Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KAPITEL 2 Renterisiko.
Advertisements

KAPITEL 7 Kreditrisiko.
KAPITEL 3 Volatilitet, Beta og Tracking Error
Ventilation og indeklima
KAPITEL 10 Derivater.
KAPITEL 5 Delta Normal Value at Risk
dagsorden Metoder i samfundsfag – hvorfor?
Gode råd om ansøgning til MUDP 2017
Forældre-information
Statisk ubestemte konstruktioner. Robusthed
Trigonometri som værktøj for problemløsninger ved geometri og måling
Pengurusan Pembayaran Penyelidikan Research Management Centre
Hvilke sager ligger der på vejlederkonsulentens bord for tiden?
C4 C4 i Hillerød Erhverv Handel Turisme, kultur, sport Uddannelse
Amukurs.dk Power point 1: Online præsentation af amukurs.dk - Sådan gør du: Læs ”Værd at vide, når du skal give en online præsentation af amukurs.dk”
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Et liv med OCD Nicoline Møller.
Interaktion og usability
KAPITEL 13 Kapitalkrav.
Billeder (Side 6-8 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Almen statskundskab Politisk meningsdannelse v/ Peter Nedergaard
SOPU Sund – motion Kondition og kredsløb.
Vejledning Opdaterede faktorer til kapacitetsberegning - Oktober 2016
Analyse af miljøforhold
Omkostninger til tilsyn m.v. for statsautoriserede revisorer
Forhandlingsteknik Strategi og proces Kommunikation Psykologi
P4: Vejledning i læreruddannelsen
Modulet International Projektudvikling og –Ledelse
Landdistriktsudvikling i Haderslev Kommune
Kort om Hjerteforeningen
Søgeradius med Aabenraa som udgangspunkt
Søgeradius med Kerteminde som udgangspunkt
Min første søgning for 4 – 5 klasse
Hvor går de unge hen, når de går ud?
Luther – med liv og lyst Vejen Kirke
Aarhus: Program - dag 1 - d. 17. januar
Analysegruppe: Astrid, Bent, Carla, David, Else
806_Fader, Søn og Helligånd 1, S1
Det danske ejendomsmarked
FÆLLESSKAB, FREMDRIFT OG FORRETNING
Ea Thystrup & Louise Mikkelsen 3øa
Bevis for længdeformlen i rummet
Grundforskningscenteret “Glas & Tid”, Roskilde Universitet.
Fagligt samspil mellem matematik og samfundsfag
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Delprøve i M2CAL2 efterår 2015
Differentialregning Cecilie.
DK: Indledende: Jeg er jeres vært, og jeg har ansvaret for jer, mens I er her – og for, at I forlader bygningen igen, når vores møde er slut. I bedes derfor.
Koordinatsystemer og Kinematik
3d Billeddata (Side i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
August, Holm, Olsen, Tobias og Viktor
Vektorprodukt (Krydsprodukt)
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Lokale lønforhandlinger
356 – Kender du den livsens kilde 1, S1
Teknisk service på hoteller, konference - og feriecentre
Hans nåde varer for evigt 1, S1
Residual plot.
Folkeskolens prøver i matematik
Polynomier Lars A. Clark.
יסודות מבני נתונים תרגול 9: שאלות חזרה.
دور بورصة فلسطين في النمو الاقتصادي دراسة قياسية
21. november 2018 Ulla Nørskov Philip & Martin Stabell
Hans Ole Lund Christiansen
Rullede deje.
KVANTEFilosofi Jan Faye Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Forløb med portfolioelementer
Skrivedag 2: At skrive analyserende
Redesign af antennetårn for test af antenner i DTU’s radiodøde rum, under integreret anvendelse af Creo Top-Down Design og Creo simulate Indlæg ved.
Hvad er naturvidenskab?
Præsentationens transcript:

Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Program Tanker siden sidst Dagens tema: Relationer og kommunikation Relationers betydning Kommunikation: verbal og kropssprog Hvordan udvikle god kommunikation Refleksion Hjemmeopgave Tak for i dag og feedback Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Siden sidst Spørgsmål og kommentarer siden sidst? Hjemmeopgave Opfølgning på hjemmeopgaven kan være: Runde, hvor hver deltager deler en enkelt tanke/oplevelse eller ny erkendelse med gruppen Eller: Hvordan er det gået med at løse den? Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 3

Relationer Gode relationer er vigtige for vores trivsel og helbred Forudsætningen for gode relationer er god kommunikation Hvad kan det skyldes? Underviseren kan invitere til at gruppen kan byde ind med deres egne oplevelser og erfaringer, som kan have ført til vanskeligheder ved relationer og kommunikation Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Vanskeligheder med kommunikation God kommunikation er en forudsætning for gode relationer Mange mennesker med EUPF oplever vanskeligheder med at kommunikere med andre (der opstår mange misforståelser) Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Hvad er god kommunikation Lytter Rumme og tolerere andres perspektiv Være opmærksom Huske at din opfattelse ikke nødvendigvis er hele sandheden Spørge ind og undersøge det nærmere => forebygger misforståelser Udtrykker Oprigtighed Situationsfornemmelse: Hvornår udtrykker man hvad? (måden, ærlighed, situationsfornemmelse) Overensstemmelse mellem ord og kropssprog Gensidig respekt Bevidsthed om at mit eget perspektiv kun er et af flere Det er normalt til tider at have problemer med at opretholde god kommunikation. Især i tætte relationer. Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Kropssprog Vores kropssprog kan give stærke signaler Om vi synes om den person, vi taler med Om vi synes det de siger er i orden Om vi lytter og er opmærksomme Om relationen mellem os (fx hvem bestemmer over hvem) Problemet med kropssprog er, at det kan være svært at styre sit eget, og svært at afkode hos andre Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Kommunikationstrekanten EMNET Indholdsbudskaber Indholdsbudskaber Typisk verbale Typisk verbale Bearbejdet efter B. Madsen Pointe: Man skændes fx ofte om emnet, men egentlig handler det om relationen PERSON 1 PERSON 2 Forholdsbudskaber Typisk nonverbale Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Hvad udvikler og hvad hæmmer Hvad udvikler kontakt At være personlig At være empatisk At være åben At være konkret At tillade følelser At være saglig At tage ansvar for egne værdier At være inkluderende At tage ansvar At sætte grænser Hvad hæmmer kontakt At rollebestemme nogen At være analyserende At være lukket At være indirekte At have en skjult dagsorden At være fordomsfuld At være ekskluderende At være uansvarlig At overbevise/ overindvolvere Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Assertiv kommunikation Når du er assertiv: Er du ærlig og passende i dine tilkendegivelse af følelser og meninger Vælger du selv, om du vil fortælle hvad du tænker, føler eller tror på. Kan du håndtere kritik uden tårer eller raseri Er du åben overfor andres meninger Tager du ansvar for det du siger og gør Kommer både du og din samtalepartner ud af samtalen som vindere Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Hvordan kan man udtrykke sine behov Underkastende/passiv Aggressiv Assertiv Rettigheder Opgiver sine egne Nedgør andres Forsvarer egne og andres Tale Undskylder og mildner Beskylder og bebrejder Taler frit og direkte Kropssprog Undgår øjenkontakt, tilbageholdende Stirrer, taler højt, invaderer pers. Rum I balance, direkte i sin attitude Reaktion Flugt Kamp Engagement Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Når misforståelser eller konflikter opstår (refleksionscirkelen) 1. Konkret erfaring Hvordan oplevede jeg situationen 5. Ny forståelse Hvis det sker igen, hvad vil jeg så gøre? 2. Aktiv refleksion Hvad gjorde jeg og hvorfor? 4. Konklusion Hvad kunne jeg ellers have gjort? 3. Analyse Hvilke konsekvenser fik mine handlinger og hvorfor? Lav evt. en lille øvelse med udgangspunkt i refleksionscirkelen Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Hvad kan du selv gøre Øve dig i kommunikation og konfliktløsning Dyrke relationer, der er gode for dig Undgå relationer der er destruktive Hvad er gode og dårlige relationer for dig? Underviseren kan invitere gruppen til at reflektere over, hvad gode og dårlige relationer er. Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Hjemmeopgave Overvej, hvem der kan være en hjælp for dig, når du har det svært Brug refleksionscirkelen på en konkret situation, hvor der opstod misforståelser Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

Hvad var nyt/overraskende? Hvad var særligt brugbart? Tak for i dag Hvad var nyt/overraskende? Hvad var særligt brugbart? Hvad var mindre brugbart? Psykoedukation for patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse 15