet til kærlighed”
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
”Religion er opium til folket”
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Genoprettelse af et brudt fællesskab mellem mennesker ”Vær gode mod hinanden, vær barmhjertige og tilgiv hinanden, ligesom Gud har tilgivet jer i Kristus.
Det gamle og det nye menneske. Ef 4, v17 Det siger jeg da og vidner om i Herren: Lev ikke længere som hedningerne, tomme i deres tanker, v18 formørkede.
En menighed, der søger enhed
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Livets Ord Livets Ord Februar 2012 Februar 2012 «Omvend jer og tro på evangeliet» (Mark 1,15).
Introduktion til Kongen og hans Rige
Livet i Helligånden TEMA: Pinse TEXT: Rom. kap. 8 MÅLGRUPPE: kristne og endnu ikke kristne FORMÅL: At forstå og kalde os til at praktisere fællesskabet.
”…stil jer til rådighed for Gud… som redskaber for retfærdighed!”
Gud trøster dem, der venter med forventning.
Lidelsens problem (teodicé)
Forløsende bøn, kap.9.. Daniel 9:1-5 I Dareios’ første regeringsår – han var af medisk herkomst, søn af Ahasverus, og var blevet konge over kaldæernes.
Den vidunderlige Gud Lektion 1: Den vidunderlige treenige Gud
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
Opstandelse, bortrykkelse og dom. Teksten 1 Thess 4,13-18 (1084) så sandt som vi tror, at Jesus døde og opstod Gud vil føre de hensovede sammen med ham.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Den vidunderlige Gud Lektion 1: Den vidunderlige treenige Gud Lektion 2: Fællesskabet med den vidunderlige Gud.
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
Ingen billig nåde 1.Johannes 1:5-2:2. 1.Johannes 1:5-10 Og dette er det budskab, som vi har hørt af ham og bringer videre til jer: Gud er lys, og der.
Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen. Vi tror på Gud Fader, den almægtige, himmelens og jordens skaber.
Komme dit rige iblandt os
Når den sidste sang stille toner ud, ja, så kommer jeg.
Uenighed uden bitterhed. Spørgsmål 1. Kan man være uenige uden at blive bitre? 2. Kan uenighed have et formål? 3. Kan man være enige om at være uenige?
Du blev skabt til lighed med Kristus Det målrettede liv 4. del.
Kære Gud jeg takker dig 1, S1
Hvad i alverden er jeg her for? Det målrettede liv – 1. del.
Nadver 1, S1 Indbydelse: Lad os rejse os og modtage indbydelsen til Herrens nadver. Menigheden rejser sig Jesus sagde: ”Jeg er livets brød. Den, der kommer.
Der var engang en lille vikinglandsby, hvor den gamle viking Jacob Von Riizz boede. Han var den bedste og den stærkeste viking af alle i landsbyen.
Oplæg: Samtale: Nådegaver til at helbrede og forbøn for syge
Pilgrimsvandring.
Paulus’ Brev til Efeserne Evangeliet om Kristi ubegribelige rigdom
Prædiken Ånd og kød.
Gud er lys, og der er intet mørke i ham 1. Joh. 1.5
2. Tim. 3:16-17 Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, så.
Den gældbundne tjener med Lego-figur
To-regimentelæren og opgøret med den katolske kirke.
Hvem har magten: Kristus, kejseren eller Konsumerismen?
402 – Guds kærlighed, hvis dybder her, 1, S1
I dag vor takkebøn mod Gud skal stige, fordi han gav sin Søn
Gal. 4:4-7 Men da tidens fylde kom, sendte Gud sin søn, født af en kvinde, født under loven, for at han skulle løskøbe dem, der var under loven, for at.
Matt. 28:8-10 Og de skyndte sig bort fra graven med frygt og stor glæde og løb hen for at fortælle hans disciple det. Og se, Jesus kom dem i møde og hilste.
Frelse af nåde ved tro Hvordan syndere bliver forligt og kan leve i fællesskab med den levende Gud Kristian Guttesen.
I dag vor takkebøn mod Gud skal stige, fordi han gav sin Søn,
Bibelens domsberetninger – er de et dilemma for kristne.
828_Guds fred er glæden i dit sind 1, S1
609 – Jeg, som skabte hav og jord, 1, S1
Tak - mens vi lever 25 år som præst - om 9 mdr.!
Livets Ord December 2017.
Lys i verden Hånden på hjertet (3).
Den åndelige kamp: hvordan lovsangen kan bruges som våben i den kamp, der foregår om bl.a. vore hjerter. Det profetiske ord: hvordan det også kan forekomme.
Tros-lounge KIRKE FOR KONFIRMANDER.
“Min nåde er dig nok, for min magt udøves i magtesløshed”
Når den sidste sang stille toner ud, ja, så kommer jeg.
Mark. 10:17-22 Og da Jesus gik ud på vejen, kom der én løbende og faldt på knæ for ham og spurgte: »Gode Mester, hvad skal jeg gøre for at arve.
John. 20:31 Men dette er skrevet, for at I skal tro, at Jesus er Kristus, Guds søn, og for at I, når I tror, skal have liv i hans navn.
Når den sidste sang stille toner ud, ja, så kommer jeg.
Præsentationens transcript:

Identitet: Skadet Fredens-Nazareth 03.09.2017

Identitet uden bund og realisme?

Introduktion Identitet betyder ”den samme” og handler om individets særpræg. To komponenter i bibelsk antropologi: (1) Mennesket er skabt – i Guds billede (2) Mennesket er faldet – fra Guds umiddelbare nærhed

Den kristne modernist "I mine unge dage protesterede alt i mig, naturligt nok, imod den uretfærdige tanke om arvesynden. Her stod jeg – uplettet – og med alle gode intentioner om ikke bare at gøre det hele helt rigtigt, men også langt bedre end mine forgængere, og så fik jeg at vide, at jeg – Gud hjælpe mig! – havde arvet en synd. I dag, hvor jeg har haft så rigelig tid til at dumme mig og er blevet lige så anløben som alle de andre rustne nedløbsrør, synes jeg sjovt nok, at det tværtimod er et meget nådigt begreb. For hvad ligger der i arvesyndstanken andet end, at det simpelthen er et menneskeligt vilkår at begå fejl, og at jeg ikke synder, fordi jeg er mig, men fordi jeg er et menneske?” Søren Ulrik Thomsen: ”Kraft durch Schadenfreude” fra Repremiere i mit indre mørke

Menneskesynet Det humanistiske menneskesyn/det optimistiske menneskesyn Voltaire: Candide / Buddha ”Lars fastsatte selv sin sengetid, købte selv sit tøj og afgjorde selv, hvornår han skulle til tandlægen. Han fik lov at tage alt det ansvar, han kunne få øje på, hvilket ikke var så lidt, for det lå og flød overalt i hans barndom. Derfor har Lars von Trier lidt af angst hele sit liv. Derfor – og fordi han har arvet sin mors nervøse sind. Når ingen sætter grænser for én, er alt muligt. Men omvendt: Det hele hænger også på én selv.” Niels Thorsen: ”Lars von Trier: Det hjemmelavede menneske” i Politiken 17.05.2009

Menneskesynet Det realistiske menneskesyn ”Det er en smuk humanistisk tradition, der vil frikende mennesket for synd, men for mig at se er synden en realitet, man lige så godt først som sidst kan tage stilling til, man slipper alligevel ikke for den, bare fordi man ikke bryder sig om begrebet” Søren Ulrik Thomsen: ”Kraft durch Schadenfreude” i Repremiere i mit indre mørke Dobbelt status: Unikt – skadet. Det er realistisk, fordi det er genkendeligt.

Arvesynd Arvesynd og arveskyld Sl 51,7: I skyld har jeg været, fra jeg blev født, i synd, fra min mor undfangede mig. Ef 2,1-3: Også jer har han gjort levende, jer der var døde i jeres overtrædelser og synder, som I før vandrede i, da I lod jer bestemme af denne verdens tidsalder og af ham, som hersker over luftens rige, den ånd, der stadig virker i ulydighedens børn. Til dem hørte også alle vi engang. I vort køds begær gjorde vi, hvad kødet og sindet ville, og vi var af natur vredens børn ligesom de andre. Rom 3,10b:  Der er ingen retfærdig, ikke en eneste.

Syndens konsekvenser (1) Mit potentiale er ikke ubegrænset. (2) Jeg handler ofte imod min egen etik. (3) Jeg indser ikke, at jeg er i et dybt oprør mod Gud. (4) Jeg er indkroget i mig selv.

Den kristnes dobbelte identitet (1) Kun Kristus kan fylde hullet i mit hjerte. (2) Jeg er afsløret, men elsket (3) Jeg kæmper for at blive, hvad jeg allerede er. “I am not what I ought to be, I am not what I want to be, I am not what I hope to be in another world; but still I am not what I once used to be, and by the grace of God I am what I am.” John Newman (4) Det giver mig ydmyghed over for andre mennesker

Opsamling (1) Du er skadet – for en tid (2) Kristus er din stabile og frigørende identitet. Samtidig retfærdig og synder. Totalaspekt: 100% retfærdig over for Gud i Kristus, men en synder i dig selv. Partialaspekt: Gennem livet vil du i Kristus opleve en løbende, processuel forbedring – og en stigende syndserkendelse (helliggørelse).