Forurening med ultrafine partikler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Handlingsplan til forbedring af luftkvaliteten i Københavns Lufthavn
Advertisements

Forurening med ultrafine partikler
Støj- og luftforurening i søgaderne
Sundhedsmæssige effekter af partikler
ET SPORTSPSYKOLOGISK PERSPEKTIV BEDST NÅR DET GÆLDER…
FORSTÅ PRISERNE PÅ REJSEKORT Rejsekort DSB – februar 2012.
Case: Roskilde og Køge Sygehuse. -Tavlemøder i Roskilde-Køge og sammenhæng til strategi ved vicedirektør Susanne Friis -Nedbrydning af KPI’er og forbedringsmodellen.
Region Hovedstadens Vækstbarometer Arbejdskraft ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt panel af mere end 800 direktører.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Sportsmedicinsk forberedelse af en toppræstation Læge Morten Storgaard Team Danmark.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
© Ministeriet for Børn og Undervisning, marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for bygge/anlæg og industri i samarbejde med Jan.
Lærervejledning varme. Hvor taber en bygning varme? Ledning gennem bygningskonstruktioner. Afhængig af U værdi. Strålings-tab. Flader mod verdensrummet.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
1 Klimatilpasning på Frederiksberg. 2 Agenda Om Frederiksberg og dens forsyning Klimatilpasning på Frederiksberg Skybrudsplanerne Fremtidens udfordringer.
Pulje til forbedring af kollektiv trafik i yderområder Koordineret kørsel i Danmark Trafikstyrelsens konference 20. november 2012, Chefkonsulent Henrik.
Europæiske muligheder
Samarbejde for trivsel i skolen i Danmark
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
Hvordan kommer vi af med fordomme og stigmatisering? Anne Lindhardt
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
1.08 Test.
Hvorfor resultatløn?.
Forberedelse til eksamen
Lektion 5 Afslutningsmødet
VVS-møde 2012 Aftræk Efter GR-A skal HMN som myndighed forhåndsgodkende vandret aftræk i kæde-, række- og dobbelthuse. Tidligere brug og placering.
SMARTLIBRARY Stig Dahl-Hansen CEO
Udarbejdet af Susanne Jul Petersen og Annette E. Gabrielsen
Indhold Visualiseringer Trafiksikkerhed Støj og Støv Der henvises i øvrigt til strategisk miljøvurdering, Lokalplan samt beslutningssag inklusiv bilag.,
MUDP handlingsplan for december 2017
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
TEMADAGE OM PALLIATION 2018
Til Ikast Nordre Skole og SFO
Statistik, bøder m.m..
Præsentation af Region Syddanmarks ”Hvordan har du det?” – 2017
Køreteknik.
Statistik, bøder m.m..
Borgermøde.
Er KRAM en skam? Signild Vallgårda
Økologi.
Informationer om støj V. Carsten Høeg Maegaard
Varmetillæg Folkepension.
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Velkommen Miljø official kursus 2018.
Knallertens udstyr.
Ledelsesevaluering.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Room for people.
Har ‘vi’ råd til flygtninge?
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Er biogasanlæg en del af problemet eller løsningen på regionalt fosforoverskud? Torkild Birkmose, SEGES.
Indsatser, der virker 20 veje til at bruge mindre antibiotika
Få overblik over naturfaglige læreruddannelsesprofiler
Quiz Uge 2 – mandag.
MUDP handlingsplan for december 2017
Hej 8. klasse… Jeopardy.
- Et eksempel fra Sjællands Universitets Hospital i Køge
Anvendelse af konventionalbod ved projektmangler – hvad er nyt?
AF Mads Korsgaard Poulsen
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Undervisning i det der er anderledes end nu August 2019 via video
Sundhed i Aabenraa Kommune
Præsentationens transcript:

Forurening med ultrafine partikler Kåre Press-Kristensen Civilingeniør, Ph.D., HD(A) Det Økologiske Råd karp@env.dtu.dk

Disposition Generelt om partikler Målinger fra lufthavne (CPH og Aalborg) Målinger fra trafikerede byrum (København) Kommende EU-regulering af ultrafine partikler Spørgsmål

Generelt om partikler Partikler har en diameter under 0,01 mm, svæver i luften og kan derfor indåndes. Totale (PM10): Diameter under 0,01 mm (10 µm) Fine (PM2,5): Diameter under 0,0025 mm (2,5 µm) Ultrafine (PM0,1): Diameter under 0,0001 mm (0,1 µm)

Ultrafine partikler måles i antal Ingen grænseværdier ! Grænseværdier

Ultrafine partikler er farlige Blodpropper, hjertekarsygdomme og tidlig død. Luftvejslidelser: Astma, bronkitis og rygerlunger. Kræft: Særlig lungekræft og blærekræft. Fosterskadelige Sydedage (Mistanke om hjernesygdomme: Parkinson og Alzheimers)

Grænseværdier … tjaaa Kun grænseværdier til store partikler (PM10 og PM2,5) Ingen grænseværdier til de særlig skadelige ultrafine partikler (PM0,1) fra motorudstødning. Fastsat med en tolerancemargin, der er 1.000 gange højere end, hvad der accepteres i drikkevand ! Grænseværdierne opfyldes nu, men luftforureningen forårsager flere tusinde tidlige dødsfald årligt og koster samfundet et to-cifret mia. beløb årligt !

Fire vigtige pointer Ultrafine partikler stammer fra lokale forureninger – udstødning eller andre forbrændingsprocesser. Ultrafine partikler fra trafik er årsag til rigtig mange ganske alvorlige lidelser og sygdomme. Der eksisterer endnu ikke grænseværdier for ultrafine partikler. Vor viden om giftigheden af flypartikler er stærkt begrænset ...

Målinger fra lufthavne

Målepunkter

Gennemsnit over 2 måneder Det er senere fundet samme koncentration på Station Øst og Vest dvs. en koncentration svarende til HCAB. Der ses sammenhæng mellem koncentration af partikler og vindretning dvs. partiklerne stammer fra lufthavnen.

Målinger fordelt på størrelser Ingen grænseværdier ! Grænseværdier Station B4 = Forpladsen

Målte partikelstørrelser Ingen grænseværdier !

Målinger over dagen

Personmålinger Dato Start Slut Længde Gennemsnit Max 30 min Beskrivelse 08-12-2010 09:08 10:33 01:25 68.300 91100 Checksted Øst + forplads 21-01-2011 10:55 14:24 03:29 40.400 75.000  Bagageportør 24-01-2011 Målinger landside og i terminalerne (ingen logfil) 25-01-2011 08:00 13:46 05:46 52.500 120.800  Håndværker på forplads 27-01-2011 82.800 140.200 02-02-2011 06:55 15:13 08:18 104.100 04-02-2011 10:29 14:42 04:13 32.400 55.500 10-02-2011 07:23 13:03 05:40 40.000 83.900  Dagrenovationsbil 11-02-2011 10:23 15:30 05:07 8.900 29.200  Måling ved lufthavnshegn i Syd 15-02-2011 06:57 12:59 06:02 95.000 213.900 16-02-2011 13:29 06:34 82.000 220.000 18-02-2011 21:29 07:05 6.000 27.700 Bagagehal, Bagageportør 22-02-2011 09:24 14:00 04:36 94.300 Autoværksted, CPH 25-02-2011 08:42 12:11 27.900 81.000 Brandstation Vest og Øst

Resultater fra kortlægning Bagageportør Flytaxi Brændt brød i pauserum Fly ankomst Loader arbejder Loader startes Fly startes og ankomst 15

Generelt mange og høje UFP. Handling på finger A, B og C Resultater fra kortlægning Bagageportør Handling på A6, ingen direkte kilder GPU Loader Flytaxi Rygerum Generelt mange og høje UFP. Handling på finger A, B og C 16

En ”handling” i Aalborg Gennemsnit: 161.980 partikler/cm3

Et lille regnestykke … Hvis en bagageportør i gennemsnit udsættes for luft med 100.000 ultrafine partikler/cm3 ... Tæt bytrafik indeholder til sammenligning 40-50.000 partikler pr. cm3 ... Og der indåndes ca. 0,5 liter luft pr. åndedræt dvs. 50 mio. partikler pr. åndedræt. Dette sker 15 gange pr. minut (alm.v fysisk aktivitet) dvs. 750 mio. partikler pr. minut eller 45 mia. partikler pr. time. Vi har begrænset viden om skadevirkningerne ... Men dette er næppe sundt !

Kilder til luftforureningen Kombination af Flymotorer, APU og maskiner.

Målinger fra vejtrafik

Baggrund Der dør ca. 500 københavnere for tidligt hvert år af trafikkens luftforurening – 10 omkommer i ulykker. Tusinder af bronkitistilfælde og titusinder af astma-anfald skyldes trafikkens luftforurening. En række af disse sundhedseffekter rammer også borgerne de der arbejder meget i tæt trafik. Særlig ultrafine dieselpartikler anses for farlige.

Målinger fra Søgaderne Forureningen med ultrafine partikler er meget høj. Trafikanter eksponeres for høje koncentrationer af sundhedsskadelig luftforurening.

Målinger i lejligheder

Hvad når vinduet åbnes …

Hvad gør politikerne …

Løsninger Ambitiøse miljøzoner Trafikbegrænsninger Andre motorkøretøjer Motion – hold dig sund Adfærd – sluk motoren Pres politikerne

Kommende EU-regulering En meget langsigtet proces. Ikke ved revision af Luftkvalitetsdirektivet i 2013. Men … EU’s direktiver er minimumsdirektiver ! Der kan jo sagtens laves målinger af ultrafine partikler selv om der ikke er grænseværdier. Forureningen kan sagtens begrænses selv om der ikke eksisterer grænseværdier.

Tak for opmærksomheden !