AFGIFTSPOLITIKKENS UDFORDRINGER PÅ ENERGIOMRÅDET CEPOS Vækstkonference Industriens Hus, 10. december 2015 v/ Otto Brøns-Petersen, CEPOS.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Advertisements

Afgifter på energi i erhverv. Otto Brøns-Petersen
Fremtidens energiplanlægning
Den offentlige sektors økonomi - Kapitel 9 Hvor stor skal den offentlige sektor være? Hvordan skal skattepolitikken indrettes (efter Robin Hood principper.
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Jørgen Birk Mortensen Samfundsøkonomiske perspektiver på energiinvesteringer i byggeri og renoveringer. Oplæg ved Gate21 konference den 31. august 2010.
Energy Day Hans Peter Slente 22.nov. 12 Eksport af energiløsninger Hans Peter Slente Branchedirektør DI Energibranchen.
Vedvarende energi til husstande
Målsætninger på klima- og energiområdet
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Hvad bliver de fremtidige konkurrencevåben på energi markedet
26.3 Variable omkostninger
mulige reformstrategier
Er mere motorvej løsningen?
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Investeringsafkast de seneste 12 måneder mio. Til aktionærerne fra: 6% – 35% 1/ – 1/ ,29 mia. kr. via aktier samt 655 mio. kr. via.
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Danmark som produktionsland Direktør Tine Roed 28.maj 13 En registreringsafgift i tiden Direktør Tine Roed.
Roadmap for Fjernvarme Fjernvarmens Hus den 20. juni 2011
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Procesindustrien 2010 Richard B. Larsen 10.mar. 10 Energieffektivitet og konkurrencekraft Procesindustriens bidrag til "Grøn vækst"
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
Velkommen til Roskilde Universitet.
Effektivitetstabet (fig. 11)
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Finansloven og dagpengesystemet Oplæg på CEPOS’s Vækstkonference 2014 John Smidt Direktør for De Økonomiske Råds sekretariat 8. december 2014.
VE til procesordningen Hjallerup Fjernvarme Temadag 11. december 2014
MULIGHEDER FOR ENERGIEFFEKTIVISERING I BYGNINGER BYGGERIET PÅ DEN ENERGIPOLITISKE DAGSORDEN ENERGIKONFERENCE I LANDSTINGSSALEN PÅ CHRISTIANSBORG ONSDAG.
Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
Hvad gør EU for klimaet? Jeppe Gents Europa-Kommissionen,
Ole Michael Jensen SBi/Ålborg Universitet Energisparerådet
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Benedikte, Mia, Samanda, Malene og Laura
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Sådan reduceres udledningen af drivhusgasser fra landbruget
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Er mere motorvej løsningen?
VMS Energi Lektion 4 9 Marts 2010 Dynamisk effektivitet og værdisætning af forbrug af samfundsressourcer over tid. (Fokus på forskellige rentebegreber.)
Energi og miljø - hvordan får vi mest for pengene? Plantekongres Herning 2007 Henrik Wenzel Danmarks Tekniske Universitet Institut for Produktion og Ledelse,
Strategisk energiplan for Viborg Kommune Det Grønne Råd d. 2. december 2015 Rasmus Trangbæk Kjærsgaard.
Biobrændslers rolle i fremtidens energisystem Kristoffer Böttzauw, Energistyrelsen.
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
HVAD KOSTER DET AT BLIVE ”FOSSILFRI”? Fjernvarmeindustriens årsmøde Gram Slot 10. september 2015 v/ Otto Brøns-Petersen, CEPOS.
Danmarks vej ud af krisen Hans Jørgen Whitta-Jacobsen Formand for de Økonomiske Råd CEPOS’ vækstkonference Den 10. december 2015 Industriens Hus.
Christian Ege, sekretariatsleder Biogas og bæredygtighed N&L-kommissionen Det Økologiske Råd.
Energilandskabet ændres, så hvornår skal vi spare på energien? Energilandskabet ændres, så hvornår skal vi spare på energien? Stine Leth Rasmussen.
Konflikt mellem rent vand og landbrugets produktion samt afledte forurening Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Gymnasiebesøg.
Valgfrihed - også i energisektoren Otto Brøns-Petersen.
Christian Ege, formand Det Økologiske Råds energispareprojekt - Hvad har vi opnået? Kolding Det Økologiske Råd.
Virkemidler og omkostninger for landbruget ? Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Konference om vandplanernes faglige grundlag.
Aktuelle CO2-problematikker og fremtidens energiudfordringer Kontorchef Thomas Bastholm Bille, Energistyrelsen Dansk Gas Forenings årsmøde den 9. november.
Seminar om regeringens oplæg til energistrategi Søren Dyck-Madsen Det Økologiske Råd Indledning til seminar den
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Dansk økonomi Økonomisk Redegørelse og Budgetoversigt 3 5. december 2005.
Omkostningseffektivitet og inddragelse af eksternaliteter Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet BioM møde den
Energipolitik – vækst og klima
CEPOS Vækstkonference
Afgifter og grøn omstilling Indlæg på CEPOS Vækstkonference 2017 Peter Birch Sørensen Københavns Universitet og Klimarådet.
Vindmølleenergi.
CEPOS’ Vækstkonference 2017
Spil: Repetitions fysisk aktivitet Spørgsmål: Spilleregler:
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Global opvarmning Noter.
Bilbranchens generalforsamling 2009
Mere grøn varme – lavere priser
OBLIGATIONER og AKTIER
Klar til smart vækst / GATE21
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Præsentationens transcript:

AFGIFTSPOLITIKKENS UDFORDRINGER PÅ ENERGIOMRÅDET CEPOS Vækstkonference Industriens Hus, 10. december 2015 v/ Otto Brøns-Petersen, CEPOS

Energipolitikken vigtig for dansk vækst Energi vigtig produktionsfaktor (15 pct. af lønomkostningerne) → Direkte BNP-effekt Høje afgifter på husholdninger giver stort forvridningstab → Lavere værdi af BNP Efficiens i energipolitik meget afhængig af regimer for afgifter, subsidier og regulering af energisektoren Gevinst ved industripolitisk satsning på grøn vækst?

Udfordringerne Energipolitikken er samfundsøkonomisk ineffektiv ”Fossilfrihed” kan blive meget dyrt Energipolitikken indgår ikke i den udgiftspolitiske prioritering Vi lægger ikke pres på andre ved at gå ubetinget forrest

Store forskelle i CO 2 - reduktionsomkostninger

Ineffektivitet koster 11,2 mia.kr. i dag*) *) Beregnet i 2012, men med 20 pct. lavere fossile energipriser (a) Faktisk dødvægtstab37,5 (b) ”Nødvendigt” dødvægtstab26,3 (c) Unødvendigt dødvægtstab (a) –(b)11,2

Hvad koster det at blive ”fossilfri”? ”Bottom-up”-metode154 mia.kr. ”Top-down”-metode116 mia.kr. Konklusion: Næppe under 100 mia. kr. om året

Stigende marginale reduktionsomkostninger - Klimaplanen

Grøn selektiv energipolitik øger den samfundsøkonomiske omkostning Måles ikke ved erhvervsøkonomiske gevinster, men samlet samfundsøkonomi ”Rents” fra afgifter/tilskud er ikke samfundsøkonomiske gevinster Men stor risiko for ”rent seeking”-tab Spill overs af forskning mindre i VE-sektor end industrien generelt (DØRS 2011) Negative varige beskæftigelseseffekter (FM 2012)

DERFOR: Klimapolitik bør gennemføres af hensyn til klimaet (hvis det er omkostningen værd) Væksttabet minimeres ved omkostningseffektivitet og teknologineutralitet

”Grøn realisme” – en skitse Der bør være ens priser på CO 2 og ens evt. tilskud til VE Især registreringsafgiften på biler og alm. elafgift bør nedsættes Benytte EUs kvotesystem (og non-ETS) aktivt – også til evt. 40 pct.mål i 2020 Energipolitikken bør på finansloven og normal udgiftspolitisk kontrol – PSO-afskaffes Drivhusgasser er et globalt problem: Danmark bør ikke gå ubetinget foran