Trigonometri som værktøj for problemløsninger ved geometri og måling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KAPITEL 2 Renterisiko.
Advertisements

KAPITEL 7 Kreditrisiko.
KAPITEL 3 Volatilitet, Beta og Tracking Error
Ventilation og indeklima
KAPITEL 10 Derivater.
KAPITEL 5 Delta Normal Value at Risk
dagsorden Metoder i samfundsfag – hvorfor?
Gode råd om ansøgning til MUDP 2017
Forældre-information
Statisk ubestemte konstruktioner. Robusthed
Pengurusan Pembayaran Penyelidikan Research Management Centre
Hvilke sager ligger der på vejlederkonsulentens bord for tiden?
C4 C4 i Hillerød Erhverv Handel Turisme, kultur, sport Uddannelse
Amukurs.dk Power point 1: Online præsentation af amukurs.dk - Sådan gør du: Læs ”Værd at vide, når du skal give en online præsentation af amukurs.dk”
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Et liv med OCD Nicoline Møller.
Interaktion og usability
KAPITEL 13 Kapitalkrav.
Billeder (Side 6-8 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Almen statskundskab Politisk meningsdannelse v/ Peter Nedergaard
SOPU Sund – motion Kondition og kredsløb.
Vejledning Opdaterede faktorer til kapacitetsberegning - Oktober 2016
Analyse af miljøforhold
Omkostninger til tilsyn m.v. for statsautoriserede revisorer
Forhandlingsteknik Strategi og proces Kommunikation Psykologi
P4: Vejledning i læreruddannelsen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Modulet International Projektudvikling og –Ledelse
Landdistriktsudvikling i Haderslev Kommune
Kort om Hjerteforeningen
Søgeradius med Aabenraa som udgangspunkt
Søgeradius med Kerteminde som udgangspunkt
Min første søgning for 4 – 5 klasse
Hvor går de unge hen, når de går ud?
Luther – med liv og lyst Vejen Kirke
Aarhus: Program - dag 1 - d. 17. januar
Analysegruppe: Astrid, Bent, Carla, David, Else
806_Fader, Søn og Helligånd 1, S1
Det danske ejendomsmarked
FÆLLESSKAB, FREMDRIFT OG FORRETNING
Ea Thystrup & Louise Mikkelsen 3øa
Bevis for længdeformlen i rummet
Grundforskningscenteret “Glas & Tid”, Roskilde Universitet.
Fagligt samspil mellem matematik og samfundsfag
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Delprøve i M2CAL2 efterår 2015
Differentialregning Cecilie.
DK: Indledende: Jeg er jeres vært, og jeg har ansvaret for jer, mens I er her – og for, at I forlader bygningen igen, når vores møde er slut. I bedes derfor.
Koordinatsystemer og Kinematik
3d Billeddata (Side i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
August, Holm, Olsen, Tobias og Viktor
Vektorprodukt (Krydsprodukt)
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Lokale lønforhandlinger
356 – Kender du den livsens kilde 1, S1
Teknisk service på hoteller, konference - og feriecentre
Hans nåde varer for evigt 1, S1
Residual plot.
Folkeskolens prøver i matematik
Polynomier Lars A. Clark.
יסודות מבני נתונים תרגול 9: שאלות חזרה.
دور بورصة فلسطين في النمو الاقتصادي دراسة قياسية
21. november 2018 Ulla Nørskov Philip & Martin Stabell
Hans Ole Lund Christiansen
Rullede deje.
KVANTEFilosofi Jan Faye Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Forløb med portfolioelementer
Skrivedag 2: At skrive analyserende
Redesign af antennetårn for test af antenner i DTU’s radiodøde rum, under integreret anvendelse af Creo Top-Down Design og Creo simulate Indlæg ved.
Hvad er naturvidenskab?
Præsentationens transcript:

Trigonometri som værktøj for problemløsninger ved geometri og måling Trekantsmåling Trigonometri som værktøj for problemløsninger ved geometri og måling

Pythagoras læresætnig 𝒂 𝟐 + 𝒃 𝟐 = 𝒄 𝟐

Bevis for pythagoras læresætning Kvadratet på a = 9 Kvadratet på b = 16 9 + 16 = 25 Kvadratet på c er således 25 Prøv at tælle antallet af kvadrater Hvis vi skal finde sidelængden på den skrå linje c, uddrager du kvadratroden på 𝒄 𝟐 𝟐𝟓 = 𝟓 altså er linjen 5

Bevis for, at 𝒂 𝟐 + 𝒃 𝟐 = 𝒄 𝟐 Hvilket herved er bevist! 𝒂+𝒃 ∙ 𝒂+𝒃 −𝟒∙ 𝟏 𝟐 ∙𝒂.𝒃= 𝒄 𝟐 𝒂 𝟐 + 𝒃 𝟐 +𝟐∙𝒂∙𝒃 - 𝟐∙𝒂∙𝒃= 𝒄 𝟐 𝒂 𝟐 + 𝒃 𝟐 = 𝒄 𝟐 Hvilket herved er bevist!

Hvornår og hvordan anvender du trigonometri? Hvis du har brug for at kende sidelængder eller vinkler En trekant har tre sider og tre vinkler Kender du tre af disse størrelser, kan du beregne de øvrige

cos v = 𝐻𝑜𝑠𝑙𝑖𝑔𝑔𝑒𝑛𝑑𝑒 𝑘𝑎𝑡𝑒𝑡𝑒 𝐻𝑦𝑝𝑜𝑡𝑒𝑛𝑢𝑠𝑒𝑛 Trigonometri: formler der kan bruges på retvinklede trekanter 𝒔𝒊𝒏 𝒗 = 𝑴𝒐𝒅𝒔𝒕å𝒆𝒏𝒅𝒆 𝒌𝒂𝒕𝒆𝒕𝒆 𝑯𝒚𝒑𝒐𝒕𝒆𝒏𝒖𝒔𝒆𝒏 cos v = 𝐻𝑜𝑠𝑙𝑖𝑔𝑔𝑒𝑛𝑑𝑒 𝑘𝑎𝑡𝑒𝑡𝑒 𝐻𝑦𝑝𝑜𝑡𝑒𝑛𝑢𝑠𝑒𝑛 tan v = 𝑴𝒐𝒅𝒔𝒕å𝒆𝒏𝒅𝒆 𝒌𝒂𝒕𝒆𝒕𝒆 𝑯𝒐𝒔𝒍𝒊𝒈𝒈𝒆𝒏𝒅𝒆

Hvordan beregner vi tårnets højde ved hjælp af trigonometri? Først finder vi to størrelser, vi kender og parrer disse oplysninger med den størrelse, du har valgt at bestemme målet på Så vælger du en relevant formel blandt de tre formler for retvinklede trekanter vi har Herefter sætter du tallene ind i ligningen og løser ligningen på normal vis På lommeregneren finder du tre taster: sin, cos samt tan, som du kan få brug for

𝑻𝒂𝒏 𝟑𝟗,𝟒𝟏 𝟎 = 𝒂 𝟖𝟎𝟎 𝟖𝟎𝟎∙𝒕𝒂𝒏 𝟑𝟗,𝟒𝟏 𝟎 = 657 meter

Hvor kan jeg få mere viden om trigonometri? Noget om matematikken s. 24 om retvinklede trekanter Samme bog s. 25 med formler der gælder for alle trekanter Sinus-relationerne Cosinus-relationerne Fra sitet: frividen.dk