Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Risiko og konsekvens Ansvar og forsikring

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Risiko og konsekvens Ansvar og forsikring"— Præsentationens transcript:

0 Risiko og konsekvens

1 Risiko og konsekvens Ansvar og forsikring
Du skal være 15 år eller derover for at køre lille knallert i Danmark. Hvis du fylder 15 efter den 18. januar 2013, skal du have et kørekort kategori AM (lille knallert). Kørekortet tager du i ungdomsskolen i din kommune. Hvis du fylder 18 år efter den 18. januar 2013, og har du ikke allerede kørekort til stor knallert, motorcykel eller bil, skal du tage en teoriprøve hos politiet for at få kørekortet kategori AM (lille knallert).

2 Risiko og konsekvens Ansvar og forsikring
Er du under 18 år og ønsker at tage kørekort til lille knallert, skal du: - gennem et undervisningsforløb på 30 lektioner i ungdomsskolen. - gennemføre et 8-timers førstehjælpskursus for knallertførere. - bestå en teoriprøve (svare rigtigt på mindst 20 af 25 teorispørgsmål). - bestå en praktisk køreprøve.

3 Risiko og konsekvens Ansvar og forsikring
I løbet af undervisningen skal du: - lære, hvordan du både passer på dig selv og de andre i trafikken. - kende og følge de færdselsregler, der gælder for dig og de andre. - betjene, balancere og styre din knallert sikkert i trafikken. - forstå, at ulovlig kørsel øger både din og andres risiko for at komme til skade. - kende dit ansvar som knallertejer og knallertfører. - kende til forsikringsreglerne.

4 Risiko og konsekvens Ansvar og forsikring
Loven siger, at du skal have en knallertansvarsforsikring. Den dækker de skader, som du kan komme til at gøre på andre og andres ting, hvis du kommer ud for en ulykke. Tegner du en kaskoforsikring, forsikrer du din knallert. Tegner du en ulykkesforsikring, forsikrer du dig selv.

5 Risiko og konsekvens Ansvar og forsikring
Knallerter, som er produceret efter 1. juli 2006, er registreringspligtige. Det vil sige, at de skal have en gul nummerplade på. Du kan kun blive registreret som ejer af en registreringspligtig knallert, hvis du har tegnet en ansvarsforsikring. Hvis du kører på en knallert, som er fra før denne dato, skal du altid medbringe kvitteringen for, at du har betalt din ansvarsforsikring. Du skal altid have dit kørekort på dig, når du kører på knallert.

6 Risiko og konsekvens Ansvar og forsikring
Hvis du ikke har en ansvarsforsikring, skal du selv betale for skader, som du pådrager andre. Hvis du kører ulovligt på knallert, kan du også risikere, at din ansvarsforsikring ikke dækker. Du kommer altså til at hænge på en meget stor gæld resten af dit liv. Samtidig skal du leve med, at du har forvoldt et andet menneske stor skade.

7 Risiko og konsekvens Ansvar og forsikring
Ifølge Forsikringsoplysningen sker det cirka en gang om ugen, at en knallertkører uden ansvarsforsikring bliver indblandet i et uheld. Hvis man har en ansvarsforsikring, men kører groft uforsvarligt eller hensynsløst, kan man desuden risikere, at den ikke dækker, hvis man bliver indblandet i et uheld. Her kan du se et eksempel fra Ugeavisen Vejle, januar 2011.

8 Risiko og konsekvens Ansvar og forsikring
Hvorfor er en ansvarsforsikring obligatorisk? Fordi den sikrer, at andre mennesker får erstatning, hvis jeg skader dem eller deres ting. (JA) Fordi den sikrer, at jeg får erstattet min knallert. (NEJ) Fordi den sikrer, at jeg får erstatning, hvis jeg selv kommer til skade. (NEJ)

9 Risiko og konsekvens Ansvar og forsikring
Overvej: Hvad kan det betyde for din fremtid, hvis du kører et menneske ned, og du ikke har nogen ansvarsforsikring?

10 Risiko og konsekvens Ulykker og årsager
Hvis man ser på, hvor mange ulykker der sker med fx cykler, biler og knallerter i forhold til det antal kilometer, de kører, så er knallerten det farligste. Det er mere end 10 gange farligere at køre på knallert i forhold til cykel. Og det er over 100 gange farligere at køre på knallert i forhold til i bil.

11 Risiko og konsekvens Ulykker og årsager
Det er ikke knallerten i sig selv, der er farlig. Det er den ulovlige kørsel. For høj fart, alkohol i blodet og kørsel uden hjelm har stor betydning for, at det går galt. Farten betyder meget for, hvor slemt man kommer til skade. Jo højere fart, jo større skader. I hver tredje af alle knallertulykker var føreren alkoholpåvirket.

12 Risiko og konsekvens Ulykker og årsager
Alkohol påvirker din krop og dine sanser. At køre med alkohol i blodet er farligt, fordi: - dit synsfelt bliver mindre (tunnelsyn), og du ser endnu dårligere i mørke og tåge. Hvis du bliver blændet, tager det længere tid, før dit syn bliver normalt igen. - du reagerer langsommere end normalt. - dine bevægelser bliver klodsede og mere voldsomme. - din balance bliver dårligere. - du husker dårligere og glemmer måske at se dig for. - du overvurderer dine egne evner og tror, at du har styr på det, selv om du ikke har.

13 Risiko og konsekvens Ulykker og årsager
Eneulykker er ulykker, hvor knallertkøreren kører galt, uden at der er andre trafikanter involveret. Det er den type ulykker, der sker flest af. Halvdelen af eneulykkerne sker, fordi knallertkøreren er påvirket af alkohol. Resten af eneulykkerne sker typisk, fordi knallertkøreren er uopmærksom og kommer ud af kurs, eller kører alt for stærkt og ikke kan nå at reagere ved fx et hul i vejen eller en forhindring.

14 Risiko og konsekvens Ulykker og årsager
Hovedskader har de alvorligste konsekvenser. Her kan du se et eksempel fra dr.dk, februar 2012.

15 Risiko og konsekvens Ulykker og årsager
Det er vigtigt, at du er realistisk i din vurdering af, hvad der kan lade sig gøre i trafikken. Fx når du skal vurdere: - om du kan nå at bremse. - om du kan nå over vejen. - om et sving er for skarpt. - om du kan nå at køre uden om en forhindring.

16 Risiko og konsekvens Ulykker og årsager
Hvad kan du selv gøre for, at risikoen for at komme til skade på knallerten bliver mindre? Ja / Nej Det er uden for min indflydelse. (NEJ) Jeg kan sørge for altid at overholde fartgrænserne. (JA) Jeg kan sørge for, at min hjelm altid er spændt rigtigt. (JA) Jeg kan sørge for aldrig at køre, når jeg har drukket alkohol. (JA)

17 Risiko og konsekvens Ulykker og årsager
Overvej: Hvad kan der ske, hvis du ikke spænder hjelmen fast, og du kører galt?

18 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktionerr
Når du kører på knallert, er der mange regler, du skal overholde. Reglerne er lavet for, at det skal være sikkert for både dig selv og andre at færdes i trafikken. Hvis du overtræder reglerne, kan du få en bøde. I grove tilfælde kan din knallert blive konfiskeret, og du kan miste retten til at køre på knallert.

19 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktioner
Det er forbudt at bruge håndholdt mobiltelefon, når du kører på knallert. Overvej: Hvad kan du selv gøre for ikke at blive fristet til at tage din telefon, mens du kører?

20 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktioner
Der må kun være én person på en knallert. Du må altså ikke have en passager bagpå. Hvis der er mere end én på en knallert, bliver den sværere at bremse og styre, fordi den er tungere, og vægtfordelingen bliver anderledes. Hvis politiet stopper en knallert, som har en eller flere passagerer med, får alle på knallerten en bøde.

21 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktioner
I Danmark er det ikke tilladt at have nogen med bag på knallerten. Hvorfor? Ja / Nej Med to på bliver det sværere at styre knallerten. (JA) Med to på bliver det lettere at bremse knallerten. (NEJ) Med to på bliver det sværere at bremse knallerten. (JA)

22 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktioner
Det kan være fristende enten at sidde bag på en knallert eller selv have en ven bagpå. Men det er farligt, for din knallert bliver meget sværere at styre, og din bremselængde bliver meget længere. Og da det er farligt, er det også ulovligt. Overvej: Hvad vil du gøre, hvis en ven tilbyder dig et lift hjem på sin knallert?

23 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktioner
Når du kører knallert, skal du være i stand til at køre forsvarligt, så du kan reagere hurtigt og korrekt i trafikken. Det betyder, at du ikke må køre knallert, hvis du er: - for træt - for syg - påvirket af alkohol, stoffer eller medicin.

24 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktioner
Promillegrænsen for at køre på knallert er 0,5. Dette tal fortæller, hvor meget alkohol du må have i blodet. Du kan godt blive straffet for spirituskørsel, selv om din promille er lavere. Det kan ske, hvis du ikke kan køre knallerten forsvarligt. Det er bedst helt at undlade at drikke alkohol, hvis du skal køre knallert. Selv små mængder alkohol påvirker din evne til at reagere hurtigt og sikkert i trafikken. Hvis politiet vil teste, om du er påvirket af alkohol, skal du puste i et alkometer. Viser det, at du har drukket for meget, skal du have målt din promille mere præcist ved en blodprøve.

25 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktioner
Det tager længere tid at forbrænde alkohol, end de fleste tror. Så selv om du ikke føler dig fuld, kan du stadig være påvirket af alkohol længe efter, du er stoppet med at drikke. Hvis du er i tvivl, om du kan køre lovligt, så lad knallerten stå. Hvis du har drukket meget i løbet af en aften/nat, kan du stadig have for høj promille til at køre knallert næste morgen. Vent til om eftermiddagen med at køre, hvis du er i tvivl, om du kan køre lovligt og forsvarligt.

26 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktioner
Der er nulgrænse for ulovlige stoffer i trafikken. Det betyder, at det er forbudt at køre knallert, hvis du er påvirket af stoffer. Hvis du bliver stoppet af politiet, må de undersøge, om du viser tegn på at være påvirket af stoffer eller medicin. Det gør de ved at undersøge dine øjne eller ved at tage en spyt- eller svedprøve og derefter en blodprøve.

27 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktioner
Hvad er promillegrænsen for at køre på knallert? Ja / Nej 0,5 promille. (JA) 0,8 promille. (NEJ) 1,2 promille. (NEJ)

28 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktioner
Overvej: Hvad kan du risikere, hvis du kører på knallert, når du har drukket alkohol?

29 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktioner
Du må ikke overlade din knallert til nogen, der ikke kan køre den lovligt – fx enten ikke har kørekort eller er påvirket af alkohol eller stoffer. Hvis du lader en anden køre ulovligt på din knallert, får du en bøde. Du får også en bøde, hvis du ejer en ulovlig knallert (fx hvis bremserne ikke virker, eller den er tunet), og en anden bliver stoppet, mens han/hun kører på den.

30 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktioner
Hvilke konsekvenser risikerer du, hvis du låner en vens ulovlige knallert og kører på den i trafikken? Ja / Nej Det er helt uden mulige konsekvenser. (NEJ) Jeg kan få en bøde. (JA) Knallerten kan blive konfiskeret. (JA) Min ven, der ejer knallerten, kan få en bøde. (JA)

31 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktioner
Overvej: Hvorfor tror du, at det er forbudt at låne en ulovlig knallert ud til en anden?

32 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktioner
En lille knallert må højst kunne køre 30 km/t. Politiet kan teste, hvor hurtigt en knallert er i stand til at køre, ved at sætte den op på et ”rullefelt”. Resultatet fra målingen er gyldigt som bevis i retten. Hvis din knallert kan køre 43 km/t eller mere, får du en bøde, første gang du stoppes. Anden gang bliver knallerten konfiskeret. Det betyder, at den overgår til statens ejendom, og du får den aldrig tilbage.

33 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktioner
Hvis du kører ulovligt og/eller uforsvarligt, kan du få en bøde. Din knallert kan blive konfiskeret, hvis du overtræder loven flere gange. Men du kan også miste retten til at køre på lille knallert. Du kan få frakendt retten til at køre lille knallert enten betinget eller ubetinget, afhængigt af hvor alvorlig og farlig din overtrædelse er.

34 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktioner
En betinget frakendelse betyder, at du må fortsætte med at køre lille knallert på betingelse af, at du ikke overtræder loven igen. Du får en betinget frakendelse af retten til at køre lille knallert, hvis du fx: - kører spirituskørsel med en promille på 0,50-1,20. - skader nogen/noget eller skaber en farlig situation. - flygter fra en trafikulykke uden at forsøge at hjælpe tilskadekomne. - kører mere end 60 % over skiltet hastighedsgrænse. ejer eller bruger en knallert, der er tunet eller som kan køre mindst 43 km/t. Ved en betinget frakendelse har du en prøvetid på 3 år, hvor frakendelsen ”tæller med”, hvis du overtræder loven igen på lille knallert.

35 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktioner
En ubetinget frakendelse betyder, at du mister retten til at køre lille knallert i en periode på minimum 2 år. Det er retten, der fastsætter periodens længde. Du får en ubetinget frakendelse af retten til at køre lille knallert, hvis du fx: - kører spritkørsel med en promille over 1,20. - kører med ulovlige stoffer i blodet. - med vilje skader nogen/noget, eller kører farligt og hensynsløst. - kører over 100 km/t og 100 % over den skiltede hastighedsgrænse. - tidligere har fået en betinget frakendelse og får én igen inden for 3 år. - på samme tid begår flere overtrædelser, der hver især ville medføre en betinget frakendelse.

36 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktioner
Hvis du er under 18 år og får en ubetinget frakendelse af retten til at køre lille knallert, kan det også få alvorlige konsekvenser for dig senere hen. For du får udskudt muligheden for at tage kørekort til bil med mindst et halvt år og helt op til 2 år. Det betyder, at du ikke vil kunne tage kørekort til bil, når du fylder 18 år, men må vente, til du er 18 ½ år eller mere.

37 Risiko og konsekvens Lovgivning og sanktioner
Hvilke konsekvenser risikerer du, hvis du fx kører alt for stærkt på en tunet knallert, eller hvis du overtræder loven flere gange? Ja / Nej Jeg kan miste retten til at køre på lille knallert. (JA) Jeg kan få en bøde, og knallerten kan blive konfiskeret. (JA) Det er helt uden mulige konsekvenser. (NEJ) Jeg kan risikere, at jeg først må tage kørekort til bil, når jeg er ældre end 18 år. (JA)

38 Risiko og konsekvens Holdninger og adfærd
Er du mellem 15 og 24 år, skal du passe særlig godt på i trafikken. Unge kommer nemlig oftere ud for en trafikulykke end andre aldersgrupper. Som du kan se på illustrationen, så fylder de unge tre gange mere i ulykkesstatistikken end de burde, set i forhold til deres andel af befolkningen.

39 Risiko og konsekvens Holdninger og adfærd
Der er flere grunde til, at det oftere går galt for unge i trafikken. Den ulovlige kørsel er en af grundene. Men det skyldes også, at unge: - mangler erfaring. - overvurderer deres egne evner. - undervurderer risikoen. - lader sig påvirke af kammerater.

40 Risiko og konsekvens Holdninger og adfærd
Når man skal lære nye ting i trafikken, stiger antallet af ulykker. Der sker, når man går fra at være: - fodgænger til cyklist. - cyklist til knallertkører. - knallertkører til motorcyklist eller bilist. Du skal derfor passe særlig meget på, når du lige har fået dit kørekort, fordi du mangler erfaring og rutine i at køre knallert i trafikken.

41 Risiko og konsekvens Holdninger og adfærd
Du kan let komme til at overvurdere dine egne evner og undervurdere risikoen ved de ting, du eller de andre gør i trafikken. Er du i tvivl, om du kan nå over en vej, mens der er fri bane, så vent. Er du i tvivl, om du har drukket for meget, så lad være med at køre. Overvej: Find flere eksempler på situationer, hvor du skal lade tvivlen komme dig selv og andre til gode.

42 Risiko og konsekvens Holdninger og adfærd
Du kan komme til at stå i nogle situationer i trafikken, hvor du kan vælge mellem at gøre det lovlige og mest sikre eller det ulovlige og farlige. Det kan være svært at lade være med at vælge det ulovlige og det farlige, fordi det nogle gange virker som den letteste løsning. Men prøv at hjælpe hinanden med at holde fast i de gode og lovlige løsninger, som også er de mest sikre.

43 Risiko og konsekvens Holdninger og adfærd
Din ven spørger, om du vil køre med ved at sidde bag på hans knallert. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg sætter mig op, for der er plads nok på sædet til to. (NEJ) Jeg takker pænt nej og finder ud af at komme frem på en anden måde. (JA) Jeg sætter mig op bagpå og springer bare af, hvis vi møder politiet. (NEJ)

44 Risiko og konsekvens Holdninger og adfærd
Det kan være fristende at sige ja til at køre med bag på en knallert. Men det er både farligt og ulovligt. Og I får begge to en bøde, hvis I bliver stoppet. Overvej: Giv eksempler på andre situationer, hvor valget står mellem det lovlige, mest sikre og det ulovlige, farlige.

45 Risiko og konsekvens Holdninger og adfærd
Du kan komme til at stå i situationer, hvor dine venner er ved at gøre noget farligt og ulovligt. Du skal ikke være bange for at gribe ind, hvis din ven fx sætter sig fuld op på en knallert. I virkeligheden er du en god kammerat, som sørger for, at din ven ikke kommer til skade i trafikken. De fleste unge vil faktisk gerne have, at deres venner blander sig, hvis de er ved at gøre noget dumt.

46 Risiko og konsekvens Holdninger og adfærd
En af dine venner vil køre knallert, selvom han har drukket for meget. Hvad gør du? Ja / Nej Jeg tager hans nøgler og ringer efter en taxi til ham. (JA) Jeg giver ham en kop kaffe, for så bliver han hurtigt ædru og kan køre. (NEJ) Ingenting. Jeg lader ham køre og håber på, at det går godt. (NEJ)

47 Risiko og konsekvens Holdninger og adfærd
Det kan være svært at blande sig, når ens venner er ved at gøre noget dumt og farligt. Men forestil dig, at din ven kører galt og kommer slemt til skade, fordi du lader ham køre fuld på sin knallert. Hvordan vil det være at leve med? Og hvordan vil det være at leve med, hvis han har skadet andre? Overvej: Find nogle konkrete situationer, hvor du kan være en god kammerat og hjælpe dine venner med at vælge de mest sikre og lovlige løsninger

48 Risiko og konsekvens Holdninger og adfærd
Du har en holdning til, hvordan du vil færdes i trafikken. Og din holdning betyder meget for det, du gør. Dine venners holdning betyder også meget for dine valg.

49 Risiko og konsekvens Holdninger og adfærd
Færdselsreglerne er regler, som skal regulere trafikken, så det er enkelt, effektivt og sikkert for alle at færdes i den. Derfor betyder det meget, at alle overholder færdselsloven. Hvis du skal overholde loven, skal du kende den. Derfor handler rigtig meget af knallert-undervisningen om, hvilke regler der er for dig som knallertkører.

50 Risiko og konsekvens Holdninger og adfærd
Flertallet af de unge mener, at færdselsreglerne er fornuftige, og de fleste overholder dem også. - Langt de fleste kører med hjelm. - Langt de fleste synes, at spritkørsel er uacceptabelt. - Langt de fleste vil gribe ind, hvis de ser en anden, som skal til at køre spritkørsel. Så du kan roligt være den, der starter med at sige fra over for ulovlig adfærd. Dine venner vil heller ikke løbe risikoen i trafikken.

51 Risiko og konsekvens Holdninger og adfærd
Politiets opgave er at blandt andet at kontrollere, at vi alle sammen følger færdselsloven. De fleste unge mener, at det er vigtigt, at det har en konsekvens, hvis man kører ulovligt og på den måde sætter sit eget og andres liv i fare. Når unge bliver spurgt om, hvad der skal til for at få dem til at overholde færdselsloven, svarer de blandt andet højere bøder og mere politikontrol.

52 Risiko og konsekvens Holdninger og adfærd
Hvorfor griber politiet ind overfor ulovlig kørsel på knallert? Ja / Nej Fordi de har noget imod unge mennesker. (NEJ) Fordi de bare skal tjene penge til statskassen. (NEJ) Fordi de vil forebygge, at der sker ulykker. (JA) Fordi ulovlig kørsel kan være farlig og koster liv. (JA)

53 Risiko og konsekvens Holdninger og adfærd
Hvis alle overholdt færdselsloven, ville vi have langt færre ulykker. Ulykker koster samfundet dyrt. Derfor er det vigtigt, at politiet hjælper med at kontrollere, at alle overholder loven, og at det har en konsekvens for dem, der ikke gør det. Bøder og frakendelsesregler er metoder, der kan være med til at sikre, at vi overholder loven.

54 Risiko og konsekvens Holdninger og adfærd
Måske synes du, at dine forældre eller andre voksne er irriterende, når de laver regler for dig. Men de gør det for at passe på dig. Dine forældre eller andre voksne kan hjælpe dig med: - at sørge for, at din knallert er lovlig. - at du husker hjelmen. - at du kommer sikkert hjem fra fester.


Download ppt "Risiko og konsekvens Ansvar og forsikring"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google