Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Game maker.
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Ubetinget vigepligt Ubetinget vigepligt
Kurver Hvorfor og hvordan?.
Reglernes del 2: Når både mødes
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Forskellige traditioner
Sådan cykler du mest sikkert til og fra vores skole:
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Principper for Forflytning
Kørekort og højresving
Der koncentreres i denne serie (nr. 2 af 2) på markante skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering. Det er ikke helt det samme som skift fra fin-
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Vi har købt en lille bjerghytte på fjellet, og tænkte på om du ville tage familien med eller nogle venner og komme en tur i julen for en lille julegløg.
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Halv- eller helårsturneringer Udtræk fra undersøgelse Indkomne svar 27.
Kære lejer af Skovhytten Vi er glade for din interesse og sender hermed rutebeskrivelsen.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Labans bevægelseskvaliteter
Den teoretiske undervisning og teoriprøven
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Velkommen til FDM Sjællandsringen En verden af motorsports aktiviteter for alle.
RUL Grønlænderrulninger. Næsten alle kajakroere ønsker at beherske et rul, men det er ikke alle det lykkes for. Et tilbagevendende problem er ”hoftevrikket”.
Konstant acceleration
Ældre fodgængere og cyklister i byerne Formål: –at belyse de ældres trafikale situation risikoopfattelse adfærd brug af tiltag påvirkning af mobilitet.
Cykelprøven i 6.klasse.
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
Der koncentreres i denne serie (nr. 1 af 2) på markante skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering. Det er ikke helt det samme som skift fra fin-
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
FOREBYGGELSE AF HØJRESVINGSULYKKER
Når adfærdsændring ikke er så nemt Den 18. maj
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Kapsejladsregler Kort opsummering. Materiale Kapsejladsreglerne og yderligere forklaringer findes i Dansk Sejlunions regelkursus:
Navn på underviser 1.  Navn  Lidt om underviserens faglige baggrund  Beskrivelse og mål for kurset 2.
Temadag om unge, 10. april De unge knallertkørere og deres forældre.
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Manøvrering med bybus Skadernes omfang og betydning Psykologiske faktorer De enkelte manøvrer Når skaden sker Opgaver Praktik Program.
Knallertens udstyr Beskyt dig selv
Førstehjælp for unge knallertførere
Forskellige traditioner
Risiko og konsekvens Ansvar og forsikring
Typiske ulykkessituationer
Statistik, bøder m.m. Statistik
Kryds og rundkørsler.
Bicycletrip Grade 7 Copenhagen Int. School
Statistik, bøder m.m..
Køreteknik.
Statistik, bøder m.m..
Andre trafikanter.
Øveprøve – lille knallert
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Tæt trafik.
Placering, orientering og tegngivning
Typiske ulykkessituationer
Knallertens udstyr.
Herren er min hyrde salme 23
Sigtlængder på vejstrækninger
Færdselsundervisning
Færdselsundervisning
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljøudvalget for transport og engros
Præsentationens transcript:

Køreteknik

Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse, styre, bremse, svinge og undvige. Du skal vide, hvordan du skal sidde på knallerten for at kunne betjene den effektivt. Du skal også vide, hvad du skal passe særligt på, når du sætter i gang, standser, svinger og skal undvige. Du skal kende begreberne reaktionstid, bremselængde og standselængde. De har betydning for, hvordan du skal reagere i trafikken.

Køreteknik Sæt I gang Inden du sætter i gang, skal du først og fremmest tjekke, at dine sidespejle er indstillet rigtigt. De skal være indstillet, så du har det bedst mulige overblik over trafikken bag dig. Men selv optimalt indstillede spejle kan ikke erstatte, at du ser dig over skuldrene. Spejlene har blinde vinkler. Så hver gang du vil sætte i gang, ændre placering, svinge eller standse, bliver du nødt til at orientere dig i spejlenes blinde vinkler ved at dreje hovedet.

Køreteknik Sæt I gang Når du starter fra højre side af vejen, er det vigtigt, at du først orienterer dig bagud og sikrer dig, at der er fri bane. Når der er fri bane, blinker du til venstre, inden du skal til at køre ud. Hvis der er meget trafik, kræver det tålmodighed at vente på fri bane. Overvej: Hvad kan der ske, hvis trafikanter bag dig bliver nødt til at bremse op eller undvige på grund af din manøvre?

Køreteknik Sæt I gang Når det er nødvendigt for dig at trække din knallert, skal du gøre det i samme side, som du kører i. Du skal sørge for, at du ikke er til gene for den øvrige trafik ved at holde så langt til højre som muligt.

Køreteknik Sæt I gang Hvad skal du sikre dig, før du sætter i gang fra en vejside? Ja / Nej Jeg orienterer mig bagud over venstre skulder. (JA) Jeg satser på, at bilerne bagfra holder tilbage for mig. (NEJ) Jeg sikrer mig, at der er fri bane bagude, og blinker ud, inden jeg sætter i gang. (JA)

Køreteknik Når du bremser Når du standser eller pludselig sætter farten ned, er det vigtigt, at det sker uden fare for andre. Du må heller ikke genere andre trafikanter unødvendigt. Det betyder, at du skal vide, hvad der sker bag dig, før du bremser eller stopper op. Hvis der ikke er stoplys på din knallert, skal du give stoptegn ved at række hånden op. Overvej: Beskriv med dine egne ord, hvad fare, ulempe og unødig ulempe betyder. Kom gerne med eksempler fra trafikken.

Køreteknik Når du bremser Du kommer kørende her og skal stoppe op. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg stopper uden videre med det samme. (NEJ) Jeg venter på, at bilen bag mig er kørt forbi, og så giver jeg tegn til stop og bremser. (JA)

Køreteknik Vejgreb og bremselængder Et godt vejgreb betyder meget for, hvordan du kan sætte i gang, holde farten, bremse og styre. Vejgrebet er bestemt af, hvor god kontakt dine dæk har med vejen. Denne kontakt kalder man gnidningsmodstand eller friktion. Jo højere friktion, jo bedre vejgreb.

Køreteknik Vejgreb og bremselængder Din knallerts dæk og vejens belægning betyder meget for friktionen. Hvis vejen har en høj friktion, står knallerten godt fast og er let at styre. Hvis vejen har en lav friktion, bliver bremselængden længere, og knallerten bliver sværere at styre. Det gælder både, når du skal starte, bremse og svinge. Friktion måles i µ (my). På næste side kan du se forskellige vejbelægningers friktion og betydningen for bremselængden.

Køreteknik Vejgreb og bremselængde Tør asfalt

Køreteknik Vejgreb og bremselængde Våd asfalt

Køreteknik Vejgreb og bremselængde Våde brosten

Køreteknik Vejgreb og bremselængde Grus

Køreteknik Vejgreb og bremselængde Is- og sneglat vej

Køreteknik Hastighed og sving Jo højere din hastighed er, jo flere meter når du at køre per sekund. For eksempel: Hvis din hastighed er 15 km/t, kører du 4,15 meter per sekund. Hvis din hastighed er 30 km/t, kører du 8,30 meter per sekund. Hvis du fordobler din hastighed, fordobler du også det antal meter, som du når at køre per sekund.

Køreteknik Hastighed og sving Når vejen svinger skarpt til højre eller venstre, er det vigtigt for din egen og andres sikkerhed, at du bliver i højre side. Din hastighed i sving har stor betydning for, at det kan lade sig gøre. Derfor skal du altid afpasse din hastighed i forhold til svinget. Du skal se efter, om der kommer andre mod dig eller bag dig i svinget. Det skal du gøre for at vurdere, om der er plads nok til alle, eller om du skal sætte hastigheden lidt ned.

Køreteknik Hastighed og sving Når vejen svinger til højre Hvis du kommer ind i et højresving med for meget fart, kan du have svært ved at holde dig i højre side, og du kan blive ramt af en bil bagfra. Hvis svinget er rigtig skarpt og din hastighed al for høj, kan du også risikere at komme helt over i modsatte kørebane.

Køreteknik Hastighed og sving Når vejen svinger til venstre Det er lettere at holde sin svingbane ved venstresving. Men det kan være fristende at ”skære” svinget af. Men lad være, fordi du kan blive ramt af både med- og modkørende.

Køreteknik Reaktionstid og længde Der kan ske noget uventet Når du kører på knallert i trafikken, er der meget, du skal holde øje med – ikke mindst de andre trafikanter. Måske er der nogen, der gør noget uventet. Og så skal du reagere hurtigt, for at det ikke går galt. Der går et stykke tid, fra du ser en mulig fare, til du er stoppet helt op.

Køreteknik Reaktionstid og længde Reaktionstid

Køreteknik Reaktionstid og længde Reaktionslængde

Køreteknik Reaktionstid og længde Bremselængde

Køreteknik Reaktionstid og længde Standselængde

Køreteknik Reaktionstid og længde Du kommer kørende her med 20 km/t. Der er ingen trafikanter bag dig. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg sætter farten op og skynder mig forbi den holdende bil. (NEJ) Jeg sætter farten ned. (JA) Jeg fortsætter forbi bilen, når jeg er sikker på, føreren har set mig. (JA)

Køreteknik Reaktionstid og længde Din mulighed for at reagere hurtigt på noget uventet i trafikken bliver meget større, hvis du hele tiden sørger for 1. at afpasse din hastighed efter trafikforholdene 2. at have din fulde opmærksomhed rettet mod trafikken. Det giver dig tid til at reagere rigtigt og sikkert frem for hurtigt og forkert. Overvej: Giv eksempler på noget, der kan optage din opmærksomhed, mens du kører i trafikken.

Køreteknik Fart og skader Jo hurtigere du kører, jo mere alvorlige bliver skaderne, hvis du kører ind i noget eller nogen. Du kan fx omsætte hastighed til højder. Hvis du kører ind i noget med 30 km/t, svarer det til, at du falder ned fra 1. sal. Hvis du kører ind i noget med 50 km/t, svarer det til, at du falder ned fra 3. sal.

Køreteknik Fart og skader Mange tror, at hvis man fordobler hastigheden, så rammer man også med dobbelt kraft. Sådan er det ikke. Kraften forøges med kvadratet af hastigheden. Du rammer altså med fire gange så meget kraft, hvis du kører dobbelt så hurtigt. Og skaderne bliver fire gange større. Hvis du vejer 60 kg, kører 30 km/t og rammer ind i noget, er kraften 4 gange større, end hvis du kørte 15 km/t. Kører du 60 km/t, er den 16 gange så stor. Kollisionskraft (kg) = ½ gange vægt (person+knallert; kg) x hastighed (m/s) x hastighed (m/s)

Køreteknik Fart og skader Hvad er sammenhængen mellem din fart, din tid til at reagere og skadernes omfang? Ja / Nej Jo hurtigere jeg kører, jo mindre skade kan der ske. (NEJ) Jo hurtigere jeg kører, jo større skade kan der ske. (JA) Jo hurtigere jeg kører, jo mere tid har jeg at reagere i. (NEJ) Jo hurtigere jeg kører, jo mindre tid har jeg at reagere i. (JA)