SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Læringsstile og lektier
Almen studieforberedelse
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
(almene målsætninger)
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Kender du det? Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?
Karl Henrik Flyums model
5-punktstekst Om at skabe sammenhæng i sin tekst En del af FGs Skrivemetro.
Vt-9 kursus program 2. møde
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Problemer eller udfordringer.
Projektvejledning på performance-design
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Skrivekursus 1.e ..
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 2: Afsnit.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Dansk & Skriftlighed Formelt –og uformelt skriftsprog Processkrivning Sproglig variation.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Den gode præsentation … med PowerPoint, SMARTboard eller lignende.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
SRO SKRIV!.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Sso SKRIV!.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Oprettelse Af Dreamviewer Site.
Den analyserende Artikel
SSO - Større skriftlig opgave
1. Trin – Problemstilling
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Flyums 5-afsnitsmetode
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Karl Henrik Flyums model
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast

Fase 1: Idéudvikling og fokus Trin 1: hurtigskrivning Trin 2: hovedbudskab i en sætning Trin 3: omformuler sætningen til et spørgsmål Trin 4: formuler alternative spørgsmål Trin 5: diskuter/vurder de alternative spørgsmål Trin 6: vælg et af de alternative spørgsmål Trin 7: forklar og begrund valget

Fase 2: At skrive udkast 5 afsnitsmetoden –Arbejdsmåde som sikrer, at man altid kan komme i gang med at skrive –På en god dag, hvor man har lidt for mange gode idéer, hjælper den til at begrænse og strukturere –På en dårlig dag, hvor man er uinspireret, og der er idétørke, hjælper metoden med at dele skriveprocessen ind i små dele, så man alligevel får skrevet et brugbart udkast –Hjælper til at arbejde med struktur og sammenhæng i tekster. En tekst med en begyndelse, en midte og en afslutning. Og hvor der er en rød tråd, som læseren kan følge hele vejen

Fase 2: 1. trin Lav en mindmap med dit spørgsmål i midten –Tag evt. udgangspunkt i hurtigskrivningen fra sidste lektion –Du skal skrive i stikord (ikke i sætninger) –Det er vigtigt, at der kommer mange forskellige ’grene’ ud fra midten –Det er vigtigt, at hver ’gren’ ikke får lov at stå alene, men bliver udbygget med en række underpunkter i flere led –Mindmap er forskellig fra brainstorming. Man forsøger at strukturere idéer ved at skabe sammenhæng mellem dem

Mindmap

Fase 2: 1. trin Fra mindmap til disposition Når du er færdig med dit mindmap skal du vælge det område (den gren), der er mest kød på – og gerne noget, der har en vis sammenhæng På den måde sikrer du et fokus for din tekst Opstil grenene i en rækkefølge, som giver mening Forsøg derpå at strukturere idéerne på grenene, så der er en logisk rækkefølge i underpunkterne. Nogle idéer skal måske udelades…

Fase 2: 1. trin Opstil dit mindmap som en disposition. Hvis du fx vil skrive om stress, kunne det se således ud: 1.Causes 1.Exams 2.Relationships 3.… 2.Effects 1.Anxious 2.Insomnia 3.…. 3.Solutions 1.Exercise 2.Relaxation 3.…

Fase 2: 2. trin Skriv en sætning ud fra hver af de 3 stikord, som er på det øverste niveau i din disposition, så du i alt skriver 3 sætninger. Dette kaldes emnesætninger Disse 3 sætninger skal blive til 3 afsnit, som skal udgøre hoveddelen af din tekst For at skabe en vis sammenhæng, så prøv at bygge dine sætninger op efter en af modellerne på næste side. Vælg den model, der passer bedst på dine stikord og dit spørgsmål

Fase 2: 2. trin For det første…for det andet…for det tredje Det er vigtigt at…men endnu vigtigere…og aller vigtigst På den ene side…på den anden…alt i alt Nogen vil mene…andre vil mene…fælles er alligevel Nogen vil mene…andre vil mene…vigtigst er alligevel Før…nu…herefter Nu…herefter…til syvende og sidst Hvis ikke du kan finde en, der passer, så lav selv en tilsvarende model, hvor de tre sætninger bliver kædet sammen

Fase 2: 3. trin Nu skal du skrive yderligere to sætninger, som skal danne ramme om hoveddelen. Du skal skrive en passende indledningssætning og en passende afslutningssætning Indledningssætningen skal –gøre emnet nærværende for læseren –i en eller anden form anvende spørgsmålet, som danner udgangspunkt for din tekst. Afslutningssætningen skal –relatere sig til indledningssætningen –afrunde/samle op/konkludere/svare på spørgsmålet –appellere til læseren

Fase 2: 4. trin Nu skal hver af de 5 sætninger udvides til et afsnit ved at forklare lidt nærmere, hvad du mener med de enkelte sætninger –Prøv om du kan følge tankegangen fra din disposition –Du kan evt. hente hjælp hos en klassekammerat ved at have en at forklare til, og som kan stille spørgsmål til dig –Hvis du er alene, kan du (mentalt) tale med dig selv og selv stille spørgsmål som ”hvorfor det?” og ”hvad mener du?” eller ”kan du ikke uddybe det du siger der?” –Måske kan det hjælpe at kigge tilbage på din mindmap Hvert afsnit skal minimum bestå af 5-7 sætninger, men gerne flere Indledning og afslutning må gerne være lidt kortere. 3-4 sætninger fx

Til næste gang… Du skal have skrevet et udkast til din tekst – alle 5 afsnit – til næste lektion