Finanslovsforslag Omprioriteringsbidrag  Omprioriteringsbidraget, som blev indført i FL16, har som konsekvens, at skolerne blev reduceret 2 %

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Advertisements

Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Det Danske Voksen- og Efteruddannelsesystem VOKSEN PÆDAGOGISK CENTER
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Hvor bevæger det danske erhvervsuddannelsessystem sig hen? Oktober 2013.
Hvordan påvirker VEU rådets arbejde et AMU og VEU under forandring? BAI konference 18/
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler Status Oktober 2015.
Pressechef Dorte Skovgaard Wihre Danske Erhvervsskoler Den politiske opmærksomhed på erhvervsskolerne EUC Nordvest 11. maj 2016.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Per Hansen Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling Lars KunovDanske Erhvervsskoler Fremtidens institutionslandskab: Skal vi giftes eller bare.
UU 10. maj Program Årets ansøgningsrunde Årets udfordringer Kommende initiativer.
Disse slides er beregnet på erhvervsgymnasier. FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Voksenlærlingordningen. Hvorfor en voksenlærlingeordning?  Voksenlærlingeordningen startede i 1997 for at modvirke de begyndende balanceproblemer på.
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler Erhvervsskolerne September 2015.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Xclass. 10. klasse-centret i Slagelse, Willemoesvej 2 b, 4200 Slagelse, tlf ,
Foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Store nedskæringer på gymnasieområdet
Forældre-information
BAI konference 2016 Velkommen Konferencens temaer Hyggesnak
Nyt fra Efterskoleforeningen
FINANSIERING LEDELSE (BESTYRELSE OG FORSTANDER)
Finanslovsforslag 2017.
Forebyggelse af rekrutteringsudfordringer
3 partsaftaler Forebyggelse af rekrutteringsudfordringer
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Forhandlingsfællesskabet
Forhandlingsfællesskabet
Store nedskæringer på gymnasieområdet
OK18 Det kommunale og regionale forlig
Årsmøde
OK-18 Forlig - RLTN Forhandlingsfællesskabet.
Foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Tilmelding til uddannelse 2018
Opsøgende VEU.
Store nedskæringer på gymnasieområdet
Store nedskæringer på gymnasieområdet
Store nedskæringer på gymnasieområdet
Opsøgende VEU.
Organisering af praktikpladsarbejdet
Oplæg v/temadage om praksisnær praktikpladsformidling d. 28
Ambition: Flere skal vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse.
Foreløbig tidsplan for implementering af EUD-aftalen
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Reformer af erhvervsuddannelserne i et historisk perspektiv
Årsmøde
Præsentationens transcript:

Finanslovsforslag 2017

2 Omprioriteringsbidrag  Omprioriteringsbidraget, som blev indført i FL16, har som konsekvens, at skolerne blev reduceret 2 % på alle taxametre i 2017 – og dermed i alt knap 4 % i forhold  I FL16 fremgik at omprioriteringsbidraget skulle fortsætte til og med 2019 – med en samlet besparelse på knap 8 %.  Omprioriteringsbidraget forlænges – så det også betyder en 2 % reduktion af alle takster og tilskud i 2020 – altså i alt knap 10 % i forhold til 2015 Omprioriteringsbidraget rammer også alle øvrige tilskud, dvs. grundtilskud, udkantstilskud, socialt taxameter m.fl. Væsentligste ændringer i FFL17

3 Omprioriterings- bidrag Væsentligste ændringer i FFL17

4 Omprioriterings- bidrag

5 Væsentligste ændringer i FFL17 Omprioriterings- bidrag

6 Øvrige ændringer  Der er indarbejdet ”effektiviseringer” (dvs. besparelser på taxametre) som konsekvens af de statslige indkøbsfaser på i alt 39 mio. kr.*  Taxameterforhøjelse på HHX  Udskydelse af tælledagen på HHX og HTX fra dag 20 til dag 60 - uden kompensation i takster  Udskydelse af tælledagen vedr. 28-loftet på HHX og HTX fra dag 20 til dag 60 – med en takstreduktion på 0,1 % på undervisningstaxametret  Mulighed for at udbyde IGU *Besparelsen er indregnet i taksterne Væsentligste ændringer i FFL17

7 Forhold der forventes indført i ÆFL2017  Forlængelse af kvalitetspuljen til EUD i 2017 med 150 mio. kr.  Indkøbsfase 11 er på vej, men den samlede besparelse kendes ikke endnu og er derfor ikke indarbejdet i FFL17  Bidrag til Barselsfonden omlægges og reguleres  Tilbagerulning af forhøjelsen af deltagerbetaling på visse AMU-kurser.  En takstforhøjelse på realkompetencevurdering i forbindelse med EUV Væsentligste ændringer i FFL17

3 partsaftalen Hovedelementerne i aftalen for eud-området er: Fordelsuddannelser (bonus på max kr. pr praktikpladselev.) Dimensionering af de uddannelser, der bl.a. har høj arbejdsløshed Dimensionering uden kvote gælder for 11 uddannelser Dimensionering med kvote gælder for uddannelser Styrkede økonomiske incitamenter til at oprette praktikpladser

3 partsaftalen Merbidrag (pr. elev) til de virksomheder, der ikke opfylder deres uddannelsesratio. Højere lønrefusion, når man har sine elever på skole Kravene til eleverne de såkaldte (EMMA-kriterierne) præciseres. Praktikcentres mulighed for at producere varer og tjenesteydelser klargøres. It-understøttelse af praktikpladsformidlingen. Det praktikpladsopsøgende arbejde styrkes

3 partsaftalen Afbureaukratisering af praktikpladsområdet. Udskolingen styrkes med henblik på at styrke de unges uddannelsesvalg. Regeringen vil i Finansloven for 2017 søge Folketingets opbakning til, at puljen på 150 millioner kroner til et kvalitetsløft af erhvervsuddannelserne fastholdes i 2017

3 partsaftalen Forebyggelse af rekrutteringsudfordringer: Styrket overvågning af arbejdsmarkedet Et mere fleksibelt uddannelsesløft Bedre muligheder for ledige faglærtes adgang til voksenlærlingeordningen Mere fleksibel ordning med seks ugers jobrettet uddannelse Erfaringsopsamling fra udvalgte opkvalificeringsforløb

3 partsaftalen Voksen- og efteruddannelse: Fremtidens VEU der nedsættes en ekspertgruppe som skal afrapportere ved udgangen af maj 2017 AMU-udbudsrunde udsættes ”Friinstitutionsforsøg” Her og nu Kurser inden for fælleskataloget, tilbagerulning af forhøjet deltagerbetaling. Realkompetencevurdering, takstforhøjelse på 10 % Efteruddannelse.dk, etablering af hotline som hjælp til tilmelding. Digital læring, mulighed for VEU-godtgørelse, hvis kursisten er tilstede 25 % Taksteftersyn af AMU skal gennemføres inden udgangen af 2016

Gymnasiereformen Strammere adgangsregler. Bedre og kortere grundforløb. Afsluttes tidligst ved efterårsferien og senest 1. uge i november. Ligeværdige uddannelser og målrettede profiler Fælle lovgivning Fokuserede studieretninger Nye regler for fagsammensætning der skal styrke sammenhængen til de videregående uddannelser. 400 mio. til efteruddannelse Erhvervsrettet HF

Indsatser på E-GYM Synliggørelse af de erhvervsgymnasiale uddannelser gennem DM i Teknologi og Erhvervscase Samarbejder med andre organisationer fx Astra om synliggøres af primært htx Guide til bestyrelserne om, hvordan de bedst kan understøtte de erhvervsgymnasiale uddannelser lokalt. HF på erhvervsskolerne

Status EUD Udbudsrunden snart slut Søgning stort set uændret Optag (meget) lille stigning Elever 18+ udebliver og dem der kommer falder fra For mange EUX ordninger 150 mio. til udstyr

Hvordan får vi flere på EUD 3 part (praktikpladser og samarbejde folkeskolen) Gymnasiereform (adgangskrav og sværere studieretninger) 10. klasse EUD 10, 20/20, Driftsaftaler Forkurser til GF2 HF på erhvervsskolerne Den Digitale Erhvervsskole 2.0 ??

Tak for ordet