Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Advertisements

LÆSNING.
Krav til informationsformidling
En læseindsats der virker!.
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Faglig læsning Dagsorden
Modul 3 Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’. Dette.
Elsker DU også at læse lektier?
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Opgaver og svarark – til individuel brug
De sidste undervisningstimer
Notatteknik.
Almen studieforberedelse
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Dansk på SOSU-STV Metoder og indhold.
DDS PowerPoint 2009 Eksempel på opsætninger DDS titel dias.
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Dansk 1. klasse.
Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1.
Engelbert H – og den sidste chance
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Min første søgning Hvad gør du, hvis du ikke finder bogen på hylden ?
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Rubrik. Rubrik Rubrik Artiklens overskrift hedder i avissprog rubrikken. Rubrikken fortæller, hvad artiklen handler om og giver læseren lyst til at.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
Notatteknik Hvorfor Hvornår Hvordan.
Introduktion til opgaveskrivning
Læsestrategier.
Formidling 3 Den faglige tekst: Sprog, dokumentation og skriveproces
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Skriftlighed i biologi
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Folkeskolens afgangsprøve
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
NYHEDSARTIKLEN Denne præsentation er udarbejdet på baggrund af hjemmesiden Avisen i undervisningen (Nyhedshistorien:2014) og (Design:2014)
Læsning.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Skrivekursus 1.e ..
Pædagogisk Center Samfundsvidenskab v/ Julie Marie Isager pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Slides på Læsestrategi.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Den populærvidenskabelige artikel
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Studieretningsprojektet!
Notatteknik.
Eksempel på tekst 1 som skal bearbejdes
Litteratur.
Hvorfor dansk på GF1?.
Dansk på GF2.
Skriv til nettet Læringsstie
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier SOPU 2016

Hvorfor skal vi arbejde med læsestrategier og læseforståelse? Tal om det 2 og 2 i 2 min

læsningsstrategier Layout Billeder og grafer Titel Overskrifter Før-læsning Orienteringslæsning Tekstens formål? Læseformål – aktiv læsning Bestemmer, hvordan teksten læses Hvilken type tekst? Hvilken type sprog? Layout Billeder og grafer Titel Overskrifter Første sætning i hvert afsnit Nøgleord - gentagelse Struktur Indledning, udfoldelse, konklusion Læs indledning og slutning Læs resumé Hvorfor orienteringslæse: Styrke forforståelsen, vække transfer

http://euddansk. gyldendal http://euddansk.gyldendal.dk/Indgange/Grundforloeb_1/Laesning/Faglig%20laesning.aspx

Orienteringslæsning af bøger Bagsidetekst og resumé Indholdsfortegnelse Indeks Indledning og slutning Bladre bogen igennem Illustrationer og figurer Vigtigste kapitler Læses som artikler Roman og novelle Miljø, persongalleri, tid, sted, komposition, tematik

Orienteringslæsning af artikler Afsender Titel/Rubrik Under- og mellemrubrikker Opsætning Billeder Grafik

Skimming Scanning Skimmemåder Lodret Slange Diagonal At få svar på spørgsmål At kigge efter oplysninger At lede målrettet efter oplysninger Ord, navne, som har betydning for spørgsmål

Øvelse At forudsige (predicting) Hvad tror jeg, teksten handler om? Bekræftelse og afkræftelse af det, jeg tror Hvad bliver bekræftet? Hvad bliver afkræftet?

Transfer – at overføre viden Hvad ved jeg i forvejen om emnet? Er der repetition af viden i teksten? Er der ny viden i teksten? Er der nye vinkler på det, jeg ved i forvejen? Får jeg ændret mine holdninger?

At turde gætte (guessing) Informed guesses Baseret på skimming, scanning, transfer og forudsigelse Gæt på ords betydning først Ud fra kontekst Ud fra viden om emnet Slå aldrig ord op i ordbogen, før du har gættet

Læsning i forskellige tempi og med forskellige formål Ekstensiv læsning Hurtig læsning Generel/global forståelse Intensiv læsning Baseret på ekstensiv læsning Detailforståelse Læsehastighed Øjenbevægelser og læsehastighed Hurtiglæsning Fartkort Læsning i forskellige tempi Der er mange forskellige metoder til at styrke sin læsehastighed, se Dansk i Rosenhaven fx

Studielæsning Afgøre læseformål, derfra vælge læsestrategi Orienteringslæsning Skimming Scanning Transfer og kobling af viden Ny terminologi, lav understregninger, gætte Slå ord op Notatteknik Repetition Fastholder informationer Forbedrer hukommelsen

Læseforståelse Opmærksomhed og forståelse Hvornår forstået? Inddel teksten i mindre afsnit Lav overskrifter Lav nye overskrifter, der passer bedre Lav en liste over de fagudtryk, du ikke kender Gæt, slå op, lav evt. ordforståelseskort, hvor du forklarer ordet og bruger det i sætninger Genkald med egne formuleringer Fasthold, gerne vha. visualiseringer

Skrivestrategier Processkrivning/kreativ skrivning Førskrivning Skrivning Brainstorming Mind map Emne Problemformulering Processkrivning/kreativ skrivning Organisering af stoffet Skriveformål Tænkeskrivning Formidlingsskrivning Struktur Respons – kun på det, du bliver bedt om Coaching – stil åbne spørgsmål

Notatteknik Notater i teksten Notater på løst papir – organisér de løse ark Vurdere, formulere og notere Stille spørgsmål til teksten Ingen forkortelser Egne formuleringer Mind map – kreativ notatteknik

Lyttestrategier SOPU 2016

Register Samtalens formål? Hvad skal du/I opnå ved samtalen? Lytteformål? Hvorfor skal du lytte til denne person? Hvilken type samtale? Formel/uformel, faglig/privat/personlig Hvilken type sprog? Fag-, hverdags-, højt eller lavt sprog Hvilken kontekst? Deltagerne? Situationen?

Lyttestrategier – før og under Transfer – hvad ved du om emnet, situationen og deltagerne i forvejen? Forventninger (hypoteser) – hvad tror jeg, samtalen handler om? At forudsige At gætte