Hvad er nyhedskriterier?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Journalistiske virkemidler
Advertisements

Hvis du søger nogen, der vil gøre hvad som helst for at glæde dig ...
Music: Nightengale Serenade
Hjælp der er en journalist i røret
Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem.
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
Kommunikation af resultater
1 Pressen og skolelærerne Mediekursus 21. juni 2010.
”Markedsføring og pressetræning”
Presse- og kommunikationskursus
Goddag, det er TV-Avisen Almene Boligdage, lørdag den 3. september 2011 Presse- og informationsafdelingen BL – Danmarks Almene Boliger.
Synlighed. Formands- og præsidietræning 17/ Synliggørelse Vort image = Offentlighedens opfattelse af bevægelsens aktiviteter “Et image er et.
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
AOH.DK Herning Gymnasium i Europa.
Fokus på den nyhedsfortællende tekst
Guldkorn til vækst PR som vækstmiddel.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Hvad gør livet så værdifuldt?
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
De fem nyhedskriterier
Presse- og kommunikationskursus Herning, den 25. oktober 2013.
Weekendkonference i 2. kreds LO-skolen, lørdag og søndag den 29. – 30. januar 2011 Presse- og informationsafdelingen Boligselskabernes Landsforening.
Tema- og netværksmøde i Socialøkonomisk Netværk: "Kommunikation – markedsføring og pressehåndtering" 23.4 kl
Vibeke Thøis Madsen, IntraTeam
Kommunikation Intern kommunikation
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Den gode historie Sådan finder vi på 24timer dagens historier ”Dét er en god historie!” Emma Gad for kommunikationsfolk.
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Nyhedsartikel dansk.
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
Hvis du vil vide mere…. Formidling af Rationel Farmakoterapi fra IRF 1. Maj 2004 Marianne Møller, IRF.
Verdens værste bødler Sagprosa.
VIP2 Jobpakkeambassadør Kursus Jørgen T. Madsen Om historier og journalister.
Synopsis.
Tekstens byggeklodser
Af Christine Tindahl -kommunikation SKRIV EN FACEBOOK- OPDATERING skriv på vegne af en virksomhed brug 3 minutter på øvelsen.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Oplæg ved journalist Claus Leick ( 1.Ytringsfrihed i din kommune 2.Regler om ytringsfrihed 3.Selvcensur og andre barrierer (chefer!) 4.Jeres.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Få det bedste ud af pressen - op til og under de Paralympiske Lege - Lær at lokke medierne - Lær at give det lækre budskab.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Børn og sociale medier Hvordan bruger eleverne fra Skelgårdsskolen de sociale medier ?
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Nyhedskriterier. Journalistiske dyder Forklar hvad der menes med disse journalistiske dyder – skriv stikord og giv eksempler mundtligt:  Sandhed  Objektivitet.
Hvem er vi André Bentsen Redaktør, 11 år på Lokal Nyt Christian Valsted Journalist, 8 år på Lokal Nyt.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
Tilgang III – synlighed i lokalsamfundet Overvejelse: - Kan man se at der er en FDF-kreds? - Og... Hvad vil en tilfældig person, man møder på benzintanken,
SPOR 3: STRATEGISK BRUG AF SOCIALE MEDIER Joakim contentmarketing.dk.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Brug af sociale medier i hospitalsbyggeri
SEO-workshop LOF.dk 24. mar. 2017
Kildekritik Website.
Hvad gør livet så værdifuldt
Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
BADMINTON Netværksmøde foråret
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- og hvordan du undgår dem…
Fra anledning til udvikling
Hvorfor lave en kommunikationsplan?
Find den rigtige journalist
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Hvad er nyhedskriterier? Nyhedskriterierne er de vigtigste pejlemærker, når man som journalist skal finde ud af, om en idé rent faktisk også er en journalistisk historie. Både artiklens emne, vinkel og kilder bliver valgt ud fra nyhedskriterierne - uanset hvilken genre artiklen skal skrives i. Tænk over, hvordan jeres liv kan blive til en historie der gengives i de fem nyhedskriterier

Nyhedskriterier Aktualitet Væsentlighed Identifikation Sensation Konflikt

Fængende overskrifter 6 om dagen Historien om en beruset elg, der sad fast i et træ, fik meget opmærksomhed OL-toppen har fået færre rynker og kvindeformer Hvorfor kalder ingen deres børn Flemming?

Nyhedskriterier Nyhedskriterierne er de vigtigste pejlemærker, når man som journalist skal finde ud af, om en idé rent faktisk også er en journalistisk historie. Både artiklens emne, vinkel og kilder bliver valgt ud fra nyhedskriterierne - uanset hvilken genre artiklen skal skrives i. Der er fem nyhedskriterier i alt: Tænk over, hvordan jeres liv kan blive til en historie der gengives i de fem nyhedskriterier

Gør det nemt for journalisterne Ha’ god tjek på fakta Ha’ tjek på navne og alder Ha’ tjek på antal gange tidligere, hvor mange gange skal gentages Ha’ tjek på deadlines Ha’ tjek på fotos + eftersende foto.

Indholdet / vinklen Gør det spændende, sjovt, anderledes og/eller overraskende Gentagelse er også fint Find den unikke vinkel, det kan journalister godt lide. Fx gåtur nr. 100, deltagers bukser revnede mv. Tro på, at det her er spændende, så kan du tale mere engageret om det. Julen kommer også år efter år.

Annonce er ikke førstevalget……

Kommunikationsstrategien Vi skal være synlige Vi opsøger muligheder for at komme i medierne Alle kan udtale sig med almindelig sund fornuft, overvej har jeg forstand på det her, ellers spil bolden videre til fagpersoner. Fx udtalelser om medicin, samarbejde med KB på landsplan osv Vi prioriterer samarbejde Lokalt /nationalt samarbejde med KB – det vil Sekretariatet gerne vide.

Lokale talspersoner er ambassadører fx historie om hjertestartere er offentligt tilgængelige der kan lokale talspersoner som ambassadører for hjertesagen, og til at udtale sig vi kan henvise lokale medier til dem/jer

Deadline er altid tæt på Send foto Send elektronisk / i papirform / opsøg dit medie Kontaktpersoner, kan det fx nå at komme med Kend til, hvad journalisterne skal bruge, kend deadlines, kend lokalredaktøren mv.

Målgrupper Hvem skal have informationen? Hvilke medier når frem til netop dem? ……så kend medierne i dit lokalområde HUSK journalisten er din første målgruppe …..så kend journalister, der er interesserede i dit stof TIMING er altafgørende

Nyheden den klassiske mediehistorie Der sker noget nyt Der sker noget væsentligt for mange Der sker noget usædvanligt Oplysningerne fremstår sande Aktualitet og troværdighed

Sådan arbejder journalisten Deadline er altid tæt på Byline betyder noget - den historie mediet prioriterer, optager journalisten mest Den gode historie er altid interessant ….så hvad er en god historie?

Det overraskende element Tænk indimellem over noget andet end det sædvanlige, fx: Hjertesti jubilæum ”Første gang / sidste gang” Hunden bed manden Hunden blev væk Osv.

Presseudsendelser Medieovervågning

Få hjælp hos…. Lotte Bucka 33 67 00 19 lbucka@hjerteforeningen.dk