SOPU Sund – motion Kondition og kredsløb.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KAPITEL 2 Renterisiko.
Advertisements

KAPITEL 7 Kreditrisiko.
KAPITEL 3 Volatilitet, Beta og Tracking Error
Ventilation og indeklima
KAPITEL 10 Derivater.
KAPITEL 5 Delta Normal Value at Risk
dagsorden Metoder i samfundsfag – hvorfor?
Gode råd om ansøgning til MUDP 2017
Forældre-information
Statisk ubestemte konstruktioner. Robusthed
Trigonometri som værktøj for problemløsninger ved geometri og måling
Pengurusan Pembayaran Penyelidikan Research Management Centre
Hvilke sager ligger der på vejlederkonsulentens bord for tiden?
C4 C4 i Hillerød Erhverv Handel Turisme, kultur, sport Uddannelse
Amukurs.dk Power point 1: Online præsentation af amukurs.dk - Sådan gør du: Læs ”Værd at vide, når du skal give en online præsentation af amukurs.dk”
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Et liv med OCD Nicoline Møller.
Interaktion og usability
KAPITEL 13 Kapitalkrav.
Billeder (Side 6-8 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Almen statskundskab Politisk meningsdannelse v/ Peter Nedergaard
Vejledning Opdaterede faktorer til kapacitetsberegning - Oktober 2016
Analyse af miljøforhold
Omkostninger til tilsyn m.v. for statsautoriserede revisorer
Forhandlingsteknik Strategi og proces Kommunikation Psykologi
P4: Vejledning i læreruddannelsen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Modulet International Projektudvikling og –Ledelse
Landdistriktsudvikling i Haderslev Kommune
Kort om Hjerteforeningen
Søgeradius med Aabenraa som udgangspunkt
Søgeradius med Kerteminde som udgangspunkt
Min første søgning for 4 – 5 klasse
Hvor går de unge hen, når de går ud?
Luther – med liv og lyst Vejen Kirke
Aarhus: Program - dag 1 - d. 17. januar
Analysegruppe: Astrid, Bent, Carla, David, Else
806_Fader, Søn og Helligånd 1, S1
Det danske ejendomsmarked
FÆLLESSKAB, FREMDRIFT OG FORRETNING
Ea Thystrup & Louise Mikkelsen 3øa
Bevis for længdeformlen i rummet
Grundforskningscenteret “Glas & Tid”, Roskilde Universitet.
Fagligt samspil mellem matematik og samfundsfag
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Delprøve i M2CAL2 efterår 2015
Differentialregning Cecilie.
DK: Indledende: Jeg er jeres vært, og jeg har ansvaret for jer, mens I er her – og for, at I forlader bygningen igen, når vores møde er slut. I bedes derfor.
Koordinatsystemer og Kinematik
3d Billeddata (Side i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
August, Holm, Olsen, Tobias og Viktor
Vektorprodukt (Krydsprodukt)
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Lokale lønforhandlinger
356 – Kender du den livsens kilde 1, S1
Teknisk service på hoteller, konference - og feriecentre
Hans nåde varer for evigt 1, S1
Residual plot.
Folkeskolens prøver i matematik
Polynomier Lars A. Clark.
יסודות מבני נתונים תרגול 9: שאלות חזרה.
دور بورصة فلسطين في النمو الاقتصادي دراسة قياسية
21. november 2018 Ulla Nørskov Philip & Martin Stabell
Hans Ole Lund Christiansen
Rullede deje.
KVANTEFilosofi Jan Faye Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Forløb med portfolioelementer
Skrivedag 2: At skrive analyserende
Redesign af antennetårn for test af antenner i DTU’s radiodøde rum, under integreret anvendelse af Creo Top-Down Design og Creo simulate Indlæg ved.
Hvad er naturvidenskab?
Præsentationens transcript:

SOPU Sund – motion Kondition og kredsløb

I sidste uge opnåede du en forståelse af kredsløbet i din krop Du kender til hjerte og lungefunktion, blodets funktion, beregninger af iltoptagelser etc. og har opnået En forståelse af nogle af de mest grundlæggende begreber i arbejdsfysiologi I den forbindelse har du lært at løse ligninger og har viden om reglerne for ligningsløsning

Matematik: Tal og algebra: Uddrag af bekendtgørelsen Eleven kan vælge metode til løsning af ligninger, uligheder og enkle ligningssystemer Eleven har viden om metoder til løsning af ligninger, uligheder og enkle ligningssystemer – Herunder med digitale værktøjer

Læringsmål for forløbet At have kendskab til kredsløbet og samspillet mellem hjerte, lunger, blodbaner, muskler At opnå øget indsigt i ovennævnte samspil gennem relevante matematiske be­reg­ning­­er – herunder grafer ud fra plot (tovariabel regressionsanalyse i geo­gebra) At producere og anvende modelleringer hvor matematiske repræsentationer indgår i erkendelse og argumentation At vurdere testresultater i arbejdsfysiologiske forsøg At iagttage samspillet mellem arbejdsbelastning og delvis begrænsende faktorer som fx ophobning af mælkesyre i musklerne (hvoraf en del af mælkesyren kan omdannes til energi gennem spaltningsprocesser) At kunne redegøre for sammenhænge mellem arbejdsbelastning, puls samt ilt­optagel­se At anvende og vedligeholde kendskabet til lineære funktioner og eksponentialfunktion i forbindelse med fysisk aktivitet

Funktioner og modellering Funktioner beskriver sammenhænge mellem to variable størrelser – fx distance i km og prisen for At køre denne distance i taxa Når vi siger, at y er en funktion af x betyder det, at vi til enhver værdi af x kan finde netop én tilsvarende værdi af y. Regneforskriften angiver sammenhængen mellem x og y og foreskriver, hvordan y skal regnes ud for en given værdi af x. Der kan tegnes en grafisk afbildning af funktionsværdierne – enten i form af punkter – eller en sammenhængende graf Mængde af x kalder vi for definitionsmængde og angiver en afgrænsning af gyldige værdier Mængden af y kalder vi for værdimængden og denne mængde afhænger af afgrænsningen i def.mængden. Vi kan opstille modeller af virkeligheden og anvende matematikken som værktøj for beskrivelse, analyse og problemløsning

Hvad kendetegner en funktion og hvilke elementer består de af En simpel funktion som denne: 𝑓 𝑥 =5𝑥+40 består af følgende elementer: f(x) også kaldet y er udtryk for den afhænge variable X er udtryk for den uafhængige variable 5 er en konstant – altså en fast talværdi, der i dette tilfælde beskriver hældningstallet 40 er en anden konstant, der her beskriver skæring med y-aksen Funktionen kan bruges som model for taxakørsel, hvor det koster 5 kr. pr. kørt km, og de 50 kr. angiver Starttaksten, mens x står for antal kørte km, y betegner prisen for kørsel i en given distance Definitionsmængden: ]0, uendelig[ antal km – man kan ikke køre en negativ distance Værdimængden går fra [50, uendelig[ forudsat at taxametret er sat til. Prisudregningen er angivet med regneforskriften: 𝑓 𝑥 =5𝑥+40

Vi skal anvende vores grundlæggende viden om funktioner til at lave arbejdsfysiologiske modeller Vi skal løse nogle enkle opgaver med funktionsbegrebet og brug af funktioner i workshops Ud fra jeres kunnen skal vi kunne arbejde med problemstillinger og målinger i relation til vores Fysiske præstationsevne – med særlig fokus på arbejdsbelastning, puls, iltoptagelse og kondition De matematiske kompetencer vi herved fokuserer på er: Modelleringskompetence: evne til at opstille og vurderer modellers gyldighed Ræsonnement og tankegang: evnen til at gennemskue sammenhænge Symbol- og repræsentation: brug af symboler og grafer Redskabskompetence: brug af særlige funktioner i et dynamisk matematikprogram (geogebra)