VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion til OK13. Det generelle resultat 2 årig overenskomstperiode Rammen:  1. år: 0,82 % - da reguleringsordning er i minus => ingen lønstigning.
Advertisements

TR-rollen frem mod nye arbejdstidsregler
Kendetegn for IDAs/DdLs nye statslige OK
1 VELKOMMEN VELKOMMEN til nye lærere på det almengymnasiale område Gymnasieskolernes Lærerforening.
Hotel- & Restaurantskolen den 15
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Ledere i gang August 2010 Kaj Jørgensen, Lønchef
1 VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf. 2  TR varetager og forhandler kollegernes interesser  TR støtter op om det enkelte medlem efter behov  TR er.
1 VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier. 2  TR varetager og forhandler kollegernes interesser  TR støtter op om det enkelte medlem efter behov.
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
Det Sociale Kapitel
Tillids- og TalsmandskursusSøfartens Ledere TR`ens rolle og rettigheder Valg af tillidsmænd  Valg af tillidsmand/mænd forudsætter hjemmel hertil i overenskomsten.
Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Disposition Central – lokal aftale Gennemgang af de vigtigste bestemmelser og bilag.
xx RESULTATET OK15. RESULTATET  Lønstigninger, så reallønnen forventes sikret  Signal om at tidsregistreringen skal fungere  Partsprojekt på erhvervsgymnasierne.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE JOB MED LØNTILSKUD TIL FØRTIDSPENSIONISTER MØDE.
OK 15 CFU og Finansministeriet Det generelle forlig
Som gymnasielærer underviser du elever på STX (studentereksamen) HF HHX (højere handelseksamen) HTX (højere teknisk eksamen) Studenterkursus.
Lejrskole Afgørelse ved faglig voldgift lige før sommerferien Lov 409 siger 14 timer pr. døgn – uanset om læreren arbejder mere end 14 timer! Konkret arbejdstid.
GL-MØDE OM AFSKEDIGELSER Oplæg ved TR. ER DER AFSKEDIGELSER PÅ VEJ?  De foreløbige meldinger fra ledelsen  Hvordan vil vi som lærerkollegium gerne have.
Velkommen til Lægedag i Region Sjælland Session: Hvad er mine rettigheder og forpligtigelser?
Lokalaftale Arbejdstid & løn Lærere & børnehaveklasseledere Ballerup Kommune & Ballerup Lærerforening 1. august 2016.
Lederkursus December REGELHIERARKIET I Grundloven Folketingslov Landstingslov, landstingsforordning og Inatsisartutlov Bekendtgørelser Cirkulærer.
Medarbejdernes ansættelsesforhold Kursus for nye forstandere Liselund den 26. oktober 2012 Specialkonsulent Cand.merc.jur. Christian Petersen
1 OK 2013 Informationsmøder d. 20. juni 2013 Himmerlandscentrets Idrætsefterskole Haslev Idrætsefterskole Ladelund Efterskole Ringe Fri- og Efterskole.
FORLIG MELLEM KL OG LC I HOVEDTRÆK Faglig sekretær LFS Flemming Kjærgaard Andersen OVERENSKOMST 2015.
Landsorganisationen i Danmark Velkommen til LO. Landsorganisationen i Danmark FAKTA LO’s medlemsforbund har ca. 1,1 millioner medlemmer Ca offentligt.
Kapitel 17 Ansættelsesret. 1.Ansættelse 2.Diskrimination og ligebehandling 3.Under ansættelsen – funktionærloven 4.Ophør af ansættelsen Kollektiv eller.
Dimittendmøder 2010 Bibliotekarforbundet Karin V. Madsen.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Velkommen til Lægedag i Region Sjælland Session: Hvad er mine rettigheder og forpligtigelser?
Foreningen af Danske Kirkegårdsledere 2016 Tina Aistrup.
25. januar 2017 Kontorchef Kirsten Brix Pedersen
Ansættelsesk-ontrakt og løn
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
At være ny på arbejdsmarkedet
Temadag for TR.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Efterskoleforeningen
OK17 Private opholdssteder og botilbud mv.
Hvilke løn- og ansættelsesvilkår får jeg?
Nyt fra Efterskoleforeningen
Temaer for OK18 og en temperaturmåling
Overenskomst-forhandlinger 2018
Introduktion til OK13 1.
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Forhandlingsfællesskabet
Forhandlingsfællesskabet
Efterskoleforeningen
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
OK18 Det kommunale og regionale forlig
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Nye stillinger som pædagogiske ledere
OK-18 Forlig - RLTN Forhandlingsfællesskabet.
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
X OK15 resultatet.
Seminar for ikke- fastansatte og ledige 2018
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Lokale arbejdstidsdrøftelser TU 19 BUF’s budget 2019 og 20
Den nye ferielov.
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Introduktion til OK13 1.
Ferielov 2019.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Præsentationens transcript:

VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf

Jeg er din tillidsrepræsentant TR varetager og forhandler kollegernes interesser TR støtter op om det enkelte medlem efter behov TR er GL’s lokale repræsentant Styrken ligger i lærerkollegiet TR har tæt samarbejde med GL’s sekretariat

GL er rammen om det fællesskab, hvor lærerne sammen hjælper hinanden GL arbejder for GL er rammen om det fællesskab, hvor lærerne sammen hjælper hinanden Gymnasieuddannelser af høj kvalitet og med et godt image Medlemmernes arbejdsforhold Dette er en slags oversigt over, hvad GL gør for medlemmerne. Godt undervisnings- og arbejdsmiljø At være gymnasielærernes professionelle sparring

Hvis du oplever …. At arbejdet bliver for uoverskueligt At blive syg i længere tid At ledelsen ikke synes, du passer dit job At en elev klager Samarbejdsvanskeligheder Etc. Kontakt TR eller GL’s sekretariat! Der findes ofte gode løsninger – men det er vigtigt, at du henvender dig hurtigst muligt. MEN du behøver ikke at have problemer for at henvende dig – rådgivning om barselsorlov, pædagogikum osv. er også gode anledninger til at henvende sig. 4

Årlig arbejdstid En gymnasielærer har ligesom alle andre på det danske arbejdsmarked en gennemsnitlig arbejdstid på 37 timer/uge. Arbejdstiden beregnes på årsbasis. 5 ugers ferie afvikles normalt i skolernes sommerferielukning (4 uger i juli og 1. uge i august). (Løntræk første år) 5 særlige feriedage (6. ferieuge) optjenes parallelt med ferie – afvikles efter aftale mellem ledelse/lærer. Arbejdstiden bruges til undervisning, forberedelse, retning af opgaver, eksamen, teamsamarbejde, møder og andre individuelle opgaver. Undervisningsfrie perioder: Typisk resten af sommerferielukningen, uge 42, mellem jul og nytår, uge 7/8, 3 dage op til påske. Her håndterer vi dem ved … Hvis man holder fri i de undervisningsfrie perioder, er arbejdsbelastningen i undervisningsugerne i gennemsnit ca. 43 timer/uge. Gymnasielærere er ikke ansat uden højeste arbejdstid Arbejdstiden skal løbende registreres (hvis der ikke er akkordaftaler)

Arbejdstiden her på skolen På vores skole tilrettelægger vi arbejdet således… Vi registrerer således… Du skal særligt være obs på …

Centralt fastsat løn på stx/hf 1.+2. år 24.780 3.300 4.720 32.800 Pr. 1. august 2017 Cand.mag /scient. Trinløn Tillæg*) Pension I alt kr. pr. måned 1.+2. år 24.780 3.300 4.720 32.800 3. år 4.340 4.890 34.010 4.+5. år 28.460 5.510 38.310 6. år 30.190 5.800 40.330 7. år + 6.300 6.130 42.620 Hertil lokalt aftalte tillæg *) Tillæg er afhængigt af erfaring på gymnasialt eller højere niveau. Lønforløbet skal ses for den nye lærer, der begynder at undervise efter kandidateksamen. En nyansat, der har 3 års akademisk - ikke undervisningserfaring - vil få grundløn i forhold til ancienniteten, men tillæg ift. at være uerfaren underviser.

Alt det praktiske Hvordan læser man en lønseddel? Hvor mange timer kan I bruge? Opgørelse over tid Hvordan får man tid og arbejde til at gå op i en højere enhed? – Hvad forventes der egentlig af én? Hvordan gør man med mails, sms mv. fra eleverne – og hvornår? Hvem kan man få hjælp hos? … Andet, der trænger sig på hos jer …

Se også www.GL.org                                                  

Baggrundsmateriale

Ansættelse Gymnasielærere er ansat på overenskomst – dvs. at løn og ansættelsesvilkår er reguleret. GL forhandler centralt overenskomsten med de overordnede rammer for lønnen, arbejdstiden og generelle arbejdsvilkår. GL har gennem en årrække arbejdet for især at forbedre nye læreres vilkår. Det er Moderniseringsstyrelsen i Finansministeriet, der er arbejdsgiverpart, og som GL forhandler med. De aftaler, der ikke bare gælder gymnasielærere, forhandler GL sammen med de andre akademiske organisationer via Akademikerne (AC).

GL GL er rammen om det fællesskab, hvor lærerne sammen hjælper hinanden GL forhandler overenskomst og dermed de overordnede rammer for lærerens arbejdsvilkår. GL arbejder for, at gymnasieuddannelserne er attraktive arbejdspladser. GL arbejder for, at alle får pædagogikum, og at pædagogikum giver dig et stort udbytte. GL arbejder for, at alle bliver fastansat. GL arbejder for at sikre bedre mulighed for fortsat efter- og videreuddannelse. GL er i fortløbende dialog med ministerier, politikere og andre interessenter om hvad der skal til for at fremme et godt undervisnings- og arbejdsmiljø. Love, bekendtgørelser mv. er Folketingets ansvar og udarbejdes i ministerierne - men GL kan påvirke, og det gør vi. Du får medlemsbladet ”Gymnasieskolen”. Brug også gl.org, gymnasieskolen.dk og Facebook/gymnasielærer.

Hvad gør GL bl.a. for dig - individuelt Individuel rådgivning og assistance - Brug TR og GL’s sekretariat Støtte til efteruddannelse (vigtigt for vikarer) Psykologhjælp 5.000 kr/md., hvis du som fastansat bliver uforskyldt ledig Karriererådgivning mv. hvis du bliver afskediget Advokathjælp ifm. studiegæld Socialrådgiver Etc. Øvrige medlemstilbud Attraktive forsikringer Bank med høj rente på lønkontoen, kreditkort mv. Indkøbsforeninger 13