Medvirken ved lægemiddelbrug

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Advertisements

Hjerte-kar sygdomme Det SYGE hjerte.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hvad er et rationelt brug af benzodiazepiner
Idræt - også for sindslidende
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom).  Film  Dias  Spørgsmål og svar  Opgaver  Varighed: 1 time.
Pårørendeundervisning – I Psykoedukation til patienter med skizofreni
Behandling Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Specialeansvarlig overlæge
Aftrapning af benzodiazepiner og cyklopyroloner
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Træning - Patching forberedelse
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Psykoedukation for patienter med depression
Den forpinte patient Jens Børglum, lektor, overlæge, ph.d.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Sund livsstil Regelmæssige mættende måltider (gerne 4-6 måltider) Kost som indeholder frugt og grønt Kost med rigt indhold af fuldkorn og.
Ældre kontra unge Ældre over unge Atypiske sygdomsmanifestationer
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Blodfortyndende medicin i for høj dosis Medicineringsfejl
Smertebehandling.
Tilstødende sygdomme og stress
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Patient får ordineret tidobbelt dosis af sin medicin En faktor 10 fejl.
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Psykoedukation til patienter mes bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Godt at vide om antidepressiva Medicinen begynder at virke.
Smertestillende medicin Særlige forhold og gode råd
Psykiatriens kronikere
Smerter og medicin mod smerter
Psykofarmaka I Antipsykotika og medicin mod søvnløshed og angst
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Pårørendeseminar Hvad er …. Angst & OCD ? Aulum Fritidscenter Lørdag d. 9. oktober 2010 Bjarne Yde Psykiatriskole Vest.
Alderdommen Den normale aldring.
Rationel smertebehandling
Stress En folkesygdom?.
Medvirken ved lægemiddelbrug
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende
Lægedage Velkommen til Lægedage Hvad kan jeg gøre for min kroniske smerteramte patient? Gitte Handberg og Bo Hansen.
Psykofarmaka Psykiatrisk farmakologi kapitel 28 samt kopieret vedlagte materiale.
Patientundervisning 5. Session Bipolar lidelse Behandlingsformer – og medicinsk behandling.
 Jesper Snitgaard, SSP Konsulent  Bo Skov Jensen, Gadeplan Rusmiddelkursus ved SSP Køge.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 3 – Medikamentel behandling af skizofreni Undervisere:
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende 4. Session – Compliance og gruppearbejde Undervisere:
Læringssæt om temarapporten: Behandling med insulin - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag Behandling med insulin.
Udvikling ”pakkeforløb” i Psykiatrien i Region Nordjylland med udgangspunkt i koncept for kræftpakker.
Velkommen til Tværfaglig Smertecenter - TSC Introduktionsmøde.
Brug af antipsykotika ved demens er kriminaliseret
Dosispakket medicin i Danmark
Farmakologi og medicinhåndtering 1608
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Pleje og observation af den nyopererede patient
KRONISK NON MALIGN SMERTE
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren. INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren.
Demens set fra Geronto- /Neuropsykiatrisk Ambulatoriums perspektiv
Medicinoverforbrugshovedpine ”Når hovedpinepiller giver hovedpine”
Behandling Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose TEMAETS FORMÅL: At deltagerne får viden om forskellige behandlingselementer.
Demens Demens.
Psykofarmaka Bivirkninger
Rundt om afhængighedsskabende medicin i praksis
Risikovurdering af forflytning
Medvirken ved lægemiddelbrug i omsorgsarbejdet
Transport og Byggestyrelsen Afrusning af smertepatienter
Når rusmidlerne sætter kursen
Præsentationens transcript:

Medvirken ved lægemiddelbrug Velkommen Medvirken ved lægemiddelbrug i Omsorgsarbejdet Dag 3

Program Dag 3 Velkommen Opsamling på i går. Hovedgruppe N centralnervesystemet Smertetilstande samt lægemidler til smertebehandling PN medicin Dispensering Administration af medicin/ lovgivning Scor dig selv Evaluering og Tak for denne gang

Centralnervesystemet gruppe N Psykofarmika Behandling af psykiske lidelser Antipsykotika (skizofreni, skizotypi, psykose, delir) 1. Generation Eks; Truxal, Trilafon, Cisordinol, Serenase 2. Generation Eks; Risperdal, Abilify, Zyprexa, Seroquel, Leponex Antidepressiv (depressive tilstande) MAO-hæmmer Eks; Marplan Tricykliske. Eks; Anafranil NaSSa. Eks; Mirtazapin NARI. Eks; Edronax SSRI. Eks; Cipramil, Fontex, Zoloft SNRI. Eks; Efexor, Cymbalta Lithiumsalte (bipolar affektiv lidelse) Eks; Litarex , Litiumkarbonat

Centralnervesystemet gruppe N Analgetika smertestillende Opioider (virker på opioidreceptor) Stærke. Eks; Metadon, Oxynorm, Ketogan, Temgesic, Morfin Svage. Eks; Kodein, Dolol Non-opioider Acetylsalicylsyre. Eks; Magnyl, Aspirin, Treo Paracetamol. Eks; Pamol, Panodil, Pinex

Centralnervesystemet gruppe N Anxiolytika angstdæmpende Benzodiazepin. Eks; Stesolid, Nitrazepam, Rivotril, Alopam Azapironer. Eks; Buspar Derudover kan antidepressiva, antipsykotika og betablokkere også anvendes ved angsttilstande. Hypnotika (sovemidler) Benzodiazepin. Eks; Nitrazepam, Pronoctan Benzodiazapin lign. stof. Eks; Imozop, Zolpidem, Stilnoct Antiparkinsonmidler (rysten, stivhed, balanceproblemer) Inddeles i flere undergrupper. Eks; Akineton, Lysantin

Bivirkninger ved antipsykotika Neurologiske Parkisonisme: muskelstivhed, rysten i hvile, slæbende skridt, mimikfattig. Akinesi: reduceret motorik Ataksi: manglende muskelkoordination Dystoni: kramper, muskelspænding Tardive dyskinesier: Smasken og stikker tungen frem, ufrivillige bevægelser i ansigtsmuskulatur. Blokade af dopaminreceptor, påvirker hjernen = bivirkning For at indsætte bullet brug Increase Indent knappen

Neurotransmittorer

Bivirkninger ved antipsykotika Autonome Svimmelhed Obstipation Hjertebanken (takykardi) Vægtøgning Mundtørhed Synsforstyrrelser (Akkommodationsbesvær) Træthed Sløvhed

Kaffe

De mest almindelige lægemidlers virkning og bivirkning Del jer i grupper af 5 personer Tag udgangspunkt i jeres medbragte medicinskemaer Drøft hvilke af lægemidlerne I har kendskab til fra jeres eget arbejde - Er der nogle som I alle sammen har på jeres medicinskemaer? - Er der virkninger eller bivirkninger ved dem, som I ikke havde regnet med? Hvis der er lægemidler I ikke kender, så undersøg dem sammen - Hvilken virkning har de? - Og hvad betyder den terapeutiske gruppe? Hvad skal I være opmærksomme på af bivirkninger?

Følgende forhold er i spil i forbindelse med smerte: Smerter Smerte er en personlig individuel og ubehagelig oplevelse og det er vanskeligt at vurdere andre menneskers smerte. Følgende forhold er i spil i forbindelse med smerte: Fysiske Følelsesmæssige Fornuftsmæssige Sociale Kulturelle

Smertetilstande Akutte smerter – pludselig opstået smerte pga f.eks knoglebrud beskadiget væv efter operation el organsmerter. Symptomer fra kroppen: Øget puls og blodtryk Hurtigere vejrtrækning Hudforandring – bleg – klamsvedende Mundtørhed Pupillerne bliver større Evt. kvalme/opkast Kroppens reflekser fjerner personen fra årsagen til skaden (hånden væk fra brændeovn)

Smertetilstande Kroniske smerter: smerter der over længere tid og som præger personens hverdagsliv og livskvalitet. Kroppen vil efter lang tids smertepåvirkning gradvist tilpasse sig, og der vil således ikke være forhøjet puls/blodtryk etc. Cancersmerter: ikke alle cancer patienter får smerter - de er komplekse fordi flere typer smerter kan være i spil på samme tid: Vævsskade ved f.eks metastaser Nerveskade Behandlingsskader Almentilstand – hovedpine – mavesyre – myoser En psykisk belastning og angst for fremtid kan være med til at øge borgerens oplevelse af fysiske smerter.

Det er altid den enkelte selv der ved hvor ondt det gør Smerter Det er altid den enkelte selv der ved hvor ondt det gør VAS: på en skala fra 0- 10 hvor 0 er ingen smerter og 10 er det allerværste.

Smertebehandling Smertetilstande Nociceptive, somatiske (knogler, led, muskler, slimhinder) Smerter fra disse områder er ofte vellokaliseret. Ved vævsskade medfører den inflammatorisk betingede perifere sensibilisering ofte en bevægelsesudløst smerte Nociceptive, viscerale (organrelaterede) Smerterne beskrives i mere diffuse vendinger, og der er ofte meddelte smerter til andre og mere fjerne regioner af kroppen, fx hjertesmerter til venstre arm eller galdesmerter til højre skulderblad Neuropatiske (nervevæv) Smerter udgår fra centralt og perifert nervevæv som følge af skade eller sygdom, er generelt underdiagnosticerede og vil ofte beskrives som sviende, stikkende, brændende, evt. jagende eller som elektriske stød

Smertebehandling Lægemidler Non-opioide analgetika: Paracetamol NSAID (Ibuprofen) Svagt virkende opioider: Dolol (Tramadol) Kodein Stærkt virkende opioider: Morfin Norspan

Smertebehandling Lægemidler Øvelse Del jer i 3 grupper 1 gruppe: Akut smerte/ Paracetamol, Magnyl 1 gruppe: Kronisk smerte/ Dolol, Kodein 1 gruppe: Cancersmerte/ Morfin, Norspan Hver gruppe søger viden om deres to lægemidler og redegør kort for observationer, interaktioner bivirkninger etc.

Smertebehandling Lægemidler Øvelse Del jer i grupper af 3 personer I skal nu hver især søge sammen med 2 andre fra de andre grupper, således at I er 1 fra hver gruppe. Del jeres viden med hinanden, således at alle skemaer bliver udfyldt Spørg gerne ind til den nye viden, - det er vigtigt at I kan tage denne viden med jer 

Frokost

PN medicin – hvad er det? Og hvad skal vi være opmærksomme på? DOKUMENTER! "Pro necessitate" Typisk smertestillende eller beroligende medicin Medicinen SKAL være anført på medicinkortet Årsag SKAL være anført på medicinkort SKAL være doseret af en person med kompetence til medicindosering Gives KUN i samarbejde med samarbejdspartner med medicinkompetence - med mindre DU har den  Er en hovedpine, altid en hovedpine? Er du sikker på pillen? Hvornår? Hvor mange?

Administration af medicin Lovgivning Det er dit ansvar at give den rigtige bruger den rigtige medicin på det rigtige tidspunkt og på den rigtige måde Medicinen er lægeordineret, og du skal følge lægens ordination – og må ikke ændre i ordinationen uden aftale med en læge Er medicinen i dosisæske eller i dosispose, skal du tjekke, at antallet af piller svarer til medicinskemaet Du skal tjekke med medicinskemaet, på hvilken måde, brugeren skal indtage sin medicin Der skal stå navn, cpr nr., dosering på alle de præparater brugeren får Opmåler du selv medicin, er du ansvarlig for at dosis er korrekt, at det er det rigtige præparat og i den rigtige form Du bør undgå at berøre medicinen direkte - brug handsker

Dispensering Dosispakket Doseringsæske

Administration af medicin Lovgivning Hvis du bliver i tvivl? Rådfør dig med en uddannet kollega, din leder, en læge eller lægevagten: Hvis du kommer i tvivl, om det er den korrekte medicin til den rette bruger Hvis du konstaterer, at der er for meget medicin i forhold til hvad lægen har ordineret Hvis du konstaterer, at der er for lidt medicin i forhold til hvad lægen har ordineret Hvis du konstaterer, at der er forkert medicin i forhold til hvad lægen har ordineret Hvis du glemmer at give medicin Hvis du har givet forkert medicin, f.eks. for meget, for lidt eller på et forkert tidspunkt Hvis en borger selv har taget forkert medicin

Scor dig selv

Ikke relevant for jobfunktionen Kan inspirere og oplære andre SCOR DIG SELV Kompetenceprofil / Medvirken ved lægemiddelbrug i omsorgsarbejdet Jeg har kendskab til gældende lovgivning og lokale instrukser på området. Ikke relevant for jobfunktionen Er på bar bund Er usikker Er på vej Rimelig sikker Sikker Kan inspirere og oplære andre Jeg har kendskab til de almindeligst forekommende lægemidlers virkning og bivirkninger Jeg kan medvirke ved administration af borgernes brug af medicin Jeg har kendskab til brugen af PN medicin og hvad jeg skal være opmærksom på Jeg kan søge oplysninger om medicin i lægemiddelkatalog og på nettet Jeg kan videregive relevante informationer og observationer til tværfaglige samarbejdspartnere Jeg kan observere og reagere hensigtsmæssigt på afvigelser fra borgerens normale fysiske og psykiske funktioner og adfærd i relation til borgerens brug af lægemidler Jeg kender til medicinens vej rundt i kroppen

Medvirken ved lægemiddelbrug i omsorgsarbejdet Mål for AMU kursus 47258 Medvirken ved lægemiddelbrug i omsorgsarbejdet Deltageren kan medvirke ved administration af borgerens brug af medicin og inddrage borgeren i medicineringen med udgangspunkt i borgerens ressourcer.   På baggrund af kendskab til de almindeligst forekommende lægemidlers virkning og bivirkninger kan deltageren observere og reagere hensigtsmæssigt på afvigelser fra borgerens normale fysiske og psykiske funktioner og adfærd i relation til borgerens brug af lægemidler. Deltageren kan videregive relevante informationer og observationer til tværfaglige samarbejdspartnere samt udføre sit arbejde ud fra kendskab til gældende lovgivning og lokale instrukser på området.

Mål for Modul 1 Du kan medvirke ved administration af borgerens brug af medicin Du kan observere og reagere hensigtsmæssigt på afvigelser fra borgerens normale fysiske og psykiske funktioner og adfærd i relation til borgerens brug af lægemidler Du kan videregive relevante informationer og observationer til tværfaglige samarbejdspartnere Du har kendskab til de almindeligst forekommende lægemidlers virkning og bivirkninger

Tak for denne gang