Risikovurderinger i jernbanesystemet Konference om sikkerhed og interoperabilitet den 7. oktober 2008, Axelborg, København Workshop II: 5. Risikovurderinger.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Implementering Kvalitetsmodel på socialområdet v. socialchef Charlotte Josefsen.
Advertisements

3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
FN-konvention, direktiver og standarder
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
DEN INNOVATIVE ARBEJDSMILJØPOLITIK OG ARBEJDSMILJØINDSATS
Risikohåndtering af norovirus
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
”Social dumping” indenfor luftfart Keld Ludvigsen Vicedirektør SOLA Konferencen 2014.
Implementering af krav i Hygiejneforordningen i DLG
Quality Management Systems
Hvilke krav stiller Foderhygiejneforordningen til din virksomhed. v
18. NOVEMBER 2014 TRAFIKSTYRELSENS SIKKERHEDSKONFERENCE CSM assessment på mindre projekter Arvid Schjeldrup-Andersen, Railways and Metro, CSM.
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
Mari Ruuhi Helle Viltoft Hans Christian Wolter 4. Jernbanepakke teknisk søjle 18. november 2014 Ny europæisk lovgivning.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Rigsrevisionens nationale konference 5. november 2015 Statsrevisorernes forventninger til revision af økonomistyring og digitalisering Peder Larsen, formand.
Fokus på revision af økonomistyring og digitalisering.
Ibrugtagningstilladelse til rullende materiel Workshop 7. oktober 2008 Katrine Frellsen Thomas Gram Rasmussen Bo Blom Westergren – Velkommen – Introduktion.
Sikkerhedsmyndigheden og de mange aktører Trafikstyrelsens sikkerhedskonference 18. november 2014.
Risikovurdering af ændringer i drift og organisation ­Sikkerhedskonference 2014.
20151 Europæisk ret og barnets bedste Barnets bedste som flydende betegner.
Fælles Indberetningsløsning - Stofmisbrugsdatabasen Informationsmøder d. 14., 15. og 17. juni 2011 Århus, Odense og København Klaus Otto Hansen, Servicestyrelsen.
Sikkerhedskonference 2012 ­Signifikansvurdering: Hvad skal man gøre - og hvad skal man ikke gøre? Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Hvad brygger de på i Bruxelles – ud over øl? Effektive strategier mod piratkopiering på internettet Nicky Valbjørn Trebbien, Kulturministeriet Indsæt nyt.
Webinar om opfyldelsen af persondataforordningen
DATATILSYNENES ROLLE OG OPGAVER
Dialogforum - Engrosmodel
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Biodiversitet er jordens naturlige kapital
FORMÅL.
Gennemgang af Pensionsberegningsløsning i Winformatik 3. december 2015
Sikkerhedskonference 2008
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Privatbanerne og interoperabilitet
Programklasser for bladhus
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
Kan EU gøres demokratisk?
Vælgerne og EU Parlamentarisk kontrol med EU
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 10
Affald i boligorganisationer v. Miljøchef Pia Vendelholt Christensen
Höstmöte i Stockholm dag 2 den 21. oktober 2009
Baseline.
Persondata-forordningen
Model for scoring og prioritering af digitaliseringsprojekter
Er 25-timers reglen i strid med EU-retten?
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
23. og 24. april 2018 Banedanmark, Kvalitet & Sikkerhed
Baggrund..
Ændringsforslag til markblokke
Ændring af EU’s registerforordning
Persondataforordningen
Hvad skal der ske nu på vores bibliotek? Lokalt oplæg
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Rigsrevisionens Nationale Konference
Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Rolle og arbejdsområder
Ændring af IR M&R Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Selvforvaltning af trafikale og tekniske sikkerhedsregler
Kommunikere dårlige nyheder
Ny fælles landbrugspolitik i EU efter 2020
Fremtidens mål for SAB 23/5 – 2018 Formål med mødet: At sammensætte en styregruppe, der kan træffe overordnede beslutninger samt varetage SAB’s samlede.
Kulturproces step 1 Før måling Efter måling
Dynamiske effekter af skatter og offentlige udgifter
Møde i projektforum den 23. oktober 2013
Adresseprogrammet - styregruppemøde
INSPIRE informationsmøde 1. marts 2019
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Risikovurderinger i jernbanesystemet Konference om sikkerhed og interoperabilitet den 7. oktober 2008, Axelborg, København Workshop II: 5. Risikovurderinger – branchens holdning og fælleseuropæiske regler Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt

2 Program ­Implementering af CSM i det danske jernbanesystem ­Væsentlige opgaver i risikovurderinger ­Debat om risikovurderinger ­Afslutning

3 CSM risikovurdering – processen i EU Dec Forslag til første udgave af CSM Nov – 2008Afstemning om CSM Primo – 2009Forordning ” En forordning er almengyldig. Den er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.” Kilde

4 CSM – risikovurdering grænseflader CSM risikovurdering Godkendelse infrastruktur Godkendelse Rullende materiel Sikkerhedsmål Sikkerhedsledelses System SikkerhedsindikatorerCross-acceptance Daglig sikkerhedsledelse Risiko styring Hazard record Sikkerhedscertifikat Sikkerhedsgodkendelse

5 CSM 1 juli 2010 ­Nationale sikkerhedsregler skal være tilpasset kravene i CSM ­Væsentlige ændringer vedrørende rullende materiel ­TSI stiller krav om risikovurdering 1 januar 2012 ­CSM fuldt implementeret

6 CSM risikovurdering Implementering i Danmark Anvendelse af risikovurderinger i den danske jernbanesektor Anvendelse af risikovurderinger generelt Strategi for CSM

7 Implementering Regelskrivning Plan for implementering i Danmark

8 Implementering ­Branchens forventning til Trafikstyrelsens rolle ­Trafikstyrelsens forventninger til branchen ­Gap analyse, hvor er vi i dag og hvor meget skal der til for at vi kan implementere CSM

9 Risikoanalyse ifølge CSM

Systemdefinition

11 Risikoanalyse ifølge CSM

Hasardanalyse

13 Risikoanalyse ifølge CSM

14 3 – Principper for risikoaccept

15 Risikoanalyse ifølge CSM

Risikoacceptkriterier ­Sikkerhedsniveauet i det danske jernbanesystem skal fastholdes ­Hvis det er rimeligt og muligt skal sikkerhedsniveauet forbedres ­Ved design af tekniske systemer skal fejl der direkte kan medføre katastrofale konsekvenser opfylde kravet ­THR ≤10 -9 h -1 (THR = Tolerable Hazard Rate)

17 Risikoanalyse ifølge CSM

Sikkerhedskrav ­Hasarder og tilsvarende risici kontrolleres med sikkerhedskrav ­Det ændrede system skal overholde sikkerhedskraven

19 Granskning og dokumentation

20 Stikord ­Væsentlig ændring ­System definition ­Uafhængig granskning ­Dokumentation ­Hasardanalyse ­Risikoacceptprincipper ­Risikoacceptkriterier