Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Initiativer i forlængelse af kommissionen vedr. ungdomskriminalitet Januar 2011.
Mindreåriges patientrettigheder
Lovgivning - i forhold til seksuelle overgreb
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen
Barnets Reform – tidlig indsats og tværfagligt samarbejde
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Det nye Socialtilsyn.
Paragrafferne i Serviceloven almindelig underretningspligt
Muligheder og rettigheder
SOCIALTILSYN NORD OPGAVER Oplæg ved Peter Harritsø (leder af GOT)
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
”Med Serviceloven i baglommen” - med et særligt fokus på magtanvendelsesreglerne.
LÆGDOMMERE I BOLIGRETTEN JAKOB JUUL-SANDBERG, LEKTOR, PH.D. Lægdommerkonference 12. juni 2014/JJS 1.
Ophør af JAF Inden ophør af et JAF skal kommunen foretage en vurdering af borgerens arbejdsevne og dennes muligheder for at komme tilbage i beskæftigelse,
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Kursus i Tarm febr Hvilke rettigheder har en borger der er misbruger af alkohol? S tøttemuligheder i Serviceloven – Lov om Social Service.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
ATV-møde den 25. november 2009 Advokat Mads Kobberø.
Brønderslev Kommune Den 14. juni 2016 Tema: Forældre der går fra hinanden i relation til daginstitution og skole. Ved Lotte Bjerring Jurist, advokat, ekstern.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Voksenansvar for anbragte børn og unge Voksenansvar
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Sikrede afdelinger Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Sikrede døgninstitutioner
Læring gennem registrering og indberetning
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Undersøgelse af person eller opholdsrum og bevaring af effekter Private opholdssteder Åbne døgninstitutioner Delvis.
Videregivelse af oplysninger om medarbejdere
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Kort gennemgang af begreberne:
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Læring gennem registrering og indberetning
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Nødværge og nødret
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Kontakt til deltagerne
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
Velkommen til 4. kursusdag Plejefamiliens kompetencer
Specialundervisningens rammer
Tvang ved behandling af varigt inhabile
FIR morgenmøde 22. november 2018
Tre fokuspunkter Inddragelse, bisidder og samvær
Præsentationens transcript:

Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner Voksenansvar over for anbragte børn og unge Kontrol med telefon eller internet for unge med strafferetlige afgørelser Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner

Rettighed og indgreb heri VÆR ALTID OPMÆRKSOM PÅ: § 19 i lov om voksenansvar er en undtagelse fra hovedreglen – retten til privatliv, som den er formuleret i grundlov og internationale konventioner. Kontrol med telefon eller internet for unge med strafferetlige afgørelse

Privatliv Ret til respekt for sit privatliv: Begrebet ”privatliv” beskytter individets personlige sfære i bred forstand Privatliv omfatter bl.a.: Integritet Familieliv Hjem Korrespondance og anden kommunikation Personfølsomme oplysninger Væsentlige bestemmelser: Grundlovens § 72 Den Europæiske Menneskerettighedskonvention artikel 8 FN’s Børnekonventions artikel 16 Kontrol med telefon eller internet for unge med strafferetlige afgørelse

Lovens indhold Anvendelsesområde: Private opholdssteder og alle typer døgninstitutioner Personkreds for indgrebet Unge, under og over 18 år, der er anbragt som led i en strafferetlig dom eller kendelse Betingelser for indgreb: Der skal foreligge en myndighedsafgørelse fra kommunalbestyrelsen. Kompetence til at udføre indgreb - personkreds: Personalet på opholdsstedet eller døgninstitutionen. Form for indgreb: Påhøre, overvære, afbryde eller forhindrebrugen af telefon og internet. Kontrol med telefon eller internet for unge med strafferetlige afgørelse

Private opholdssteder. Åbne døgninstitutioner Anvendelsesområde Private opholdssteder. Åbne døgninstitutioner Delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner Delvis lukkede døgninstitutioner Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger på sikrede døgninstitutioner Kontrol med telefon eller internet for unge med strafferetlige afgørelse

Personkreds for indgreb Indgreb efter lovens § 19 kan foretages over for unge, der er anbragt som led i en strafferetlig dom eller kendelse på en døgninstitution eller et opholdssted efter servicelovens § 66, stk.1 nr. 5 og 6 Det kan eksempelvis være unge, der er: I varetægtssurrogat, jf. retsplejelovens § 765 I en ungdomssanktion, jf. straffelovens § 74a I alternativ afsoning, jf. straffuldbyrdelseslovens § 78, stk. 2 Bestemmelsen gælder både unge under og over 18 år, jf. voksenansvarslovens § 2 stk. 3 Bestemmelsen gælder ikke, hvis de unge forbliver anbragt på stedet efter fuldbyrdelse af dommen Kontrol med telefon eller internet for unge med strafferetlige afgørelse

Betingelser for indgreb Der skal være truffet en myndighedsafgørelse : Af kommunalbestyrelsen i den unges opholdskommune Der angiver, om telefon og internet kan påhøres eller overværes, eller om adgangen til telefon og internet skal forhindres eller afbrydes Andre og mindre indgribende indsatser har været forsøgt anvendt, uden at formålet er nået, eller situationen har en sådan karakter, at et mindre indgribende initiativ ikke vil kunne løse eller minimere problemet Kontrol med telefon eller internet for unge med strafferetlige afgørelse

Kompetence til at udføre indgreb - personkreds Når der foreligger en kommunal afgørelse om indskrænkninger i en ungs adgang til telefon og internet, er det personalet (ledelse og medarbejdere) på anbringelsesstedet, der har den formelle kompetence til at gennemføre kontrol og indskrænkninger i adgangen. Ved personale forstås: Personale, der udfører pædagogisk arbejde eller pædagogiske opgaver Bestemmelsen omfatter ikke andet personale som køkkenpersonale, pedeler og rengøringspersonale. Kontrol med telefon eller internet for unge med strafferetlige afgørelse

Form for indgreb Påhør eller overvågning af telefon og internet Hvis dette ikke er tilstrækkeligt – forhindre eller afbryde denne unges adgang til telefon og internet Indgreb må ikke udføres med anvendelse af magt Den anbragtes kommunikation med myndigheder, advokater, værger eller forældremyndigheden kan dog hverken påhøres, overvåges, afbrydes eller forhindres Kontrol med telefon eller internet for unge med strafferetlige afgørelse

Foreløbige afgørelser: Lovens indhold Kompetence - personkreds: Lederens eller lederens stedfortræder har kompetencen. Den foreløbige afgørelse skal straks forelægges kommunalbestyrelsen til godkendelse Betingelser for indgreb: Tilfælde, hvor Betingelserne for myndighedsafgørelse er tilstede Iværksættelse af indgrebet er uopsætteligt, og kan ikke afvente en myndighedsafgørelse Form for indgreb: Kan træffe foreløbig afgørelse om indgreb efter § 19, dvs. om at påhøre, overvære, afbryde eller forhindre brugen af telefon og internet Kontrol med telefon eller internet for unge med strafferetlige afgørelse

Registrering og indberetning Indskrænkninger i en ungs adgang til internet og telefon skal registreres og indberettes. Lederen eller dennes stedfortræder skal straks inden for 24 timer registrere hændelsen Bilag 1a: Indberetningsskema til Døgninstitutioner og opholdssteder Barnet skal gøres bekendt med registreringen, og skal have tilbud om at lave sin egen redegørelse, der kan følge indberetningen Episoden skal indberettes til den anbringende kommune og socialtilsynet Forældremyndighedsindehaveren og eventuel driftsherre skal orienteres Kontrol med telefon eller internet for unge med strafferetlige afgørelse

Retskilder Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Lov nr. 619 af 8. juni 2016), §§ 19-20 Lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om folkeskolen (Lov nr. 647 af 8. juni 2016) Lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Lov nr. 1543 af 13. december 2016), § 3 Lov om ændring af lov om socialtilsyn, lov om social service og lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Lov nr. 1544 af 13. december 2016), § 3 Vejledning til lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Vej. nr. 10370 af 21. december 2016), pkt. 136-139 Kontrol med telefon eller internet for unge med strafferetlige afgørelse

Lovens ordlyd § 19. Kommunalbestyrelsen kan uden retskendelse træffe afgørelse om, at personalet på anbringelsessteder efter § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, i lov om social service kan foretage indgreb efter stk. 2 og 3 over for unge over og under 18 år, hvis de pågældende er anbragt på et anbringelsessted i henhold til en strafferetlig dom eller kendelse. Stk. 2. Der kan træffes afgørelse om, at den anbragtes brug af telefon og internet i et konkret tilfælde skal påhøres eller overvåges, når dette skønnes nødvendigt af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn, herunder for at forebygge eller forhindre kriminalitet. Stk. 3. Der kan træffes afgørelse om, at den anbragtes adgang til at benytte telefon og internet afbrydes eller forhindres, hvis det er nødvendigt af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn, herunder for at forebygge eller forhindre kriminalitet. Stk. 4. Stk. 2 og 3 omfatter ikke den anbragtes kommunikation med offentlige myndigheder, advokater, værger eller bistandsværger. Stk. 5. Stk. 1 omfatter ikke unge over og under 18 år, som bliver boende på anbringelsesstedet, efter den strafferetlige foranstaltning er ophævet. Kontrol med telefon eller internet for unge med strafferetlige afgørelse

Foreløbige afgørelser: Lovens ordlyd § 20. Lederen af anbringelsesstedet og lederens stedfortræder kan træffe foreløbige afgørelser om indgreb, jf. § 19, i tilfælde, hvor iværksættelse af indgrebet er uopsætteligt og ikke kan afvente, at sagen færdigbehandles af kommunalbestyrelsen. Stk. 2. En foreløbig afgørelse, jf. stk. 1, skal snarest muligt forelægges til godkendelse hos kommunalbestyrelsen, jf. § 19, stk. 1.yper døgn Kontrol med telefon eller internet for unge med strafferetlige afgørelse