faglært Arbejdskraft Det fremtidige behov

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Simonsen & Illeris Rådgivende Pædagoger
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Hvordan kan et arbejdsmarked på tværs af Øresund fremme tilvækst og konkurrencekraft Professor Bent Greve Øresundsting, maj, 2007.
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Morten Elbro HR Chef SILVAN-Kæden
JOBSØGNING (SMV) Hvorfor er SMV så interessante? % af alle job bliver annonceret % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger.
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
Man skal være dygtig for at gøre det godt… Anders Lykke Nielsen, Uddannelseschef EUC Nordvestsjælland.
Regeringens globaliseringsudspil
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Karriereveje fra grundskolen til energibranchen Torben Andresen Lindhardt, Dansk Metal.
Hvordan målrettes uddannelsesindsatsen
INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommune Kujalleq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Hvad virker i beskæftigelsesindsatsen? - med fokus på den lavtuddannede del af arbejdsmarkedet Torben Tranæs SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
Beskæftigelsespolitiske udfordringer på kort og på lang sigt -Oplæg v. Peter Graversen.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi Kortlægning af velfærdsteknologiske virksomheder v/ Michael.
Vejlederkonference Arbejdsmarkedet i Østdanmark v. Gert Jørgensen Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Den aktuelle rekrutteringssitutation på social- og sundhedsområdet Oplæg v/ Mogens Jensen – Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Udviklingen på arbejdsmarkedet – med særlig fokus på de unge v/ Palle Christiansen, regionsdirektør BR Midtjylland.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Fokus på handicappedes beskæftigelse Handicapkonference 22. november 2007.
Den økonomiske udvikling og nyorientering på arbejdsmarkedet -udfordringer og perspektiver for arbejdsmarkedspolitikken Michael Rosholm Handelshøjskolen,
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
Aktuelt billede af arbejdsmarkedet v. Karl Schmidt, direktør, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Voksenlærlingordningen. Hvorfor en voksenlærlingeordning?  Voksenlærlingeordningen startede i 1997 for at modvirke de begyndende balanceproblemer på.
Mandag d. 6. februar 2017 Arbejdsmarkedsudvalget
Projektleder Marianne Eltong Gade Tirsdag den 6. oktober 2015
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Efterspørgslen i den maritime industri
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
BAI konference 2016 Velkommen Konferencens temaer Hyggesnak
Velkommen til Round Table
Uddannelse i forhold til produktivitet
Jan Boyesen, Udviklingschef, Europas Maritime Udviklingscenter
Forebyggelse af rekrutteringsudfordringer
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Økonomi, styring og bestyrelsesarbejde på erhvervsakademierne
Hovedtal og konklusioner for branchen
Installationsbranchen er en branche i vækst!
Hovedtal og konklusioner for branchen
Installationsbranchen og elektriker- og vvs-energi-uddannelserne 2018
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Aftalt uddannelse via Industriens overenskomst
Hovedtal og konklusioner for branchen
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Hovedtal og konklusioner for branchen
Højtuddannede og Vækst
Præsentationens transcript:

faglært Arbejdskraft Det fremtidige behov Torben Andresen Lindhardt Dansk Metals Uddannelses- og IKT-sekretariat Tirsdag d. 6. oktober 2015

mere eksport - Flere job Det går bedre i industrien Dansk Metal forventer i 2015: mere eksport - Flere job 5.000 Job i industrien Industriens eksport 3.800  2014 - personer 3,9%  2014 Jeg vil starte med det glade budskab. Det går faktisk bedre for industrien. Beskæftigelsen i industrien er steget de seneste syv kvartaler i træk. Endelig så vi en stigning. Alene i sidste kvartal af 2014 kom 2.000 flere i arbejde i industrien. Det er mange, når man tænker på, at der næsten hver år er forsvundet 6-7.000 arbejdspladser. Industriens eksport er også vendt. Og årets første kvartal viser en stigning på 9,5 pct. Det er meget positivt. Tallene er ikke dramatiske – men det er helt klart et tegn på, at det lysner. Dansk Metal forventer en stigning i år på 5.000 personer. [KLIK] 2.000  Alene i 4. kvartal 2014 - personer 9,5%  1. kvartal 2015

Danske industrivirksomheder vil have dygtige medarbejdere Hvorfor er kvalificeret arbejdskraft en forudsætning for vækst i Danmark? Danske industrivirksomheder vil have dygtige medarbejdere Arbejdsmarkedet kræver dygtige og fleksible medarbejdere Dygtige medarbejdere er mere produktive og får højere løn Dygtige medarbejdere kræver gode uddannelser Det korte af det lange er, at i Danmark skal vi gøre, hvad vi er bedst til. Vi skal ikke følge andre landes ræs mod bunden. Det er der nogle, der er gode til, men vores styrker og muligheder ligger et helt andet sted. Det er et klart valg. Vil vi gå vejen med lav løn og lave skatter og lavt niveau for velfærd. Eller vil vi gå vejen, hvor vi producerer varer, tjenester og viden på højt niveau og omsætter det til gode eksportindtægter, vækst og nye job? Jeg synes svaret ligger lige for. Vi skal gøre det, vi er bedst til. Ikke det, de andre er bedst til. [KLIK]

Adgang til kvalificeret faglært arbejdskraft største udfordring for vækst i Danmark Men kan Danske virksomheder rekruttere nok dygtige faglærte medarbejdere? I årene fremover vil der være: Mangel 2020: 30.000 faglærte Mangel 2030: 90.000 faglærte Men kan danske industrivirksomheder rekruttere det nødvendige antal faglærte medarbejdere? De seneste prognoser viser, at vi får et enormt overskud af ufaglærte inden for de næste 15 år. Der vil være et overskud på 85.000 ufaglærte. Deres job forsvinder. Vi uddanner også for mange akademikere i forhold til efterspørgslen. Til gengæld vil vi stå med et kæmpe underskud på faglærte. Virksomhederne vil mange 90.000 faglærte i 2030, hvis ikke vi ændrer uddannelsesmønsteret dramatisk. Med stor mangel på faglærte har virksomheder kun få muligheder: At droppe ordrer At importere arbejdskraft eller at flytte jobbene til udlandet – men her har de samme problem, så det er ikke en let løsning At konkurrere om de gode medarbejdere med højere lønninger. [KLIK] Kilde: AE-rådet.

Det bliver (ER allerede) særligt slemt indenfor Jern- og Metal Adgang til kvalificeret faglært arbejdskraft største udfordring for vækst i Danmark Det bliver (ER allerede) særligt slemt indenfor Jern- og Metal Mangel på faglærte inden for jern- og metal i 2020: Men kan danske industrivirksomheder rekruttere det nødvendige antal faglærte medarbejdere? De seneste prognoser viser, at vi får et enormt overskud af ufaglærte inden for de næste 15 år. Der vil være et overskud på 85.000 ufaglærte. Deres job forsvinder. Vi uddanner også for mange akademikere i forhold til efterspørgslen. Til gengæld vil vi stå med et kæmpe underskud på faglærte. Virksomhederne vil mange 90.000 faglærte i 2030, hvis ikke vi ændrer uddannelsesmønsteret dramatisk. Med stor mangel på faglærte har virksomheder kun få muligheder: At droppe ordrer At importere arbejdskraft eller at flytte jobbene til udlandet – men her har de samme problem, så det er ikke en let løsning At konkurrere om de gode medarbejdere med højere lønninger. [KLIK] 20.000

4.000 2.500 DER ER ALLEREDE KAMP OM METALLERNE HER OG NU Adgang til kvalificeret faglært arbejdskraft største udfordring for vækst i Danmark DER ER ALLEREDE KAMP OM METALLERNE HER OG NU Antal faglærte der forlader arbejdsmarkedet hvert år: 4.000 Antal unge faglærte der træder ind på arbejdsmarkedet hvert år: 2.500 Nogle vil tænke, at det er 2030 – altså om 15 år. Men det er altså her og nu. Som I kan se her, så forsvinder der hvert år 4.000 faglærte fra det danske arbejdsmarked. De går først og fremmest på pension. Desværre kommer der kun 2.500 unge faglærte ind for at afløse dem. Der er altså et stort gab allerede i dag, hvor virksomhederne ansætter igen. Derfor hører vi allerede i dag om mangel på arbejdskraft. I 2020 vil der mangle 20.000 faglærte alene inden for jern- og metalområdet. [KLIK] I Nordjylland har man regnet sig frem til, at der vil mangle 5.000 faglærte om lidt over 10 år. Problemet vil kun vokse. Og det vil kun blive sværere for virksomhederne at få dansk arbejdskraft. Derfor skal der sættes ind nu. Det har jeg efterhånden sagt mange gange, men det bliver kun mere og mere sandt. Aktuel ledighed blandt Metals medlemmer: 3,9 % (laveste siden jan. 2009) Kilde: AE-rådet og Metals a-kasse.

Adgang til kvalificeret faglært arbejdskraft største udfordring for vækst i Danmark Allerede nu uddanner vi for få faglærte indenfor maritimt anvendte uddannelser Smede: -170 pr. år Industriteknikere: -769 pr. år Skibsmontører: -12 pr. år Automatiktekniker: Risiko Elektronikfagtekniker: Risiko Men kan danske industrivirksomheder rekruttere det nødvendige antal faglærte medarbejdere? De seneste prognoser viser, at vi får et enormt overskud af ufaglærte inden for de næste 15 år. Der vil være et overskud på 85.000 ufaglærte. Deres job forsvinder. Vi uddanner også for mange akademikere i forhold til efterspørgslen. Til gengæld vil vi stå med et kæmpe underskud på faglærte. Virksomhederne vil mange 90.000 faglærte i 2030, hvis ikke vi ændrer uddannelsesmønsteret dramatisk. Med stor mangel på faglærte har virksomheder kun få muligheder: At droppe ordrer At importere arbejdskraft eller at flytte jobbene til udlandet – men her har de samme problem, så det er ikke en let løsning At konkurrere om de gode medarbejdere med højere lønninger. [KLIK] Kilde: Dansk Metal / MI

Adgang til kvalificeret faglært arbejdskraft største udfordring for vækst i Danmark SAMtidig peger branchen selv på stigende behov indenfor de samme uddannelser Hver anden melder om, at der i særligt grad bliver brug for industriteknikere, smede og automatikteknikere 70 pct. mener, at der er behov for mere efteruddannelse på det maritime område Men kan danske industrivirksomheder rekruttere det nødvendige antal faglærte medarbejdere? De seneste prognoser viser, at vi får et enormt overskud af ufaglærte inden for de næste 15 år. Der vil være et overskud på 85.000 ufaglærte. Deres job forsvinder. Vi uddanner også for mange akademikere i forhold til efterspørgslen. Til gengæld vil vi stå med et kæmpe underskud på faglærte. Virksomhederne vil mange 90.000 faglærte i 2030, hvis ikke vi ændrer uddannelsesmønsteret dramatisk. Med stor mangel på faglærte har virksomheder kun få muligheder: At droppe ordrer At importere arbejdskraft eller at flytte jobbene til udlandet – men her har de samme problem, så det er ikke en let løsning At konkurrere om de gode medarbejdere med højere lønninger. [KLIK] Kilde: Oxford Research for Ministeriet for Børn og Undervisning, 2013

FLERE FAGLÆRTE MED STÆRKE, MARITIME KOMPETENCER Så hvad skal vi gøre? FLERE FAGLÆRTE MED STÆRKE, MARITIME KOMPETENCER Flere unge skal søge uddannelserne Vis virkeligheden frem EUX Flere praktikpladser –eksisterende- og nye godkendelser, lærlingekoordinatorer Hvis vi skal have vækst skal vi også have mere og bedre uddannelse. Det handler især om de faglærte – som vi så bliver de en stor mangelvare. Derfor skal vi uddanne flere – og de skal have ordentlige forhold på skolerne. Ikke maskiner som på min tid. Det har regeringen lyttet. Også vigtigt at faglærte uddannelser får bedre image. Vi skal også have flere muligheder for de dygtigste elever. Det skal være attraktivt for de unge. Og så kommer vi til jeres ansvar – til virksomhedernes ansvar. For i sidste ende afhænger det hele af jer og jeres vilje til at uddanne de unge. Det er simpelthen omdrejningspunktet for jeres og vores vækst, at I er med til at uddanne flere faglærte. Her må I og jeres kolleger på banen. Og det er faktisk ret enkelt, hvad der skal ske. 1. Flere praktikpladser For det første skal vi have flere praktikpladser. Det gælder generelt, men det gælder især også på det maritime område. I har set tallene, og de er bekymrende. Det bør I tage konsekvensen af og se at få oprettet de praktikpladser. Det handler ikke alene om ungdomspolitik eller uddannelsespolitik. Det er faktisk også industri- og vækstpolitik. 2. Mere efteruddannelse Der er behov for mere specialisering i form af efteruddannelse. Her skal der helt klart sættes ind, så vi får nogle AMU-pakker, der målrettet den maritime branche. Det kræver samarbejde, så vi får skabt kurser med det helt rigtige indhold. Og så er det igen vigtigt, at virksomhederne selv gør noget, og faktisk sender deres medarbejdere på efteruddannelse. Denne her udfordring SKAL løftes. Der er mange, der skal samarbejde for at det kan lade sig gøre – men jeg vil gerne understrege, at virksomhederne ikke kan sidde på hænderne og vente på, at andre løser udfordringen for dem. Vi skal have flere praktikpladser, og vil skal have flere på efteruddannelse. Og her er virksomhedernes indsats helt afgørende. Når det er sagt, så synes jeg også, man kan konkludere, at det er en rigtig god ide at tage en metaluddannelse. Der er rift om dygtige metalarbejdere – og der bliver kun mere rift om dem i de kommende år. Det betyder også, at der er rigtig god fornuft i at bruge sin ret til efteruddannelse på kurser, der også kan bruges i den maritime sektor.

FLERE FAGLÆRTE MED STÆRKE, MARITIME KOMPETENCER Så hvad skal vi gøre? FLERE FAGLÆRTE MED STÆRKE, MARITIME KOMPETENCER Ikke behov for nye EUD – men mere erhvervsrettet påbygning Mere efteruddannelse – nye pakker Mere opkvalificering af ufaglærte, bl.a. EUV Hvis vi skal have vækst skal vi også have mere og bedre uddannelse. Det handler især om de faglærte – som vi så bliver de en stor mangelvare. Derfor skal vi uddanne flere – og de skal have ordentlige forhold på skolerne. Ikke maskiner som på min tid. Det har regeringen lyttet. Også vigtigt at faglærte uddannelser får bedre image. Vi skal også have flere muligheder for de dygtigste elever. Det skal være attraktivt for de unge. Og så kommer vi til jeres ansvar – til virksomhedernes ansvar. For i sidste ende afhænger det hele af jer og jeres vilje til at uddanne de unge. Det er simpelthen omdrejningspunktet for jeres og vores vækst, at I er med til at uddanne flere faglærte. Her må I og jeres kolleger på banen. Og det er faktisk ret enkelt, hvad der skal ske. 1. Flere praktikpladser For det første skal vi have flere praktikpladser. Det gælder generelt, men det gælder især også på det maritime område. I har set tallene, og de er bekymrende. Det bør I tage konsekvensen af og se at få oprettet de praktikpladser. Det handler ikke alene om ungdomspolitik eller uddannelsespolitik. Det er faktisk også industri- og vækstpolitik. 2. Mere efteruddannelse Der er behov for mere specialisering i form af efteruddannelse. Her skal der helt klart sættes ind, så vi får nogle AMU-pakker, der målrettet den maritime branche. Det kræver samarbejde, så vi får skabt kurser med det helt rigtige indhold. Og så er det igen vigtigt, at virksomhederne selv gør noget, og faktisk sender deres medarbejdere på efteruddannelse. Denne her udfordring SKAL løftes. Der er mange, der skal samarbejde for at det kan lade sig gøre – men jeg vil gerne understrege, at virksomhederne ikke kan sidde på hænderne og vente på, at andre løser udfordringen for dem. Vi skal have flere praktikpladser, og vil skal have flere på efteruddannelse. Og her er virksomhedernes indsats helt afgørende. Når det er sagt, så synes jeg også, man kan konkludere, at det er en rigtig god ide at tage en metaluddannelse. Der er rift om dygtige metalarbejdere – og der bliver kun mere rift om dem i de kommende år. Det betyder også, at der er rigtig god fornuft i at bruge sin ret til efteruddannelse på kurser, der også kan bruges i den maritime sektor.

METALS BUD KRÆVEDE KOMPETENCER HOS DEN MARITIME HÅNDVÆRKER Til sidst… METALS BUD KRÆVEDE KOMPETENCER HOS DEN MARITIME HÅNDVÆRKER Stærk faglighed Skal kunne arbejde på tværs af fag. UV mod certificeringer Sprog – især engelsk Kulturel forståelse Innovativ: Tænke nyt og skabe løsninger En af de ting, vi kan se, vil blive efterspurgt fremover – ikke bare i den maritime sektor – det er det, vi kalder den globale håndværker. Mange opgaver foregår enten i udlandet eller herhjemme i samarbejde med mennesker fra hele verden. Det vil vi kun komme til at se mere af. Den udfordring skal man også kunne løfte som faglært. Det betyder, at man ikke bare skal have sine tekniske kvalifikationer i orden. Man skal også kunne arbejde med teknik på tværs af forskellige discipliner. Man skal kunne sprog. Man skal kunne begå sig i forskellige kulturer. Man skal kunne få ideer og skabe løsninger. Allerede i dag er der langt mellem det traditionelle billede af en smed eller en maskinarbejder og så til virkelighedens verden. Den forskel vil kun blive større. Men har man de her kompetencer – eller sørger man for at få dem – så har man også rigtig gode jobmuligheder. I den maritime sektor og andre steder.

og satser på uddannelse Konklusion: DER ER ET STORT POTENTIALE FOR DET BLÅ DANMARK - hvis vi samarbejder og satser på uddannelse SPØRGSMÅL? Men alt i alt er der et kæmpe potentiale for Det Blå Danmark. Det kræver samarbejde mellem de maritime virksomheder og organisationer – også os på lønmodtagersiden – og med regeringen. Det synes jeg faktisk, vi har formået at skabe i rigtig høj grad. Men nu kræver det også, at der bliver handlet. Og et af de vigtigste steder at sætte ind nu og her – det er faktisk, at virksomhederne får oprettet nogle praktikpladser.