Seksuel risikoadfærd - børn og unges stemmer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
Børns sociale liv med digitale medier
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
Chat og SMS på den fede måde!
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Diabetes – en sygdom i vækst
Lærerprofessionen.
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Digitale medier og mobning
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
Elevernes digitale dannelse
It sikkerhedskomitéen TEKNIK, POLITIK, ETIK - om PET, RET og ANSVAR v/ Linda Nielsen Formand for It-sikkerhedskomitéen.
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Børns og unges hverdag på nettet og mobilen - dejligt og dæmonisk
Forældrenetværk Hvorfor – Hvordan? Line Buchholt
Hvad må jeg juridisk Skoleintra efter lovens bogstav
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
Facebook, danskerne & sociale netværkssites
Vi holder fast Konference 23. august Hvad? Sociale medier = En teknologi og en praksis, der er blevet gjort mulig med Web 2.0- teknologierne.
Facebook Ung i Grenå.
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Nye højder Mod Drømmen om fremtidens frikirke i Danmark Alene – eller en del af det større fællesskab?
Den inkluderende skole
Definition Seksuelle overgreb og seksuelle krænkelser Baggrundsviden
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Børn og unges sociale liv online
Lærerprofessionen.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Strategiske overvejelser Hvilke muligheder giver Makerkulturen bibliotekerne Roskilde 1. april 2014 Mogens Vestergaard Knud Schulz 1.
De informationsvidenskabelige kompetencer og arbejdsmarkedet Leise Hein Voss Kommunikation og Sprog.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
DIGITAL ANTI-MOBNING - FIN Morten Ovesen - konsulent i dansk, it og medier14. marts 2012.
Overvejelser for elevernes brug af IT og mobiltelefoner på Østervangsskolen.
Præsentation af KORA. Hvem er KORA?  Analyse, forskning og rådgivning inden for kommunernes og regionernes velfærdsområder  Formål: At fremme kvalitetsudvikling,
Inklusion og Specialviden
Når overgrebene går verden rundt
PiSiu – Det Grønlandske Kriminalpræventive Råd NFBO konference, aug Torben Weyhe – Medlem af PiSiu Christina Mølholm - sekretariatsmedarbejder.
Ungdomslivet online – potentialer og faldgruber Lisbeth Brunebjerg Holmegaard Medierådet for Børn og Unge.
Når overgrebene går verden rundt Psykolog Kuno Sørensen.
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
10 ting at tænke på FØR skolen kontakter et reklamebureau Sune Kobberø, informationskonsulent i Efterskoleforeningen
Vidensarbejderens særlige arbejdssituation - forebyggelse af arbejdsrelateret stress Oplæg i IDA, fredag, 27. april 2007 Christine Ipsen, Ph.d.
Grønland 2009Vold er ikke løsningen1 Hvorfor går hun ikke bare Sekretariatsleder Lene Johannesson.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Sociale Medier Er min virkelighed digital? Og er det digitale virkeligt? SØS idrætsefterskole 28/
Bekæmpelse af digital kriminalitet Internetdagen 2017
Evaluering af festmiljø-kampagne
Jonas, Oliver og Kasper T.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Hvad er eVejledning? Elsebeth Nygaard
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Digital trivsel på gymnasiet
Spansk IT efter reformen.
Eksperimentende billedarbejde
Jan Christiansen KUU.
Emner Konsekvenser af valg Straffeloven Straffeattest
TÅRNBY KOMMUNE SSP Nyhedsbrev Billede- og videodeling.
Digitale sexkrænkelser
Digitale sexkrænkelser
Præsentationens transcript:

Seksuel risikoadfærd - børn og unges stemmer Penille Rasmussen, rådgiver – pkr@redbarnet.dk

Tavse børn Hotline mod overgrebsbilleder af børn - 200 anmeldelser hver måned Børn og unge udforsker seksualitet gennem nettet – men de kender ikke konsekvenserne Grooming og udnyttelse af børn Poseringsbilleder og sex(video)chats Forældres billeder af børn på stranden, i badet m.fl. Global distribuering i kriminelle netværks-fora Billederne lever deres eget liv på nettet redbarnet.dk/anmeld

Unges stemmer redbarnet.dk/sletdet Rådgivning om online krænkelser – forebyggende og intervenerende 295 henvendelser siden april – 61% om deling af billeder, videoer etc. Etiske udfordringer: Nøgenhed og seksuel nysgerrighed Selveksponering Motiver Grænser Fællesskab Sociale-digitale færdigheder Teknologiske udfordringer: Kontinuerligt udviklende teknologiske betingelser Rettigheder og lovgivning Privatlivsindstillinger Delingsmekanismer

#Stopdigselv Kampagne fra unge til unge om deling af billeder og god tone på nettet

#Onefingerchallenge Unge deler udfordrende billeder Udfordrer andre til at gøre det samme Bliver revet med af en stemning Overvejer ikke altid konsekvenserne Billederne lever videre på nettet, selvom de slettes fra ens egen profil ‘Tag’ en ven, du vil udfordre

Teknologien som forstærkende aktør Teknologien, sociale medier og internettet er væsentlige aktører – det går så hurtigt, at vi altid halter bagefter – i trends, forskning, praksis etc. Teknologien forstærker uoverskueligheden i situationerne og konsekvenserne for de unge: