- Når integration begynder i børnehøjde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trivsel - et fokusområde
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Den gode modtagelse og frivillig trivsel
BrugerundersøgelseBrugerundersøgelse Gjerrild Bønnerup Friskole Juni 2006.
Skolereform august 2014………………
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
 Om os  EMU Global Undervisning  Andre folkelige organisationer  Kompetencer.
Er det ikke noget i klassen?
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Global undervisning.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
 Stk. 2. Forældrekredsen vælger for højst 4 år en eller flere personer til at føre tilsyn med elevernes standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
AKTIV DELTAGELSE AF TOSPROGEDE FORÆLDRE GENNEM UNDERVISNING I FORÆLDREINTRA Christiane Bech, Udviklingskonsulent og projektleder Lene Mose Nielsen, Underviser.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Relationer – børn og voksne
- Hvad kan I forvente som forældre?
Trivselsaften for 0.A Børn mobber ikke deres forældres venners børn.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Information til nye forældreråd i 0
Fokus på skolestarten Hedeboskolen Skagen.
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Det Inddragende Netværksmøde
Ungdomsudveksling Værtsfamilieaften i distrikt 1470 Onsdag den 18. juni 2014.
Repræsentantskabsmøde Idrættens Samråd Program for aftenens repræsentantskabsmøde Velkomst IS beretning for året der er gået Debat om beretningen.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Projekt fællesspisning - familiefællesskab Velkomst og præsentationsrunde Kort introduktion til ideen ved diakonipræst Marie Kirketerp Oplæg ved Birgitte.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen Livsform og relation Per Schultz Jørgensen.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Frederikshavn Kommune 23. nov. 2016
Velkommen til Skolen ved Sundet
Venner viser vej Sira Støhrmann, projektleder Venner Viser Vej
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Åbent hus Skolens navn Dato.
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Princip for kontaktforældre
Store Magleby Skole Skoleåret 2017/2018
”Baptistkirken vil:”.
Ungdomsudveksling Distrikt 1470 Familiebriefing 3
Jagten på den excellente kommunikationskultur i Børn og Unge
Barnesyn og børneperspektiv
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

- Når integration begynder i børnehøjde Velkommen til mit hjem - Når integration begynder i børnehøjde

”Min drøm er, at vi en dag får et nyt hjem – et bedre sted ”Min drøm er, at vi en dag får et nyt hjem – et bedre sted. Og at jeg vil gå i skole og få nye venner.” Mahmoud, 9 år, fra Syrien (UNHCR-stories) Børn som Mahmoud kommer med en anden bagage end de fleste danske børn. Derfor er det afgørende, at børnene lærer om hinanden. De danske børn skal vide noget om, hvad børn som Mahmoud har oplevet, før de kom til Danmark. Og både de danske børn og flygtningebørnene skal lære om hinandens værdier, traditioner og kultur for at opnå den gensidige nysgerrighed, respekt og forståelse, der er altafgørende for et godt kulturmøde.

Hvad vil vi? Give voksne et redskab til at tale med børn om flygtninge Inspirere til og give et fælles afsæt til et godt kulturmøde mellem flygtningebørn og etnisk danske børn Skabe forandring og dialog lokalt

Hvorfor er det vigtigt? Den aktuelle situation i verden og Danmark Behov for at tale med børn om at være flygtning…. ….og om at finde sig til rette, når man kommer til et nyt land som Danmark Et ønske fra organisationer og lærere Vi må alle aktivt medvirke til et kulturmøde i børnehøjde, hvis integrationen skal blive en succes

Hvem er det til? Børn i alderen 5-10 år - både etnisk danske børn og flygtningebørn Men også deres: Forældre Bedsteforældre Lærere Pædagoger Ledere Kan bruges i skoler, kirker, organisationer og familier, f.eks. En lokal børne- og ungdomsorganisation, der inviterer flygtningebørn til at være med, og gerne vil forberede de øvrige børn. En lærer i en modtageklasse, der har brug for noget konkret til at sætte en samtale i gang imellem modtageklassens elever og skolens øvrige elever. Forældre eller bedsteforældre, der på baggrund af den aktuelle flygtningesituation og mediernes nyhedshistorier om emnet gerne vil tage en god snak med sit barn/barnebarn om flygtninge, eller hvor barnet spørger på eget initiativ, og man har brug for noget konkret at snakke ud fra. En ansat eller frivillig i en kirke, der har sprogcafe, middag på tværs eller andre arrangementer, der henvender sig til flygtninge og asylansøgere. En lærer, der vil tage fat i emnet flygtninge – enten som en del af den generelle undervisning, eller fordi klassen snart får flygtningebørn ind. En Y’s Mens klub, en sportsforening, en lektiecafe……

Projektets indhold Film, fortællinger og idemateriale i det kendte fortælleunivers med tøjdyrene Snapper og Topper

Del 1: Om at være flygtet fra sit hjem En film om at være flygtningebarn i nærområdet/en flygtningelejr En film om at være flygtningebarn i Danmark Set med barneøjne…. at have et hjem - eller ikke. Temaet ”flygtning” vil blive set på med børnenes øjne, og derfor komme til at handle om at have et ”hjem” – altså et trygt sted, hvor man hører til og føler sig tryg sammen med sin familie. Eller mangel på samme.

Del 2: Om at få et nyt hjem Multimediefortællinger om det gode kulturmøde: Hvad er Danmark for et land Historie, traditioner, kultur Et trygt ”hjem” Børn møder ”den andens” kultur Foreningskultur (f.eks. FDF) Børnefødselsdag Se mit værelse Smag min mad Med Snapper i moske og kirke Hinandens højtider (f.eks. jul) Intro-historie: Hvad Danmark er for et land at give flygtningebørn et indblik i historie, traditioner og kultur i deres nye land At give danske børn en reminder om, hvad ”hjem” er for dem, altså hvad Danmark er for et land En række fortællinger, hvor etnisk danske børn og flygtningebørn møder hinandens kultur og baggrund. F.eks. et flygtningebarn, der er med en dansk dreng til FDF (forenings-Danmark) første møde med en dansk børnefødselsdag et besøg hos hinanden (se mit værelse, smag min mad) til Snapper-gudstjeneste i den lokale kirke eller til minikonfirmand og med i moskeen et kig ind på hinandens højtider som jul, påske og ramadan etc. Historierne vil blive fortalt som multimediefortællinger, og have fokus på det gode kulturmøde.

Del 3: Et lokalt arrangement og engagement med Y’s Men klubben i spidsen Aktivitets- og idekatalog Sådan kan I: lokalt understøtte den proces, der skal byde flygtningene velkomne og gøre dem til en naturlig del af det danske samfund synliggøre Y’s Mens arbejde, så flere bliver opmærksomme på det, og ved selvsyn ser, hvilken forskel det gør.

Hvad vil børnene få? Input til at tænke over og snakke sammen om f.eks.: Hvad vil det sige at være flygtning? Hvordan skal jeg lige forholde mig, når jeg møder et flygtningebarn i min skole/klasse, til spejder eller på gaden? Hvorfor gør I, som I gør? Og hvorfor gør vi, som vi gør? Hvordan respekterer vi hinanden, også uden at give køb på, hvem vi selv er? Og hvad er det godt at vide om hinanden, når vi skal bo sammen her i Danmark? Ingen færdige svar, men igangsætte den lokale samtale! Gensidig respekt og medmenneskelighed.

Tidsplan Forår/sommer 2017-juni 2018: Opstart på projektet og produktion Juni 2018: Projektet præsenteres på Y’s Men Region Danmarks Regionskonference August 2018: Projektet lanceres Ultimo 2018/primo 2019: Evaluering af projektet Følg med undervejs: Løbende historier i jeres medier fra efteråret 2017

Praktiske oplysninger Projekt: Projektansøger: Kontaktpersoner: Samarbejdspartnere: Indsamlingsmål: Indsamlingsperiode: Indbetaling til: ”Velkommen til mit hjem” Danmarks Kirkelige Mediecenter Rikke Bøgh, mail: rb@dkm.dk Søren Johan, mail: sj@dkm.dk Folkekirkens Nødhjælp 24 organisationer bag ”Sigurd og Snapper-universet” Redaktions- og følgegruppe af fagfolk 600.000,- DKK 01.07.2017 - 30.06.2018 2380 – 644 627 7195 mrkt. Konto K7610 RSA Jørgen Kallesen, mail: j.kallesen@hotmail.com

TAK for jeres støtte og engagement!